Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Valutadiversificatie

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
32 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken - private banking
pmu
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pmu
Verstuur privébericht

Valutadiversificatie

• Citeer

Bericht door pmu » 7 september 2022, 18:55

Ik zit hier al even met de gedachte om mijn cashtegoeden die nu op spaarrekeningen staan maar niet onmiddellijk nodig heb (echter wel binnen een vijftal jaar), meer dan nu het geval is te diversificeren qua valuta. Dit in verschillende valuta met een stabiel imago (bvb. USD, CHF, NOK, SGD) en in cashtegoeden of overheidsobligaties met een looptijd van maximaal 5 jaar. Mijn bedoeling is vooral situaties als die van dit jaar waarin de EUR sterk aan waarde verliest, in de toekomst te vermijden.

Zijn hier nog forumleden die aan valutadiversificatie van hun stabiele portefeuille denken? Wat kunnen tegenargumenten zijn? Soms is er het argument dat je beter de valuta aanhoudt waarin je je aankopen doet, maar in de mate dat we goederen importeren uit niet-Eurolanden, lijkt dit argument mij niet correct.

pukkie007
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pukkie007
Verstuur privébericht

Re: Valutadiversificatie

• Citeer

Bericht door pukkie007 » 7 september 2022, 20:14

Ik heb zichtrekeningen in 3 munten: €, £ en $. Ik doe ook beleggingen in deze 3 munten en natuurlijk is valutahandel daar ook bij. De rekeningen zijn kosteloos en je kan ook gratis Ponden en Dollars afhalen.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 9 september 2022, 19:35

pmu schreef: ↑7 september 2022, 18:55 Zijn hier nog forumleden die aan valutadiversificatie van hun stabiele portefeuille denken?
Ja, denken altijd, maar doen niet per se nu. ;)

pmu
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pmu
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pmu » 10 september 2022, 17:19

EarthNvstr1 schreef: ↑9 september 2022, 19:35
pmu schreef: ↑7 september 2022, 18:55 Zijn hier nog forumleden die aan valutadiversificatie van hun stabiele portefeuille denken?
Ja, denken altijd, maar doen niet per se nu. ;)
Waarom (niet)? Omdat de EUR nu niet in de beste positie is?

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 10 september 2022, 19:09

pmu schreef: ↑10 september 2022, 17:19
EarthNvstr1 schreef: ↑9 september 2022, 19:35 Ja, denken altijd, maar doen niet per se nu. ;)
Waarom (niet)? Omdat de EUR nu niet in de beste positie is?
Inderdaad.
Als je voor de lange termijn een stuk wil diversifiëren naar andere valuta, dat lijkt mij zinvol, maar dan was bv. mid vorig jaar een beter moment.
Als je nu naar andere valuta zou gaan gewoon omdat de EUR verzwakt is, dat lijkt mij niet zinvol, dat zijn vijgen na Pasen.
Dat is zo'n beetje hetzelfde als nu je obligatiefondsen verkopen omdat ze ferm gedaald zijn. Vijgen na Pasen.

Los van bovenstaande, als je het kapitaal binnen 5 jaar nodig hebt, zou ik het zowiezo in EUR houden.

Kevva
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Kevva
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Kevva » 29 september 2022, 17:10

GBP (Britse Pond) is enorm in waarde gedaald. Momenteel staat ze 1 pond voor 1,10 euro. Dat was ooit het tegenovergestelde.
Bij Keytrade is het supereenvoudig om valuta te traden. Is er iemand die dit doet?

pukkie007
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pukkie007
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pukkie007 » 29 september 2022, 19:09

Hear, hear!

Maar de huidige notering is precies dezelfde dan 2 jaar geleden. Toen noteerde het £ zelfs nog iets lager (tov de €). Faites vos jeux!

pmu
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pmu
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pmu » 29 september 2022, 20:50

Kevva schreef: ↑29 september 2022, 17:10 GBP (Britse Pond) is enorm in waarde gedaald. Momenteel staat ze 1 pond voor 1,10 euro. Dat was ooit het tegenovergestelde.
Bij Keytrade is het supereenvoudig om valuta te traden. Is er iemand die dit doet?
Wel op wisselkosten letten. Voor kortetermijntrading zou ik toch proberen maximaal 0,10% kosten te betalen. Mogelijks moet je ook meerwaardebelasting betalen als je speculeert op valuta.

huisjetuintjefiets
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door huisjetuintjefiets » 11 oktober 2022, 12:37

Sinds eerder dit jaar, sinds de stijging van de rentevoeten, ben ik weer gestart met obligaties in USD en een paar in EUR te kopen.

Bij DB enkele interessante gezien in USD. Ik kon ze niet kopen. Na beetje emailen en bellen, te weten gekomen dat een aantal USD obligaties enkel aan professionele klanten verkocht mogen worden (regel van FSMA). Spijtig, hoge kwaliteit (Alphabet, ...) en lage coupon (dus lage RV).

Ik ga kijken om ze via Keytrade te kopen, waar je nu zowat alle obligaties kunt kopen, maar wel telefonisch, zonder limietkoers: je krijgt direct een prijs en direct te beslissen ja of nee. Kosten ook hoger.

Het is afwegen: minder interessante / meer interessante hogere kosten.

pmu
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pmu
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pmu » 14 oktober 2022, 15:30

huisjetuintjefiets schreef: ↑11 oktober 2022, 12:37 Sinds eerder dit jaar, sinds de stijging van de rentevoeten, ben ik weer gestart met obligaties in USD en een paar in EUR te kopen.

Bij DB enkele interessante gezien in USD. Ik kon ze niet kopen. Na beetje emailen en bellen, te weten gekomen dat een aantal USD obligaties enkel aan professionele klanten verkocht mogen worden (regel van FSMA). Spijtig, hoge kwaliteit (Alphabet, ...) en lage coupon (dus lage RV).

Ik ga kijken om ze via Keytrade te kopen, waar je nu zowat alle obligaties kunt kopen, maar wel telefonisch, zonder limietkoers: je krijgt direct een prijs en direct te beslissen ja of nee. Kosten ook hoger.

Het is afwegen: minder interessante / meer interessante hogere kosten.
Wat obligaties in USD betreft, koop ik die meestal via Interactive Brokers. Aanbod is groot, kosten minimaal (0,10% transactiekosten, forfaitair 2 USD kosten voor valutaomwisseling). De fiscale behandeling dien ik wel volledig zelf te doen, en voor obligaties is die behoorlijk complex.

Het is afwegen: minder interessante hogere kosten gemak / meer interessante lagere kosten meer werk. ;)

Wel mooi te zien dat ik niet de enige ben die hiermee bezig is.

huisjetuintjefiets
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door huisjetuintjefiets » 15 oktober 2022, 09:49

pmu schreef: ↑14 oktober 2022, 15:30 Wat obligaties in USD betreft, koop ik die meestal via Interactive Brokers.
Ik heb gisteren een rekening geopend bij Bolero, speciaal voor obligaties USD en EUR. Misschien niet zo goedkoop als IB, maar hopelijk eenvoudiger en hopelijk niet te veel onvoorziene kosten. Ik zal zien, the proof of the pudding is in the eating :)
Als bij Saxo nu al aankoop van obligaties mogelijk was, had ik het niet gedaan want Saxo ook goedkoop en groot aanbod, maar ik ga niet blijven wachten.

ignition
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ignition
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ignition » 15 oktober 2022, 10:19

pmu schreef: ↑7 september 2022, 18:55 Zijn hier nog forumleden die aan valutadiversificatie van hun stabiele portefeuille denken? Wat kunnen tegenargumenten zijn? Soms is er het argument dat je beter de valuta aanhoudt waarin je je aankopen doet, maar in de mate dat we goederen importeren uit niet-Eurolanden, lijkt dit argument mij niet correct.
Wordt meestal niet aangeraden omdat dit je stabiele portefeuille volatieler maakt.

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 15 oktober 2022, 13:49

pmu schreef: ↑7 september 2022, 18:55 Zijn hier nog forumleden die aan valutadiversificatie van hun stabiele portefeuille denken? Wat kunnen tegenargumenten zijn? Soms is er het argument dat je beter de valuta aanhoudt waarin je je aankopen doet, maar in de mate dat we goederen importeren uit niet-Eurolanden, lijkt dit argument mij niet correct.
Bestaat die 'stabiele' portefeuille toevallig uit de hier ooit zwaar gepromote 40/60 IEAG/IWDA boglehead mix? Wel dan ben je reeds gediversifieerd in niet euro munt, zo is IWDA is ruim 60% dollar gerelateerd, terwijl IEAG dan weer overwegend euro is. Het effect van die dollars in IWDA is goed te zien, het verlies in euro valt tot nu toe goed mee, het effect van stijgende rente is dan weer goed te zien in IEAG :D

Een beetje laat om met een verzwakte euro in vreemde munt te stappen, om maar een tegenargument te noemen.

Wat bedoel je met dat valuta argument?
-Voor beleggingen in bv dollar aandelen is verstandig om een dollar rekening te hebben om steeds wisselkosten te vermijden.
-Voor aankopen van goederen heb je uiteraard euro's nodig, maar daarom hoef je je niet te beperken tot euro beleggingen. In tegendeel zelfs, de verzwakte euro maakt dat zaken aangekocht in bv dollar duurder worden, een deel van dat koopkracht verlies valt te compenseren door dollars te hebben.

lop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer lop
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door lop » 15 oktober 2022, 15:36

vortex schreef: ↑15 oktober 2022, 13:49
Bestaat die 'stabiele' portefeuille toevallig uit de hier ooit zwaar gepromote 40/60 IEAG/IWDA boglehead mix? Wel dan ben je reeds gediversifieerd in niet euro munt, zo is IWDA is ruim 60% dollar gerelateerd, terwijl IEAG dan weer overwegend euro is. Het effect van die dollars in IWDA is goed te zien, het verlies in euro valt tot nu toe goed mee, het effect van stijgende rente is dan weer goed te zien in IEAG :D

Een beetje laat om met een verzwakte euro in vreemde munt te stappen, om maar een tegenargument te noemen.

-Voor beleggingen in bv dollar aandelen is verstandig om een dollar rekening te hebben om steeds wisselkosten te vermijden.
-Voor aankopen van goederen heb je uiteraard euro's nodig, maar daarom hoef je je niet te beperken tot euro beleggingen. In tegendeel zelfs, de verzwakte euro maakt dat zaken aangekocht in bv dollar duurder worden, een deel van dat koopkracht verlies valt te compenseren door dollars te hebben.
Waarom zou een dollar rekening nu interessant zijn ?
Het omgekeerde is juist waar elk dividend dat je krijgt is nu 15% meer waard dan begin dit jaar .
De wisselkoersen van pakweg 0,2 % is kleingeld vergeleken bij die 15 %
Als je niet van plan bent om te beleggen in dollar is het beste wat je nu kunt doen is direct omwisselen .
En wie van plan is om te beleggen in dollar moet eigenlijk goed beseffen dat je vandaag bijna 20 % meer betaald door de valuta .
Als een aandeel 20% is gedaald betaal je nog steeds even veel vandaag .
In feite is de gemiddelde prijs van een aandeel in dollar vandaag 0 % gedaald in euro .
Je koopt dus in Euro op een all time high zelfs al is de markt met 20 % gedaald in dollar.

pmu
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pmu
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pmu » 15 oktober 2022, 16:10

ignition schreef: ↑15 oktober 2022, 10:19 Wordt meestal niet aangeraden omdat dit je stabiele portefeuille volatieler maakt.
vortex schreef: ↑15 oktober 2022, 13:49 Bestaat die 'stabiele' portefeuille toevallig uit de hier ooit zwaar gepromote 40/60 IEAG/IWDA boglehead mix? Wel dan ben je reeds gediversifieerd in niet euro munt, zo is IWDA is ruim 60% dollar gerelateerd, terwijl IEAG dan weer overwegend euro is. Het effect van die dollars in IWDA is goed te zien, het verlies in euro valt tot nu toe goed mee, het effect van stijgende rente is dan weer goed te zien in IEAG :D

Bedankt voor jullie antwoorden. Mijn vraag was eerder abstract/algemeen bedoeld, want op dit moment is de euro/dollar-koers inderdaad al dusdanig geëvolueerd dat het behoorlijk risicovol zou zijn nu nog euro's te wisselen naar dollars (al bestaan er uiteraard ook andere valuta).

Als je echter, zoals mijzelf, een behoorlijke hoeveelheid cash dient aan te houden, zit je typisch voor een zeer groot deel van je vermogen in euro. Mijn bedenking was het tweede argument van Vortex: dat de typische filosofie van "extra volatiliteit want in een andere valuta dan die van je thuisland" vooral geldt in nominale termen, maar niet in koopkrachttermen, doordat de goederen die je koopt vaak geïmporteerd worden. In dat opzicht vraag ik mij af of je vermogen in koopkrachttermen niet stabieler zou zijn door verscheidene valuta aan te houden. De euro is niet de Turkse lira (daar zouden mensen erg blij geweest als ze een vijftal jaren geleden een dollarrekening hadden), maar hetzelfde mechanishe kan wel spelen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

32 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy