Van 5/5 naar 4/5
Re: Van 5/5 naar 4/5
Ik denk dat je teveel denkt vanuit een "bedienden"-standpunt. Ik weet niet of de gemiddelde bandwerker (genre : vlees op een brochettestok steken 8 uur aan een stuk) zich wel degelijk verveelt tijdens zijn werk, zich weldegelijk nutteloos voelt ... actief en voldoende beweging zal hij wel krijgen in bepaalde delen van zijn lichaam met de nodige blessures, artrose en andere ongemakken als gevolg.Yaris schreef: ↑8 januari 2021, 20:24 Er zijn tal van redenen waarom je beter niet vroeg stopt met werken, zelfs als je het financieel aankunt. De voordelen van blijven werken zijn:
- sociaal contact
- vermijden van verveling
- je niet nutteloos voelen
- actief blijven in de maatschappij
- gezond blijven door voldoende beweging
Klopt. Anderzijds heeft de arbeider het voordeel, als hij er niet is, dat 'n ander z'n job overneemt. Je komt terug en je moet niet eerst puin ruimen. Ik zal niet gauw 4/5e gaan werken, ook al vond ik dat tijdens Corona (af en toe een dag stempelen) wel fijn. Maar toen was er ook minder structureel. Structureel, nee. Ik zou dezelfde job blijven doen voor minder loon. En meer uren per dag om alles rond te krijgen. Om dan de 5e dag thuis te zijn, waarschijnlijk toch nog gebeld te worden, en sowieso dat werk wel moeten doen. Pas.
Ik heb persoonlijk ook het gevoel - zelfs los van welke job dan ook maar zeker voor bediendefuncties - dat je met een 4/5 totaal geen voordeel zal doen : je zal hetzelfde moeten doen in minder tijd ... en minder loon m.a.w. volledig akkoord met je standpunt. Als je écht wil minderen denk ik dat je veeleer voor een parttime moet kiezen dan kan men niet anders dan er iemand anders bij betrekken ... maar dat moet je je dat natuurlijk wel kunnen permitteren.Fakkel schreef: ↑21 januari 2021, 19:33Klopt. Anderzijds heeft de arbeider het voordeel, als hij er niet is, dat 'n ander z'n job overneemt. Je komt terug en je moet niet eerst puin ruimen. Ik zal niet gauw 4/5e gaan werken, ook al vond ik dat tijdens Corona (af en toe een dag stempelen) wel fijn. Maar toen was er ook minder structureel. Structureel, nee. Ik zou dezelfde job blijven doen voor minder loon. En meer uren per dag om alles rond te krijgen. Om dan de 5e dag thuis te zijn, waarschijnlijk toch nog gebeld te worden, en sowieso dat werk wel moeten doen. Pas.
Ik werk als bediende ook 4/5. Al het werk dat ik niet gedaan krijg blijft gewoon liggen en ik lig daar niet wakker van. Niet content ? Dan sturen ze me maar op vervroegd pensioen 
Bij ons (bedienden) worden er 2 wekelijkse planningen gemaakt en daar wordt wel degelijk rekening gehouden met werknemers die 4/5 werken. Iedereen doet zijn eigen werk. Er is geen puin ruimen op de eerste werkdag na de 4/5 afwezigheidsdag. En de 4/5ders worden uiterst zelden lastig gevallen op hun vrije dag, nog niet 1x per jaar.
Ja goed, kan zijn in een uitvoerende job.
Ik zou als ik een jaar of 40 ben ook willen bekijken of ik ook niet wat minder kan beginnen werken. 9/10de zou ik ideaal vinden, dan zal het puin ruimen waarschijnlijk goed meevallen en denk ik niet dat ik dikwijls gestoord zal worden op die vrije dag. 4/5de lijkt me inderdaad ook teveel van het goede, dan zit er teveel regelmaat in die afwezigheid en dan schuif je ofwel werk af op collega’s of je kan het zelf proberen dicht te fietsen met het risico op slechte kwaliteit.
-
koenvhaver
- Full Member

- Contacteer:
Ik heb altijd 4/5 gewerkt. Tering naar de nering zetten en genieten van het leven. Krijg het er altijd van als men begint dat men met twee voltijds moet werken om rond te komen in het leven. Hoeveel werken er niet voltijds om in het mooie plaatje te passen. Als je het graag doet en met veel plezier werkt des te beter.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: +800%
Ik wordt nooit gestoord op mijn vrije dag. Niemand op het werk heeft mijn nummer en mijn prive e-mail adres.
Een collega (andere dienst) was 3 jaar geleden ook geminderd naar 80%. Maar al snel merkte ze dat haar werk bleef liggen, en dat ze op die 4 dagen harder moest werken, of langer moest blijven om het toch gedaan te krijgen. Ze heeft dit meerdere keren aangekaart, doch zonder gevolg. Na 1 jaar is ze terug fulltime komen werken.geebee schreef: ↑21 januari 2021, 19:55 Ik heb persoonlijk ook het gevoel - zelfs los van welke job dan ook maar zeker voor bediendefuncties - dat je met een 4/5 totaal geen voordeel zal doen : je zal hetzelfde moeten doen in minder tijd ... en minder loon m.a.w. volledig akkoord met je standpunt. Als je écht wil minderen denk ik dat je veeleer voor een parttime moet kiezen dan kan men niet anders dan er iemand anders bij betrekken ... maar dat moet je je dat natuurlijk wel kunnen permitteren.
Het klopt dat ze voor 20% geen oplossing kunnen bieden. Indien er 2 of 3 collega's minder zouden gaan werken, komt er wel ruimte vrij voor iemand. Of, zoals je hierboven aanhaalt, moet je echt zakken naar 50%.
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
Ik werk nu niet meer 4/5de maar ik deed het even. Bij mij was dit geen probleem omdat mijn werk eigenlijk door optimalisatie evengoed door een 4/5de kon gedaan worden. Dat resulteerde zich vooral in processen die digitaal kwamen en de achterstand die sneller dan verwacht werd ingehaald.
-
anonymous8
Iemand die deeltijds werkt mag nooit overuren kloppen.
Als dat niet zalig is.
En dat veroorzaakt al eens dikke problemen in een organisatie als men op zijn rechten staat.
Estate Guru believer.
-
anonymous8
Indien men in een bepaald systeem zit van bv tijdskrediet klopt dit. .En men verwacht soms een bepaalde loyaliteit, snel even iets doen, maar geen uren krijgen/schrijven
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
Bij ons is het zo de dagen dat je niet werkt moet je niet bereikbaar zijn. als er een aangekondigde team vergadering is vragen ze of je eventueel erbij kan zijn en zoniet graag dan met een reden maar die moet nooit echt vast staan. Het is genoeg om te zeggen dat je onderweg bent naar iets.