Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
-
- Newbie
Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Wij hebben het probleem opgelost met electrische veloos. We hebben er 3 en we laaien die snamiddags op. De meter staat saavons trug op de plaats van smorgens. We moeten dus niets betalen. Maar we willen ook nen electrische auto kopen
De overheid creëerde die loophole dus zij zijn schuldig. Maar wie een verwarming op gas heeft en op die manier maximaal wou profiteren wordt nu meteen afgestraft. Dus in die zin is de beslissing een goeie zaak.vortex schreef: ↑4 februari 2021, 17:03Typisch, mensen die geïnvesteerd hebben in door de overheid gepromote en gesubsidieerde zonnepanelen met bijhorende terug draaiende teller achteraf profiteurs noemen. Dat die terug draaiende teller in combinatie met zonnepanelen geen goeie zaak is, is een feit, de enige die je hiervoor moet verwijten is de overheid, niet de zonnepaneel bezitter.
Het doel van de overheid was om groene energie te promoten en het gevolg van de loophole was het omgekeerde, elektriciteit opgewekt door gas die elektrische vuurtje gaat aandrijven waar een werkloze glasketel naast hangt.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Als je 2 auto's hebt op benzine en één op diesel, en benzine kost ineens door overheid dubbel zoveel, met welke ga je dan rijden?De meeste hebben warmtepomp op lucht /water of Lucht/lucht aangekocht bij renovatie in combinatie PV installatie met GSCanonymous schreef: ↑4 februari 2021, 09:37 Dat klopt. Maar als je zo snel kan switchen van verwarming op elektriciteit naar gas, dan zal dat toch voornamelijk zijn bij mensen die reeds een verwarming op gas hebben en extra elektrische vuurtjes.
Als je een verwarming via warmtepomp hebt, ga je niet op enkele dagen/weken ijd die afbreken en overstappen op gas.
Nieuwbouw hebben enkel geo warmtepomp en hebben geen omschakeling naar bestaande aardgasinstallatie
Volgende zomer ga ik mijn accumulatie vervangen door een warmtepomp. Ik heb ook zonnepanelen . Mij lijkt heel die verandering niet problematisch.
Doen! De moderne warmtepomp icm vloerverwarming verbruikt helemaal niet zoveel indien goed afgesteld. Ik heb voor onszelf één en ander uitgerekend en mits wat opdrijven van eigen verbruik komen we er allicht (iets) beter uit dan met de prosumententax.
Het grote verlies van die terugdraaiende teller, zit in het opportuniteitsverlies. Ik had de aankoop van een plug-in hybride of een kleine sauna overwogen. Die ballon gaat nu niet meer op want auto overdag opladen gaat niet en die sauna zou vooral ‘s avonds en ‘s winters stoken.
Lijkt me inderdaad sterk als ik mijn grafieken van december en januari bekijk.
Installatie van 5,85 kWp,
December 99,09 kWh productie
Januari 143,31 kWh
Ter vergelijking: Juli: 758,32 kWh.
Tja.....
En dat vermogen in dec en jan is uiteraard hoofdzakelijk rond het middaguur gegenereerd, ´n moment dat de werkende mens niet thuis is en z´n chauffage af staat.
Er zit voor mij nog één voordeel aan, en dat is GSC.
De zware PV installatie ligt voor warmtepomp stil en de overproductie van 5000kwh hoop ik nog te verzilveren voor extra gas aankoop.
Even gerekend en stroomkost voor enkel huishoudelijk gebruik word nog 12 jaar gedekt en aardgaskost reduceert met 20 % door terugleveringscontract.
Wel huistoestellen in dag op ander uur gebruiken.
En wonder bovenal door geeft dit mij een zuinigere energiekosten op, met dank van Vlaamse overheid ons terug in fossiele energie te dwingen.
Ja, warmtepompen is RIP met zonnepanelen en een huisbatterij brengt daar geen soelaas.
De zware PV installatie ligt voor warmtepomp stil en de overproductie van 5000kwh hoop ik nog te verzilveren voor extra gas aankoop.
Even gerekend en stroomkost voor enkel huishoudelijk gebruik word nog 12 jaar gedekt en aardgaskost reduceert met 20 % door terugleveringscontract.
Wel huistoestellen in dag op ander uur gebruiken.
En wonder bovenal door geeft dit mij een zuinigere energiekosten op, met dank van Vlaamse overheid ons terug in fossiele energie te dwingen.
Ja, warmtepompen is RIP met zonnepanelen en een huisbatterij brengt daar geen soelaas.
Joe, Kan jij die cijfers van je berekening delen?
Heb je al een digitale meter?
Die PV installatie kan inderdaad u niet voorzien van de nodige energie. Maar op een zeer koude winterdag is het meestal zonnig. Dan kan die PV installatie gedurende de dag helpen. Mijn max opbrengst per dag is 24 kw, maar op een koude maar zonnige dag in februari heb ik ooit 17 kw gehaald.Denk je dat je uw warmtepomp met stroom van PV installatie in winter kan laten renderen?
Ook nog, de korting bij accumulatie verdwijnt in de toekomst. Dus dan heeft het geen zin meer om dat verder te gebruiken. Maar een warmtepomp geeft tot 4 keer meer rendement dan dan een gewone elektrische verwarming.
Het betreft hier wel een oudere zeer goed geïsoleerde woning. Vloerisolatie, spouwmuur isolatie, binnenmuren in ytong, dak isolatie van 16 tot 32 cm.
Benieuwd naar het Belgische stroomnet de komende week. Tot -10°C op woensdag!
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Door het thuiswerken tgv corona heb ik ondervonden dat het energieverbruik niet hoger is als je de hele dag je chauffage aanzet tov enkel 's morgen en 's avonds.
-
- Newbie
Tis even warm als in de zomer, dus cv aanzetten is ni nodigEarthNvstr1 schreef: ↑6 februari 2021, 15:30
Door het thuiswerken tgv corona heb ik ondervonden dat het energieverbruik niet hoger is als je de hele dag je chauffage aanzet tov enkel 's morgen en 's avonds.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zou kunnen dat dat er iets mee te maken heeft.
Echter, deze winter is niet warmer, om niet te zeggen zelfs kouder dan vorige winter.
Zie bv. https://epistat.wiv-isp.be/momo/?region=VLA
Ik vind niet direct een site waar je historische temperatuur kan zien voor specifieke regio of gemeente...
Echter, deze winter is niet warmer, om niet te zeggen zelfs kouder dan vorige winter.
Zie bv. https://epistat.wiv-isp.be/momo/?region=VLA
Ik vind niet direct een site waar je historische temperatuur kan zien voor specifieke regio of gemeente...
Klopt!SpaarzwijnIV schreef: ↑6 februari 2021, 15:31Tis even warm als in de zomer, dus cv aanzetten is ni nodigEarthNvstr1 schreef: ↑6 februari 2021, 15:30
In de zomer de airco volle bak gevoed door zonnepanelen en het wordt in huis even warm als op winterdagen zonder (of met minimale verwarming). Wel steeds dikke trui en thermisch ondergoed aanhebben.