Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Tijd om te kopen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
733 berichten
  • Pagina 6 van 49
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • …
  • 49
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
JeroenBW
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer JeroenBW
Verstuur privébericht

Re: Tijd om te kopen

• Citeer

Bericht door JeroenBW » 24 maart 2020, 15:14

jvdc schreef: ↑23 maart 2020, 12:18
JeroenBW schreef: ↑23 maart 2020, 11:03 In mijn redenering heb je nu om meer kans op winst te maken toch eerder een actief beheerd fonds nodig met een beheerder de nu de buitenkansen opkoopt. MAAR Ik zie mensen nu nog EFT's aanraden om nu te kopen.

Wordt er binnen deze EFT's dan op een manier die ik over het hoofd zie ook geprofiteerd van buitenkansen? via algoritmes ofzo (vandaar "passief?)
Wat zijn die buitenkansen? Iedereen is op zoek naar buitenkansen, maar dat wilt niet zeggen dat ze gemakkelijk te vinden zijn. Als je gelooft dat jouw fondsbeheerder die wel kan herkennen kan je inderdaad een actief fonds kopen.
Maar weet dat statistisch gezien de helft van al het belegde geld het beter doet dan het marktgemiddelde en de helft slechter.

Veel actieve fondsen die 'buitenkansen' op de kop proberen te tikken doen het dus slechter dan een passieve ETF.
Gemiddeld zullen actieve fondsen en passieve fondsen het even goed doen, maar op actieve fondsen betaal je (veel) meer kosten. Ná aftrek van kosten zullen actieve fondsen het dus gemiddeld slechter doen dan passieve fondsen.

Conclusie: als je gelooft dat net jouw fondsbeheerder de buitenkansen eruit kan halen, ga dan met hem in zee.
Maar persoonlijk denk ik dat je kans eerder klein is dat je als particulier een 'buitengewone' fondsenbeheerder aan de haak zult slaan. De beste fondsenbeheerders werken in principe voor de grootste vermogens, net zoals de beste voetballers bij de rijkste clubs spelen.
heldere uitleg, bedankt.

Dan neig ik eerder naar een ETF , maar dit roept een andere vraag op bij mij. Als jij bijvoorbeeld enkele weken op reis bent en in die periode ontstaat er een crisis. De onderliggende index van de ETF zakt => EFT wordt passief beheerd dus zakt mee => je hebt verlies als je niets doet (correct me if I'm wrong) Hoe gaan jullie daar mee om? Ik zoek gemoedsrust dus wil zeker op vakantie niet de actualiteit of beurzen moeten volgen.

ignition
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ignition
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ignition » 24 maart 2020, 15:21

JeroenBW schreef: ↑24 maart 2020, 15:14 Dan neig ik eerder naar een ETF , maar dit roept een andere vraag op bij mij. Als jij bijvoorbeeld enkele weken op reis bent en in die periode ontstaat er een crisis. De onderliggende index van de ETF zakt => EFT wordt passief beheerd dus zakt mee => je hebt verlies als je niets doet (correct me if I'm wrong) Hoe gaan jullie daar mee om? Ik zoek gemoedsrust dus wil zeker op vakantie niet de actualiteit of beurzen moeten volgen
Blij zijn dat ik volgende maand meer shares kan kopen met mijn geld :). Voor de rest doe ik niks buiten aan het zwembad liggen en het nieuws negeren.

sintorama
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer sintorama
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door sintorama » 24 maart 2020, 15:47

JeroenBW schreef: ↑24 maart 2020, 15:14 De onderliggende index van de ETF zakt => EFT wordt passief beheerd dus zakt mee => je hebt verlies als je niets doet (correct me if I'm wrong) Hoe gaan jullie daar mee om?
Niet. Dat is het mooie aan een ETF: je hoeft nooit iets te doen. Gewoon vast blijven houden en regelmatig bijkopen. Voor de rest vooral niets doen, hoe contra-intuitief dit ook lijkt. Uiteraard zul je op korte termijn enorme schommelingen meemaken, maar daar mag je je niet door laten afleiden. Op lange termijn spelen die fluctuaties geen rol van betekenis.
Sterker nog: Bij ETF's geldt: hoe minder je de beurs volgt, hoe beter.

jvdc
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer jvdc
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door jvdc » 24 maart 2020, 16:08

sintorama schreef: ↑24 maart 2020, 15:47
JeroenBW schreef: ↑24 maart 2020, 15:14 De onderliggende index van de ETF zakt => EFT wordt passief beheerd dus zakt mee => je hebt verlies als je niets doet (correct me if I'm wrong) Hoe gaan jullie daar mee om?
Niet. Dat is het mooie aan een ETF: je hoeft nooit iets te doen. Gewoon vast blijven houden en regelmatig bijkopen. Voor de rest vooral niets doen, hoe contra-intuitief dit ook lijkt. Uiteraard zul je op korte termijn enorme schommelingen meemaken, maar daar mag je je niet door laten afleiden. Op lange termijn spelen die fluctuaties geen rol van betekenis.
Sterker nog: Bij ETF's geldt: hoe minder je de beurs volgt, hoe beter.
Volledig akkoord met de bovenstaande reacties.
In aandelen investeren betekent per definitie dat je schommelingen (naar boven én beneden) zult meemaken. De achterliggende gedachte is dat de 'trend' opwaarts is. De 'prijs' die je voor een mooi rendement betaalt zijn de schommelingen. ;)

Maak voor jezelf uit hoeveel schommeling je aankunt zonder te panikeren en te verkopen.
Als vuistregel zou ik zeggen dat brede aandelenkorven 50% kunnen zakken (individuele aandelen uiteraard nog veel meer). Met hoeveel geld durf je belegd te zijn als zo een crash zich voordoet? Begin eventueel geleidelijk aan in te stappen zodat je kan leren hoe je mentaal met schommelingen omgaat.

Zoals aangehaald: hoe minder je de beurs volgt, hoe beter eigenlijk. In dat geval zal je je immers in woelige tijden niet laten leiden door emoties.

JeroenBW
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer JeroenBW
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door JeroenBW » 24 maart 2020, 16:25

dus als iemand nu gedurende de laatste drie maanden op reis was, niets van nieuws volgde, had die dan niet beter toch iets van actie ondernomen? inderdaad nog wat moeilijk om dit als beginner te begrijpen :)

jvdc
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer jvdc
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door jvdc » 24 maart 2020, 16:30

JeroenBW schreef: ↑24 maart 2020, 16:25 dus als iemand nu gedurende de laatste drie maanden op reis was, niets van nieuws volgde, had die dan niet beter toch iets van actie ondernomen? inderdaad nog wat moeilijk om dit als beginner te begrijpen :)
Net zoals het moeilijk is om te weten welke aandelen het goed zullen doen en welke het slecht zullen doen is het moeilijk om te weten wanneer de beurs zal stijgen en wanneer de beurs zal dalen.

Niemand heeft een glazen bol (ook al zullen sommigen doen alsof ze er wel een hebben). Market timing is zeer moeilijk, zo niet onmogelijk dus waag je daar niet aan, zeker niet als beginner. Negeer alle schommelingen dus gewoon.

Gemiddeld gaan de beurzen omhoog, dus 'time in the market' is belangrijker dan 'timing the market'.

anonymous9

• Citeer

Bericht door anonymous9 » 24 maart 2020, 17:30

JeroenBW schreef: ↑24 maart 2020, 15:14 Ik zoek gemoedsrust dus wil zeker op vakantie niet de actualiteit of beurzen moeten volgen.
Als u gemoedsrust zoekt, dan is de eerste vraag die u zichzelf moet stellen of het wel verstandig is om in aandelen (of aandelenfondsen of aandelen-trackers) te beleggen.

doorwinterd
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer doorwinterd
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door doorwinterd » 24 maart 2020, 17:57

JeroenBW schreef: ↑24 maart 2020, 16:25 dus als iemand nu gedurende de laatste drie maanden op reis was, niets van nieuws volgde, had die dan niet beter toch iets van actie ondernomen? inderdaad nog wat moeilijk om dit als beginner te begrijpen :)
Iemand die een jaar en drie maanden op reis was en niets van nieuws volgde denkt hupla weer wat winst erbij.

JeroenBW
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer JeroenBW
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door JeroenBW » 24 maart 2020, 18:09

Ik kan er mee leven dat er risico's aan verbonden zijn, maar de nuance is dat ik er vooral zelf niet mee bezig wil zijn, dus niet te veel mijn hoofd moeten breken over bijkopen, verkopen. (Moest de rente op spaarrekeningen hoger staan liet ik wellicht alles op de bank staan). Als ik het zelf niet in de hand heb, maak ik mij zelden zorgen over iets.

Maar als ik het goed versta is het net beter of (minstens evengoed vaak) om er niet actief mee bezig te zijn, dus lijken trackers net wel een goede optie voor mij, zolang ik mentaal een langetermijnsperspectief in het achterhoofd houd. of kijk ik dan beter naar andere type's investeringen? kern van de zaak is: wat doe ik met mijn spaargeld zonder dat het verdampt door inflatie? dit niet zozeer om veel geld te verdienen maar om er toch iets aan te verdienen, zonder té veel risico.

ignition
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ignition
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ignition » 24 maart 2020, 18:32

JeroenBW schreef: ↑24 maart 2020, 18:09 Ik kan er mee leven dat er risico's aan verbonden zijn, maar de nuance is dat ik er vooral zelf niet mee bezig wil zijn, dus niet te veel mijn hoofd moeten breken over bijkopen, verkopen.
Dan is beleggen volgens de bogleheads filosofie ideaal:

https://www.bogleheads.org/wiki/Getting_started (dingen als 401K, IRA, etc. kan je negeren. Dat zijn typisch Amerikaanse zaken)
https://www.bogleheads.org/wiki/Investing_from_Belgium

Eigenlijk als je je portefeuille opzet volgens de bogleheads principes hoef je enkel 1 keer per jaar te herbalanceren eventueel en that's it. Heel low maintenance. Ook niet nodig om het nieuws te volgen ofzo.

dreamy
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer dreamy
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door dreamy » 24 maart 2020, 18:36

jvdc schreef: ↑24 maart 2020, 16:30 Niemand heeft een glazen bol (ook al zullen sommigen doen alsof ze er wel een hebben). Market timing is zeer moeilijk, zo niet onmogelijk dus waag je daar niet aan, zeker niet als beginner. Negeer alle schommelingen dus gewoon.

Gemiddeld gaan de beurzen omhoog, dus 'time in the market' is belangrijker dan 'timing the market'.
Allemaal waar, máár... nú instappen is toch wél een stuk interessanter dan begin dit jaar, of pakweg een maand geleden.

Aan beginnende beleggers zou ik dus wel aanraden om nu zsm te beginnen met stapsgewijs in de markt stappen.

buythedip
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer buythedip
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door buythedip » 24 maart 2020, 18:44

dreamy schreef: ↑24 maart 2020, 18:36
jvdc schreef: ↑24 maart 2020, 16:30 Niemand heeft een glazen bol (ook al zullen sommigen doen alsof ze er wel een hebben). Market timing is zeer moeilijk, zo niet onmogelijk dus waag je daar niet aan, zeker niet als beginner. Negeer alle schommelingen dus gewoon.

Allemaal waar, máár... nú instappen is toch wél een stuk interessanter dan begin dit jaar, of pakweg een maand geleden.

Aan beginnende beleggers zou ik dus wel aanraden om nu zsm te beginnen met stapsgewijs in de markt stappen.

Klopt, ik heb een week geleden 60k geinvesteerd en sta 6k in de plus

Totale beginner
Bel20, AEX, DACH gekocht (3x15k) AB INBEV 3k en Olie 3k

Enige dat in de min staat is olie

doorwinterd
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer doorwinterd
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door doorwinterd » 24 maart 2020, 19:40

dreamy schreef: ↑24 maart 2020, 18:36 nú instappen is toch wél een stuk interessanter dan begin dit jaar, of pakweg een maand geleden.
Dat is het grootste misverstand op de beurs, net als het feit dat je beter af zou zijn met 4% rente op spaarboek dan met 0,2%.

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yaris » 24 maart 2020, 19:44

@doorwinterd: is nu instappen dan niet interessanter dan begin dit jaar?

doorwinterd
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer doorwinterd
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door doorwinterd » 24 maart 2020, 20:11

Yaris schreef: ↑24 maart 2020, 19:44 @doorwinterd: is nu instappen dan niet interessanter dan begin dit jaar?
Als niemand een glazen bol heeft? Nee. Een aandeel kan nu gezien de omstandigheden intrinsiek duurder zijn dan toen je meer betaalde.
Tenzij we het bij de infostroom plaatsen van 'nu verkopen is minder interessant dan begin dit jaar' of 'nu shorten is minder interessant dan begin dit jaar'. Dan heb je gelijk natuurlijk.

(Puur wiskundig kan het verlies bij lager instappen zelfs groter zijn indien men een gelijke tijdshorizon hanteert :))

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

733 berichten
  • Pagina 6 van 49
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • …
  • 49
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy