twee obligatiefondsen
TIP
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
twee obligatiefondsen
Advies gevraagd. Ik heb twee obligatiefondsen van KBC uitstaan voor een aanzienlijk bedrag, die al letterlijk tientallen jaren meedraaien. Het zijn geen toppers, maar toch 5-6% op jaarbasis als ik Bloomberg mag geloven. Ze geven ook elk jaar iets meer dan 1% netto dividend. Kosten: 1,1% en 0,7% (het zijn twee obligatiefondsen). De banken zeggen: verkopen en vervangen, maar ik twijfel.
Nu, ze staan op dit moment zeer hoog na een piek tijdens de crisis van januari, dus misschien wel de moment. Langs de andere kant: ik heb geen andere obligaties of obligatiefondsen. En het is ook een speeltje om van bank naar bank mee te gaan en bij de transfer een premie te krijgen. Ik ben ook stilaan rond bij de banken die de fondsen willen aanvaarden (basically alleen de grootbanken) dus tijd om te verkopen? Wat in de plaats? Ik ben vooral gericht op lage kosten.
Nu, ze staan op dit moment zeer hoog na een piek tijdens de crisis van januari, dus misschien wel de moment. Langs de andere kant: ik heb geen andere obligaties of obligatiefondsen. En het is ook een speeltje om van bank naar bank mee te gaan en bij de transfer een premie te krijgen. Ik ben ook stilaan rond bij de banken die de fondsen willen aanvaarden (basically alleen de grootbanken) dus tijd om te verkopen? Wat in de plaats? Ik ben vooral gericht op lage kosten.
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Re: twee obligatiefondsen
Ik geef nog even de links mee
-het grootste fonds (voor mij) http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... F0GBR04MB6" onclick="window.open(this.href);return false;
-het andere: http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... f0gbr04kj7" onclick="window.open(this.href);return false;
Intussen zijn de kosten uitgevlakt naar 0,9% voor beide. Eigenlijk goedkoop, als ik het zo bedenk.
Alternatieven?
-het grootste fonds (voor mij) http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... F0GBR04MB6" onclick="window.open(this.href);return false;
-het andere: http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... f0gbr04kj7" onclick="window.open(this.href);return false;
Intussen zijn de kosten uitgevlakt naar 0,9% voor beide. Eigenlijk goedkoop, als ik het zo bedenk.
Alternatieven?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De banken zijn meestal niet zo'n goede raadgever.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Bij z'n rendement zou ik mijn vingers aflikken en ze zitten 100% in obligaties! Voordat u ze verkoopt zal ik eerst eens kijken wat u met dit geld wenst te gaan doen. De bank wenst zeker "meer" te verdienen aan dit geld dan wat het nu oplevert (instap kosten/hogere lopende kosten ect ect).
Als het geld er letterlijk tientallen jaren staat verwacht ik ook niet dat u de jongste bent die zit te wachten op een flinke verschuiving van zijn risicoprofiel?
Alternatieven zijn er genoeg maar welke past bij u?
Als het geld er letterlijk tientallen jaren staat verwacht ik ook niet dat u de jongste bent die zit te wachten op een flinke verschuiving van zijn risicoprofiel?
Alternatieven zijn er genoeg maar welke past bij u?
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Buiten het feit dat ik akkoord ga dat de banken graag een € eraan willen verdienen lijkt het advies op zich niet zo slecht.
Behalve in bepaalde markten verwachten ze toch niet veel opbrengst meer voor obligaties?
De vraag is natuurlijk wat het alternatief is. Ik vermoed dat ze u naar gemengde fondsen / aandelenfondsen / gestructureerde obligties wensen te brengen
Behalve in bepaalde markten verwachten ze toch niet veel opbrengst meer voor obligaties?
De vraag is natuurlijk wat het alternatief is. Ik vermoed dat ze u naar gemengde fondsen / aandelenfondsen / gestructureerde obligties wensen te brengen
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Ik ben zelf vooral een aandelenbelegger en heb deze twee obligatiefondsen gekregen van mijn ouders (alles geregeld, no panic). Nu ja, ik denk zo'n 15 jaar lang in portefeuille. Ik ben zelf jonger dan 40 dus wil nog wel risico.
Ze gaan fel op en neer, en hebben vrij weinig dividend toch, met 1,2% bruto?
Ik doe meestal inderdaad het omgekeerde van wat de bankbediende mij adviseert. Ik wil eigenlijk geen fondsen omdat de kosten te hoog zijn. Natuurlijk, hier zijn de kosten al betaald, en valt de beheerskost zeer goed mee (0,90% in 2016 blijkbaar).
Ze gaan fel op en neer, en hebben vrij weinig dividend toch, met 1,2% bruto?
Ik doe meestal inderdaad het omgekeerde van wat de bankbediende mij adviseert. Ik wil eigenlijk geen fondsen omdat de kosten te hoog zijn. Natuurlijk, hier zijn de kosten al betaald, en valt de beheerskost zeer goed mee (0,90% in 2016 blijkbaar).
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Dus als ik het goed begrijp zijn het helemaal geen rommelfondsen?
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Het zijn 2 obligatiefondsen die in staatspapier beleggen. Het is aan jou de vraag hoeveel vertrouwen JIJ hebt dat de overheden (die in jouw fondsen zitten) hun verplichtingen zullen kunnen blijven nakomen. 
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Spruitekop, is niet eerder de vraag: hoeveel mensen zullen blijven geloven in het idee dat de overheden die leningen kunnen terugbetalen?
Nee, de vraag is hoe gemakkelijk zullen investeerders de overheidsschulden blijven herfinancieren. Met andere woorden, wanneer de twijfel weer toeneemt zal de rente stijgen en daalt de waarde van bestaande staatsobligaties. De twijfel wordt momenteel zwaar onderdrukt door QE, (de ECB koopt massaal staatsobligaties op) maar eenmaal daar een eind aan komt, kan je er van op aan dat obligatiefondsen zware klappen gaan krijgen.
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
twee obligatiefondsen
Dank je wel vortex voor dat inzicht. Nu begrijp ik het zelf wat beter. Dus begin maart Draghi kan nog een nieuw hoogtepunt worden voor deze oude staatsobligaties. Als hij natuurlijk 'goed' nieuws heeft.
Mag ik dus zeggen: zo lang de Euribor rente negatief of laag gehouden wordt, zit ik safe?
Mag ik dus zeggen: zo lang de Euribor rente negatief of laag gehouden wordt, zit ik safe?
Safe is wat te optimistisch uitgedrukt IMO. Weet ook dat hoe langer die QE en lage of nulrente duurt hoe meer risico fondsen zullen nemen om toch nog wat yield te hebben. Let op, hiermee wil ik niet zeggen dat men obligaties moet mijden. Persoonlijk zou die fondsen wel verkopen en in de plaats enkele betrouwbare obligaties kopen met een dividend waarmee je tevreden bent. Wanneer de rente dan toch zou gaan stijgen en dus de onderliggende waardes dalen, heb je tenminste nog de zekerheid van het dividend en kan je de obligatie gewoon houden tot vervaldag. De fondsen zullen in het zelfde geval een dalende koers hebben die je nooit met het lage dividend zult kunnen compenseren.
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Ja heel duidelijke uitleg. Dank je. Maar welke obligaties dan?? Geen idee.
Maar zorg er dan wel voor dat je geen obligatie (en zeker geen achtergestelde) van banken koopt. Want met die nieuwe bail-in wetgeving dreig je anders je geld volledig kwijt te spelen indien de betreffende bank gered moet worden.
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
twee obligatiefondsen
Zou een obligatie etf ook een goeie keuze zijn ter vervanging van deze twee. Zo vermijd je toch alvast staatsobligaties voor een deel. En etf niet belast zoals deze twee.
Altijd rekening houdend met het feit dat ik nog een lange beleggingshorizon heb tot pensioen. Ongeveer 30 jaar.
Altijd rekening houdend met het feit dat ik nog een lange beleggingshorizon heb tot pensioen. Ongeveer 30 jaar.