Top bereikt ?
TIP
Re: Top bereikt ?
Absoluut niet. Maar hangt natuurlijk af hoe je de markt/beurs zie. Als een geheel zonder veel na te denken of als iemand die de rotte (en minder rotte) peren probeert te vermijden door correct te analyseren waar de parels liggen. Parels zijn firma's met een goede management, veel cash, toekomst, een product dat kan groeien ...... Je zal nooit verliezen met parels en op lange termijn. Ze gaan wel zakken als alles zakt maar ze zullen ook zeer snel terugkomen.
Klopt niet, de koers van een aandeel wordt bepaalt door de laatste trade, niet door de consensus van de massa die niet handelt. Je kan niet concluderen dat die grote passieve massa akkoord is met de prijs die de laatste koper / verkoper overeen gekomen zijn, net zo min dat ze niet akkoord zijn trouwens. Punt is dat er over de koers van een aandeel helemaal geen algemene consensus is, je kan dus ook niet stellen dat die prijs ten alle tijden de juiste prijs is, dat een aandeel ten alle tijden correct gewaardeerd is of dat de markt altijd gelijk heeft.zappiduppi schreef: ↑11 juni 2020, 16:55
EDIT: waar ik hierboven zeg "ze handelen niet, dus ze zijn tevreden met de huidige koers", heb ik mij inderdaad verkeerd uitgedrukt. Maar wat ik wil zeggen is: de consensus kan ook tot uiting worden gebracht door een gebrek aan handelen, niet alleen door tot een transactie over te gaan.
Consensus:
@Vortex, je hebt "consensus" het eerst gebruikt in je antwoord naar Aerolla,
maar Aerolla sprak helemaal niet over "consensus" .
Consensus is dus een verkeerd woord in de context van de prijszetting in een vraag en aanbod markt.wikipedia schreef:Er is sprake van consensus wanneer de leden van een groep of gemeenschap overeenstemming hebben bereikt. Het wordt vaak toegepast in internationale organisaties en in democratieën. Er wordt net zo lang gesproken over de geschilpunten totdat er een formule is gevonden die voor elke deelnemer aanvaardbaar is. Er wordt niet gestemd, maar het voorstel wordt aanvaard als er juist niemand meer om stemming vraagt. Via het consensusprincipe bereikt men het maximaal haalbare waar iedereen zich nog in kan vinden. Consensus is verwant met unanimiteit. Bij unanimiteit stemt iedereen in met het voorstel, of kan iedereen “ermee leven”.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dit gaat alweer uitsluitend over vorm en niet over inhoud.B7H4long schreef: ↑11 juni 2020, 17:48 Consensus:Consensus is dus een verkeerd woord in de context van de prijszetting in een vraag en aanbod markt.wikipedia schreef:Er is sprake van consensus wanneer de leden van een groep of gemeenschap overeenstemming hebben bereikt. Het wordt vaak toegepast in internationale organisaties en in democratieën. Er wordt net zo lang gesproken over de geschilpunten totdat er een formule is gevonden die voor elke deelnemer aanvaardbaar is. Er wordt niet gestemd, maar het voorstel wordt aanvaard als er juist niemand meer om stemming vraagt. Via het consensusprincipe bereikt men het maximaal haalbare waar iedereen zich nog in kan vinden. Consensus is verwant met unanimiteit. Bij unanimiteit stemt iedereen in met het voorstel, of kan iedereen “ermee leven”.
Het was juist mijn punt dat er helemaal geen consensus is en de beurs per definitie niet altijd correct gewaardeerd is zoals Aerolla schreef. En sinds wanneer is het verboden om een woord te gebruiken dat voorgaande poster niet vernoemt?
'Consensus' is inderdaad misschien het verkeerde woord. 'Evenwicht' is wellicht beter.
Niet iedereen denkt hetzelfde over wat een 'correcte' prijs is, maar in het bereikte evenwicht (=prijs) zit wel alle nieuws en sentiment vervat.
Bijkomend probleem: een deel denkt op lange termijn, een deel op korte termijn. Die zullen ook regelmatig in verschillende richting 'trekken'. Zij die op lange termijn denken, kunnen wellicht ook leven met een veel bredere prijsvork, dan degenen die op korte termijn denken. Sentiment is ook iets heel wispelturig ...
Niet iedereen denkt hetzelfde over wat een 'correcte' prijs is, maar in het bereikte evenwicht (=prijs) zit wel alle nieuws en sentiment vervat.
Bijkomend probleem: een deel denkt op lange termijn, een deel op korte termijn. Die zullen ook regelmatig in verschillende richting 'trekken'. Zij die op lange termijn denken, kunnen wellicht ook leven met een veel bredere prijsvork, dan degenen die op korte termijn denken. Sentiment is ook iets heel wispelturig ...
Vandaag Zwarte Maandag?
(Zie link hierboven...)
Zó bereid je je voor op een beurscrash:
https://www.iexgeld.nl/Artikel/501627/Z ... crash.aspx
(Zie link hierboven...)
Zó bereid je je voor op een beurscrash:
https://www.iexgeld.nl/Artikel/501627/Z ... crash.aspx
Beste Spaargidsers,
De koersen werden kunstmatig opgekrikt door de centrale banken.
Doel : Her-allocatie mogelijk maken voor grote (institutionele) beleggers.
Verwacht een shift van groei-aandelen naar waarde-aandelen (uitgezonderd robotics en de grote techbedrijven die over sterke balansen beschikken).
In 2020 zal er in de tweede jaarhelft mogelijk toch een aantal bedrijven / sectoren verder onder druk komen met veel faillissementen en banenverlies tot gevolg.
Mijn favoriete sectoren momenteel die ik stukje per stukje aan het opbouwen ben in mijn fondsenportefeuille (bij elke dip - dus ook vandaag opnieuw) zijn :
1) Commodities (deze ochtend aankoop fonds 2,5 K euro)
2) Healthcare (tevens aankoop fonds 2,5 K euro)
3) Sectoren met lage leverage en degelijke cashposities (aankoop wereldwijd fonds 2,5 K euro)
Ik heb afgebouwd de voorbije maanden :
1) Amerikaanse fondsen
2) Sectoren die zich te vlot hersteld hebben van het corona-dipje (volgt mogelijk nog diepere correctie of crash)
Strategie op Korte Termijn :
a) Buy and hold van de fondsen met lage koers/winstverhouding.
b) Fondsen aankopen van favoriete sectoren (kleine bedragen, geleidelijk verder opbouwen) die ook in de toekomst "levensnoodzakelijk" blijven en bescherming kunnen bieden tegen te verwachten inflatie.
c) Fondsen verkopen waarop ik een kleine winst kan behalen (minstens 3 % na aftrek van kosten) zodat cashpositie niet te drastisch verminderd bij aankoop van meer aantrekkelijke fondsen.
Disclaimer : Is gewoon hoe ik mijn portefeuille opvolg en beheer, maar beleggen of sparen doe je best enkel rekening houdende met je persoonlijke situatie (reserves, risico-profiel, nachtrust zijn hierbij belangrijk).
Misschien ook eens de gelegenheid om ook jullie strategie eens kort toe te lichten ?
Zoals Roger zegt : Wat je zelf doet, doe je beter.
Groeten
Realist / Steven
PS : Zorg dat je goed beveiligd bent voor de achtbaan die op ons af aan het komen is.
Veel minder positieve zaken liggen op Korte Termijn op ons pad.
Onzekerheid corona-toestanden / Economie die zich zal moeten heruitvinden naar een toestand corona-proof 2.0 / Overheden en leiders met zwakke profielen die eigenlijk verouderd zijn en aan revisie toe de volgende jaren / Toenemende kans op rellen en ontevredenheid bij armere bevolkingsgroepen / natuur rampen ...
Daarnaast ook wel heel wat positieve zaken (ieder nadeel heb zijn voordeel). Sterke ondersteuning van de financiële markten wereldwijd met centrale banken / Misschien een moment voor een vreedzame "revolutie" waarbij er meer aandacht komt voor de zwakkeren, zieken, en het correct omgaan met ons milieu naar het komende decennium toe. Zoals de Fransen zo mooi zeggen "Reculer, pour mieux avancer".

Verwacht een shift van groei-aandelen naar waarde-aandelen (uitgezonderd robotics en de grote techbedrijven die over sterke balansen beschikken).
In 2020 zal er in de tweede jaarhelft mogelijk toch een aantal bedrijven / sectoren verder onder druk komen met veel faillissementen en banenverlies tot gevolg.
Mijn favoriete sectoren momenteel die ik stukje per stukje aan het opbouwen ben in mijn fondsenportefeuille (bij elke dip - dus ook vandaag opnieuw) zijn :
3) Sectoren met lage leverage en degelijke cashposities (aankoop wereldwijd fonds 2,5 K euro)
1) Amerikaanse fondsen
2) Sectoren die zich te vlot hersteld hebben van het corona-dipje (volgt mogelijk nog diepere correctie of crash)
b) Fondsen aankopen van favoriete sectoren (kleine bedragen, geleidelijk verder opbouwen) die ook in de toekomst "levensnoodzakelijk" blijven en bescherming kunnen bieden tegen te verwachten inflatie.
c) Fondsen verkopen waarop ik een kleine winst kan behalen (minstens 3 % na aftrek van kosten) zodat cashpositie niet te drastisch verminderd bij aankoop van meer aantrekkelijke fondsen.
Disclaimer : Is gewoon hoe ik mijn portefeuille opvolg en beheer, maar beleggen of sparen doe je best enkel rekening houdende met je persoonlijke situatie (reserves, risico-profiel, nachtrust zijn hierbij belangrijk).
Misschien ook eens de gelegenheid om ook jullie strategie eens kort toe te lichten ?
Groeten
Realist / Steven
PS : Zorg dat je goed beveiligd bent voor de achtbaan die op ons af aan het komen is.
Onzekerheid corona-toestanden / Economie die zich zal moeten heruitvinden naar een toestand corona-proof 2.0 / Overheden en leiders met zwakke profielen die eigenlijk verouderd zijn en aan revisie toe de volgende jaren / Toenemende kans op rellen en ontevredenheid bij armere bevolkingsgroepen / natuur rampen ...
Daarnaast ook wel heel wat positieve zaken (ieder nadeel heb zijn voordeel). Sterke ondersteuning van de financiële markten wereldwijd met centrale banken / Misschien een moment voor een vreedzame "revolutie" waarbij er meer aandacht komt voor de zwakkeren, zieken, en het correct omgaan met ons milieu naar het komende decennium toe. Zoals de Fransen zo mooi zeggen "Reculer, pour mieux avancer".
De fransen zeggen (en ik kan het wetenRealist schreef: ↑15 juni 2020, 10:21 Beste Spaargidsers,
1) Amerikaanse fondsen
![]()
Groeten
Realist / Steven
![]()
Enig probleem dat ik heb met uw strategie (en dat is mijn mening) is dat je uitsluitend fondsen hebt. Is wel goed voor de lange termijn maar in een markt die, zoals je zegt, een achtbaan is geworden, kan je met fondsen minder snel reageren en rallies gaat je zeker missen met fondsen.
Mijn huidige stratgie is een mix van aandelen (80%) en ETF/fondsen (20%). Uitsluitend in commodities zoals goud/zilver/platinum/uranium/olie/koper en dan biotech. De rest vertrouw ik niet momenteel.
Mijn strategie is iets eenvoudiger: ik doe nagenoeg niets.
Ik heb dit jaar wat IWDA bijgekocht, en mogelijk doe ik dat nog eens, later dit jaar. Market timing is geen talent van mij.
Beste Fahhya,
Is ook een mooie uitdrukking in het Frans.
Weer wat bijgeleerd op Spaargids.
Heb ook nog een mooie in het Engels.
Failure is not the opposite of success, its a stepping stone.
Bron : CNBC / Mijn favoratie TV-zender.
Je hebt een uitstekende strategie (als je comfortabel bent met je eigen strategie en voldoende spreiding voorziet).
De reden dat ik uitsluitend voor Fondsen en "pure" Cash opteer is uit gemakzucht, doorgedreven nood aan spreiding en omdat ik geloof in actief beheer door fondsbeheerders. Voordeel is ook dat ik de markt van het fondsenaanbod heel goed ken en opvolg waardoor ik ook enkel investeer in fondsen die een goed trackrecord hebben. Grootste nadeel zijn de extra kosten maar vind dit geen probleem omdat ik beleg op lange termijn (20 jaar) en de kosten toch gespreid kunnen worden in de tijd. Ik heb het niet echt voor indexfondsen omdat deze nogal log zijn en niet wendbaar bij wijzigende marktomstandigheden.

Is ook een mooie uitdrukking in het Frans.
Weer wat bijgeleerd op Spaargids.
Heb ook nog een mooie in het Engels.
Failure is not the opposite of success, its a stepping stone.
Bron : CNBC / Mijn favoratie TV-zender.
Je hebt een uitstekende strategie (als je comfortabel bent met je eigen strategie en voldoende spreiding voorziet).
De reden dat ik uitsluitend voor Fondsen en "pure" Cash opteer is uit gemakzucht, doorgedreven nood aan spreiding en omdat ik geloof in actief beheer door fondsbeheerders. Voordeel is ook dat ik de markt van het fondsenaanbod heel goed ken en opvolg waardoor ik ook enkel investeer in fondsen die een goed trackrecord hebben. Grootste nadeel zijn de extra kosten maar vind dit geen probleem omdat ik beleg op lange termijn (20 jaar) en de kosten toch gespreid kunnen worden in de tijd. Ik heb het niet echt voor indexfondsen omdat deze nogal log zijn en niet wendbaar bij wijzigende marktomstandigheden.
@ Zwiertje.
Ik heb dit jaar wat IWDA bijgekocht, en mogelijk doe ik dat nog eens, later dit jaar. Market timing is geen talent van mij.
De beste strategie is inderdaad de meeste eenvoudige !
Koop regelmatig iets bij en je koopt gemiddeld nooit te hoog of te laag.
Principe van elk beleggings(plan) !

De beste strategie is inderdaad de meeste eenvoudige !
Koop regelmatig iets bij en je koopt gemiddeld nooit te hoog of te laag.
Principe van elk beleggings(plan) !
Geen probleem met je keuze voor actieve fondsen, hoor (ik heb er zelf ook), maar dit klopt toch niet. De kosten van een fonds komen jaarlijks terug en worden dus niet gespreid in de tijd. Als een fonds 2% kosten aanrekent per jaar, dan zal dat altijd elk jaar opnieuw 2% zijn, of je het fonds nu 1 of 20 jaar bijhoudt.
De transactiekosten en eventuele instapkosten, worden wel gespreid in de tijd.
Laatst gewijzigd door Zwiertje op 15 juni 2020, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonet weer wat IWDA bijgekocht. De daling van vandaag heeft mijn assetallocatie ver genoeg van mijn gewenste allocatie weggeduwd.
Het hebben van een uitgeschreven plan maakt dit alles veel eenvoudiger - je hoeft niet meer na te denken over wanneer je koopt of verkoopt.
Het hebben van een uitgeschreven plan maakt dit alles veel eenvoudiger - je hoeft niet meer na te denken over wanneer je koopt of verkoopt.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Ik hoop dat je weet dat: "Resultaten van een effect uit het verleden bieden geen garantie en zijn geen indicatie voor toekomstige resultaten."
Hier zie je een grafiek die de impact toont van 1% extra kosten op het eindrendement. (ref)

Blijkbaar deden de actieve fondsen als een geheel het niet zo goed; niet tijdens de daling in Q1, niet tijdens de herneming i April: bvb: "During Q1 2020, 54% of all large-cap funds underperformed; in April, the YTD underperformance percentage increased to 59%. "(ref)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.