Uitbetaling hospitalisatie & successierechten
Uitbetaling hospitalisatie & successierechten
Een tijdje geleden is een alleenstaande oom van mij overleden. De laatste maanden van zijn leven is hij meermaals opgenomen in het ziekenhuis, alsook zijn laatste dagen. Telkens werd hiervoor tijdig en correct een aangifte gedaan bij zijn hospitalisatieverzekering. Na zijn overlijden nam ik kontakt met de hospitalisatieverzekering en naar aanleiding hiervan ontving ik een mailtje dat ik alle ziekenhuisfacturen en onkosten diende te bundelen en er uiteindelijk een totaalafrekening zou gebeuren. In dat mailtje werd er mij tevens op gewezen dat elke eventuele terugbetaling na overlijden van de verzekerde door de maatschappij dient aangegeven te worden aan de Vlaamse Belastingsdienst - dienst Nalatenschappen en dat dit in de nalatenschap valt... Is dit zo? Een paar jaar geleden overleed mijn schoonmoeder en hierbij werd er niets van de terugbetaling hospitalisatieverzekering aangegeven voor de successierechten en heb hier nooit iets over gehoord. Mij werd steeds gezegd dat de inventarisatie van het vermogen in het dossier nalatenschap deze is op de dag van overlijden en dus vraag ik me dan ook af hoe een terugbetaling van de hospitalisatieverzekering enkele maanden na overlijden toch zou moeten aangegeven worden...??
Probleem gaat bovendien zijn dat ik waarschijnlijk nog geen volledige afrekening van de hospitalisatieverzekering zal kunnen voorleggen op het ogenblik dat het dossier voor de successierechten moet ingediend zijn (uiterlijk binnen de 4 maanden na datum van overlijden)...
Probleem gaat bovendien zijn dat ik waarschijnlijk nog geen volledige afrekening van de hospitalisatieverzekering zal kunnen voorleggen op het ogenblik dat het dossier voor de successierechten moet ingediend zijn (uiterlijk binnen de 4 maanden na datum van overlijden)...
Re: Uitbetaling hospitalisatie & successierechten
komt meermaals voor bv. ook bij de belastingbrief van het jaar nadien ( en je trekt daar bv terug )
dan moet je een tweede aanvullende aangifte doen
de eerste termijn van 4 maanden mag je uiteraard niet laten verstrijken
mi tellen alle gelden meen, en is waarschijnlijk de allereerse uitbetaling van de hos verzekering tussen de mazen van het net geglipt ( of nam het de verzekering niet zo nauw met de wetgeving )
dan moet je een tweede aanvullende aangifte doen
de eerste termijn van 4 maanden mag je uiteraard niet laten verstrijken
mi tellen alle gelden meen, en is waarschijnlijk de allereerse uitbetaling van de hos verzekering tussen de mazen van het net geglipt ( of nam het de verzekering niet zo nauw met de wetgeving )
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Paul,
Als ik je goed begrijp, dient de verzekeringsmaatschappij dus wettelijk gezien inderdaad de uitbetaling door te geven aan de belastingsdienst en dienen wij dus deze betaling op te nemen in het dossier voor de successierechten (al dan niet bij wijze van een bijkomende aangifte)?
Als ik je goed begrijp, dient de verzekeringsmaatschappij dus wettelijk gezien inderdaad de uitbetaling door te geven aan de belastingsdienst en dienen wij dus deze betaling op te nemen in het dossier voor de successierechten (al dan niet bij wijze van een bijkomende aangifte)?
Je kan enkel maar aangifte doen met hetgeen je hebt de dag van overlijden om 24.00 uur.landethk schreef: ↑24 maart 2019, 22:47 Paul,
De belastingen zullen je wel kontakteren,als er een wijziging in je aangifte moet gebeuren, gene schrik.
landethk schreef: ↑24 maart 2019, 22:47 Paul,
inderdaad , net zoals de banken dat op een speciaal formulier doorgeven ( dat formulier heeft een bepaald nummer )
en zelfs als je jaren later nog geld uit de erfenis zou ontvangen, moet je zelf het inititatief nemen om het aan te geven - zeker als de hos verzekering al zelf zegt dat zij het doorgeven
( als ze het niet zouden doorgeven weet de fiscus het natuurlijk ook niet)
MAAR dan moet jezelf nog het initiatief nemen om een bijkomende aangifte te doen, en niet wachten tot de fiscus ermee afkomt, dan kunnen ze je een boete geven