Tijd om obligaties toe te voegen aan portefeuille ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Tijd om obligaties toe te voegen aan portefeuille ?
Karine, ja het kan interessant zijn. Nu weet ik niet jou kennis ter zake.
Met high yield zou ik zeker geen individuele te kopen, dan moet je in een high yield EFT gaan. Natuurlijk een beter rendement maar ook grotere schommelingen bij calamiteiten. Yield is hoog, maar af en tijd een default die het rednement ook drukt.
Als je obligaties wil kopen in EUR dan zou ik de looptijd wel proberen te beperken tot laat ons zeggen maximaal 7-8 jaar en minimaal investment grade rating (= BBB). Dan ook wat spreiden, bijvoorbeeld 5 verschillende. Verwacht geen al te groot rendement, zeker voor veiligheid (A+, AA, AAA is het rendement laag). goede stategie kan zijn om BBB's te kopen.
Voorbeelden
Nestle Finance International Ltd 1,5% 29/03/2035 EUR.
Koers +- 96.25% ofwel een rendement van 1,82% bruto = 1,27% netto voor +- 13 jaar looptijd.
Netflix Inc. 3,625% 15/05/2027 EUR
Koers +- 102,15% ofwel rendement van 3,16% bruto = 2,21% netto voor +- 5 jaar looptij
Met high yield zou ik zeker geen individuele te kopen, dan moet je in een high yield EFT gaan. Natuurlijk een beter rendement maar ook grotere schommelingen bij calamiteiten. Yield is hoog, maar af en tijd een default die het rednement ook drukt.
Als je obligaties wil kopen in EUR dan zou ik de looptijd wel proberen te beperken tot laat ons zeggen maximaal 7-8 jaar en minimaal investment grade rating (= BBB). Dan ook wat spreiden, bijvoorbeeld 5 verschillende. Verwacht geen al te groot rendement, zeker voor veiligheid (A+, AA, AAA is het rendement laag). goede stategie kan zijn om BBB's te kopen.
Voorbeelden
Nestle Finance International Ltd 1,5% 29/03/2035 EUR.
Koers +- 96.25% ofwel een rendement van 1,82% bruto = 1,27% netto voor +- 13 jaar looptijd.
Netflix Inc. 3,625% 15/05/2027 EUR
Koers +- 102,15% ofwel rendement van 3,16% bruto = 2,21% netto voor +- 5 jaar looptij
Is dit in usd of in eur?karine schreef: ↑25 april 2022, 21:05Ok, maar laat de prijs van de obligatie zelfs naar 70% dalen.
Ik koop ze aan 94,5%(bv Apple) en binnen twee jaar loopt ze af en wordt ze toch 100% terugbetaald.
Dus wat kan er nog fout gaan met een obligatie als Apple met een AA+ rating die dan 2,63% netto geeft ?
Wat is het rendendement van een staatsobligaties op dezelfde termijn?
In de meeste gevallen koop van een professionele belegger. Je moet.je afvraagt waarom hij verkoopt aan die prijs.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
De reden hoeft niet altijd negatief te zijn. Outflow uit fonds/EFT, verwachting dat rente nog zal stijgen, herbalanceren portefeuille bv omwille van ratingwijzigingen enz. Maar zonder ervaring zeker minstens BBB (ook niet BBB-). Looptijd ook nooit te lang nemen, niemand kan voorspellen wat er met die bedrijven gebeurt op 20 jaar, dat is een veel te lange looptijd.B7H4long schreef: ↑26 april 2022, 14:21Is dit in usd of in eur?karine schreef: ↑25 april 2022, 21:05
Ok, maar laat de prijs van de obligatie zelfs naar 70% dalen.
Ik koop ze aan 94,5%(bv Apple) en binnen twee jaar loopt ze af en wordt ze toch 100% terugbetaald.
Dus wat kan er nog fout gaan met een obligatie als Apple met een AA+ rating die dan 2,63% netto geeft ?
Wat is het rendendement van een staatsobligaties op dezelfde termijn?
In de meeste gevallen koop van een professionele belegger. Je moet.je afvraagt waarom hij verkoopt aan die prijs.
Ik vind het voorstel van Vortex wel interessant.(zie voorgaande post)
Deftige rating, beperkte looptijd.
Deftige rating, beperkte looptijd.
Ik vond de tijd rijp om voor het eerst sinds lang wat obligaties te kopen. Ik heb recent goud afgebouwd ten voordele van een eerste schijf obligaties. Ik was van plan dit te doen vanaf 3% voor de 10-jarige Amerikaanse staatsobligaties maar ben ietsje vroeger.
Dit nog maar voor een paar procent van mijn portefeuille hoor. Ben sowieso nog geen grote fan van obligaties omdat ik nog jong ben en niet van meerwaardebelasting hou. Ik heb voor de tickers DBZB gekozen en XUTE. Amerikaanse staatsobligaties dus en wereldwijd staatsobligaties.
B7 vond mij een rare snuiter toen ik zei dat obligaties risicovoller waren, op dat moment, dan aandelen. Wel, ik heb gelijk gekregen denk ik. De risk-return was helemaal niet in evenwicht met die negatieve of zeer lage rendementen.
Dit nog maar voor een paar procent van mijn portefeuille hoor. Ben sowieso nog geen grote fan van obligaties omdat ik nog jong ben en niet van meerwaardebelasting hou. Ik heb voor de tickers DBZB gekozen en XUTE. Amerikaanse staatsobligaties dus en wereldwijd staatsobligaties.
B7 vond mij een rare snuiter toen ik zei dat obligaties risicovoller waren, op dat moment, dan aandelen. Wel, ik heb gelijk gekregen denk ik. De risk-return was helemaal niet in evenwicht met die negatieve of zeer lage rendementen.
In ieder geval bijna niet vast te krijgen de hier opgegeven obligaties of je moet ze via Oblis kopen maar dat is dan weer te duur voor de kleine belegger.
Boeing, YTM 4,59% netto 3,9%
Apple, YTM 3,12% netto 2,77%
bed-bath-beyond, YTM 7,8% netto 6,6%
Boeing, YTM 4,59% netto 3,9%
Apple, YTM 3,12% netto 2,77%
bed-bath-beyond, YTM 7,8% netto 6,6%
Aandelenkoers Apple daalt en de obligatiekoers is aan het stijgen ?
Is daar een logische verklaring voor ?
Of is de volgende coupon op 11/05/2022 hiervan de oorzaak ?
Is daar een logische verklaring voor ?
Of is de volgende coupon op 11/05/2022 hiervan de oorzaak ?
De logische verklaring is dat de rente sinds deze obligatie hier vernoemd is gestegen is. Apple obligaties hebben een heel laag risico, nieuwe uitgiftes en lopende gaan dus heel dicht tegen het rendement van VS staatsleningen liggen met dezelfde looptijd, zie het verloop en de huidige rente van de 5jaars treasury, en vergelijk met de YTM evolutie van deze obligatie.
De volgende coupon zit nog in de koers verrekend, eenmaal de coupon geknipt zal de koers weer wat dichter naar de 100% opschuiven om op het eind van de looptijd op 100% uit te komen.
Volgende week eens kijken om een positie in te nemen.