uitleg over opties AUB
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: uitleg over opties AUB
De optie-premie bestaat uit 2 delen: de intrinsieke waarde en de tijdswaarde. De tijdswaarde evolueert naar 0 tegen de expiratie-datum. Het is de tijdswaarde die de winst bepaalt voor de optie schrijver. De tijdswaarde van een optie wordt bepaalt door de resterende tijd vooraleer de optie expireert, maar ook door de volatiliteit van het onderliggende aandeel.VincentGT schreef: ↑30 oktober 2019, 17:24 Stel: ik wil mijn Apple participatie verkopen: ik ben overtuigd, ik ga sowieso verkopen aan huidige marktprijs.
In dit scenario win je toch quasi altijd door een calloptie te schrijven?
Scenario 1: Als Apple daalt zoals ik had verwacht dan wordt de optie niet gelicht en strijk ik een premie op = win
Scenario 2: Als Apple stijgt, dan dien ik te verkopen (wat ik toch reeds van plan was), maar krijg ik er nog de premie bovenop = win
Of zie ik het verkeerd? Het enige dat ik me kan inbeelden, is dat in scenario 1 de premie een heel stuk lager is dan de waardevermindering die Apple intussen doormaakte, waardoor, als ik nadien toch nog eenvoudigweg verkoop, ik een lager bedrag krijg voor mijn intussen in waarde gezakte Apple participatie?
Het maakt dus ook verschil uit of de geschreven call optie OTM (Out of The Money), ATM (At The Money), of ITM (In The Money) is. OTM betekent dat de uitoefenprijs van de call optie boven de huidige prijs van het aandeel ligt. De optie bestaat dan uit louter tijdswaarde. Bij ATM zijn uitoefenprijs van de optie en huidige prijs van het aandeel gelijk. Ook dan bestaat de optie louter uit tijdswaarde. Bij ITM is de uitoefenprijs van de call optie beneden de huidige prijs van het aandeel. Dan heeft de optie een intrinsieke waarde, namelijk de prijs van het aandeel min de uitoefenprijs van de call optie. Ook dan is er meestal nog een deel tijdswaarde.
Het is de tijdswaarde van de premie die maakt dat een optie interessant is om te schrijven. Als je geschreven call geen of maar een kleine tijdswaarde heeft, dan kan je beter gewoon de aandelen verkopen, zonder opties te schrijven. Dan kan je immers ook nog profiteren van een eventuele koersstijging van de aandelen.