uitbetaling loon
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: uitbetaling loon
Wat is dat nu voor een onnozele opmerking? Als men mij zegt die dag krijgt u uw loon, dan wil ik die dag ook mijn loon. Nogal wiedes, niet?!Lukske schreef:het komt toch niet op één dag?
als ge in de privé zou werken (wat ik ook niet doe) zou ge nogal verschieten van sommige firma's.
Bovendien is dat toch wel van belang, gezien ik braaf tegen het einde van de maand centjes van de zicht naar de spaarrekening overschrijf (die twee rekeningen zijn bij een verschillende bank, anders zou ik het niet zo een probleem vinden -> ik kan niet zomaar even geld van de spaar terug naar de zicht zetten) en dus zonder geld kan vallen als men mijn loon niet stort op de beloofde dag.
Heb je suggestie bij de Keytrade Helpdesk nagegaan. Ze beweren dat ze hun systeem om de twee uren refreshen...Bart schreef:Hangt dat niet gewoon af van wanneer zij hun systeem refreshen? Vroeger zat ik bij Argenta en nu bij Keytrade.
De valutadatum is dezelfde. Bij Argenta zal ik het vroeger al kort na de middag via internetbankieren, en bij Keytrade is dit vanaf 16u (ten vroegste).
Nu ben ik naar landbouwkrediet overgeschakeld (ik kon me niet vinden in het systeem van Keytrade, ook een raar systeem van uittreksels. Je moet altijd zelf kijken tot waar er is afgedrukt).
Bon, ik zal gewoon mijn centjes een dag langer op de zichtrekening laten staan. Dat zal de handigste oplossing zijn.
ik wil gewoon zeggen: wees blij dat ge bij de staat werkt; ne betere en stiptere betaler van uw loon zult ge nooit vinden. Als er al vertraging is dan is dat 100% te wijten aan de bank. Ik werk ook voor een overheidsdienst en 's morgens om 6 uur, de 31e staat het geld erop en dat van mijn vrouw ook (onderwijs). Die bank is Dexia en ik sas dat geld ook onmiddellijk door naar RABO (voor de spaarrek) en Argenta voor de (zichtrek)svparijs schreef:Wat is dat nu voor een onnozele opmerking? Als men mij zegt die dag krijgt u uw loon, dan wil ik die dag ook mijn loon. Nogal wiedes, niet?!Lukske schreef:het komt toch niet op één dag?
als ge in de privé zou werken (wat ik ook niet doe) zou ge nogal verschieten van sommige firma's.
Bovendien is dat toch wel van belang, gezien ik braaf tegen het einde van de maand centjes van de zicht naar de spaarrekening overschrijf (die twee rekeningen zijn bij een verschillende bank, anders zou ik het niet zo een probleem vinden -> ik kan niet zomaar even geld van de spaar terug naar de zicht zetten) en dus zonder geld kan vallen als men mijn loon niet stort op de beloofde dag.
Dat is helemaal geen "onnozele" opmerking, hoor !svparijs schreef:Wat is dat nu voor een onnozele opmerking? Als men mij zegt die dag krijgt u uw loon, dan wil ik die dag ook mijn loon. Nogal wiedes, niet?!Lukske schreef:het komt toch niet op één dag?
Vóór ik het geluk had, bij een grote multinational te kunnen gaan werken, heb ik jarenlang in diverse kleine privébedrijven gewerkt en daar is het niet zo evident dat je je loon uitbetaald krijgt op de dag dat dit contractueel verplicht is.
En dit is voor veel loontrekkenden in de privésector nog steeds de trieste realiteit : een familielid van mij die bij een kleine aannemer werkt, moet soms meer dan een week wachten op zijn loon. En hij durft daar niet teveel over klagen omdat hij vreest anders zijn job te verliezen en op een niet-meer-zo-jonge-leeftijd geen andere job meer te zullen vinden.
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik krijg mijn loon altijd de 25e van de maand uitbetaald. Het loon van april kregen we ineens pas op 2 mei. Ge weet niet hoeveel mensen daardoor ineens in het rood stonden omdat hun lening al van de rekening was zonder dat hun loon gestort was...Louise schreef:Dat is helemaal geen "onnozele" opmerking, hoor !svparijs schreef:
Wat is dat nu voor een onnozele opmerking? Als men mij zegt die dag krijgt u uw loon, dan wil ik die dag ook mijn loon. Nogal wiedes, niet?!
Vóór ik het geluk had, bij een grote multinational te kunnen gaan werken, heb ik jarenlang in diverse kleine privébedrijven gewerkt en daar is het niet zo evident dat je je loon uitbetaald krijgt op de dag dat dit contractueel verplicht is.
En dit is voor veel loontrekkenden in de privésector nog steeds de trieste realiteit : een familielid van mij die bij een kleine aannemer werkt, moet soms meer dan een week wachten op zijn loon. En hij durft daar niet teveel over klagen omdat hij vreest anders zijn job te verliezen en op een niet-meer-zo-jonge-leeftijd geen andere job meer te zullen vinden.
Misschien een beetje marge op je zichtrekening nemen?
Ik heb ook nog gewerkt voor bedrijfjes waar je op een week na niet kon zeggen wanneer je loon zou gestort worden. Ik heb dat nooit als een probleem ervaren. Ik zou het niet eens opmerken als mijn loon 1 of 2 dagen later wordt gestort. Een week later is natuurlijk al lastiger en dan vind ik wel dat ze vanuit het bedrijf zelf hadden mogen verwittigen.
Ik herinner me nog dat er zo iets in het nieuws was: de ambtenaren werden op maandag betaald, terwijl het op vrijdag had moeten zijn. Oh oh oh wat een RAMP! Ziedende vakbonden! Minister kweeniemeerwie die dreigend met zijn vingertje stond te zwaaien naar de bank! Leven die dan allemaal zo op het scherp van de snee?
Ik heb ook nog gewerkt voor bedrijfjes waar je op een week na niet kon zeggen wanneer je loon zou gestort worden. Ik heb dat nooit als een probleem ervaren. Ik zou het niet eens opmerken als mijn loon 1 of 2 dagen later wordt gestort. Een week later is natuurlijk al lastiger en dan vind ik wel dat ze vanuit het bedrijf zelf hadden mogen verwittigen.
Ik herinner me nog dat er zo iets in het nieuws was: de ambtenaren werden op maandag betaald, terwijl het op vrijdag had moeten zijn. Oh oh oh wat een RAMP! Ziedende vakbonden! Minister kweeniemeerwie die dreigend met zijn vingertje stond te zwaaien naar de bank! Leven die dan allemaal zo op het scherp van de snee?
@ Zwiertje
Als er afspraken ivm uitbetaling loon (zoveelste van de maand) en het geld staat er die dag niet op. Ik zou ook de muren oplopen. Een werkgever verwacht toch ook dat jij altijd op tijd, correct, ... te zijn. Dus dat mag dan omgekeerd toch ook? Enfin ik vind dat het in 2 richtingen moet zijn. Of dat je dat geld nu nog een week kunt missen of niet, dat staat er volledig buiten.
EDIT: nog even vermelden dat ik NIET iemand van de vakbond ben
Als er afspraken ivm uitbetaling loon (zoveelste van de maand) en het geld staat er die dag niet op. Ik zou ook de muren oplopen. Een werkgever verwacht toch ook dat jij altijd op tijd, correct, ... te zijn. Dus dat mag dan omgekeerd toch ook? Enfin ik vind dat het in 2 richtingen moet zijn. Of dat je dat geld nu nog een week kunt missen of niet, dat staat er volledig buiten.

vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Afspraken moeten nagekomen worden da's waar.
Alleen kan ik mij niet herinneren dat er in mijn geval daar ooit een afspraak rond was.
Zelfs niet toen ik ambtenaar was ...
Hoe dan ook, toen dat in het nieuws kwam, vond ik de reacties buiten alle proportie. Er was inderdaad een foutje gemaakt, so what? Is dat nieuws?
Alleen kan ik mij niet herinneren dat er in mijn geval daar ooit een afspraak rond was.

Hoe dan ook, toen dat in het nieuws kwam, vond ik de reacties buiten alle proportie. Er was inderdaad een foutje gemaakt, so what? Is dat nieuws?
Als je een job aanneemt moet je een arbeidscontract tekenen.Zwiertje schreef:Afspraken moeten nagekomen worden da's waar.
Alleen kan ik mij niet herinneren dat er in mijn geval daar ooit een afspraak rond was.![]()
Dat houdt automatisch in dat je akkoord bent (en dus ook op de hoogte zou moeten zijn) van het arbeidsreglement van je bedrijf én van de eventuele paritaire overeenkomsten die regelmatig gesloten worden.
Daar staat o.a. ook de verplichte uitbetalingsdatum van het loon in.
gevonden op Jobat:
Voor zowel arbeiders als bedienden werd wettelijk bepaald dat het loon betaald moet worden vóór de vierde werkdag na de periode waarvoor het loon betaald wordt. Van deze termijn kan wel worden afgeweken door een cao of het arbeidsreglement.
De betaling mag sowieso nooit later dan de zevende werkdag na de periode waarop het loon betrekking heeft, gebeuren.
Of een betaling al dan niet tijdig is gebeurd, hangt af van de betalingswijze. Gebeurt dit via een overschrijving, dan moet het geld effectief op de rekening staan van de werknemer binnen de afgesproken termijn.
Het moet dus nie per definitie in het contract of CAO te staan ...
Voor zowel arbeiders als bedienden werd wettelijk bepaald dat het loon betaald moet worden vóór de vierde werkdag na de periode waarvoor het loon betaald wordt. Van deze termijn kan wel worden afgeweken door een cao of het arbeidsreglement.
De betaling mag sowieso nooit later dan de zevende werkdag na de periode waarop het loon betrekking heeft, gebeuren.
Of een betaling al dan niet tijdig is gebeurd, hangt af van de betalingswijze. Gebeurt dit via een overschrijving, dan moet het geld effectief op de rekening staan van de werknemer binnen de afgesproken termijn.
Het moet dus nie per definitie in het contract of CAO te staan ...
-
- Newbie
- Contacteer:
Inderdaad, en als banken je centen al een dag later durven te boeken, dan durven ze nog andere zaken ook terwijl jij niet toeziet !Vaganzza schreef:@ Zwiertje
Raar, dat is bij mij toch niet zo. Ik krijg het geld op dezelfde dag als mijn collega van wie ik weet dat hij een zichtrekening bij Dexia heeft.Maarten schreef:Inderdaad. Keytrade houdt het geld langer achter dan andere banken. Daar heb ik me al meerdere keren aan geërgerd. Hetzelfde liedje bij Binckbank (daar duurt het zelfs nog een dag langer). Naar mijn ervaring de 2 enige banken waar het langer dan normaal duurt eer je je geld beschikbaar hebt op je rekening.optibear schreef:Gisteren op 30/05 stond mijn loon op 13.00 PM er bij de Fortis er wel al op. Ik moest nog een paar facturen betalen, dus het kwam goed van pas. Dus de schatkist handelt ter goeder trouw. Ik zou eerder de banken beschuldigen van verdachte praktijken.
Het is mogelijk te verklaren door een latere zichtbaarheid van het bedrag zoals Louise zei. Op rabo zie ik het bedrag om 10 u 's ochtends al, bij keytrade meestal rond 15u. Het probleem is dat je pas kan storten wanneer je je geld hebt. De latere zichtbaarheid zorgt er ook voor dat je minder snel je storting kan doen en de rekening waar je je geld uiteindelijk wilt hebben het geld een dag later ontvangt.Nightwolf schreef:Raar, dat is bij mij toch niet zo. Ik krijg het geld op dezelfde dag als mijn collega van wie ik weet dat hij een zichtrekening bij Dexia heeft.Maarten schreef: Inderdaad. Keytrade houdt het geld langer achter dan andere banken. Daar heb ik me al meerdere keren aan geërgerd. Hetzelfde liedje bij Binckbank (daar duurt het zelfs nog een dag langer). Naar mijn ervaring de 2 enige banken waar het langer dan normaal duurt eer je je geld beschikbaar hebt op je rekening.
Ik laat mijn loon ook rechtstreeks storten op mijn spaarrekening, maar dat was een domme beslissing. Uiteindelijk spaar ik belange niet alles bij keytrade, maar ik moet mijn geld wel een dag langer laten staan want de valuta op de spaarrekening is bij Keytrade D+1

Direct een deel doorstorten van mijn loon zit er dus niet in want dan eindig ik met debetintresten.
-
- Full Member
- Contacteer:
De Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie betaalt jaarlijks ons vakantiegeld. Kan iemand me vertellen waar ons vakantiegeld vandaan komt?
De werkgever betaalt geen loon voor de vakantiedagen waarop de arbeider recht heeft. Iedere arbeider ontvangt zijn vakantiegeld van een vakantiefonds. De financiering van die fondsen gebeurt via kwartaalbijdragen en een jaarlijkse bijdrage die geïnd worden via het systeem van de sociale zekerheid. De uitbetaling van het vakantiegeld gebeurt ofwel door de sectorale vakantiefondsen of door de Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie.
Het brutobedrag van het vakantiegeld van de arbeiders is gelijk aan 15,38% van de lonen van het vakantiedienstjaar eventueel vermeerderd met een fictief loon voor de gelijkgestelde dagen, dat per dag gelijk is aan 100% van het bij de RSZ aangegeven dagloon.
Loon
Het loon waarmee rekening wordt gehouden is het verhoogd brutoloon, vóór aftrek van sociale en fiscale afhoudingen, dat tot basis diende voor de berekening van de sociale zekerheidsbijdragen. Dit betekent m.a.w. dat het loon meetelt à 108%.
Inhoudingen
Op het bedrag van het vakantiegeld wordt vooreerst een solidariteitsbijdrage ingehouden. De opbrengst ervan is bestemd voor de financiering van het vakantiegeld voor de gelijkgestelde dagen.
Deze solidariteitsinhouding bedraagt 1%, ongeacht de hoogte van het vakantiegeld. De inhouding wordt ook toegepast op het volledig dubbel vakantiegeld, inclusief het aanvullend dubbel vakantiegeld voor de volledige vierde week.
Daarnaast wordt op het dubbel vakantiegeld voor de eerste 3 weken en 2 dagen van de 4e vakantieweek 13,07% bijdragen voor de sociale zekerheid ingehouden.
Na toepassing van de 2 vorige afhoudingen wordt het belastbaar vakantiegeld bekomen. Van dat belastbaar vakantiegeld moet de wettelijke bedrijfsvoorheffing worden ingehouden. Op heden bedraagt die 17,16 % voor belastbare vakantiegelden tot 1.170 euro en 23,22 % voor vakantiegelden boven de 1.170 euro.
Het nettovakantiegeld is dus gelijk aan 11,87714% (belastbaar vakantiegeld tot 1.170 euro) en 11,00829% (belastbaar vakantiegeld boven 1.170 euro) van de basisbezoldiging.
Gelijkstellingen
Het vakantiegeld voor arbeiders wordt vermeerderd met 15,38 % van een fictief loon voor de met effectief gewerkte dagen gelijkgestelde inactiviteitsdagen, behalve wanneer voor deze inactiviteitsdagen reeds een reëel loon werd uitbetaald en deze dagen voor de RSZ als gewerkte dagen werden opgegeven. Een schoolvoorbeeld hiervan zijn de ziektedagen waarvoor de arbeider gewaarborgd loon ontvangt.
Het vakantiegeld wordt betaald door de Rijksdienst voor Jaarlijkse vakantie (RJV) of, in voorkomend geval, door de bijzondere vakantiefondsen.
Voorbeeld
Een arbeider tewerkgesteld in het vijfdagenstelsel heeft een brutoloon verdiend van 20.000 euro. Hij totaliseert 200 arbeidsdagen en 30 gelijkgestelde dagen.
Om het bruto vakantiegeld te bepalen moet eerst het totale in aanmerking te nemen loon berekend worden. Dat brutoloon moet verhoogd worden tot 108%.
20.000 euro x 108/100 = 21.600,00 euro
Het fictief loon voor de 30 gelijkgestelde dagen kan berekend worden door eerst het gemiddeld dagloon te bepalen en dan te vermenigvuldigen met 36 (de 30 dagen in het vijfdagenstelsel dienen immers omgezet te worden naar het zesdagenstelsel). Het gemiddeld dagloon bedraagt dus:
20.000 euro: 240 (200 in vijfdagenweek omgezet naar zesdagenweek) = 83,33 euro.
Het fictief loon is dus gelijk aan 83,33 euro x 36 dagen = 2.999,99 euro.
Het totale brutoloon bedraagt dus 24.599,99 euro, nl. 21.600,00 + 2.999,99.
Het bruto vakantiegeld waarop de arbeider gerechtigd is bedraagt 3.783,48 euro, nl. 24.599,99 euro x 15,38%.
Dat brutobedrag bestaat uit
8% van 24.599,99 = 1.967,99 euro (enkel vakantiegeld)
7,38 % van 24.599,99 = 1.815,48 euro (dubbel vakantiegeld)
Het brutobedrag van het vakantiegeld van de arbeiders is gelijk aan 15,38% van de lonen van het vakantiedienstjaar eventueel vermeerderd met een fictief loon voor de gelijkgestelde dagen, dat per dag gelijk is aan 100% van het bij de RSZ aangegeven dagloon.
Loon
Het loon waarmee rekening wordt gehouden is het verhoogd brutoloon, vóór aftrek van sociale en fiscale afhoudingen, dat tot basis diende voor de berekening van de sociale zekerheidsbijdragen. Dit betekent m.a.w. dat het loon meetelt à 108%.
Inhoudingen
Op het bedrag van het vakantiegeld wordt vooreerst een solidariteitsbijdrage ingehouden. De opbrengst ervan is bestemd voor de financiering van het vakantiegeld voor de gelijkgestelde dagen.
Deze solidariteitsinhouding bedraagt 1%, ongeacht de hoogte van het vakantiegeld. De inhouding wordt ook toegepast op het volledig dubbel vakantiegeld, inclusief het aanvullend dubbel vakantiegeld voor de volledige vierde week.
Daarnaast wordt op het dubbel vakantiegeld voor de eerste 3 weken en 2 dagen van de 4e vakantieweek 13,07% bijdragen voor de sociale zekerheid ingehouden.
Na toepassing van de 2 vorige afhoudingen wordt het belastbaar vakantiegeld bekomen. Van dat belastbaar vakantiegeld moet de wettelijke bedrijfsvoorheffing worden ingehouden. Op heden bedraagt die 17,16 % voor belastbare vakantiegelden tot 1.170 euro en 23,22 % voor vakantiegelden boven de 1.170 euro.
Het nettovakantiegeld is dus gelijk aan 11,87714% (belastbaar vakantiegeld tot 1.170 euro) en 11,00829% (belastbaar vakantiegeld boven 1.170 euro) van de basisbezoldiging.
Gelijkstellingen
Het vakantiegeld voor arbeiders wordt vermeerderd met 15,38 % van een fictief loon voor de met effectief gewerkte dagen gelijkgestelde inactiviteitsdagen, behalve wanneer voor deze inactiviteitsdagen reeds een reëel loon werd uitbetaald en deze dagen voor de RSZ als gewerkte dagen werden opgegeven. Een schoolvoorbeeld hiervan zijn de ziektedagen waarvoor de arbeider gewaarborgd loon ontvangt.
Het vakantiegeld wordt betaald door de Rijksdienst voor Jaarlijkse vakantie (RJV) of, in voorkomend geval, door de bijzondere vakantiefondsen.
Voorbeeld
Een arbeider tewerkgesteld in het vijfdagenstelsel heeft een brutoloon verdiend van 20.000 euro. Hij totaliseert 200 arbeidsdagen en 30 gelijkgestelde dagen.
Om het bruto vakantiegeld te bepalen moet eerst het totale in aanmerking te nemen loon berekend worden. Dat brutoloon moet verhoogd worden tot 108%.
20.000 euro x 108/100 = 21.600,00 euro
Het fictief loon voor de 30 gelijkgestelde dagen kan berekend worden door eerst het gemiddeld dagloon te bepalen en dan te vermenigvuldigen met 36 (de 30 dagen in het vijfdagenstelsel dienen immers omgezet te worden naar het zesdagenstelsel). Het gemiddeld dagloon bedraagt dus:
20.000 euro: 240 (200 in vijfdagenweek omgezet naar zesdagenweek) = 83,33 euro.
Het fictief loon is dus gelijk aan 83,33 euro x 36 dagen = 2.999,99 euro.
Het totale brutoloon bedraagt dus 24.599,99 euro, nl. 21.600,00 + 2.999,99.
Het bruto vakantiegeld waarop de arbeider gerechtigd is bedraagt 3.783,48 euro, nl. 24.599,99 euro x 15,38%.
Dat brutobedrag bestaat uit
8% van 24.599,99 = 1.967,99 euro (enkel vakantiegeld)
7,38 % van 24.599,99 = 1.815,48 euro (dubbel vakantiegeld)