tesla
TIP
Re: tesla
https://www.businessinsider.nl/de-fabri ... vjetstijl/
nog even geduld. ik heb wel vertrouwen in de russen
There’s a powerfull group of people out there that are secretely running the world. I’m talking ’bout the guys noone knows about, the guys that are invisible. The top 1% of the top 1%. The guys that play God without permission
-
RagnarrsTriumph
- Newbie

- Berichten: 37
- Lid geworden op: 24 aug 2018
Re: tesla
Het zal eerder van de Chinezen komen.
Als er één economie een lange termijn visie ontwikkeld heeft zijn het zij wel.
Als er één economie een lange termijn visie ontwikkeld heeft zijn het zij wel.
-
argov
- Full Member

- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 feb 2014
- Locatie: Planeet Aarde (voorlopig)
- Contacteer:
Re: tesla
Tesla's zijn vanuit technisch/IT standpunt brol, indien deze thread correct zou zijn
(vooral bedoeld voor de meer technische spaargidser, zoals mezelf)
(vooral bedoeld voor de meer technische spaargidser, zoals mezelf)
Re: tesla
De Model S is onderhand 6 jaar oud. Enige competitieve voorsprong die ze hadden op technologisch vlak raken ze razendsnel kwijt. Als geboren verkoper zag Musk het belang van goed design in maar ook hier lijken de autofabrikanten van de oude stempel progressie te maken.
Musk voelt zich wellicht serieus onder druk gezet door de financiële markten waardoor hij zelf naar een korte termijn visie evolueert. Dat zie je dan ook met targets van 5.000 wagens per week die eindeloos uitgesteld worden. Met veel operationeel geknoei, risico's en mogelijks reputatieschade heeft hij daar eind juni 5.000 wagens op een week van kunnen maken. De week erop knapte de productie natuurlijk in elkaar.
De marges evolueren de verkeerde kant uit. Ondertussen heb je eigenlijk marges nodig die BMW zelf niet haalt om aan de huidige waardering een aantrekkelijke investering te zijn voor de lange termijn. Die Model 3 aan $35.000 is er trouwens nog lang niet. Het is mij dus een raadsel hoe die marges dus positief moeten evolueren wanneer de verkoopprijs van de gemiddelde wagen enorm daalt in de komende jaren. Damodaran toont in een recente analyse mooi aan hoe moeilijk de huidige waardering van Tesla te rechtvaardigen is.
Op de koop toe gebruikt Musk ruim 40% van zijn Tesla aandelen om verder te investeren in andere risicovolle ventures zoals Space X. Gezien de obligatiemarkten zo goed als gesloten zijn voor Tesla en de cashpositie uitgeput raakt, lijkt een kapitaalverhoging via aandelen bijna verzekerd. Het risico bestaat dat het aandeel vroeg of laat daalt tot een niveau waarbij Musk een margin call krijgt waardoor een vicieuze cirkel ontstaat van verkoopdruk. Bij signalen daarvan wordt het misschien interessant om Tesla te shorten. Maar wie weet hoe lang de markt deze cashvreter nog absurd hoog waardeert... Private uitgifte van aandelen kan er ook voor zorgen dat Tesla nog even respijt krijgt. In de tussentijd komt de concurrentie echter steeds dichterbij. BMW produceert evengoed al 100.000 EV's en de Jaguar I-Pace is een pareltje met uitstekende performance.
Musk moet dringend een operationeel directeur aanstellen die hem wat ademruimte kan geven. Niemand houdt zo'n situatie vol. Hij lijkt kennelijk te geloven dat huidige autofabrikanten niet efficiënt werken maar zijn pogingen tot automatisatie liepen wel compleet fout. Ook de enorme hoeveelheid capex en operationele uitdagingen lijkt hij zwaar onderschat te hebben. De concurrentie is veel sterker gepositioneerd om de komende jaren een veel beter assortiment aan EV wagens uit te bouwen. Tesla moet zich ofwel focussen op een kleine niche of zijn technologie perfectioneren en deze doorverkopen aan derden.
Musk voelt zich wellicht serieus onder druk gezet door de financiële markten waardoor hij zelf naar een korte termijn visie evolueert. Dat zie je dan ook met targets van 5.000 wagens per week die eindeloos uitgesteld worden. Met veel operationeel geknoei, risico's en mogelijks reputatieschade heeft hij daar eind juni 5.000 wagens op een week van kunnen maken. De week erop knapte de productie natuurlijk in elkaar.
De marges evolueren de verkeerde kant uit. Ondertussen heb je eigenlijk marges nodig die BMW zelf niet haalt om aan de huidige waardering een aantrekkelijke investering te zijn voor de lange termijn. Die Model 3 aan $35.000 is er trouwens nog lang niet. Het is mij dus een raadsel hoe die marges dus positief moeten evolueren wanneer de verkoopprijs van de gemiddelde wagen enorm daalt in de komende jaren. Damodaran toont in een recente analyse mooi aan hoe moeilijk de huidige waardering van Tesla te rechtvaardigen is.
Op de koop toe gebruikt Musk ruim 40% van zijn Tesla aandelen om verder te investeren in andere risicovolle ventures zoals Space X. Gezien de obligatiemarkten zo goed als gesloten zijn voor Tesla en de cashpositie uitgeput raakt, lijkt een kapitaalverhoging via aandelen bijna verzekerd. Het risico bestaat dat het aandeel vroeg of laat daalt tot een niveau waarbij Musk een margin call krijgt waardoor een vicieuze cirkel ontstaat van verkoopdruk. Bij signalen daarvan wordt het misschien interessant om Tesla te shorten. Maar wie weet hoe lang de markt deze cashvreter nog absurd hoog waardeert... Private uitgifte van aandelen kan er ook voor zorgen dat Tesla nog even respijt krijgt. In de tussentijd komt de concurrentie echter steeds dichterbij. BMW produceert evengoed al 100.000 EV's en de Jaguar I-Pace is een pareltje met uitstekende performance.
Musk moet dringend een operationeel directeur aanstellen die hem wat ademruimte kan geven. Niemand houdt zo'n situatie vol. Hij lijkt kennelijk te geloven dat huidige autofabrikanten niet efficiënt werken maar zijn pogingen tot automatisatie liepen wel compleet fout. Ook de enorme hoeveelheid capex en operationele uitdagingen lijkt hij zwaar onderschat te hebben. De concurrentie is veel sterker gepositioneerd om de komende jaren een veel beter assortiment aan EV wagens uit te bouwen. Tesla moet zich ofwel focussen op een kleine niche of zijn technologie perfectioneren en deze doorverkopen aan derden.
Laatst gewijzigd door Aveb op 28 augustus 2018, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: tesla
Dat is meteen dan ook een van de grote nadelen. Het wordt zeer centraal gestuurd waarin er wordt geinvesteerd en gesubsidieerd. Snel aanpasbaar aan plotse veranderingen in de markt is zoiets niet. Tot grote innovatie zal het ook niet leiden.RagnarrsTriumph schreef: ↑27 augustus 2018, 19:58 Het zal eerder van de Chinezen komen.
Als er één economie een lange termijn visie ontwikkeld heeft zijn het zij wel.
Tegen dat er een degelijke, betaalbare chinese auto op de markt komt in Belgie, wilt niemand het nog.
Re: tesla
Twist and turns in the Tesla story
Bottom line:
...of you are bullish on Tesla, that should schare you
Re: tesla
Mbt de Board of Directors is het probleem misschien ook dat Musk die mannen relatief rijk gemaakt heeft. De vraag is in welke mate zijn nog onafhankelijk kunnen optreden als het fout gaat. You don't bite the hand that feeds you.
Re: tesla
Dat zijn interessante anecdotes, maar ... ik vrees dat de IT bij veel bedrijven zo gebrekig is hoor.argov schreef: ↑28 augustus 2018, 12:16 Tesla's zijn vanuit technisch/IT standpunt brol, indien deze thread correct zou zijn
(vooral bedoeld voor de meer technische spaargidser, zoals mezelf)
-
RagnarrsTriumph
- Newbie

- Berichten: 37
- Lid geworden op: 24 aug 2018
Re: tesla
Je weet toch dat onder andere Volvo een Chinees merk is?
Terwijl de U.S. en ook Europa zich alsmaar meer richten op protectionisme van de eigen markten walst China doorheen Afrika en legt een claim op een groot deel van de beschikbare grondstoffen en investeert ook in de lokale economie. Misschien voor de schone schijn maar ze kunnen er wel rekenen op de goodwill van de lokale bevolking terwijl het Westen er blijkbaar een genoegen en schept de rest van de wereld tegen zich in het harnas te jagen.
De tijd zal leren wie er op termijn gelijk krijgt. Maar ik vrees er toch voor. Vergeet ook niet dat het Westerse overwicht er maar eentje van een goede 200 jaar is. Daarvoor waren India en China eeuwen lang de grootste en meest vooruitstrevende maatschappijen. Beiden zijn goed op weg om dat kortstondig dipje terug te boven te komen.
-
argov
- Full Member

- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 feb 2014
- Locatie: Planeet Aarde (voorlopig)
- Contacteer:
Re: tesla
Ik heb al redelijk wat IT bedrijven van binnenuit kunnen bekijken (zij het van een veel kleiner formaat), en die waren stuk voor stuk beter uitgerust dan wat hier beschreven wordt, zelfs als slechts de helft waar zou zijn. Alle Tesla's laten draaien op één enkel datacenter? Een slecht afgestelde deployment pipeline (kan je bij veel bedrijven voor ontslagen worden)? Alle firmware ongeëncryptreerd (ook iets waar je op veel plaatsen voor ontslagen kan worden indien dit op productie belandt)? OpenSSL patchen zodat het expiry warnings negeert? En dat zijn nog maar enkele zaken die daar vermeld worden. Tesla is geen startupke meer hé (waar bovenstaande evenmin toegelaten zou zijn). Een deel zal opgelost worden/zijn bij de Model 3, maar zeker niet alles (firmware is altijd tricky om achteraf mee te beginnen prutsen).
+1RagnarrsTriumph schreef: ↑28 augustus 2018, 15:10 Je weet toch dat onder andere Volvo een Chinees merk is?
Terwijl de U.S. en ook Europa zich alsmaar meer richten op protectionisme van de eigen markten walst China doorheen Afrika en legt een claim op een groot deel van de beschikbare grondstoffen en investeert ook in de lokale economie. Misschien voor de schone schijn maar ze kunnen er wel rekenen op de goodwill van de lokale bevolking terwijl het Westen er blijkbaar een genoegen en schept de rest van de wereld tegen zich in het harnas te jagen.
De tijd zal leren wie er op termijn gelijk krijgt. Maar ik vrees er toch voor. Vergeet ook niet dat het Westerse overwicht er maar eentje van een goede 200 jaar is. Daarvoor waren India en China eeuwen lang de grootste en meest vooruitstrevende maatschappijen. Beiden zijn goed op weg om dat kortstondig dipje terug te boven te komen.
Re: tesla
Niet alleen BMW e.a. zijn Tesla aan het voorbij steken. De Nissan Leaf is voor een elektrisch aangedreven wagen al een betaalbare wagen en al aan zijn zoveelste generatie toe. Dit in tegenstelling tot de eeuwige belofte model 3. Het klinkt niet zo sexy als Tesla maar het werkt wel en bestaat echt in ons straatbeeld. Het vorige model zag er nog een beetje knullig uit maar dat is inmiddels ook al rechtgezet.Aveb schreef: ↑28 augustus 2018, 12:43 Die Model 3 aan $35.000 is er trouwens nog lang niet. Het is mij dus een raadsel hoe die marges dus positief moeten evolueren wanneer de verkoopprijs van de gemiddelde wagen enorm daalt in de komende jaren. Damodaran toont in een recente analyse mooi aan hoe moeilijk de huidige waardering van Tesla te rechtvaardigen is.
Re: tesla
Klopt, de laatste cijfers van juli tonen dat ook weer aan:Mahmud schreef: ↑28 augustus 2018, 15:14Niet alleen BMW e.a. zijn Tesla aan het voorbij steken. De Nissan Leaf is voor een elektrisch aangedreven wagen al een betaalbare wagen en al aan zijn zoveelste generatie toe. Dit in tegenstelling tot de eeuwige belofte model 3. Het klinkt niet zo sexy als Tesla maar het werkt wel en bestaat echt in ons straatbeeld. Het vorige model zag er nog een beetje knullig uit maar dat is inmiddels ook al rechtgezet.Aveb schreef: ↑28 augustus 2018, 12:43 Die Model 3 aan $35.000 is er trouwens nog lang niet. Het is mij dus een raadsel hoe die marges dus positief moeten evolueren wanneer de verkoopprijs van de gemiddelde wagen enorm daalt in de komende jaren. Damodaran toont in een recente analyse mooi aan hoe moeilijk de huidige waardering van Tesla te rechtvaardigen is.
https://ev-sales.blogspot.com/2018/08/e ... -2018.html
De BMW i3 gaat ook uitbreiden qua productiecapaciteit én batterij capaciteit, met 44 kWh komt die al in het vaarwater van de Tesla modellen.
De Jaguar I-PACE zit dan weer in het segment van de model S
https://www.jaguar.be/nl/jaguar-range/i-pace/index.html
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Re: tesla
Ik zeg al een tijdje dat Tesla de geschiedenis zal ingaan als de BlackBerry van de automobiel...
Vooruitstrevende technologie, maar daarna ingelopen door de concurrentie
Vooruitstrevende technologie, maar daarna ingelopen door de concurrentie
Re: tesla
Ik had moeten zeggen "chinese electrische auto". Een van de redenen waarom Volvo in chinese handen een sucessverhaal is, is net omdat ze de engineering-capaciteit in Zweden enorm uitgebreid hebben, en hen de ruimte en vrijheid geven om te werken zoals dat gebruikelijk is in de zweedse cultuur ipv de chinese cultuur/methodologie op te leggen.RagnarrsTriumph schreef: ↑28 augustus 2018, 15:10 Je weet toch dat onder andere Volvo een Chinees merk is?
(...)


