Terugbetaling energiepremie overheid voor hoge inkomens
Re: Terugbetaling energiepremie overheid voor hoge inkomens
Die energiepremies hebben hun doel duidelijk gemist. Dat wist je natuurlijk al vanaf dag 1. Een hele groep mensen heeft er zelfs winst op gemaakt, een andere groep ( waaronder ts) ziet de premies aan de neus voorbij gaan.
Perfecte regels/wetten maken is onmogelijk, maar in België/Vlaanderen bakken ze er eigenlijk niks van. En dit al tientallen jaren. Soms ben je bij de gelukkigen ( bvb mensen met de eerste groene stroomcertificaten), soms ben je bij de pechvogels ( bvb afschaffen woonbonus). Als je op korte termijn meerdere keren bij de pechvogels zit ... dan wordt de verleiding allicht groot om een trekvogel te worden...
Perfecte regels/wetten maken is onmogelijk, maar in België/Vlaanderen bakken ze er eigenlijk niks van. En dit al tientallen jaren. Soms ben je bij de gelukkigen ( bvb mensen met de eerste groene stroomcertificaten), soms ben je bij de pechvogels ( bvb afschaffen woonbonus). Als je op korte termijn meerdere keren bij de pechvogels zit ... dan wordt de verleiding allicht groot om een trekvogel te worden...

Helaas wel, dat hebben ik en anderen op dit forum al meermaals mogen ervaren.vdsteen schreef: ↑25 mei 2023, 12:34Mijnheer of mevrouw "Burgundy", reageert u altijd zo zuur?burgundy schreef: ↑25 mei 2023, 10:15
Deze maand ontvangt u vakantie geld op uw pensioen, dus de premie zal er wel vanaf kunnen.
Zelf ook de premies ontvangen, voor ons een jaar gratis verwarming.
Waarom de premie aan ons betaald?
En nu verontwaardigd gaan doen .........
Och ja u moet bijbetalen en dan moeten we maar mee gaan in uw verhaal.
En iets zegt me in uw verhaal klopt iets niet.
[font=]
Mogelijk heb ik iets fouts geïnterpreteerd. Wat ik schreef over premie 2023 staat echt op de site FOD. Maar mogelijk bedoelen ze de premie voorzien voor 2022 die bij sommigen pas in 2023 uitbetaald werd. Er is ook een premie mbt 2023 en uitbetaald in 2023. Hopelijk houden ze in A.J. 2024 wel rekening met het inkomen van 2023. Dan moeten we die van 2023 ten minste niet terugbetalen want in 2023 is ons inkomen laag.vdsteen schreef: ↑24 mei 2023, 22:00Vindt u het eerlijk dat men als grootverdiener beschouwd wordt omdat men toevallig in dat jaar de groepsverzekering uitbetaald krijgt. Volgens de site van de FOD Financiën zal er ook voor de premie ontvangen in 2023 dus inkomstenjaar 2023 aanslagjaar 2024 rekening gehouden worden met het inkomen van 2022. Dus dat wordt volgend jaar opnieuw terugbetalen.
Wij voelen ons belazerd.
[/quote]
Vindt u het eerlijk dat men als grootverdiener beschouwd wordt omdat men toevallig in dat jaar de groepsverzekering uitbetaald krijgt. Volgens de site van de FOD Financiën zal er ook voor de premie ontvangen in 2023 dus inkomstenjaar 2023 aanslagjaar 2024 rekening gehouden worden met het inkomen van 2022. Dus dat wordt volgend jaar opnieuw terugbetalen.
Wij voelen ons belazerd.
[/quote]
Hum... dat laatste is wel heel straf. Wat stond er precies ?
Vindt u het eerlijk dat men als grootverdiener beschouwd wordt omdat men toevallig in dat jaar de groepsverzekering uitbetaald krijgt. Volgens de site van de FOD Financiën zal er ook voor de premie ontvangen in 2023 dus inkomstenjaar 2023 aanslagjaar 2024 rekening gehouden worden met het inkomen van 2022. Dus dat wordt volgend jaar opnieuw terugbetalen.
Wij voelen ons belazerd.
[/quote]
-
- Hero Member
- Contacteer:
Die energiepremie's hadden nooit mogen bestaan. Die hoge prijzen gingen sowieso tijdelijk zijn. Ze zijn intussen zelfs al serieus gedaald.
Ik heb 'chance' gehad. Normaal dik boven de drempel van 65k als alleenstaande. Maar door ziekte er onder gebleven en dus premie in de zak. Niet dat ik het nodig heb. Maar soit... als ik zie hoeveel belastingen ik al betaald heb in mijn leven. Door mijn, in mijn ogen niet eens zo hoge, loon val ik altijd buiten de prijzen als er premies of subsidies worden uitgedeeld. Enkel goed om te betalen dus. Toch leuk om er ook eindelijk eens iets van terug te zien.
Ik heb 'chance' gehad. Normaal dik boven de drempel van 65k als alleenstaande. Maar door ziekte er onder gebleven en dus premie in de zak. Niet dat ik het nodig heb. Maar soit... als ik zie hoeveel belastingen ik al betaald heb in mijn leven. Door mijn, in mijn ogen niet eens zo hoge, loon val ik altijd buiten de prijzen als er premies of subsidies worden uitgedeeld. Enkel goed om te betalen dus. Toch leuk om er ook eindelijk eens iets van terug te zien.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn ouders hebben hetzelfde voor gehad met hun premie badkamerrenovatie. Het gebeurt wel vaker en dat weten ze bij de overheid ook.
Wij voelen ons belazerd.
[/quote]
[/quote]
https://financien.belgium.be/nl/particu ... iciteit#q3
maar mogelijk interpreteer ik dit onjuist en bedoelen ze de premie mbt 2022 die normaal in 2022 uitbetaald werd maar om diverse redenen pas in 2023 uitbetaald wordt en niet de premie mbt 2023. Hopelijk houden ze dan wel rekening met inkomen 2023.
Ik gun het u van harte. Gelukkig ben ik niet van het jaloerse type zoals sommige leden hier. In ben volledig akkoord met jou.Orakel van Brakel schreef: ↑25 mei 2023, 14:20 Die energiepremie's hadden nooit mogen bestaan. Die hoge prijzen gingen sowieso tijdelijk zijn. Ze zijn intussen zelfs al serieus gedaald.
Het is omdat ook wijzelf in het verleden nooit van iets kunnen profiteren hebben dat we nu boos zijn omdat als we als eens iets krijgen, ze het opnieuw grotendeels opnieuw afpakken.
[/quote]
Het bruto verlofgeld voor ons op pensioen zijnde is 1098,4 € * 2 = .......... (geen groot staatsgeheim dus)
Ploegen arbeider - bediende.
Belasting betalen, rsz betalen en daarna afgetopt worden weet er alles van.
En heeft niks met zuur te maken, maar gewoon alles eerlijk op tafel.
En ja in verleden ook een uitbetaling van groeps, leven ,psp enz.
En raar maar waar dit alles heeft nooit invloed gehad op bij te betalen belasting.
En als ik lees blijkbaar mooi inkomen en eigenlijk die premie niet nodig, maar ja een ander en wij niet ......
Zelf op tijd ingegrepen met mijn energie contracten.
En dan etiket zuur opgekregen krijgen.
Altijd in verleden geleerd dat klagers zure mensen zijn.
Betaal als lid van een Vme 21 % btw op elek voor gebouw, waarom als prive gebruiker maar 6 % mogen betalen.
De bluts met de buil de ene keer gelukkig, een andere keer ongelukkig.

Dat laatste vermoed ik ook. Er zijn er immers heel wat die hun premie jaargang 2022 pas in 2023 hebben ontvangen.vdsteen schreef: ↑25 mei 2023, 15:23 https://financien.belgium.be/nl/particu ... iciteit#q3
maar mogelijk interpreteer ik dit onjuist en bedoelen ze de premie mbt 2022 die normaal in 2022 uitbetaald werd maar om diverse redenen pas in 2023 uitbetaald wordt en niet de premie mbt 2023. Hopelijk houden ze dan wel rekening met inkomen 2023.
Maar het staat er inderdaad erg dubbelzinnig.
Nu, de premie 2022 was 122 voor elektriciteit, 270 voor gas, dus 392 € in totaal.
392 x gemiddeldeaanslagvoet x 1.5 betekent dat de meesten toch wat overhouden van die 392.
Zij die 50% gemiddelde aanslagvoet zouden hebben (kan bijna niet) hebben die 392 absoluut niet nodig.
392 x gemiddeldeaanslagvoet x 1.5 betekent dat de meesten toch wat overhouden van die 392.
Zij die 50% gemiddelde aanslagvoet zouden hebben (kan bijna niet) hebben die 392 absoluut niet nodig.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad much ado about nothing.rob schreef: ↑25 mei 2023, 17:19 Nu, de premie 2022 was 122 voor elektriciteit, 270 voor gas, dus 392 € in totaal.
Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het in de eerste plaats niet zo gedaan had moeten worden. Om niet te zeggen: men had eigenlijk gewoonweg dat helemaal niet moeten doen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ze zouden zich met zoveel dingen beter niet moeien. Zonnepaneel certificaten die de prijs van panelen hoog hielden, eco bonus voor dieselwagens die binnenkort in grootsteden ni meer binnen mogen, gratis mondmaskers die nu niet meer verplicht zijn, gratis nmbs tickets die ergens in mijn kast liggen en al lang vervallen zijn, ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. Politiek moet zich bezig houden met de structurele zaken. Niet met de waan van de dag/week/maand/jaar.Orakel van Brakel schreef: ↑25 mei 2023, 20:08 Ze zouden zich met zoveel dingen beter niet moeien. Zonnepaneel certificaten die de prijs van panelen hoog hielden, eco bonus voor dieselwagens die binnenkort in grootsteden ni meer binnen mogen, gratis mondmaskers die nu niet meer verplicht zijn, gratis nmbs tickets die ergens in mijn kast liggen en al lang vervallen zijn, ...