Transactietijd - verkoop fondsen via Rabobank
-
Behaeghe Steven
- Newbie

- Contacteer:
Transactietijd - verkoop fondsen via Rabobank
Beste Rabobank (man of vrouw),
Heb een vraag die wellicht ook voor mijn collega spaargidsers wel eens interessant zou kunnen zijn (of minstens voor mezelf).
Vraag mij af of er een vaste regel is betreffende de duurtijd vooraleer de verkoop van fondsen bekrachtigd is na de aanvraag / verkoopopdracht door de klant.
Is dit 1 - 2 - 3 dagen of kan dit varieren ?
Is belangrijk want vandaag kan een aandeel bijvoorbeeld op + 10 % staan en kan je besluiten om te verkopen maar binnen drie dagen kan die winst al helemaal weggesmolten zijn (zeker met de volatieve / onrustige markten de voorbije jaren).
Weet wel dat het niet is zoals met de aandelen gezien de geringe kosten verbonden aan de fondsen maar stel mij gewoon de vraag of je als klant een extra marge incalculeert t.o.v. het minimum percentage dat je voor ogen hebt als mogelijke winst ?
Bijkomende vraag : Maakt het tijdstip verschil uit waarop het verkooporder geplaatst wordt bij Rabobank ?
's ochtends of 's avonds ?
net voor of na het weekend of midden de week ?
Stel de vraag omdat als je met een gespreide fondsenportefeuille zit het soms opportuun kan zijn om je winst/verlies te nemen maar dat een paar dagen verschil in uitvoering van een verkooporder dan ook weer een serieuze impact kan hebben.
Hartelijk dank bij voorbaat voor de altijd heel duidelijke uitleg !
Groetjes.
Steven
Heb een vraag die wellicht ook voor mijn collega spaargidsers wel eens interessant zou kunnen zijn (of minstens voor mezelf).
Vraag mij af of er een vaste regel is betreffende de duurtijd vooraleer de verkoop van fondsen bekrachtigd is na de aanvraag / verkoopopdracht door de klant.
Is belangrijk want vandaag kan een aandeel bijvoorbeeld op + 10 % staan en kan je besluiten om te verkopen maar binnen drie dagen kan die winst al helemaal weggesmolten zijn (zeker met de volatieve / onrustige markten de voorbije jaren).
Weet wel dat het niet is zoals met de aandelen gezien de geringe kosten verbonden aan de fondsen maar stel mij gewoon de vraag of je als klant een extra marge incalculeert t.o.v. het minimum percentage dat je voor ogen hebt als mogelijke winst ?
Bijkomende vraag : Maakt het tijdstip verschil uit waarop het verkooporder geplaatst wordt bij Rabobank ?
Stel de vraag omdat als je met een gespreide fondsenportefeuille zit het soms opportuun kan zijn om je winst/verlies te nemen maar dat een paar dagen verschil in uitvoering van een verkooporder dan ook weer een serieuze impact kan hebben.
Hartelijk dank bij voorbaat voor de altijd heel duidelijke uitleg !
Groetjes.
Steven
Re: Transactietijd - verkoop fondsen via Rabobank
Steven,Stel de vraag omdat als je met een gespreide fondsenportefeuille zit het soms opportuun kan zijn om je winst/verlies te nemen maar dat een paar dagen verschil in uitvoering van een verkooporder dan ook weer een serieuze impact kan hebben.
Niet een direct antwoord op je vraag, maar een opmerking terzijde:
Je merkt terecht op dat je weinig controle hebt over het kopen/verkopen van fondsen. Je weet vooraf nooit aan welke prijs je het fonds zal verhandelen. Je moet ook altijd enkele dagen wachten op het resultaat.
Dit is dan ook één van de redenen waarom trackers aan populariteit winnen t.o.v. fondsen. Trackers kan je immers heel snel (ver)kopen. Op enkele seconden tijd als het moet. Of je kan ook een vraagprijs instellen bij verkoop of een biedprijs bij aankoop, zodat je zeker bent van de prijs die je krijgt of betaalt.
(en dat is dan nog los van het feit dat de gemiddelde tracker het beter doet dan 80% van de fondsen in dezelfde categorie)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Normaal moet je dat toch op de site vinden? ik heb dat toch bij ing gevonden. Daar is het als je voor 14 uur je order ingeeft, tegen de koers van vandaag (die morgen bekend geraakt) en na 14 uur is het tegen de koers van morgen (die overmorgen bekend is).robokat schreef:
Je merkt terecht op dat je weinig controle hebt over het kopen/verkopen van fondsen. Je weet vooraf nooit aan welke prijs je het fonds zal verhandelen. Je moet ook altijd enkele dagen wachten op het resultaat.
-
Behaeghe Steven
- Newbie

- Contacteer:
Beste Robokat & Sebastiaen,
Bedankt voor jullie tips / reacties.
Zal nog eens gaan piepen op de website van Rabobank - goed idee.
In elk geval ben ik benieuwd wat de reactie van de mensen van Rabobank zal zijn omdat deze bank gekend staat om zijn snelheid en zijn vermogen om te innoveren / in te spelen op vragen van zijn klanten. (*)
Geniet nog van het zonnige weer / het weekend.
Steven
PS : Rabokat Waar kan je zoal trackers kopen (kan dit ook via Rabobank) en wat zijn dit precies ?
Soms zie in "indexfondsen" staan tussen de aangeboden fondsen ... zijn dit een soort "trackers".
Persoonlijk denk ik dat dit niet actief beheerde indexfondsen zijn die een index volgen zonder al te veel actief beheer met lagere kosten maar ben niet zeker dat indexfondsen & trackers volledig hetzelfde zijn vandaar toch mijn vraag aan meer ervaren beleggers zoals jullie.
PS 2 : Spijtig dat niet alle banken een goeie moderator hebben op Spaargids / onze grootbanken zijn opvallend afwezig op Spaargids.
Maar dit volledig terzijde.
Bedankt voor jullie tips / reacties.
Zal nog eens gaan piepen op de website van Rabobank - goed idee.
In elk geval ben ik benieuwd wat de reactie van de mensen van Rabobank zal zijn omdat deze bank gekend staat om zijn snelheid en zijn vermogen om te innoveren / in te spelen op vragen van zijn klanten. (*)
Geniet nog van het zonnige weer / het weekend.
Steven
PS : Rabokat Waar kan je zoal trackers kopen (kan dit ook via Rabobank) en wat zijn dit precies ?
Soms zie in "indexfondsen" staan tussen de aangeboden fondsen ... zijn dit een soort "trackers".
Persoonlijk denk ik dat dit niet actief beheerde indexfondsen zijn die een index volgen zonder al te veel actief beheer met lagere kosten maar ben niet zeker dat indexfondsen & trackers volledig hetzelfde zijn vandaar toch mijn vraag aan meer ervaren beleggers zoals jullie.
PS 2 : Spijtig dat niet alle banken een goeie moderator hebben op Spaargids / onze grootbanken zijn opvallend afwezig op Spaargids.
Het is Robokat, niet Rabokat (© rabobank)Behaeghe Steven schreef: PS : Rabokat Waar kan je zoal trackers kopen (kan dit ook via Rabobank) en wat zijn dit precies ?
Trackers, indexfondsen, ETFs zijn allemaal namen voor een categorie producten die met lage kosten een index volgen, maar er zijn toch verschillen. Een tracker noteert op de beurs en je kan die continu verhandelen. Indexfondsen worden eerder verhandeld als normale fondsen, dus 1 keer per dag.
Maar soms gebruikt men die termen gewoon door elkaar.
Trackers koop je via een beursmakelaar zoals Binck of Keytrade. Gebruik maar even de forum-zoekknop met zoekwoord "tracker", er is hier als heel wat over geschreven.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Ik dacht gisteren juist hetzelfde. Waarom zijn de grootbanken hier niet? We behoren misschien niet tot hun doelgroep. We weten te veel naar hun zinBehaeghe Steven schreef: PS 2 : Spijtig dat niet alle banken een goeie moderator hebben op Spaargids / onze grootbanken zijn opvallend afwezig op Spaargids.
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Contacteer:
Een zeer terechte vraag omdat het tijdstip waarop u een aan- of verkooporder ingeeft voor een beleggingsfonds een belangrijke rol kan spelen in de koers aan dewelke uw order effectief zal worden afgerekend.Behaeghe Steven schreef:Vraag mij af of er een vaste regel is betreffende de duurtijd vooraleer de verkoop van fondsen bekrachtigd is na de aanvraag / verkoopopdracht door de klant.
Om een duidelijk overzicht te krijgen van de verschillende 'cut-off' tijden van de verschillende fondsen hebben we op onze website een overzicht gemaakt. Dit kan u terugvinden via http://www.rabobank.be/nl/help/veelgest ... ndsen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; onder de vraag 'Tegen welke koersen koop of verkoop ik?'
Dit overzicht zal nog wel zeer binnenkort (waarschijnlijk ergens volgende week) worden aangepast/bijgewerkt met nieuwe gegevens over bestaande en recent toegevoegde fondsen.
Een algemene toelichting hierbij:
Bij beleggingsfondsen wordt niet met real-time koersen gewerkt. De reden hiervoor is dat de waarde van een fonds bepaald wordt aan de hand van de waarde van de onderliggende beleggingen. Omdat beleggingsfondsen vaak beleggen in bv. aandelen die wereldwijd genoteerd zijn en er dus op verschillende markten wordt belegd is het niet zo heel eenvoudig om voor alle aandelen gelijktijdig de koers te kunnen vaststellen en daaraan te gaan handelen. De notering van een aandeel op pakweg de beurs van Tokyo start immers veel vroeger dan een aandeel op de beurs van New York. Daarom wordt van elk aandeel op een vast tijdstip op een beursdag een momentopname gemaakt (deze tijdstippen zijn strikt geregeld) en aan het eind van de beursdag voegt men al deze momentopnames samen om tot de 'handelskoers' te komen van het fonds.
Het probleem is dus dat orders voor een fonds uitgevoerd moeten worden tijdens de beursdag zelf, maar dat de koers van het fonds altijd pas aan het einde van de beursdag bekend wordt. De orders die u als klant doorgeeft zijn dus altijd gebaseerd op koersen die eigenlijk al gedateerd zijn (meestal de koers van de vorige handelsdag).
Een fonds heeft natuurlijk wel als eigenschap dat er niet in één enkel aandeel, maar in meerdere aandelen (soms tot enkele honderden) belegd wordt. Dit zorgt ervoor dat schommelingen altijd eerder beperkt zullen blijven. U kan het vergelijken met een index: als een index 5% zakt op 1 dag dan spreekt men van een gitzwarte beursdag. Voor individuele aandelen kunnen die schommelingen véél groter zijn en is een stijging of daling met 5% veeleer regel dan uitzondering.
Beleggen in fondsen brengt daardoor altijd het risico met zich mee dat tussen de plaatsing van uw order en de bekendmaking van de handelskoers van het fonds, belangrijke verschillen kunnen zitten. Uiteraard kan dit zowel in uw voordeel als in uw nadeel zijn. Het beste is om uw order zo dicht mogelijk tegen de cut-off tijd door te geven. U heeft dan steeds de laatst gekende koers van het fonds. Bovendien kan u, afhankelijk van het fonds waarvoor u een order doorgeeft, aan de hand van de real-time 'algemene' beursresultaten uw order nog aftoetsen. Bent u net van plan om uw 10% winst te nemen op uw South-East Asia fund en moet uw order geplaatst zijn voor 12u? Dan kan het raadplegen van de algemene beursinformatie uit die regio soms een indicatie geven of die dag de beurzen het slecht, neutraal of goed zullen doen en kan u eventueel uw order nog aanpassen/uitstellen.
Dit is niet altijd 100% sluitend omdat de koers van een fonds wordt bepaald aan de hand van momentopnames en deze niet altijd 100% overeenstemmen met het uiteindelijke resultaat van een individueel aandeel. Afhankelijk van hoe breed de spreiding is in een fonds kan dit een grotere of een kleinere rol spelen. Hoe groter de spreiding, hoe minder risico dat een momentopname een verkeerd beeld geeft van de algemene tendens.
Bijkomend op uw vraag of u dan wel beter orders doorgeeft vóór, nà of in het midden van de week: dit maakt eigenlijk niet zoveel uit. Uw order wordt altijd op de eerstvolgende cut-off tijd verwerkt. Een order dat wordt ingebracht op vrijdag nà de cut-off wordt uiteraard pas maandag verwerkt aan de koers van maandag. Af en toe kan het wel zijn dat bepaalde gebeurtenissen 's avonds of in het weekend invloed kunnen hebben op de beurzen wanneer deze de volgende dag terug opengaan. Aangezien een weekend langer duurt dan een avond (gelukkig maar
Verder zijn er bepaalde regels die voorzien wanneer de koers van een fonds niét bepaald wordt. Zo zal er bijvoorbeeld geen koers bepaald worden op dagen dat de beurs waar het fonds verhandeld wordt, gesloten is. Ook als een groot gedeelte van de onderliggende beleggingen niet verhandeld worden (bv. een nationale feestdag in India wanneer u een India fonds heeft) zal er geen koers bepaald worden.
De belangrijkste regel blijft dat u best uw orders zo dicht mogelijk tegen de cut-off tijd ingeeft. Hoe dichter tegen de cut-off tijd, hoe beter u geïnformeerd bent.
thx Rabobank voor de uitleg!
-
Behaeghe Steven
- Newbie

- Contacteer:
Beste Rabobank-medewerker,
Bedankt voor de duidelijke uitleg hé.
Weer wat bijgeleerd.
Groetjes.
Steven
Bedankt voor de duidelijke uitleg hé.
Weer wat bijgeleerd.
Groetjes.
Steven
Ik had nog 2 vragen ivm fondsen:
1) Moet je altijd volledige deelbewijzen kopen of je kan je bijvoorbeeld 5,5 stuks kopen?
2) Als je 4 stuks zou kopen van 25,01 euro (momenteel), maar uiteindelijk daalt de koers (je koopt in feite pas tegen de prijs van morgen) en die prijs is 24,99, wat gebeurt er dan? Gaat de transactie dan niet door of wordt er automatisch voor 5 stuks gekocht?
Bedankt!
1) Moet je altijd volledige deelbewijzen kopen of je kan je bijvoorbeeld 5,5 stuks kopen?
2) Als je 4 stuks zou kopen van 25,01 euro (momenteel), maar uiteindelijk daalt de koers (je koopt in feite pas tegen de prijs van morgen) en die prijs is 24,99, wat gebeurt er dan? Gaat de transactie dan niet door of wordt er automatisch voor 5 stuks gekocht?
Bedankt!
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Contacteer:
Maarten schreef:Ik had nog 2 vragen ivm fondsen:
Bedankt!
1) Sommige fondsen kunnen enkel per volledig deelbewijs worden gekocht, voor andere fondsen kan u dan weer delen van deelbewijzen kopen. Een volledig overzicht hiervan per fonds heb ik niet zo onmiddellijk bij de hand, maar wanneer via de Rabobank.be website een order wordt geplaatst, dan wordt in het orderscherm steeds weergegeven in welke mate het mogelijk is om delen van deelbewijzen aan te kopen bij 'minimum hoeveelheid'.
Zo kan u bijvoorbeeld Carmignac Patrimoine (koers op 28/01/2011: 5.132,40 EUR) aankopen per 0,1 stuk, zodat u uiteindelijk orders zou kunnen plaatsen van bv. 513,24 EUR.
2) De controle of de minimale waarde van 100 EUR bereikt wordt gebeurt enkel bij de inschrijving aan de laatst gekende koers en niet bij de afrekening. Als m.a.w. uw order bij de plaatsing ervan groot genoeg is dan zal dit sowieso worden uitgevoerd, ongeacht of bij de afrekening het totaalbedrag al dan niet groter of kleiner zal zijn dan 100 EUR. In het voorbeeld dat u geeft zou het order dus gewoon worden uitgevoerd als 4 stuks tegen 24,99 EUR/stuk = 99,96 EUR.
Ok, bedankt voor de info!Rabobank.be schreef:Maarten schreef:Ik had nog 2 vragen ivm fondsen:
Bedankt!
1) Sommige fondsen kunnen enkel per volledig deelbewijs worden gekocht, voor andere fondsen kan u dan weer delen van deelbewijzen kopen. Een volledig overzicht hiervan per fonds heb ik niet zo onmiddellijk bij de hand, maar wanneer via de Rabobank.be website een order wordt geplaatst, dan wordt in het orderscherm steeds weergegeven in welke mate het mogelijk is om delen van deelbewijzen aan te kopen bij 'minimum hoeveelheid'.
Zo kan u bijvoorbeeld Carmignac Patrimoine (koers op 28/01/2011: 5.132,40 EUR) aankopen per 0,1 stuk, zodat u uiteindelijk orders zou kunnen plaatsen van bv. 513,24 EUR.
2) De controle of de minimale waarde van 100 EUR bereikt wordt gebeurt enkel bij de inschrijving aan de laatst gekende koers en niet bij de afrekening. Als m.a.w. uw order bij de plaatsing ervan groot genoeg is dan zal dit sowieso worden uitgevoerd, ongeacht of bij de afrekening het totaalbedrag al dan niet groter of kleiner zal zijn dan 100 EUR. In het voorbeeld dat u geeft zou het order dus gewoon worden uitgevoerd als 4 stuks tegen 24,99 EUR/stuk = 99,96 EUR.