toch maar eens aan pensioensparen doen ...
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
toch maar eens aan pensioensparen doen ...
Hallo,
Ik denk erover om aan pensioensparen te doen. Tot nu was ik eerder voorstander van gewoon sparen omdat "pensioen" zover af lijkt. En statistisch de kans groot is dat ik mijn pensioen niet haal. Maar toch, misschien kan ik het beter toch doen en het fiscaal voordeel gebruiken.
Ik doe reeds aan pensioensparen via P&V verzekeringen. Een levensverzekering met 2% gewaarborgd + mogelijke winstdeelname. Ik ben dat ooit aangegaan om korting te kunnen krijgen op de autoverzekering. Inleg is slechts een 148 euro per jaar. Was 1500 frank per kwartaal.
Ik maak dus bijna geen gebruik van dat fiscaal voordeel.
Ik ben aan het overwegen om bijstortingen te doen en er een paar honderd euro per jaar in te gaan storten. Ik wacht nog op reactie van P&V of daar extra kosten aan verbonden zijn (aan bijstortingen)
Maar ik denk dat het ook goed zou zijn een 2de pensioenspaarplan aan te gaan. Maar dan een fonds. De zekerheid van P&V met zijn lage opbrengst en een fonds met zijn risico van geen kapitaalsgarantie maar hogere opbrengst.
Als ik kijk naar de rendementen van de pensioenfonds op termijn in het verleden dan lijkt dat van Argenta een goede keuze.
http://www.argenta.be/nl/beleggen/icb/p ... informatie" onclick="window.open(this.href);return false;
Het idee zou zijn om in beide plannen te storten tot het maximale bedrag voor de fiscale aftrek. Weet nog niet welke verhouding tussen beide.
Suggesties, advies ....?
Ik denk erover om aan pensioensparen te doen. Tot nu was ik eerder voorstander van gewoon sparen omdat "pensioen" zover af lijkt. En statistisch de kans groot is dat ik mijn pensioen niet haal. Maar toch, misschien kan ik het beter toch doen en het fiscaal voordeel gebruiken.
Ik doe reeds aan pensioensparen via P&V verzekeringen. Een levensverzekering met 2% gewaarborgd + mogelijke winstdeelname. Ik ben dat ooit aangegaan om korting te kunnen krijgen op de autoverzekering. Inleg is slechts een 148 euro per jaar. Was 1500 frank per kwartaal.
Ik maak dus bijna geen gebruik van dat fiscaal voordeel.
Ik ben aan het overwegen om bijstortingen te doen en er een paar honderd euro per jaar in te gaan storten. Ik wacht nog op reactie van P&V of daar extra kosten aan verbonden zijn (aan bijstortingen)
Maar ik denk dat het ook goed zou zijn een 2de pensioenspaarplan aan te gaan. Maar dan een fonds. De zekerheid van P&V met zijn lage opbrengst en een fonds met zijn risico van geen kapitaalsgarantie maar hogere opbrengst.
Als ik kijk naar de rendementen van de pensioenfonds op termijn in het verleden dan lijkt dat van Argenta een goede keuze.
http://www.argenta.be/nl/beleggen/icb/p ... informatie" onclick="window.open(this.href);return false;
Het idee zou zijn om in beide plannen te storten tot het maximale bedrag voor de fiscale aftrek. Weet nog niet welke verhouding tussen beide.
Suggesties, advies ....?
Re: toch maar eens aan pensioensparen doen ...
Je mag maar in 1 plan storten om fiscale aftrek te genieten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hmm. Bedankt. Dat wil dan zeggen of verder doen met wat ik heb (P&V) of dat contract verbreken met zijn kosten en een ander aangaan.josbos schreef:Je mag maar in 1 plan storten om fiscale aftrek te genieten.
Correctie: Je mag maar in 1 plan storten PER JAAR om fiscale aftrek te genieten.
Je kan dus bv. elk jaar afwisselen tussen beide.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Als je geen hypolening hebt kan je ook aan lange termijnsparen doen en kun je bijde ingeven
Je kan een hypothecaire lening wel combineren met langetermijnsparen; anders haal ik mijn maximale korf niet.
Het is gewoon afhankelijk van de grootte van de lening en de groote van uw inkomsten.
Het is gewoon afhankelijk van de grootte van de lening en de groote van uw inkomsten.
Ik moet wel minimaal 50 euro per jaar storten in mijn P&V plan.molenveld schreef:Correctie: Je mag maar in 1 plan storten PER JAAR om fiscale aftrek te genieten.
http://financien.belgium.be/nl/particul ... sparen/#q5
Ik zou dus het ene jaar de minimale inleg kunnen doen en dat bedrag dan niet inbrengen voor het fiscaal voordeel. En een ander plan volstorten dat jaar met fiscaal voordeel. En zo wisselen tussen beide. Of het plan laten sluimeren door de minimale inleg te betalen ...Als u voor twee of meer spaarrekeningen of –verzekeringen betalingen heeft verricht tijdens hetzelfde jaar, heeft u maar recht op een belastingvermindering voor de betaling voor één enkele rekening of verzekering. U kiest zelf welke betaling u in uw belastingaangifte vermeldt.
Er zijn hier een paar zaken door elkaar geklutst.Giskart schreef:Ik moet wel minimaal 50 euro per jaar storten in mijn P&V plan.molenveld schreef:Correctie: Je mag maar in 1 plan storten PER JAAR om fiscale aftrek te genieten.
http://financien.belgium.be/nl/particul ... sparen/#q5Ik zou dus het ene jaar de minimale inleg kunnen doen en dat bedrag dan niet inbrengen voor het fiscaal voordeel. En een ander plan volstorten dat jaar met fiscaal voordeel. En zo wisselen tussen beide. Of het plan laten sluimeren door de minimale inleg te betalen ...Als u voor twee of meer spaarrekeningen of –verzekeringen betalingen heeft verricht tijdens hetzelfde jaar, heeft u maar recht op een belastingvermindering voor de betaling voor één enkele rekening of verzekering. U kiest zelf welke betaling u in uw belastingaangifte vermeldt.
"echt" pensioensparen ( max 940 euro - in 2013 ) mag maximaal tot 64 jaar.
oP Het schema in bijlage : wordt iets vermeld van een contract aangegeaan NA 55 jaar dat mogelijk langer dan 10 jaar kan lopen
( dit kan niet met pensioensparen 940 euro ). Het schema in bijlag slaagt op langetermijnsparen max 2260 euro ongeveer EN daar mag men wel PER jaar 2 of meer contracten aftrekken