Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Héél simpel te begrijpen, voor je opgewekte electriciteit krijg je 1 cent, en diezelfde electriciteit wordt onmiddellijk aan iemand anders verkocht voor 20 cent.
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

1 cent en 20 cent zijn maar voorbeelden, het gaat over het principe dat ze zullen hanteren
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

Ik herhaal mijn vraag. Van waar haal je deze info?
Van welke complot site haal je deze info?
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

OK. Ik aanvaard dat het maar een voorbeeld is.
Van waar haal je dat ze dit principe zullen hanteren?
Let wel: het is een vrije markt economie.
Vraag en aanbod.
Of ben je een voorstander van het communisme?
Let wel: ik ben een breeddenkend mens. Ik heb niets tegen mensen die het communisme aanhangen.
Engie heeft als eerste z'n terugkooptarief vrijgegeven: dit is tot 4,55c€/kWh.
De pure energiecomponent van de goedkoopste aanbieder (volgens de vTest in een simpele situatie) vraagt 6c€ . Daarbij komt nog een hoop taxen en distributienetvergoedingen. Dat is op zich een aardig verschil op de bedragen, maar kan je moeilijk de energieleveranciers/verhandelaars kwalijk nemen..
Natuurlijk kan je niet apart een injectie en leveringscontract aangaan met twee verschillende partijen (of kan dat wel?), dus zit je aan een iets hogere leveringsprijs als je hiervan gebruik wil maken.
Neem voor het gemak 4c€ injectie vs 8c€ afname. Een factor 2 verschil. Lijkt me in dat opzicht vrij eerlijk, aangezien jij compleet vrij bent in wanneer je "wil"/kan leveren, en zij het maar moeten slikken op de moment dat je het aanbiedt.
Reken je alle taxen en distributievergoedingen etc. er bij kom je natuurlijk pessimistischer uit, en ook een tikkeltje realistischer.
Het is dan ook de bedoeling dat deze regeling zelfverbruik gaat stimuleren, maar hoe het er nu voor staat maakt het vooral de voorheen aangeprezen oplossing van overgedimensioneerde zonnepanelen + warmtepomp compleet niet rendabel.
De pure energiecomponent van de goedkoopste aanbieder (volgens de vTest in een simpele situatie) vraagt 6c€ . Daarbij komt nog een hoop taxen en distributienetvergoedingen. Dat is op zich een aardig verschil op de bedragen, maar kan je moeilijk de energieleveranciers/verhandelaars kwalijk nemen..
Natuurlijk kan je niet apart een injectie en leveringscontract aangaan met twee verschillende partijen (of kan dat wel?), dus zit je aan een iets hogere leveringsprijs als je hiervan gebruik wil maken.
Neem voor het gemak 4c€ injectie vs 8c€ afname. Een factor 2 verschil. Lijkt me in dat opzicht vrij eerlijk, aangezien jij compleet vrij bent in wanneer je "wil"/kan leveren, en zij het maar moeten slikken op de moment dat je het aanbiedt.
Reken je alle taxen en distributievergoedingen etc. er bij kom je natuurlijk pessimistischer uit, en ook een tikkeltje realistischer.
Het is dan ook de bedoeling dat deze regeling zelfverbruik gaat stimuleren, maar hoe het er nu voor staat maakt het vooral de voorheen aangeprezen oplossing van overgedimensioneerde zonnepanelen + warmtepomp compleet niet rendabel.
Inderdaad. Je zijn wel gek zijn om nu te investeren in een wp of wpboiler.
Gaat niemand nog doen. Of de premies moeten verhogen natuurlijk.
Probleem bij ons is dat niemand weet wat in de elektriciteitsprijs zit.
-straatverlichting?
- riolering?
-gemeentetaxen?
-overheidstaken?
-onderhoud gasnet?
We worden dom gehouden.
Gaat niemand nog doen. Of de premies moeten verhogen natuurlijk.
Probleem bij ons is dat niemand weet wat in de elektriciteitsprijs zit.
-straatverlichting?
- riolering?
-gemeentetaxen?
-overheidstaken?
-onderhoud gasnet?
We worden dom gehouden.
Stel nu dat je er toch nog wat aan overhoudt, niet veel maar toch iets, dan moet je maar eens meemaken dat je omvormer kapot gaat, of je panelen bij een zware storm, kortom als je plots een bijkomende financiele last hebt aan je pv-installatie. Dan is die winst in één keer wég! Erger nog, dan leg je er aan toe, en dan zou je gewenst hebben dat je NOOIT zonnepanelen hebt laten plaatsen. Want de overheid wil wel graag jou gratis electriciteit, maar voor het onderhoud mag je zélf zorgen!
De 570.000 huizen met zonnepanelen zijn een equivalent van een kerncentrale voor de overheid, maar dan zonder last en onderhoud voor hen, ze genieten alleen van de opbrengst.
De 570.000 huizen met zonnepanelen zijn een equivalent van een kerncentrale voor de overheid, maar dan zonder last en onderhoud voor hen, ze genieten alleen van de opbrengst.
Ik , misschien met een simpel analoog tellerke en dito kabel uw buurman laten genieten.Zosi1 schreef: ↑17 januari 2021, 12:17 Als de situatie ooit zover komt dat je zonnepanelen financieel haast niets meer opbrengen, dat je voor je opgewekte stroom bijna niéts meer krijgt, (of er zelfs aan toelegt wegens de netkost) dan zal ik simpelweg dit doen, een verlengkabel naar de tuin en daar een electrisch vuur van 3kW aanhangen! De tuin opwarmen, liever dan hén rijk te maken!
Neen liever de tuin verwarmen.
Als ge het doet neem dan zeker foto's en deel deze , maar zal wel weer anonieme grootdoenerij zijn op een forum.
Estate Guru believer.
Al als als dit als dat ........Zosi1 schreef: ↑17 januari 2021, 13:56 Stel nu dat je er toch nog wat aan overhoudt, niet veel maar toch iets, dan moet je maar eens meemaken dat je omvormer kapot gaat, of je panelen bij een zware storm, kortom als je plots een bijkomende financiele last hebt aan je pv-installatie. Dan is die winst in één keer wég! Erger nog, dan leg je er aan toe, en dan zou je gewenst hebben dat je NOOIT zonnepanelen hebt laten plaatsen. Want de overheid wil wel graag jou gratis electriciteit, maar voor het onderhoud mag je zélf zorgen!
Omvormer is pech , moment voor kleinere.
Storm is verzekering.
En als een ander mijn factuur maar betaald.
Estate Guru believer.
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

Ja, jammer dat de overheid geen miljoenen euro per jaar besteedt om de burgers te informeren.
Jammer dat er geen internet bestaat waar iedereen info kan opzoeken.
Jammer dat de overheid geen dagelijkse persconferentie geeft over covid.
Jammer dat er geen websites bestaan waar iedereen kan nagaan waar de energie het goedkoopst is
Jammer dat er geen websites bestaan waar men kan zien hoe men het voordeligst spaart.
Jammer dat er geen websites bestaan waar men kan zien waar men voordeligst leent.
De Vlamingen .... het volkje dat meest beklagenswaardig is van alle volken ter wereld.
Ben ik blij dat ik geen Vlaming ben
Zie mijn concrete voorbeeld in mijn eerdere bericht (inderdaad bij Engie!):rubenvb schreef: ↑17 januari 2021, 13:23 Engie heeft als eerste z'n terugkooptarief vrijgegeven: dit is tot 4,55c€/kWh.
-1 kW van het net halen kost 8.76ct + netwerk, transport, groenestroom en wkk (15.111ct) = 23.871ct (kost)
-1 kW op het net plaatsen zou kosten: netwerk+transport (12.3ct) en opleveren (4.545ct) = 7.755ct (kost!)
-> het net als batterij gebruiken kost dus 31ct/kW: 1kW erop zetten in de dag kost me 7.75ct, en die er terug afhalen 's nachts kost weer 23.87ct (correct geredeneerd?)
Dus inderdaad het beste dat je zoveel mogelijk zelf gebruikt ipv het op het net te zetten.
Inderdaad 60% is veel: maar dat is helaas het percentage dat ik zou moeten hebben om geen nadelig effect van de digitale meter te hebben. In de realiteit zal ik moeten mikken op bv. 40%, en dan zal m'n (resterende) terugverdientijd van nog 8 jaar eerder naar 10 jaar gaan.zwembad schreef: ↑17 januari 2021, 11:07 Interessant cijfermateriaal. Situatie is voor iedere installatie en dus voor elk gezin anders. Ogenblikkelijk verbruik van 60% vd zonne-opbrengst lijkt me heel optimistisch of vraagt veel aandacht.
Wegens defect aan analoge meter heb ik noodgedwongen in juni 2020 digitaal meter mogen ontvangen. Ik kan nu ogenblikkelijk verbruik van de zonnepanelen volgen. Van medio juni 2020 tot 31/12/2020 kom ik op 47,5%. Benieuwd wat 01/01/2021 tot 30/06/2021 gaat geven.
Zonnepanelen liggen hier 1/3 oost en 2/3 west, dus grootste opbrengst is meestal in de namiddag van ongeveer 14u tot een dik uur voor zonsondergang. Mogelijk wat verbruik proberen te verschuiven richting namiddag, maar dat is niet evident voor buitenshuis werkende mensen met 9-to-5 uren. In de zomer moet dit lukken. Lente en herfst zijn lastiger. Winter is niet zo relevant wegens lage opbrengst.
Dat klopt!
Maar wat ga je doen als je je opgewekte electriciteit niet kàn opgebruiken op de moment dat ze opgewekt wordt? Niet thuis, aan het werk, niet nodig op dat moment...enz Of ga je tegen je vrouw zeggen 'marie, de zon schijnt, we gaan NU de frieten bakken!'
Dus, rest daar maar één oplossing : een electrische stoof aanzetten in de tuin, dat is goedkoper dan ze terug op het net sturen, want dan betaal je -zoals je hierboven beschreef- 2X
Maar wat ga je doen als je je opgewekte electriciteit niet kàn opgebruiken op de moment dat ze opgewekt wordt? Niet thuis, aan het werk, niet nodig op dat moment...enz Of ga je tegen je vrouw zeggen 'marie, de zon schijnt, we gaan NU de frieten bakken!'
Dus, rest daar maar één oplossing : een electrische stoof aanzetten in de tuin, dat is goedkoper dan ze terug op het net sturen, want dan betaal je -zoals je hierboven beschreef- 2X