Tesla Motors
TIP
Re: Tesla Motors
Komt tesla in de s&p500?
Weet iemand dit?
Weet iemand dit?
De s&p500 heeft zekere "kwaliteitseisen" voordat een aandeel word opgenomen. Zo moet het bedrijf een paar kwartalen winstgevend zijn. Daarom dat Tesla nog niet in die index zit.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Tesla doet er voorbeurs nog eens 12% bij na een uitspraak van aandeelhouder Ron Baron bij CNBC dat een omzet van $1000 miljard kan gehaald worden tegen 2030, een uitspraak die hij in oktober 2018 ook al eens deed.
De zot.
De zot.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Ron Baron zou ik niet catalogeren onder 'de zotten'. Net als Cathie Wood.
Net zoals we 5jaar geleden de bulls bij Apple, Netflix, Amazon, FB, ... zotten noemden

Het toekomstig business model van Tesla gaat veel verder dan een auto of ESS verkopen.
Ik heb allang spijt dat ik niet long ging. Vroeger enkel naar de cijfers van Tesla gekeken (& dat zag er even benard uit) & dat als 'auto-fabrikant' ipv naar het toekomstige businessmodel & de voorsprong die ze hebben op de rest van de markt. Aan deze prijzen durf ik helaas niet, ondanks dat ik ook denk dat er op LT nog veel marge op zit.
Shorts worden gewoon gesqueezed. Huidige koers heeft nog weinig te maken met de realiteit/fundamentals imo.
waardering adhv TAM (Total addressable market)
Waymo (Alphabet) is + $ 100B waard aldus verschillende analisten. (vorig jaar nog het dubbele)
Tesla staat veel verder dan Waymo... hun systeem is vééél goedkoper, doen alles inhouse, veel meer data (in self driving km's x1000), ...
'Total addressable market'? Wat is dat? Iedereen die eventueel een Tesla zou kunnen kopen? Doet me denken aan al die andere creatieve winstbegrippen die verliesmakende bedrijven in het leven roepen om toch maar aan te tonen dat ze erop vooruit gaan.
Kijk naar het koersverloop. If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck. En dit is een squeeze.
Kijk naar het koersverloop. If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck. En dit is een squeeze.
Die zijn er geweest. Maar je hebt niet toegehapt.
Dat roepen de value beleggers al jaren.
Over de huidige notering durf ik geen uitspraken doen, maar ik heb geleerd zo'n uitspraken in perspectief te plaatsen.
In 2014 geloofde er geen kat dat Tesla zijn vooropgestelde groeiritme t/m 2020 zou halen maar ondertussen ziet het er naar uit dat ze in 2020 vlot 500.000 auto's zullen produceren.
Wat er in de toekomst ook gebeurt met Tesla, dat hetgeen ze tot hiertoe verwezenlijkt hebben een krachttoer is kan je moeilijk ontkennen?
Ps: tesla is het enige individuele aandeel dat ik tot hiertoe in portefeuille heb gehad, maar door de aankoop van een woning heb ik het helaas vroegtijdig moeten verkopen. Desalniettemin ben ik blij dat het bedrijf het goed doet. Tegen de stroom (en gevestigde waarden) inroeien is nooit gemakkelijk. De beste stuurlui staan aan wal etc.
Dat ontken ik ook niet, integendeel. Wat ik zeg, gaat enkel over het huidige koersverloop en de huidige waardering en staat volledig los van mijn waardering voor Musk en zijn verwezenlijkingen.jvdc schreef: Wat er in de toekomst ook gebeurt met Tesla, dat hetgeen ze tot hiertoe verwezenlijkt hebben een krachttoer is kan je moeilijk ontkennen?
Ik stap uit op usd 999 , een verviervoudiging op minder dan een half jaar....
[quote=jens_dev post_id=429278 time=1580828266 user_id=7962]
'Total addressable market'? Wat is dat?
Toekomst = 60% van de beurs, balans en resultaatrekening de andere 40% en Tesla kan ook dat laatste zonder veel schuld te maken, pensioenfondsen (US /UK) hebben immers tijd voor de toekomst….
'Total addressable market'? Wat is dat?
Toekomst = 60% van de beurs, balans en resultaatrekening de andere 40% en Tesla kan ook dat laatste zonder veel schuld te maken, pensioenfondsen (US /UK) hebben immers tijd voor de toekomst….
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "