Van bank veranderen, maar pensioensparen toch behouden ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Van bank veranderen, maar pensioensparen toch behouden ?
Sinds jaren zit ik voor mijn bankzaken bij Fintro. Toen de kosten bij BNP de pan uit swingden, ben ik naar hen overgestapt.
Ondertussen ben ik ook gestart met pensioensparen via fondsen (Metropolitan).
Het laatste jaar voel ik me wat onheus behandeld : ik kreeg geen BlueVision (ondertussen niet meer geïnteresseerd wegens andere alternatieven), ze verkopen me zeer riskante producten terwijl ik een defensief profiel heb, en ze ontkennen de regelgeving mbt de bail-in.
Daarom ben ik aan het afwegen om eventueel over te stappen. Mochten ze plots ook nog eens kosten gaan aanrekenen voor hun zichtrekening (momenteel voldoe ik maandelijks aan de voorwaarden om de kosten niet te moeten betalen), dan twijfel ik helemaal niet meer.
Maar ik geef mijn pensioensparen niet graag op. Kan ik dit behouden zonder daar een zichtrekening te hebben ? Kan ik hier dan ook nog jaarlijks op storten (vanuit een andere bank) ? Hoe gaat dat dan met de afschriften (na de aankoop) die nu via de afschriftenprinter komen ? Kunnen ze me nog extra kosten aanrekenen om dit te kunnen behouden/verder op te storten ?
Ondertussen ben ik ook gestart met pensioensparen via fondsen (Metropolitan).
Het laatste jaar voel ik me wat onheus behandeld : ik kreeg geen BlueVision (ondertussen niet meer geïnteresseerd wegens andere alternatieven), ze verkopen me zeer riskante producten terwijl ik een defensief profiel heb, en ze ontkennen de regelgeving mbt de bail-in.
Daarom ben ik aan het afwegen om eventueel over te stappen. Mochten ze plots ook nog eens kosten gaan aanrekenen voor hun zichtrekening (momenteel voldoe ik maandelijks aan de voorwaarden om de kosten niet te moeten betalen), dan twijfel ik helemaal niet meer.
Maar ik geef mijn pensioensparen niet graag op. Kan ik dit behouden zonder daar een zichtrekening te hebben ? Kan ik hier dan ook nog jaarlijks op storten (vanuit een andere bank) ? Hoe gaat dat dan met de afschriften (na de aankoop) die nu via de afschriftenprinter komen ? Kunnen ze me nog extra kosten aanrekenen om dit te kunnen behouden/verder op te storten ?
Re: Van bank veranderen, maar pensioensparen toch behouden ?
Dat is geen enkel probleem. Je kan perfect enkel je pensioenspaarrekening aanhouden!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt AtC !
Weet je toevallig ook hoe dat dan in de praktijk loopt ?
zichtrekening valt wegannetje schreef:Bedankt AtC !
vanop een andere rekening stort ge uw bijdragen rechtstreeks op uw pensioen spaar rekening.
de rekening uitreksels van uw pensioensparen dat is iets dat van bank tot anders is.
Estate Guru believer.
Bedankt. Binnenkort zal ik eens gaan informeren. Maar nu ik weet dat het kan, voel ik me al een pak geruster :-).
Het belangrijkste is het fiscaal attest. Hoewel, dat vind je ook in Tax-on-Web. Hoe kreeg je dat tot nu toe?
Dat kreeg ik tot hiertoe met de post, maar dat was via een andere instelling waar ik het via een pensioenspaarverzekering had. Sinds dit jaar ben ik in pensioensparen via fondsen gestapt. Dus dat is nog afwachten.
Klinkt misschien ouderwets, maar tot hiertoe heb ik mijn belastingbrief altijd met de hand in gevuld. Zoveel werk is dat niet, en als binnenkort mijn lening wegvalt, schiet er nog minder over.
Klinkt misschien ouderwets, maar tot hiertoe heb ik mijn belastingbrief altijd met de hand in gevuld. Zoveel werk is dat niet, en als binnenkort mijn lening wegvalt, schiet er nog minder over.
Desondanks kun je veel fiscale documenten die de Administratie van de Belastingen zelf ontvangt, in Tax-on-Web raadplegen. Je hoeft het dan nog niet te gebruiken om je belastingbrief in te vullen.
Dank voor de tip. Weer wat bijgeleerd !
Persoonlijk zou ik het pensioensparen bij een nieuwe actie van AXA, Rabobank.be of BNP overzetten.
Gezien dit allemaal BNP producten zijn met zelfde rendement, instapkosten, jaarlijkse kosten.
Gezien dit allemaal BNP producten zijn met zelfde rendement, instapkosten, jaarlijkse kosten.
@ Silverfox, Ik heb er ook aan zitten denken om het bij een actie ev. over te zetten naar Rabobank.
Maar aangezien we het hier over een andere isin-code hebben, vermoed ik dat ze alles weer gaan verkopen en opnieuw aankopen. Moest er nu een crash komen, zou me dat goed uitkomen. Maar anders ?
Maar aangezien we het hier over een andere isin-code hebben, vermoed ik dat ze alles weer gaan verkopen en opnieuw aankopen. Moest er nu een crash komen, zou me dat goed uitkomen. Maar anders ?
Als het andere ISIN-codes zijn heb je inderdaad risico. Je kan ook gewoon stoppen met storten in het Fintro fonds. En een nieuw starten bij een andere bank. Ofwel als je het risico wil lopen januari is traditioneel een maand waar de pensioenspaarfondsen een deel van hun gerealiseerd rendement van het voorgaande jaar weer tijdelijk afgeven.
'k Ga d'r nog eens allemaal goed over nadenken. Er is geen haast bij.
Bedankt om mee te denken !
Bedankt om mee te denken !
Overlaatst heb ik mijn pensioensparen laten uitbetalen op de wettelijke en gunstigste datum.Ik moest bijna huilen toen ik het eindbedrag hoorde,dat was namelijk een dik pak lager dan ik gedacht had.ik dacht eerst dat het een vergissing was,de uitleg van de bank was, jamaar je hebt het altijd fiskaal kunnen aftrekken.Als ik dat geld gedurende die lange periode op een gewoon spaarboekje had gezet had ik méér gekregen.Gedurende jaren spiegelen ze je de hemel voor met dat pensioensparen.2 instanties worden daar rijker van, de bank en de staat.
Een beetje meer info is hier op zijn plaats: wanneer ben je in welk pensioenspaarfonds gestapt, jaarlijks het maximum gestort,..?