Vakantiedagen overschot
-
neo
Vakantiedagen overschot
Beste allen
Het gaat over een bediende. Ik zit in een situatie waar een werkgever de resterende vakantiedagen mij niet laat opnemen wegens personeelstekort. Van hem moeten die uitbetaald worden.
Enkele vragen.
1. Is het wettelijk om de vakantiedagen niet te laten opnemen?
2. In geval van een uitbetaling, hoe word die precies berekend?
Een artikel van op De Tijd geeft zo'n formule:
4. Hoe zit het met de belasting? Is die minder of meer voordelig in vergelijking met de gewoon opgenomen vakantiedagen?
Bedankt
neo
Het gaat over een bediende. Ik zit in een situatie waar een werkgever de resterende vakantiedagen mij niet laat opnemen wegens personeelstekort. Van hem moeten die uitbetaald worden.
Enkele vragen.
1. Is het wettelijk om de vakantiedagen niet te laten opnemen?
2. In geval van een uitbetaling, hoe word die precies berekend?
Een artikel van op De Tijd geeft zo'n formule:
3. Is deze formule juist? Bedoelde ze met Brutowedde vorig jaar de totale wedde voor het gans jaar?Brutowedde vorig jaar x 8% x niet-genomen vakantiedagen/totaal vakantiedagen
4. Hoe zit het met de belasting? Is die minder of meer voordelig in vergelijking met de gewoon opgenomen vakantiedagen?
Bedankt
neo
Re: Vakantiedagen overschot
Lees het artikel van de tijd dat je zelf hebt toegevoegd, dit geeft een antwoord op je vragen.. Wat wil je nog meer weten???
https://www.tijd.be/netto/loopbaan/wat- ... 25392.html
https://www.tijd.be/netto/loopbaan/wat- ... 25392.html
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Lees wat er in de link staat:::
1/ """Als je werkgever toch wil betalen voor de niet-opgenomen vakantiedagen, dan heeft dit bedrag juridisch de status van een premie. Dat betekent: meer belasting betalen.""
2/"" Brutowedde vorig jaar x 8% x niet-genomen vakantiedagen/totaal vakantiedagen ""
Je zou ook kunnen vragen om die over te dragen naar het volgende jaar. Indien toepasselijk win advies in bij uw vakbond.
-
neo
Dit staat bij het punt 2. Je kunt vakantie nemen, maar je doet het niet. In mijn geval is echter 1. Je kunt als werknemer onmogelijk verlof nemen van toepassing. Ik wil de vakantiedagen opnemen maar mijn werkgevel laat dit niet toe.
In dat formule wordt er nog gedeeld door het totaal aantal vakantiedagen...
Merci. Zal ik zeker en vast doen.
Ondertussen zie ik dat het artikel reeds 12 jaar geleden werd gepubliceerd waardoor de kans groot is dat sommige dingen niet meer volledig kloppen.
1) De wedde is de brutowedde van de maand december 2019. De niet opgenomen vakantiedagen worden uitbetaald volgens de volgende formule: Brutowedde december 2019 x 8% x niet-genomen vakantiedagen/totaal vakantiedagen
Zo ontvang je het resterende gedeelte van het bruto maandloon omdat het dubbel vakantiegeld 92% van het bruto maandloon is. Hierop word je belast volgens de gewone BV op je wedde maar geen RSZ-afhoudingen.
2) Zie: https://www.securex.eu/lex-go.nsf/Print ... ~3&Lang=NL
Zo ontvang je het resterende gedeelte van het bruto maandloon omdat het dubbel vakantiegeld 92% van het bruto maandloon is. Hierop word je belast volgens de gewone BV op je wedde maar geen RSZ-afhoudingen.
2) Zie: https://www.securex.eu/lex-go.nsf/Print ... ~3&Lang=NL
Jaarlijkse vakantie
Hoe wordt het vakantiegeld op fiscaal vlak behandeld?
Bedienden
Principe
Op het enkel vakantiegeld van de bedienden zijn de normale schalen en percentages van de bedrijfsvoorheffing van toepassing.
Op het dubbel vakantiegeld zijn speciale percentages van toepassing, rekening houdend met de hoogte van het jaarloon van de bediende. Meer informatie hierover vindt u door hier te klikken.
Uitzondering
Indien de bediende in de onmogelijkheid was om zijn vakantie op te nemen, bijvoorbeeld wegens langdurige ziekte, moet de werkgever hem op 31 december het vakantiegeld voor de niet-opgenomen dagen uitbetalen. In dat geval zijn de volgende regels van toepassing:
•1. ingeval de vergoeding voor de niet opgenomen vakantiedagen tegelijkertijd met de normale bezoldigingen van de maand december worden uitbetaald, dan zal dit bedrag aan de gewone barema’s onderworpen worden;
•2. ingeval bovenvermelde vergoeding los van de normale bezoldigingen van de maand december
•wordt uitbetaald, dan zal dit bedrag worden belast volgens de regels voor exceptionele vergoedingen – vakantiegeld;
•3. ingeval er nog een deel dubbel vakantiegeld moet worden uitbetaald, dan behoudt dit de kwalificatie van dubbel vakantiegeld en wordt de bedrijfsvoorheffing eveneens berekend volgens de regels voor exceptionele vergoedingen – vakantiegeld.
-
anonymous10
Vakantie overdragen is wettelijk niet toegestaan, alhoewel dit bij stads- en staats instellingen wel schering en inslag is ...
-
neo
Bedankt voor al de antwoorden
Vakbond zei dat ik effectief niets kan doen als het door uitwendige omstandigheden onmogelijk is om de vakantiedagen op te nemen. Uitbetaling van die dagen is dan wel verplicht.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Maar is een personeel tekort een uitwendige omstandigheid?
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
In de privé wordt dit ook regelmatig (niet wettelijk) geregeld hoor. Bv. niet opgenomen vakantiedagen boeken als vakantiedagen en omzetten in overuren.
Integendeel tot de overheid, daar is dit wettelijk geregeld (overzetten van niet opgenomen dagen naar het volgend jaar, al dan niet op te nemen voor een bepaalde datum). Toch wat betreft sommige afdelingen. Bij andere afdelingen is het zelfs not done om al je verlof op te nemen en laat je een deel vallen zonder enige compensatie.
Als je verlofdagen wil laten uitbetalen en je geniet dubbel vakantiegeld moet je wel oppassen dat je dit laatste niet deels moet terugbetalen.
https://www.sdworx.be/nl-be/blog/hr-adm ... de%20dagen.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Voor z'n baas wil je toch niet werken of hebben die mensen 90 vakantie dagen?
Iets minder en het zit ook iets ingewikkelder in elkaar.Henkie1984 schreef: ↑13 oktober 2020, 13:06 Voor z'n baas wil je toch niet werken of hebben die mensen 90 vakantie dagen?
Als je lang aansluitend verlof wil nemen gaan ook de WE en feestdagen van de verlofquata af.
Vraag je die WE geen verlof loop je het risico die dagen (welliswaar klein maar het bestaat) te moeten gaan werken (of om iedereen hier tevreden te stellen, op de werkvloer aanweezig te zijn
Maar als je zoveel verlofdagen hebt neem je uiteraard dat risico niet (in de praktijk krijg je ze nooit allemaal opgenomen).
Dat komt ook omdat de dagen dat je niet echt aanwezig moet zijn op de werkvloer je er niet met je duimen moet komen draaien maar gewoon (thuis) telefonisch bereikbaar moet zijn. Die dagen neem je dus ook al geen verlof.
Misschien kijk je nu iets anders tegen het eerste deel van je vraag aan?
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
@jefdewit ik doe de verkeerde job