Uitdaging op het forum: kies je prijs
Uitdaging op het forum: kies je prijs
*** Poll***
De laatste opmerking van vortex ivm logaritmische grafieken: "kevva en ik, dwz NTO, en soortgelijken vormen geen meerderheid op het forum" heeft me getriggerd tot dit experiment.
We zitten thuis door Corona en dus hebben we tijd voor wat intellectuele puzzels.
Je bent kandidaat in een show op TV. Voor jou staan 3 gesloten deuren. Achter 1 ervan staat een auto, achter de 2 andere ligt een zak chips. Je mag een deur kiezen, en dan krijg je wat achter die deur ligt.
Je wijst een deur aan, maar ze wordt nog niet geopend. De presentator, die weet waar de auto staat, doet een deur open waarvan hij weet dat er een zak chips ligt. Jij ziet dat.
Dan heb je de kans om van idee te veranderen, en dus een andere deur te kiezen. Dat is dan jouw definitieve keuze.
Wat is de beste strategie om de kans op de auto zo groot mogelijk te maken?
***Poll***
De laatste opmerking van vortex ivm logaritmische grafieken: "kevva en ik, dwz NTO, en soortgelijken vormen geen meerderheid op het forum" heeft me getriggerd tot dit experiment.
We zitten thuis door Corona en dus hebben we tijd voor wat intellectuele puzzels.
Je bent kandidaat in een show op TV. Voor jou staan 3 gesloten deuren. Achter 1 ervan staat een auto, achter de 2 andere ligt een zak chips. Je mag een deur kiezen, en dan krijg je wat achter die deur ligt.
Je wijst een deur aan, maar ze wordt nog niet geopend. De presentator, die weet waar de auto staat, doet een deur open waarvan hij weet dat er een zak chips ligt. Jij ziet dat.
Dan heb je de kans om van idee te veranderen, en dus een andere deur te kiezen. Dat is dan jouw definitieve keuze.
Wat is de beste strategie om de kans op de auto zo groot mogelijk te maken?
***Poll***
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Re: Uitdaging op het forum: kies je prijs
Mag ik party pooper zijn? 
Meestal zijn de chips geiten ...
En je hebt zelf niet gestemd?
Meestal zijn de chips geiten ...
En je hebt zelf niet gestemd?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
@CN: ook graag een woordje uitleg bij je keuze, in je eigen woorden 
Ik zal stemmen van zodra er genoeg stemmen zijn
Ik zal stemmen van zodra er genoeg stemmen zijn
Laatst gewijzigd door NTO op 15 maart 2020, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaap, het driedeurenprobleem is een klassieker, antwoord: je wisselt van deur. Zelfs Kevva weet dat 
Graag uitleg in jouw eigen woordenvortex schreef: ↑15 maart 2020, 15:28 Gaap, het driedeurenprobleem is een klassieker, antwoord: je wisselt van deur. Zelfs Kevva weet dat![]()
Waarom? is de uitleg op die Wikipedia pagina te moeilijk?NTO schreef: ↑15 maart 2020, 15:30Graag uitleg in jouw eigen woordenvortex schreef: ↑15 maart 2020, 15:28 Gaap, het driedeurenprobleem is een klassieker, antwoord: je wisselt van deur. Zelfs Kevva weet dat![]()
![]()
Ik kies voor: het heeft geen belang of je verandert of niet.
Je weet dat de auto niet achter de deur zit die de presentator geopend heeft. De auto zit dus achter een van de 2 andere. Ze hebben dus elk 50% kans. Dus heeft het geen belang of je verandert of niet
Je weet dat de auto niet achter de deur zit die de presentator geopend heeft. De auto zit dus achter een van de 2 andere. Ze hebben dus elk 50% kans. Dus heeft het geen belang of je verandert of niet
Ik zou zeggen: als je 1 deur kiest, is de kans dat de auto achter die deur zit 1/3. En er is een kans van 2/3 dat de auto achter 1 van de andere deuren zit. De presentator opent 1 van de 2 deuren met een geit dus is de kans nu 2/3 dat die achter de andere zit.
En indien er een zak chips ligt in plaats van een geit?ignition schreef: ↑15 maart 2020, 16:04 Ik zou zeggen: als je 1 deur kiest, is de kans dat de auto achter die deur zit 1/3. En er is een kans van 2/3 dat de auto achter 1 van de andere deuren zit. De presentator opent 1 van de 2 deuren met een geit dus is de kans nu 2/3 dat die achter de andere zit.
OK, kan ik volgen: 1/3 per deur. Dus 2/3 voor de 2 die ik niet kies.
Hier kan ik niet volgen.De presentator opent 1 van de 2 deuren met een geit dus is de kans nu 2/3 dat die achter de andere zit.
De kans dat de auto achter de deur zit die de presentator opent, wordt 0 ipv 1/3 want er ligt een zak chips (of een geit). Hierover zijn we het eens.
Maar waarom gaat de oorspronkelijke 1/3 kans van die geopende deur allemaal naar de gesloten deur die ik niet gekozen heb? Volgens mij wordt die 1/3 gelijk verdeeld over de 2 overblijvende gesloten deuren. Dus elk 50% kans. Dus heeft het geen belang of ik verander of niet.
Wat een neergang van dit forum!
Na verdachtmakingen allerhande, beledigingen bij de vleet, arrogant narcisisme en de kotsmisselijk makende pretentie van een intellectueel te zijn, dringt praatjesmaker NTO zich ook nog eens op als onnozele spelletjesleider.
Hoeft het te verwonderen dat serieuze spaargidsers hier amper nog of helemaal niet meer willen posten?
Na verdachtmakingen allerhande, beledigingen bij de vleet, arrogant narcisisme en de kotsmisselijk makende pretentie van een intellectueel te zijn, dringt praatjesmaker NTO zich ook nog eens op als onnozele spelletjesleider.
Hoeft het te verwonderen dat serieuze spaargidsers hier amper nog of helemaal niet meer willen posten?
Zie het zo:
als je 1 deur kiest en je blijft daar bij, wat er ook gebeurt (de maan valt op de aarde, de N-VA levert de premier of de quizmaster opent elders een deur), dan is de kans dat je wint 1 op 3.
De kans dat de prijs achter een andere deur zit, is dus 2 op 3.
Als je verandert van keuze, is het alsof je de twee overblijvende deuren mag openen. De quizmaster is zo vriendelijk om er daar al 1 van te openen (*). Je krijgt dus 2 kansen i.p.v. 1.
(*) een foute nog wel, anders was er niets aan.
als je 1 deur kiest en je blijft daar bij, wat er ook gebeurt (de maan valt op de aarde, de N-VA levert de premier of de quizmaster opent elders een deur), dan is de kans dat je wint 1 op 3.
De kans dat de prijs achter een andere deur zit, is dus 2 op 3.
Als je verandert van keuze, is het alsof je de twee overblijvende deuren mag openen. De quizmaster is zo vriendelijk om er daar al 1 van te openen (*). Je krijgt dus 2 kansen i.p.v. 1.
(*) een foute nog wel, anders was er niets aan.
@dreaZ: dat is inderdaad de clou, de quizmaster doet niet zomaar een deur open 
- WildeHilde
- Newbie

- Contacteer:
Beter zou zijn dat de instelling waar de man zich bevindt hem het internet ontzegt.Rombout schreef: ↑15 maart 2020, 16:44 Na verdachtmakingen allerhande, beledigingen bij de vleet, arrogant narcisisme en de kotsmisselijk makende pretentie van een intellectueel te zijn, dringt praatjesmaker NTO zich ook nog eens op als onnozele spelletjesleider.
Dag zegt gebruiker Rombout-newbie over gebruiker NTO-Hero Member ...Rombout schreef: ↑15 maart 2020, 16:44 Wat een neergang van dit forum!