VAA nieuwe bedrijfswagen bestellen
VAA nieuwe bedrijfswagen bestellen
Kan kiezen voor nieuwe bedrijfswagen met automaat en diesel motor. Deze blijkt fiscaal voor de werkgever nog het interessantst.
Wordt de VAA berekend op NEDC 2.0 of WLTP bij het leveren van een wagen in 2019 of 2020?
Wordt de VAA berekend op NEDC 2.0 of WLTP bij het leveren van een wagen in 2019 of 2020?
Re: VAA nieuwe bedrijfswagen bestellen
De WLTP normen worden gebruikt vanaf 31 December 2020 voor alle salariswagens. Ik heb vorige week een nieuwe wagen besteld en bij mijn berekeningen zou het VAA voor de meeste benzinewagens vanaf 31 December 2020 minder hoog zijn dan van een vergelijkbare dieselwagen. Spijtig genoeg verplicht de huidige carpolicy van mijn werkgever nog steeds het nemen van een dieselwagen...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: VAA nieuwe bedrijfswagen bestellen
De enige wagens die ik kan kiezen komen met een VAA van circa 250 EUR per maand. Diesel wordt bij ons ook verplicht. Dat neemt wel een serieuze hap uit mijn nettoloon... Dan ook nog eens een catalogusprijs tussen 35k-40k waar ik niet onder kan.
Ik zou met plezier om een Tesla Model 3, plugin hybride of andere elektische wagen vragen...
Ik zou met plezier om een Tesla Model 3, plugin hybride of andere elektische wagen vragen...
- WebsterMC
- Sr. Member
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jan 2010
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: VAA nieuwe bedrijfswagen bestellen
Ik heb ook een nieuwe auto besteld (leverling wel pas in februari 2020)
Als ik kijk naar mijn voordeel alle aard, dan is deze hetzelfde van u
Jaar 1 = 252,68 euro per maand
Jaar 2 = 237,52
Jaar 3 = 222,37
Jaar 4 = 207,12
Het voordeel alle aard daalt elk jaar, dus uw nettoloon zal elk jaar weer stijgen. Weet ook dat het niet dit voordeel alle aard is die jij betaald, maar enkel de belasting erop, dus, maar ongeveer 50%. De auto zal je dan maar 125 euro netto per maand kosten. Wat overeenkomt met 2 tankbeurten. IK denk dat als je een privewagen neemt de kosten veel hoger zijn en dat je dus veel meer bespaart.
Ik snap niet dat die mensen zagen over VAA. ja, je verliest iets bij je loon, maar je bespaart zoveel meer door geen eigen auto te moeten komen...
Als ik kijk naar mijn voordeel alle aard, dan is deze hetzelfde van u
Jaar 1 = 252,68 euro per maand
Jaar 2 = 237,52
Jaar 3 = 222,37
Jaar 4 = 207,12
Het voordeel alle aard daalt elk jaar, dus uw nettoloon zal elk jaar weer stijgen. Weet ook dat het niet dit voordeel alle aard is die jij betaald, maar enkel de belasting erop, dus, maar ongeveer 50%. De auto zal je dan maar 125 euro netto per maand kosten. Wat overeenkomt met 2 tankbeurten. IK denk dat als je een privewagen neemt de kosten veel hoger zijn en dat je dus veel meer bespaart.
Ik snap niet dat die mensen zagen over VAA. ja, je verliest iets bij je loon, maar je bespaart zoveel meer door geen eigen auto te moeten komen...
Re: VAA nieuwe bedrijfswagen bestellen
Ik ben sinds kort van werkgever veranderd, bij mij gaat dit bovenstaande bedrag wel in totaal van mijn nettoloon (dus geen 50%). Terwijl dit bij mijn vorige werkgever niet was.
Ik vind dit erg vreemd, want dit had ik wel niet in rekening gebracht toen ik van werk veranderde.
Ik vind dit erg vreemd, want dit had ik wel niet in rekening gebracht toen ik van werk veranderde.
Re: VAA nieuwe bedrijfswagen bestellen
Is me niet echt duidelijk, onderstaande staat erbij als comment op mijn loonbrief:
"medewerkersbijdrage in woon-werkgebruik bedrijfswagen"
Als ik mijn VAA uitreken op onderstaande site, komt het bedrag op mijn loonbrief exact overeen met de berekening.
https://www.sdworx.be/nl-be/simulatieto ... ijfswagens
Re: VAA nieuwe bedrijfswagen bestellen
"Als de werkgever u vraagt een eigen bijdrage te betalen vanuit uw nettoloon voor de bedrijfswagen, dan mag die eigen bijdrage afgetrokken worden van het voordeel alle aard"
Dat is exact de reden waarom de bijdrage overeenkomt met het VAA. Op je belastingaangifte dient geen VAA aanwezig te zijn (of bewijs van, berekening waarom die op 0 staat)
Resultaat:
1) jou een auto beschikbaar stellen kost een pak minder aan je bedrijf (leasingkost - jou bijdrage).
2) enerzijds droeg je pakweg 30 tot 55% (boven 50 kan: opcentiemen gemeentebelasting, word vaak vergeten) van die bijdrage anders toch af aan de staat, via je belastingaangifte.
3) anderzijds betaald je de rest, 70 tot 45%, van die bijdrage wel degelijk "netto uit eigen zak extra" aan je bedrijf.
Punt 3) is aldus een bijkomende kost voor jou die je mogelijk bij je vorige werkgever niet had
=> je contract + car policy zeer grondig lezen en vergelijken is de boodschap!
Dat is exact de reden waarom de bijdrage overeenkomt met het VAA. Op je belastingaangifte dient geen VAA aanwezig te zijn (of bewijs van, berekening waarom die op 0 staat)
Resultaat:
1) jou een auto beschikbaar stellen kost een pak minder aan je bedrijf (leasingkost - jou bijdrage).
2) enerzijds droeg je pakweg 30 tot 55% (boven 50 kan: opcentiemen gemeentebelasting, word vaak vergeten) van die bijdrage anders toch af aan de staat, via je belastingaangifte.
3) anderzijds betaald je de rest, 70 tot 45%, van die bijdrage wel degelijk "netto uit eigen zak extra" aan je bedrijf.
Punt 3) is aldus een bijkomende kost voor jou die je mogelijk bij je vorige werkgever niet had
=> je contract + car policy zeer grondig lezen en vergelijken is de boodschap!
-
- Newbie
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 12 dec 2018
- Contacteer:
Re: VAA nieuwe bedrijfswagen bestellen
Kan iemand verduidelijking geven ivm de eigen bijdrage.
Het lijkt dat als je zelf bijlegt voor bedrijfswagen (bv voor een grotere wagen) dat je die eigen bijdrage mag aftrekken van het VAA.
Maar omdat je dus geen VAA meer betaalt is de eigen opleg dus de helft minder ?
Nog iets, op de VAA betaal je normaal op je loonbrief laat ons zeggen 50%, maar op de belastingbrief moest je dit nogmaals invullen (geen idee hoeveel het daar nog eens doorweegt)
Mag ik er nu van uitgaan dat bijleggen voor een grotere wagen kiezen (en bijleggen) op deze manier minstens de helft goedkoper uitkomt ?
Waar haalt de overheid dan zijn belastingen op deze wagen ? Want die zijn er dan niet vermits geen VAA ?
Het lijkt dat als je zelf bijlegt voor bedrijfswagen (bv voor een grotere wagen) dat je die eigen bijdrage mag aftrekken van het VAA.
Maar omdat je dus geen VAA meer betaalt is de eigen opleg dus de helft minder ?
Nog iets, op de VAA betaal je normaal op je loonbrief laat ons zeggen 50%, maar op de belastingbrief moest je dit nogmaals invullen (geen idee hoeveel het daar nog eens doorweegt)
Mag ik er nu van uitgaan dat bijleggen voor een grotere wagen kiezen (en bijleggen) op deze manier minstens de helft goedkoper uitkomt ?
Waar haalt de overheid dan zijn belastingen op deze wagen ? Want die zijn er dan niet vermits geen VAA ?
-
- Newbie
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 18 mar 2015
- Contacteer:
Re: VAA nieuwe bedrijfswagen bestellen
Dat klopt, de werkgever kan uit 2 opties kiezen:
- hij rekent VAA aan aan u als werknemer. Dit wordt niet netto van uw loon afgehouden (staat wel vermeld op loonbrief en evt. voorheffing erop). Bij uw belastingaangifte wordt dit "voordeel" meegerekend en belast aan uw hoogste belastingsschaal (tot 50% + gemeentebelasting erop). Conclusie: ongeveer 50% van het voordeel betaal je werkelijk op het einde van de rit.
-hij neemt een nettobedrag af van uw loon ten bedrage van het VAA. Voordeel voor de werkgever is dat hij een deel van de kosten kan recupereren en als "opbrengst" kan inschrijven in de boekhouding ten opzichte van de kosten voor de wagen. Stukje verworpen weliswaar, maar er is duidelijke compensatie. Nadeel voor u: dit is van uw netto-loon, en dus geen uiteindelijke belasting van 50% op dit voordeel maar het werkelijk vergoeden van het voordeel door u.
Ogen goed openhouden bij ondertekening contract en een zo fiscaal vriendelijke wagen kiezen met laagste VAA (mits het aan uw noden voldoet) en hameren op feit of VAA aangerekend wordt of het van netto-loon gehouden wordt.
Verschil tussen beide mogelijkheden loopt makkelijk op tot +2000EUR/jaar. En het is iets waar bij loononderhandeling vluchtig over gedaan wordt. Op papier 120EUR netto meer, maar via de auto 120EUR netto recupereren...
Vb bij WebsterMC is verschil tussen beide opties hierboven +-126EUR netto per maand het eerste jaar (veronderstelling 50% belastingschaal).
Blijft voorlopig wel een redelijk gunstig systeem, zelfs als je de nettovergoeding ipv fictieve VAA moet ophoesten. Tanken, onderhoud, aankoop wagen,verzekeringen.... geen gezever.
Tip: vraag de verzekeringspolis op van de bedrijfswagen en kijk of er ook rechtsbijstand voorzien is voor de bestuurder van het voertuig (wie dan ook, niet enkel de regelmatige bestuurder), ook als die vb door rood licht heeft gereden, moet blazen, te snel heeft gereden, voor politierechtbank moet verschijnen. Sommige bedrijven besparen erop of weten het simpelweg niet. Als het gezin met de wagen mag/kan rijden, toch wereld van verschil! Zeer kostelijk grapke die advocaten die u of zoon/dochter/vrouw verdedigen als het niet meeverzekerd is. Afhankelijk van de soort overtreding 600EUR tot maandloon/lonen indien er ook nog eens gewonden vallen.
- hij rekent VAA aan aan u als werknemer. Dit wordt niet netto van uw loon afgehouden (staat wel vermeld op loonbrief en evt. voorheffing erop). Bij uw belastingaangifte wordt dit "voordeel" meegerekend en belast aan uw hoogste belastingsschaal (tot 50% + gemeentebelasting erop). Conclusie: ongeveer 50% van het voordeel betaal je werkelijk op het einde van de rit.
-hij neemt een nettobedrag af van uw loon ten bedrage van het VAA. Voordeel voor de werkgever is dat hij een deel van de kosten kan recupereren en als "opbrengst" kan inschrijven in de boekhouding ten opzichte van de kosten voor de wagen. Stukje verworpen weliswaar, maar er is duidelijke compensatie. Nadeel voor u: dit is van uw netto-loon, en dus geen uiteindelijke belasting van 50% op dit voordeel maar het werkelijk vergoeden van het voordeel door u.
Ogen goed openhouden bij ondertekening contract en een zo fiscaal vriendelijke wagen kiezen met laagste VAA (mits het aan uw noden voldoet) en hameren op feit of VAA aangerekend wordt of het van netto-loon gehouden wordt.
Verschil tussen beide mogelijkheden loopt makkelijk op tot +2000EUR/jaar. En het is iets waar bij loononderhandeling vluchtig over gedaan wordt. Op papier 120EUR netto meer, maar via de auto 120EUR netto recupereren...
Vb bij WebsterMC is verschil tussen beide opties hierboven +-126EUR netto per maand het eerste jaar (veronderstelling 50% belastingschaal).
Blijft voorlopig wel een redelijk gunstig systeem, zelfs als je de nettovergoeding ipv fictieve VAA moet ophoesten. Tanken, onderhoud, aankoop wagen,verzekeringen.... geen gezever.
Tip: vraag de verzekeringspolis op van de bedrijfswagen en kijk of er ook rechtsbijstand voorzien is voor de bestuurder van het voertuig (wie dan ook, niet enkel de regelmatige bestuurder), ook als die vb door rood licht heeft gereden, moet blazen, te snel heeft gereden, voor politierechtbank moet verschijnen. Sommige bedrijven besparen erop of weten het simpelweg niet. Als het gezin met de wagen mag/kan rijden, toch wereld van verschil! Zeer kostelijk grapke die advocaten die u of zoon/dochter/vrouw verdedigen als het niet meeverzekerd is. Afhankelijk van de soort overtreding 600EUR tot maandloon/lonen indien er ook nog eens gewonden vallen.
Re: VAA nieuwe bedrijfswagen bestellen
Er is wel nog een verschil tussen omnium ongevallen verzekering met RB (redelijks standaard bij een salariswagen) en een verzekering tegen overtredingen zoals roodlichtrijders en geïntoxiceerd sturen(redelijk uitzonderlijk).
Gebruik van de salariswagen door (inwonende) gezinsleden is meestal ook geen verzekeringskwestie maar hangt af van de bedrijfs carpolicy.
Als je voor de laatste VAA wil gaan kies je best voor een elektrische auto. Dat is grosso modo gewoon 4% van de cataloguswaarde (disclaimer toch in 2019 en begin 2020).
Bedrijven die hun werknemers iets extra gunnen houden van in het begin rekening met de VAA en tellen dat bedrag eerst gewoon bij in de verloning.
Gebruik van de salariswagen door (inwonende) gezinsleden is meestal ook geen verzekeringskwestie maar hangt af van de bedrijfs carpolicy.
Als je voor de laatste VAA wil gaan kies je best voor een elektrische auto. Dat is grosso modo gewoon 4% van de cataloguswaarde (disclaimer toch in 2019 en begin 2020).
Bedrijven die hun werknemers iets extra gunnen houden van in het begin rekening met de VAA en tellen dat bedrag eerst gewoon bij in de verloning.
Re: VAA nieuwe bedrijfswagen bestellen
BTW?gunter_vdv schreef: ↑8 juli 2020, 08:40 Waar haalt de overheid dan zijn belastingen op deze wagen ? Want die zijn er dan niet vermits geen VAA ?
Salariswagens roteren veel meer (gemiddeld 4-5 jaar) dan particuliere auto's en zijn duurder.
De overheid kan dus meermaals BTW op een nieuwe auto innen en op een hoger bedrag.