Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Dat weet ik nog zo niet hoor.
Als ik aan het koken ben heb ik vaak mijn 2 ovens aan staan en 3 kookpitten. Dat is alleen maar in de keuken.
Ok die ovens verbruiken minder als ze alleen maar op 200 graden moeten bijven tov als ze van 25naar 200 moeten gaan. De warmtepomp staat ook altijd aan.
Dus zo rap zal de meterkast niet flippen thuis.
Als ik aan het koken ben heb ik vaak mijn 2 ovens aan staan en 3 kookpitten. Dat is alleen maar in de keuken.
Ok die ovens verbruiken minder als ze alleen maar op 200 graden moeten bijven tov als ze van 25naar 200 moeten gaan. De warmtepomp staat ook altijd aan.
Dus zo rap zal de meterkast niet flippen thuis.
Ik geef toe dat een zekere mate van "if you can't beat them, join them" inderdaad heeft meegespeeld toen ik op de valreep uiteindelijk toch zonnepanelen legde.aossa schreef: ↑15 januari 2021, 15:42Met een terugdraaiende meter betaal je te weinig, wij niet-bezitters doen de factuur kloppen, toch!zao schreef: ↑15 januari 2021, 15:28
maar dat is voor eigenaars ook hoor... Altijd minder verbruik, en maar extra betalen, elk jaar vinden ze iets nieuw uit. persoonlijk kom ik van een oudere woning, waar ik gesubsidieerde panelen had, en meer subsidie ontving dan verbruikskost (pas op, die panelen was ook een investering é) , nu naar nieuwbouw met 46 panelen, maar ik betaal +/- 2000/jaar... en gaat dus nog pak meer worden.
Goed dat daar een einde gaat aan komen...
Eerst deed ik het niet toen ik bouwde, omdat ik dacht "die groene stroom certificaten, ze beloven dat wel voor 20j, maar ik ken dat, na een paar jaar schaffen ze het af en daar sta je dan". Uiteindelijk fout gedacht. Ze hebben het wel afgebouwd voor nieuwe installaties maar behouden voor wie het al had.
Nu ja. Kijk naar de eindbelasting bij pensioensparen, die is ook gewijzigd, voor iedereen, voor het volledige bedrag, niet alleen voor wat je in de toekomst nog spaart. De overheid is géén betrouwbare partner.
Deze ganse saga kan voor mij alleen leiden tot de conclusie dat we niet zonder kernenergie kunnen. Zonne-energie is totáál ontoereikend - daarvoor moet ik enkel m'n eigen productie van 2020 bekijken: Teveel in de zomer waar je niks mee bent en nauwelijks iets in de winter als je het echt nodig hebt. Verder totaal onrendabel tenzij je het zwaar subsidieert. Wind-energie… Kijk naar buiten... Windstil... Op een dag als vandaag ga je niet veel alternatieve energie opwekken. Of 't moest van getijdenmolens op de Schelde komen.
Enfin. S. Demir belooft 'ons' niet in de kou te laten staan. Ben benieuwd.
Er komt een compensatie voor eigenaars die nog niet voldoende verdiend hebben aan hun zonnepanelen volgens Belga. Hoe of wat is nog niet geweten.
edit:
De 101.000 rechtstreeks getroffen PV-eigenaars met een digitale meters krijgen nog in 2021 een eenmalige compensatie die voor een gemiddeld project een rendement van 5 procent garandeert. Dat heeft bevoegd Vlaams minister Demir (N-VA) bekendgemaakt.
edit:
De 101.000 rechtstreeks getroffen PV-eigenaars met een digitale meters krijgen nog in 2021 een eenmalige compensatie die voor een gemiddeld project een rendement van 5 procent garandeert. Dat heeft bevoegd Vlaams minister Demir (N-VA) bekendgemaakt.
Ik ben eens benieuwd of een dergelijke compensatie wel de toets van het grondwettelijk hof zal kunnen doorstaan. Lijkt me een subsidie voor mensen die gegokt en verloren hebben.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
toevoeging (bron: deredactie): Ook de bijna 470.000 gezinnen die nog over analoge, terugdraaiende teller beschikken, krijgen tussen nu en 2029 de kans om te kiezen voor een eenmalige compensatie, laat Demir nog weten. Dat zal gebeuren vanaf het moment dat de digitale teller bij hen zal zijn geïnstalleerd.guest0306 schreef: ↑15 januari 2021, 16:08 Er komt een compensatie voor eigenaars die nog niet voldoende verdiend hebben aan hun zonnepanelen volgens Belga. Hoe of wat is nog niet geweten.
edit:
Dit is totaal wat anders eh.
Als de regering morgen geld uitdeelt aan mensen die hun haar rood verven is dat hun goed recht.
Ze e zullen de volgende keer wel geen verkiezing meer mee winnen (behalve bij degene die hun haar rood hebben geverfd;-)).
Hier ook installatie laten leggen in april 2020, maar teller werd nog niet vervangen, dus nog geen digitale teller.
Ook nog geen prosumententarief betaalt.
Hoe zal dit dan verlopen? :p
Ook nog geen prosumententarief betaalt.
Hoe zal dit dan verlopen? :p
-
- Full Member
- Contacteer:
Euhm........ wederom discriminatie.treenman schreef: ↑15 januari 2021, 16:35toevoeging (bron: deredactie): Ook de bijna 470.000 gezinnen die nog over analoge, terugdraaiende teller beschikken, krijgen tussen nu en 2029 de kans om te kiezen voor een eenmalige compensatie, laat Demir nog weten. Dat zal gebeuren vanaf het moment dat de digitale teller bij hen zal zijn geïnstalleerd.guest0306 schreef: ↑15 januari 2021, 16:08 Er komt een compensatie voor eigenaars die nog niet voldoende verdiend hebben aan hun zonnepanelen volgens Belga. Hoe of wat is nog niet geweten.
edit:
Ik heb sinds 05/2020 een digitale meter ! De terugdraaiende werd bij mij weggenomen.
Uw haar rood verven kan je nog steeds doen.
Als de regering morgen een toelage uitvindt voor iedereen die voor 31/12/2020 zijn haar rood geverfd had, dan lijkt me dat een mogelijke schending van het gelijkheidsbeginsel, en dus mogelijks onwettig. Ik zou er niet aan twijfelen dat hiervoor alvast een zaak wordt aangespannen.
Code: Selecteer alles
Art. 10 GW - Er is in de Staat geen onderscheid van standen. De Belgen zijn gelijk voor de wet; [...]
Art. 11 GW - Het genot van de rechten en vrijheden aan de Belgen toegekend moet zonder discriminatie verzekerd worden.[...]
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
.
De 101.000 rechtstreeks getroffen eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter krijgen nog in 2021 een eenmalige compensatie die voor een gemiddeld project een rendement van 5 procent garandeert. Dat heeft bevoegd Vlaams minister Demir (N-VA) bekendgemaakt.
https://www.standaard.be/cnt/dmf2021011 ... =standaard
De 101.000 rechtstreeks getroffen eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter krijgen nog in 2021 een eenmalige compensatie die voor een gemiddeld project een rendement van 5 procent garandeert. Dat heeft bevoegd Vlaams minister Demir (N-VA) bekendgemaakt.
https://www.standaard.be/cnt/dmf2021011 ... =standaard
Een compensatie om op 5% rendement te komen.
Tja. Als je hoorde voor zonnepanelen spiegelden ze je een terugverdientijd van 7 jaar voor. Da´s wel een pak meer dan 5%.
Tja. Als je hoorde voor zonnepanelen spiegelden ze je een terugverdientijd van 7 jaar voor. Da´s wel een pak meer dan 5%.
En hoe berekenen ze die 5pct?
20 jaar lang? Dan gaat het nog meevallen
20 jaar lang? Dan gaat het nog meevallen

Ze spreken van 1500 euro maximaal. Komt overeen met 25 a 30pct .
Denk dat diegenen die in 2020 nog panelen gelegd heeft geluk heeft. Ik daarentegen, uit 2011, weer genaaid.
Denk dat diegenen die in 2020 nog panelen gelegd heeft geluk heeft. Ik daarentegen, uit 2011, weer genaaid.
LOL, denk je nu echt dat je een half miljoen huishoudens bereid gaat vinden om nutteloos stroom te verbruiken en dat je daarmee een black-out gaat kunnen uitlokken? Bedenk even dat nog niet zo heel lang geleden 6 van de 7 kerncentrales in putje winter buiten dienst waren en dat zelfs op een windstille winterdag er nog genoeg stroom kon geïmporteerd worden. Ondertussen zijn die centrales weer operationeel en hebben we nog een hoogspanningsconnectie met Duitsland en het VK in gebruik genomen en is er een afschakel plan voor noodgevallen, veel succes met je black-outvoodoo schreef: ↑15 januari 2021, 15:18 Weet je wat zou uithalen, iedereen die zonnepanelen heeft, en de sympathisanten, die, als er nog eens stroomtekorten zijn, enorm veel gaan verbruiken op een afgesproken dag, op een afgesproken uur.
Alle toestellen in huis opzetten, van elektrische cv, ovens, fornuizen, terrasverwarming, ... . Zo veel als je elektriciteit kan trekken. Dan krijg je een black-out over heel Vlaanderen en omstreken.
Maarja de gevolgen gaan dan wel desastreus zijn in de ziekenhuizen enzo. Maar als signaal zou het wel kunnen tellen![]()