Valutadatum
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Valutadatum
Wat is een valutadatum of valutadag of valuta ?
Volgens wet dd. 10 juli 1997 betreffende de valutadatum van bankverrichtingen van toepassing op alle kredietinstellingen en alle zichtrekeningen is de valutadatum van een bankverrichting de datum waarop een opgenomen bedrag ophoudt rente op te brengen of een gestort bedrag rente begint op te brengen.
Volgens KB dd. 7 december 2008 met betrekking tot de gereglementeerde spaarrekeningen brengen de deposito’s een basisrente op ten laatste vanaf de kalenderdag die volgt op de kalenderdag van de storting.
Mag men daaruit besluiten dat de dag waarop de deposito’s van de gereglementeerde spaarrekeningen de basisrente opbrengen, de valutadatum is?
Volgens wet dd. 10 juli 1997 betreffende de valutadatum van bankverrichtingen van toepassing op alle kredietinstellingen en alle zichtrekeningen is de valutadatum van een bankverrichting de datum waarop een opgenomen bedrag ophoudt rente op te brengen of een gestort bedrag rente begint op te brengen.
Volgens KB dd. 7 december 2008 met betrekking tot de gereglementeerde spaarrekeningen brengen de deposito’s een basisrente op ten laatste vanaf de kalenderdag die volgt op de kalenderdag van de storting.
Mag men daaruit besluiten dat de dag waarop de deposito’s van de gereglementeerde spaarrekeningen de basisrente opbrengen, de valutadatum is?
Re: Valutadatum
De valutadatum wordt inderdaad gebruikt om te weten wanneer geld rente begint op te brengen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat dacht ik ook.Vaganzza schreef:De valutadatum wordt inderdaad gebruikt om te weten wanneer geld rente begint op te brengen.
Nochtans op de bankuittreksels van ING wordt een creditering op dag « D » met valuta « D-1 » aangegeven. Zo is ook de basisrente van het jaar aangeven met valuta 31 december!
Dit heeft weinig kwade invloed op de afhaalbaardatum van de basisrente maar niet op die van de getrouwheidspremie.
Om vatbaar te zijn voor de getrouwheidspremie moet een deposito 12 maanden onaangetast op de rekening blijven staan.
Zo is een deposito met valuta 2 januari afneembaar op 2 januari van het volgend jaar. Met het verwarrend systeem van ING ondanks dat het bankuittreksel de valuta 2 januari aangeeft is de premie maar pas verworven op 3 januari.
Dit systeem lijkt wel op een valstrik.
Nog meer ING valuta-valstrikken: bij couponuitbetaling of eindvervaldag van buitenlandse obligaties krijg je op de betreffende datum een bericht van storting ,evenwel met een valutadatum, die ... een TIENTAL dagen later blijkt te liggen. Vooral bij eindvervaldagen van obligaties kan daardoor de debetinterest aan de bank voor de onachtzame herbelegger nogal oplopen.
Beste,stranger schreef:Nog meer ING valuta-valstrikken: bij couponuitbetaling of eindvervaldag van buitenlandse obligaties krijg je op de betreffende datum een bericht van storting ,evenwel met een valutadatum, die ... een TIENTAL dagen later blijkt te liggen. Vooral bij eindvervaldagen van obligaties kan daardoor de debetinterest aan de bank voor de onachtzame herbelegger nogal oplopen.
Met je voorbeeld wordt de omschrijving van het woord "valutadatum" niet omzeild. De klant die zijn uittreksels leest is verondersteld de woorden te begrijpen. Ik neem wel aan dat vele uitsluitend hun saldo wil bekijken en zo doende zich laat vangen.
Een soortgelijke praktijk door vele banken gehanteerd is het vrijwillig aangeven van intern afgenomen kosten later op de daguittreksels of het scherm te laten verschijnen met een vroegere valutadatum.
Maar het gaat hier niet over een misleidende opvatting van het woord “valutadatum” zoals in mijn vorige waarschuwing.
Mvg,
Hallo,
Weten jullie of in de meeste banken de valutadatum ook overeenkomt met de uitvoerings/memodatum? Dit lijkt me vooral handig als je een overschrijving moet naar een externe rekening en eerst nog langst de zichtrekening moet passeren en je het risico niet wilt nemen dat je bijvoorbeeld één dag "in het rood" staat op je zichtrekening.
Mvg
Weten jullie of in de meeste banken de valutadatum ook overeenkomt met de uitvoerings/memodatum? Dit lijkt me vooral handig als je een overschrijving moet naar een externe rekening en eerst nog langst de zichtrekening moet passeren en je het risico niet wilt nemen dat je bijvoorbeeld één dag "in het rood" staat op je zichtrekening.
Mvg
Ja, valutadatum en uitvoeringsdatum zijn bijna altijd dezelfde. Ik heb enkel weet van de keytrade spaarrekening waarbij de valuta, de dag van de uitvoering +1 is voor toekomende stortingen.
Bij ING is de valutadatum alvast niet altijd gelijk aan de dag van de uitvoering.
Voor de aankoop van mijn huis heb ik een bedrag van de grootteorde 100000 euro overgechreven van ING Lion Deposit naar ING Lion zichtrekening. De overschrijving is doorgestuurd op dag D , op de valutadatum staat D-1.
"de bedragen die vanop de Online Spaarrekening worden overgeschreven, houden op met intresten op te leveren vanaf de dag van de debitering;"
"Valutadatum : De valutadatum is de datum waarop een opgenomen bedrag ophoudt rente op te brengen of een gestort bedrag rente begint brengen"
Ofwel begrijp ik het niet goed, ofwel is er een fout in het systeem gebeurd bij mijn overschrijving. De dag van debitering is volgens mij de dag dat ik de overschrijving heb doorgestuurd (geen memodatum gebruikt). Aangezien het de dag voordien (D-1) nog volledig op de spaarrekening heeft gestaan moet het volgens mij ook die dag nog rente opbrengen, maar toch staat er bij valutadatum D-1. Tenzij bij de interestberekening de valutadag van de debitering nog bijgeteld wordt, maar dit zou mij verbazen want dan zou ik zowel interest op mijn spaar- als zichtrekening krijgen.
Het gaat hier toch om zo'n 4 euro interesten die ze in hun zak steken.
Voor de aankoop van mijn huis heb ik een bedrag van de grootteorde 100000 euro overgechreven van ING Lion Deposit naar ING Lion zichtrekening. De overschrijving is doorgestuurd op dag D , op de valutadatum staat D-1.
"de bedragen die vanop de Online Spaarrekening worden overgeschreven, houden op met intresten op te leveren vanaf de dag van de debitering;"
"Valutadatum : De valutadatum is de datum waarop een opgenomen bedrag ophoudt rente op te brengen of een gestort bedrag rente begint brengen"
Ofwel begrijp ik het niet goed, ofwel is er een fout in het systeem gebeurd bij mijn overschrijving. De dag van debitering is volgens mij de dag dat ik de overschrijving heb doorgestuurd (geen memodatum gebruikt). Aangezien het de dag voordien (D-1) nog volledig op de spaarrekening heeft gestaan moet het volgens mij ook die dag nog rente opbrengen, maar toch staat er bij valutadatum D-1. Tenzij bij de interestberekening de valutadag van de debitering nog bijgeteld wordt, maar dit zou mij verbazen want dan zou ik zowel interest op mijn spaar- als zichtrekening krijgen.
Het gaat hier toch om zo'n 4 euro interesten die ze in hun zak steken.
Als je in het weekend cash geld op je KBC rekening zet krijg je valutadatum maandag aangesmeerd ... Dus ook D+1 of zelfs +2 (en waarschijnlijk als je vrijdag te laat bent D+3).Maarten schreef:Ja, valutadatum en uitvoeringsdatum zijn bijna altijd dezelfde. Ik heb enkel weet van de keytrade spaarrekening waarbij de valuta, de dag van de uitvoering +1 is voor toekomende stortingen.Pompa schreef:Hallo,
Mvg
Bij Rabobank wordt een uitgaande overschrijving in het weekend automatisch uitgevoerd op maandag met valutadatum maandag.