Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Hoe speculeren op een daling?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
Kevva
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Kevva
Verstuur privébericht

Hoe speculeren op een daling?

• Citeer

Bericht door Kevva » 6 maart 2017, 00:40

Hoe gaan jullie te werk als jullie denken dat de markten een correctie zullen ondergaan?

Naar mijn gevoel staan we daar niet zo heel ver vanaf en kunnen we in de komende weken best wel een terugslag krijgen.
Maar ik ben niet vertrouwd met short gaan of put-opties.

Wie kan het verschil uitleggen en zeggen welke risico's er aan verbonden zijn?

Ik weet dat een shortpositie maar een bepaalde periode geldig is, hoe weet je hoe lang dit is?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Kevva op 6 maart 2017, 00:40, 2 keer totaal gewijzigd.

ldwjr
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer ldwjr
Verstuur privébericht

Re: Hoe speculeren op een daling?

• Citeer

Bericht door ldwjr » 6 maart 2017, 00:53

Ik zou eerder voor een inverse ETF gaan...

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
pisa

• Citeer

Bericht door pisa » 6 maart 2017, 07:00

Inverse ETF's zijn zeker niet gemakkelijker te begrijpen dan shorten of put opties aankopen. Helaas is dat ook niet op 1, 2, 3 uiteen te zetten. Dat is materie waarop men goed moet studeren om dit met succes toe te passen. Ik beperk me hier nu even tot put opties.

Bij aandelen zijn er nog steeds de bijna legendarische voorbeelden dat een geblinddoekte aap met een vogelpiek bekende beleggingsbladen, aandelenfondsen of beursadviseurs, gemakkelijk zou verslaan. Dat kan men van opties zeker niet zeggen. Ik ben er nog maar een jaar mee bezig, heb er al een stapel serieuze boeken over gelezen en ik ben toch nog maar een volslagen beginner, met wisselend succes. Mensen die hier al veel langer mee bezig zijn dan ik, zijn kwaad als men dit speculeren noemt. Als men die materie goed onder de knie heeft neemt men minder risico dan bij aandelen, door het toepassen van bepaalde strategieën.

Als het puur om het beschermen gaat van een bestaande portefeuille is het beste put opties aan te kopen en dan is het essentieel te begrijpen dat die dus een einddatum hebben. Bij opties heeft de tijd tot wanneer de opties expireren ook zijn prijs, dit is de tijdswaarde. Die wordt steeds maar minder naarmate die einddatum nadert. U moet dan beslissen tot wanneer die opties moeten lopen en beslissen in hoeverre uw portefeuille beschermd moet zijn. Als de vervaldag nadert van uw opties en u wil nog steeds bescherming dan kunt u uw opties doorrollen.

Als uw aandelen er zijn van grote bedrijven, dan kan u op elke groep van 100 aandelen daarvan een put optie aankopen. Het verschil tussen bid en ask van de prijs van die opties is dan ook best niet te groot, maar dikwijls is dit toch zo. Het is daarom gemakkelijker een put optie aan te kopen op een index. Als u vooral grote Amerikaanse aandelen heeft, dan is bijv. de ETF SPY ideaal. Daar bestaat een zeer omvangrijke optiemarkt in, ik denk zelfs dat dit de grootste is van allemaal.

Het belangrijkste is dat u niet teveel betaalt voor die bescherming. Er is toch wat rekenwerk nodig om te bepalen wat de optie in theorie waard is. The Black-Scholes formule is de bekendste, daar staan heel wat calculators van op het Internet die dit voor u kunnen berekenen. Het speelt ook een zeer grote rol in hoeverre uw portefeuille beschermd moet zijn. Een optie op een index met een uitoefenwaarde die 10% lager is dan de huidige waarde van die index is goedkoper dan een uitoefenwaarde die hetzelfde is als dezelfde waarde van die index nu. Afhankelijk van hoelang de optie nog loopt kan dit verschil kleiner zijn tot werkelijk gigantisch groot.

Ook enige kennis van de 'grieken' van opties is zeker nuttig met als belangrijkste dan delta. Die geeft aan hoe de koers van de optie evolueert in functie van de evolutie van de onderliggende waarde. Hoe hoger de delta ook is, hoe groter ook de kans dat hij uitgeoefend wordt. De optie is dan ITM: In The Money.

Voor mij persoonlijk is het ontdekken van deze wereld zeer boeiend. En zich daarin verdiepen loont. Hoe meer studiewerk en hoe meer ervaring, hoe succesvoller men wordt. Er ligt hier een stapel boeken van een halve meter hoog ( nog niet gevallen voor een e-reader ) en ik vind het een plezier die te lezen.

Er is één groot voordeel van het nu kopen van opties. Doordat de volaliteit van de markten nu zo laag is (zie bijv. de VIX) zijn ook opties nu goedkoop om aan te kopen. Bescherming van uw portefeuille met put opties is dan nu ook veel goedkoper dan in een normale markt. Reken daar dan nog bij dat de inflatie terug is, waardoor men met een zgn. veilige spaarrekening nu zelfs per jaar een paar procent geldwaarde verliest, dan kan men nu die paar procent ook inzetten om een aandelenportefeuille te beschermen. Die spaarrekening heeft op dit moment een intrest van 0,11% per jaar. Bij aandelen is er ook de kans dat ze toch blijven doorstijgen en dan is het rendement vanzelfsprekend veel hoger dan 0,11%. En zelfs al stijgen de aandelen niet, u heeft nog altijd uw dividenden.

Dit is basic kennis. Ik heb hier zeer beperkt wat uiteengezet over aankopen van put opties. Men kan ook opties schrijven (verkopen) en ganse strategieën opzetten met verschillende geschreven en/of gekochte opties waarbij men het risico kan bepalen dat men wil nemen. Maar - nogmaals - dit is materie die men moet bestuderen en oefenen en ervaring mee opdoen. Anders is de kans op verlies quasi 100%.

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » 6 maart 2017, 09:21

er is ook nog een groot onderscheid of men GEDEKTE of ONGEDEKTE opties schrijft.
Bij het ongedekt schrijven is het risico groot
Bij het gedekt ( = onderliggende waarde in bezit) kan het risico te verwaarlozen zijn,maar ook de winsten zijn te verwaarlozen.

Ik schrijf regelmatige gedekte call-opties met een looptijd ts de 3 maan en één jaar, om het rendement van mijn portefeuille met 1-2% percent omhoog te krikken. Het riscico dat ik daarvoor moet nemen is dat ik mij "tevreden" stel met het feit dat mijn EVENTUELE winst op de aandelen op bv 10% wordt afgekapt. Hoe hoger ik het afkappercentage kies, hoe lager de opbrengst van de call-opties uiteraard.

Kevva
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Kevva
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Kevva » 6 maart 2017, 10:15

pisa schreef:Er is één groot voordeel van het nu kopen van opties. Doordat de volaliteit van de markten nu zo laag is (zie bijv. de VIX) zijn ook opties nu goedkoop om aan te kopen. Bescherming van uw portefeuille met put opties is dan nu ook veel goedkoper dan in een normale markt. Reken daar dan nog bij dat de inflatie terug is, waardoor men met een zgn. veilige spaarrekening nu zelfs per jaar een paar procent geldwaarde verliest, dan kan men nu die paar procent ook inzetten om een aandelenportefeuille te beschermen. Die spaarrekening heeft op dit moment een intrest van 0,11% per jaar. Bij aandelen is er ook de kans dat ze toch blijven doorstijgen en dan is het rendement vanzelfsprekend veel hoger dan 0,11%. En zelfs al stijgen de aandelen niet, u heeft nog altijd uw dividenden.

Net hierdoor is mijn vraag ontstaan. Er heerst overdreven veel optimisme en er is weinig volatiliteit. Dus 'speculeren' (of noem het een berekende gok) op short gaan kan een bepaalde bescherming bieden binnen vandaag en 2 maanden. Maar ik heb nog nooit met shortproducten 'gespeeld' en weet ook niet hoe ik moet handelen in call-en put opties.

pisa

• Citeer

Bericht door pisa » 6 maart 2017, 10:55

@Kevva,

Als u bij een broker zit waarbij ook handelen met opties mogelijk is, dan hebben die allemaal een uitleg van hoe dit concreet in zijn werk gaat en wat u juist moet doen: Binck, Bolero, ... Ze hebben het allemaal.

Ook op het Internet en op YouTube zijn er een heleboel documenten of webinars die dit uitleggen. De buitenlandse broker LYNX heeft een hele reeks interessante webinars online staan.

Hier bijv. de uitleg van Bolero: https://www.bolero.be/nl/academy/producten/51-opties

Zwygymor
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Zwygymor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Zwygymor » 6 maart 2017, 11:06

Naast opties zijn er ook de inverse ETF's die stijgen naarmate een aandeel of beursindex daalt. Een duidelijk voordeel is dat de tijd hier niet automatisch de waarde van het product opvreet.

Er zijn echter ook enkele nadelen aan verbonden: Volgend artikel in investopaedia maakt een en ander duidelijk:
Inverse etfs risks

Het verschil tussen de positieve return van een short-ETF met het verlies door een dalende beursindex blijft meestal nog binnen de perken. Bedenk echter wel dat je pas 50% winst kan maken als de beursindex (iets meer dan) halveert. Maw een catastrofe scenario dat uitkomt. Het winstpotentieel is dus relatief beperkt. Als de index tegen je verwachtingen in nog 50% hoger gaat, ben je de helft van je inleg kwijt. Dat verlies kan niet meer gecompenseerd worden!

Blijf ver weg van de 'leveraged short' producten die bvb 2% of 3% koerswinst boeken als een index 1% verliest. Volatiliteit over een langere periode kan je hier erg snel de das omdoen. Lees bvb: Leveraged Exchange Traded Funds: a trader's tool

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 6 maart 2017, 11:40

Nog een alternatief zijn turbo's short. Zijn niet beperkt in tijd en iets eenvoudiger dan opties, tevens is het maximale verlies beperkt tot de aankoopprijs. Hier vind je een voorbeeld om short te gaan op de AEX index, let op deze uitleg is veel te basic om alles over turbo' te kennen en de risico's in te schatten. Verder is speculeren op een koersdaling niks anders dan proberen de markt te timen, veel succes daarmee.

pisa

• Citeer

Bericht door pisa » 6 maart 2017, 11:57

@Vortex heeft gelijk.

Maar er bestaan strategieën waarbij men het risico minimaliseert, inclusief zich beschermen tegen een daling, en tegelijkertijd ook winst kan maken.

De optiestrategie Strangle is hier een voorbeeld van. Het risico is zeer beperkt, en tegelijkertijd kan men rekenen op een rendement dat tot 10% kan gaan, onafgezien of de beurzen dan stijgen of dalen. Het risico dat er is, is dat de onderliggende index onveranderd blijft. Maar als men merkt dat dit aan het gebeuren is, kan men bijsturen of doorrollen.

Rys
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Rys
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Rys » 7 maart 2017, 11:39

Stel, je wilt short gaan op een aandeel maar de broker ( in mijn geval Binck ) stelt geen opties of turbo's voor op het aandeel.. zijn er dan nog mogelijkheden?

pisa

• Citeer

Bericht door pisa » 7 maart 2017, 12:20

Rys schreef:Stel, je wilt short gaan op een aandeel maar de broker ( in mijn geval Binck ) stelt geen opties of turbo's voor op het aandeel.. zijn er dan nog mogelijkheden?
Je kan aan Binck vragen of ze die mogelijkheid van opties voor dat aandeel toch willen aanbieden, hetzij via hun platform, hetzij via telefonische order.

Turbo's zijn blindweg en puur gokken. Op de LT doet men hier altijd verlies mee.

Het aandeel moet natuurlijk wel een optiemarkt hebben. Je weet dan ook best welke dit is, als je dan Binck contacteert.

Je kan ook shorten door het aandeel naakt te verkopen, zonder dat je dit zelf hebt en met de verplichting het later te kopen aan de prijs van dat moment. Als er dan effectief een daling is geweest, maakt u winst. Indien niet, dan maakt u verlies.

Als dit allemaal niet zou kunnen, kunt u het alleen nog bij een andere broker proberen.

spaarfrits
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer spaarfrits
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door spaarfrits » 7 maart 2017, 12:32

Rys schreef:Stel, je wilt short gaan op een aandeel maar de broker ( in mijn geval Binck ) stelt geen opties of turbo's voor op het aandeel.. zijn er dan nog mogelijkheden?
CFD's
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg

pisa

• Citeer

Bericht door pisa » 7 maart 2017, 12:36

spaarfrits schreef:
CFD's
Klopt, was ik vergeten. Maar dit is allemaal alleen als u hiermee al ervaring hebt.

Nog vermelden dat Turbo's ook door een financiële instelling moeten aangeboden worden en er een markt in voorzien. Als niemand dit aanbiedt, kan men er moeilijk speciaal voor u een gaan creëren.

spaarfrits
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer spaarfrits
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door spaarfrits » 7 maart 2017, 13:01

pisa schreef:
spaarfrits schreef: CFD's
Klopt, was ik vergeten. Maar dit is allemaal alleen als u hiermee al ervaring hebt.

Nog vermelden dat Turbo's ook door een financiële instelling moeten aangeboden worden en er een markt in voorzien. Als niemand dit aanbiedt, kan men er moeilijk speciaal voor u een gaan creëren.
Ervaring moet je een keer opdoen. Als je speculeert op de korte termijn en zeker in combinatie met een hefboom dan vrees ik voor een slechte ervaring.

https://www.whselfinvest.be/nl/ zou de betere aanbieder zijn voor CFD's. Er zijn boeiende tools voor als je intresse hebt in technische analyse.

https://www.bnpparibasmarkets.be/NLD/He ... cten/Turbo heeft een mooi aanbod turbo's.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy