tips bij het kiezen van de beste garagist
tips bij het kiezen van de beste garagist
Ik ben opzoek naar tips om in mijn streek de beste prijs/kwaliteit garage te vinden.
Als ik op sociale media de vraag stel prijst iedereen hun kennis of hun garage aan, zonder erbij stil te staan dat het misschien beter/goedkoper kan.
Ik heb ooit eens zelf mijn onderdelen online gekocht
en toen hebben er mij een paar garages nee danku gezegd. en kreeg ik bij de ene garage die het wel wou doen een hoger uurtarief aangerekend.
Kies ik best iemand achter zijn uren of gaan jullie naar een midas/auto5?
Als ik op sociale media de vraag stel prijst iedereen hun kennis of hun garage aan, zonder erbij stil te staan dat het misschien beter/goedkoper kan.
Ik heb ooit eens zelf mijn onderdelen online gekocht


Kies ik best iemand achter zijn uren of gaan jullie naar een midas/auto5?
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Streek zijn er velen.bose schreef: ↑13 februari 2020, 15:13 Ik ben opzoek naar tips om in mijn streek de beste prijs/kwaliteit garage te vinden.
Als ik op sociale media de vraag stel prijst iedereen hun kennis of hun garage aan, zonder erbij stil te staan dat het misschien beter/goedkoper kan.
Ik heb ooit eens zelf mijn onderdelen online gekochten toen hebben er mij een paar garages nee danku gezegd. en kreeg ik bij de ene garage die het wel wou doen een hoger uurtarief aangerekend.
![]()
Kies ik best iemand achter zijn uren of gaan jullie naar een midas/auto5?
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Ik ga naar een merkverdeler.
Bij de plaatselijke Midas en Auto5 al te veel onkunde gezien. De prijs ligt er ook redelijk hoog.
Geen beunhaas om aan mijn auto te werken. Beter een beetje meer uitgeven en naar de merkverdeler gaan.
Te veel mensen worden gestroopt en zijn nog blij gestroopt te worden ook.
Overal.
De enige manier waarop je niet gestroopt wordt is om zelf automechanica te gaan studeren of er iets van te kennen door jarenlange ervaring.
Bij de dealer zie ik bv de neiging tot vervangen van de remvloeistof na 2 jaar. IMHO niet nodig..
Bij de beunhaas zie ik prestaties voorstellen die totaal niet nodig zijn.
Bv schokdempers zouden stuk zijn maar het zijn nog maar pas nieuwe... een 'bediende' slaagt er niet in om in 2 uren tijd remmen te wisselen en is zichzelf ter plaatse aan het opleiden..
Het is overal wat.
Bij de plaatselijke Midas en Auto5 al te veel onkunde gezien. De prijs ligt er ook redelijk hoog.
Geen beunhaas om aan mijn auto te werken. Beter een beetje meer uitgeven en naar de merkverdeler gaan.
Te veel mensen worden gestroopt en zijn nog blij gestroopt te worden ook.
Overal.
De enige manier waarop je niet gestroopt wordt is om zelf automechanica te gaan studeren of er iets van te kennen door jarenlange ervaring.
Bij de dealer zie ik bv de neiging tot vervangen van de remvloeistof na 2 jaar. IMHO niet nodig..
Bij de beunhaas zie ik prestaties voorstellen die totaal niet nodig zijn.
Bv schokdempers zouden stuk zijn maar het zijn nog maar pas nieuwe... een 'bediende' slaagt er niet in om in 2 uren tijd remmen te wisselen en is zichzelf ter plaatse aan het opleiden..
Het is overal wat.
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Aan een recente auo sleutelen met al die sensors en computer toestanden die erin zitten is praktisch NOT DONE. tenzij je over vakliteratuur en de nodige apparatuur beschikt, of je krijgt hem niet meer aan de praat.
Zelfs kleine merk garages ( famillie bedrijf ) moeten zich aan de opgelegde regels houden die de grote bonzen hebben gesteld, een wisselstuk opzoeken met ingave chassisnr, laat al een belletje rinkelen bij de BIG BOSS.
Zelfs kleine merk garages ( famillie bedrijf ) moeten zich aan de opgelegde regels houden die de grote bonzen hebben gesteld, een wisselstuk opzoeken met ingave chassisnr, laat al een belletje rinkelen bij de BIG BOSS.
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Ik ga naar een lokale BOSCH car service center. Dit is een netwerk van kleine zelfstandige zaken die niet merkgebonden zijn, maar wel de juiste opleiding, uitrusting en connecties met toeleveranciers hebben om auto's treffelijk te kunnen onderhouden en herstellen met behoud van garantie. Ik ben er alvast tevreden van. Je betaalt minder dan bij de merkgarage (maar wellicht wel meer dan bij auto5/midas). Maar de kwaliteit van het geleverde werk is volgens mijn ervaring goed.
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Ik ga naar een garagist die gespecialiseerd is in het merk waarvan wij 2 auto's hebben, maar geen officiële garage is.
Scheelt gigantisch qua prijs en service is mijns inziens top.
In welke streek zoek je een garagist?
Scheelt gigantisch qua prijs en service is mijns inziens top.
In welke streek zoek je een garagist?
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Het is overal dezelfde rotzooi. Ik ben niet merkgebonden en ben ondertussen al aan mijn 5de merk bezig. Bij onderhoud vul ik op voorhand de ruitenvloeistof zelf bij. Bij elke garage van elk merk staat er achteraf op het factuur dat ze deze bijgevuld hebben met het bijhorende prijskaartje uiteraard. 

Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Is nochtans een goed idee.
Remvloeistof is hygroscopisch, neemt dus water uit de omgevingslucht op. Dir verlaagt het kookpunt aanzienlijk.
Elke fabrikant van auto's en zeker motorfietsen raadt daarom om deze vloeistof elke 2 jaar te verversen.
Vooral als je veel in de bergen gaat rondrijden met een caravan zou ik dat alle 2 jaar uitvoeren.
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Heb met auto's gereden van ouder dan 10 jaar, waar nooit de remvloeistof is vervangen, en die remde nog even goed als nieuw.
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Ik ook, maar toch is het beter om het te vervangen, zeker als je met zware lasten in de bergen gaat rijden.
Als de remvloeistof het kookpunt overschrijdt is het ineens gedaan met remmen! Dan duw je op lucht.
Als de remvloeistof het kookpunt overschrijdt is het ineens gedaan met remmen! Dan duw je op lucht.
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Mijn auto heeft geen trekhaak en heeft nog nooit lasten getrokken.
Eerlijk gezegd betwijfel ik dat het nuttig of raadzaam is voor mij in een auto met 10.000 km per jaar om de remvloeistof te vervangen voor de 5 jaar.
Die van mij ziet niet af。Ik rijd zeer progressief en niet sportief.
Ik heb ook al met auto's van 10 jaar oud gereden die nog met de eerste vulling reden op 200,000 km..
Je ziet het ook wel aan de kleur. Te oud is donkerder... Zolang het er nog kompleet nieuw uitziet en de vloeistof is niet over zijn hoge leeftijdsgrens gegaan, waar die ook ligt, laat ik het niet vervangen.
Ik heb wel zo'n dingetje in huis waar ik het kan mee meten maar ik moet eerlijk toegeven dat het nog in de originele plastic verpakking zit.
Over een jaar of twee ga ik eens naar de kleur van de remvloeistof kijken, eens meten... afhankelijk van wat mijn ogen en het apparaat zeggen zal ik misschien iets doen.
Ik laat trouwens WEL jaarlijks motorolie vervangen. Voor de motor waarmee ik rijd, kleintje met turbo, geloof ik volledig in het nut daarvan.
Koelvloeistof : daar ga ik ook mee doen wat ik met de remvloeistof doe.
Het verschil tussen een goede en een slechte garage of dealer ?
Bv bij BMW vervangen ze de remmen op schema.
30.000 of 40.000 km en de remmen worden vervangen (blokken).
Garages waar ze blokken altijd samen vervangen met de schijven... Ik bedoel dat ze bij het vervangen van blokken ook de schijven vervangen. Dat is meestal niet nodig, uitzonderingen bevestigen de regel.
Stealers !!
Een goede garage zei me bv ( twee verschillende dealers met elk zijn eigen merk ) :
De luchtfilter moet officieel op de 40.000 of 60.000 worden vervangen maar bij jouw motor wordt die niet vuil. Die laten we zitten of we stofzuigen hem eens.
Dat is voor mij iemand die meedenkt en een goede garagist.
Eerlijk gezegd betwijfel ik dat het nuttig of raadzaam is voor mij in een auto met 10.000 km per jaar om de remvloeistof te vervangen voor de 5 jaar.
Die van mij ziet niet af。Ik rijd zeer progressief en niet sportief.
Ik heb ook al met auto's van 10 jaar oud gereden die nog met de eerste vulling reden op 200,000 km..
Je ziet het ook wel aan de kleur. Te oud is donkerder... Zolang het er nog kompleet nieuw uitziet en de vloeistof is niet over zijn hoge leeftijdsgrens gegaan, waar die ook ligt, laat ik het niet vervangen.
Ik heb wel zo'n dingetje in huis waar ik het kan mee meten maar ik moet eerlijk toegeven dat het nog in de originele plastic verpakking zit.
Over een jaar of twee ga ik eens naar de kleur van de remvloeistof kijken, eens meten... afhankelijk van wat mijn ogen en het apparaat zeggen zal ik misschien iets doen.
Ik laat trouwens WEL jaarlijks motorolie vervangen. Voor de motor waarmee ik rijd, kleintje met turbo, geloof ik volledig in het nut daarvan.
Koelvloeistof : daar ga ik ook mee doen wat ik met de remvloeistof doe.
Het verschil tussen een goede en een slechte garage of dealer ?
Bv bij BMW vervangen ze de remmen op schema.
30.000 of 40.000 km en de remmen worden vervangen (blokken).
Garages waar ze blokken altijd samen vervangen met de schijven... Ik bedoel dat ze bij het vervangen van blokken ook de schijven vervangen. Dat is meestal niet nodig, uitzonderingen bevestigen de regel.
Stealers !!
Een goede garage zei me bv ( twee verschillende dealers met elk zijn eigen merk ) :
De luchtfilter moet officieel op de 40.000 of 60.000 worden vervangen maar bij jouw motor wordt die niet vuil. Die laten we zitten of we stofzuigen hem eens.
Dat is voor mij iemand die meedenkt en een goede garagist.
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Wat ook not done is remvloeistof die men bijvult uit bvb een open verpakking van de vorige.haelewyn schreef: ↑13 februari 2020, 18:34 Mijn auto heeft geen trekhaak en heeft nog nooit lasten getrokken.
Eerlijk gezegd betwijfel ik dat het nuttig of raadzaam is voor mij in een auto met 10.000 km per jaar om de remvloeistof te vervangen voor de 5 jaar.
Die van mij ziet niet af。Ik rijd zeer progressief en niet sportief.
Ik heb ook al met auto's van 10 jaar oud gereden die nog met de eerste vulling reden op 200,000 km..
Dat is voor mij iemand die meedenkt en een goede garagist.
Hoeveel het kookpunt reeds is verlaagd , ge zult versteld staan.
Dus remvloeistof vervangen is dus steeds een nieuwe verpakking. (rest is afval )
Kwestie van een goede garagist te vinden.
En oude of nieuwe rem vloeistof is bij een noodstop gegarandeerd een paar meter verschil.
En een garagist die om de 2 jaar vervangt maakt uwe portemonnee niet leeg maar denkt aan uw veiligheid.
Estate Guru believer.
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Bij vele nieuwe wagens krijg je 5 jaar garantie, onder voorbehoud dat je auto 5 jaar bij de merkverdeler onderhouden wordt. Dus dan heb je geen keuze, je moét naar de merkverdeler gaan. Bij de aankoop kan je echter wel bekomen dat je 2 of 3 jaar gratis onderhoud krijgt.
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Manaman, een luchtfilter stofzuigen na 60,000 km? En bij jouw motor wordt die niet vuil? Die zuigt geen lucht op?haelewyn schreef: ↑13 februari 2020, 18:34 Mijn auto heeft geen trekhaak en heeft nog nooit lasten getrokken.
Eerlijk gezegd betwijfel ik dat het nuttig of raadzaam is voor mij in een auto met 10.000 km per jaar om de remvloeistof te vervangen voor de 5 jaar.
Die van mij ziet niet af。Ik rijd zeer progressief en niet sportief.
Ik heb ook al met auto's van 10 jaar oud gereden die nog met de eerste vulling reden op 200,000 km..
Je ziet het ook wel aan de kleur. Te oud is donkerder... Zolang het er nog kompleet nieuw uitziet en de vloeistof is niet over zijn hoge leeftijdsgrens gegaan, waar die ook ligt, laat ik het niet vervangen.
In dat geval zou ik het ook maar om de 5 jaar doen. Ik doe het ook om de 5 jaar omdat ik maar 1800 km per jaar rij met de wagen, enkel met mijn oude moeder naar de dokter etc.
Ik kijk ook naar de kleur van de vloeistof.
Ik laat trouwens WEL jaarlijks motorolie vervangen. Voor de motor waarmee ik rijd, kleintje met turbo, geloof ik volledig in het nut daarvan.
Koelvloeistof : daar ga ik ook mee doen wat ik met de remvloeistof doe.
Het verschil tussen een goede en een slechte garage of dealer ?
Bv bij BMW vervangen ze de remmen op schema.
30.000 of 40.000 km en de remmen worden vervangen (blokken).
Garages waar ze blokken altijd samen vervangen met de schijven... Ik bedoel dat ze bij het vervangen van blokken ook de schijven vervangen. Dat is meestal niet nodig, uitzonderingen bevestigen de regel.
Stealers !!
Remblokken moeten enkel vervangen worden als ze (bijna) versleten zijn. Direkt de schijven vervangen is inderdaad "stealers" praktijken
Een goede garage zei me bv ( twee verschillende dealers met elk zijn eigen merk ) :
De luchtfilter moet officieel op de 40.000 of 60.000 worden vervangen maar bij jouw motor wordt die niet vuil. Die laten we zitten of we stofzuigen hem eens.
Dat is voor mij iemand die meedenkt en een goede garagist.
Dat is volgens mij geen garagist maar een backyard mechanic.
Doe het toch gewoon zelf, ik koop mijn onderdelen meestal op https://www.autodoc.be/
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
2 van de 3 wagens hebben nog merkgarantie, dus gaan die 1x per jaar naar de dealer. Het kost een paar honderd euro maar dat is mijn veiligheid en gemoedsrust wel waard. Als ex-zelfstandige heb ik er ook geen moeite mee dat ze er een honderdje op verdienen. Meestal krijg ik een gratis vervangwagen mee. Ik tank die nooit vol maar poets die wel ( binnen-en buitenkant). Heb de laatste 10 jaar dan ook geen enkele aanvaring met hen gehad. Geven en nemen ...