Van energieleverancier veranderen of niet
Re: Van energieleverancier veranderen of niet
Water is toch spotgoedkoop?ludo schreef: ↑10 oktober 2018, 09:55Vergeet dan niet om daar te douchen, want water is ook al peperduur geworden.haelewyn schreef: ↑9 oktober 2018, 15:52 Ik ga deze winter al eens meer ergens anders gaan overnachten..
Ik zoek een lief die graag natuurlijke warmte heeft ipv verwarming op elektriciteit of gas en ik maak haar wijs dat we op die manier allebei kunnen besparen.
Het is nog waar ook. Dus moet ik niet eens beschaamd zijn.
Met wat geluk krijg ik daar ontbijt en als ik blijf plakken ook een middagmaal. Voor twee eten maken is goedkoper dan voor eentje.
En na de winter ... euhhh.. dan ben ik weer weg he, want ze heeft geen airconditioning in huis.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
In juli was er blijkbaar voor de gemiddelde Belg geen enkel probleem om zijn gazon te sproeien met dat vloeibaar goud.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Uiteraard, .. ik heb liefst heet water om mee te douchen. Dat is om het vuil er beter af te weken. Warm water is duurder dan koud water hé.
En als ge dan ook nog de handdoeken ter plaatse moogt gebruiken en ge kunt uwe was laten liggen... is het een complete besparing voor de winter.
-
- Newbie
Blijkbaar kan je nu als particulier via crowdlening ook investeren in energie/windmolens van Engie Electrabel?
Dit tussen de 1.000 en 3.000 € voor 5% bruto op vijf jaar. Die 5% blijkt wel een schatting te zijn.
Zou dit een aanrader zijn of best vanaf blijven?
Sorry dat ik het hier tussen zet maar een nieuw topic aanmaken kan ik niet. En een link naar de crowdlening mag blijkbaar ook niet?
Dit tussen de 1.000 en 3.000 € voor 5% bruto op vijf jaar. Die 5% blijkt wel een schatting te zijn.
Zou dit een aanrader zijn of best vanaf blijven?
Sorry dat ik het hier tussen zet maar een nieuw topic aanmaken kan ik niet. En een link naar de crowdlening mag blijkbaar ook niet?
Klopt helemaal. 

Ik zou toch eens iets verder kijken dan mijn neus lang is.
In het verleden heb ik meegedaan met een groepsaankoop en het resultaat was dat ik particulier een beter contract kon afsluiten dan die groepsaankoop.
Misschien is deze groepsaankoop een goed idee. Misschien niet. Beiden zijn mogelijk. Dat is trouwens ooit al zo beschreven door test aankoop.
Essent is, denk ik, vaak goedkoopst in de "vooraf" formule. Voor gas is dat voor mij al geen goed idee want het voorschot dat ze standaard de eerste keer aanrekenen aan de hand van het gemiddeld verbruik, per jaar, van hun klanten is 3 a 4 keer hoger dan mijn eigen verbruik.
In het verleden heb ik meegedaan met een groepsaankoop en het resultaat was dat ik particulier een beter contract kon afsluiten dan die groepsaankoop.
Misschien is deze groepsaankoop een goed idee. Misschien niet. Beiden zijn mogelijk. Dat is trouwens ooit al zo beschreven door test aankoop.
Essent is, denk ik, vaak goedkoopst in de "vooraf" formule. Voor gas is dat voor mij al geen goed idee want het voorschot dat ze standaard de eerste keer aanrekenen aan de hand van het gemiddeld verbruik, per jaar, van hun klanten is 3 a 4 keer hoger dan mijn eigen verbruik.
Enkel elektriciteit. Gas en mazout kent men hier niet.
Bij de groepsaankoop staan de prijzen van alle maatschappijen die meedoen. Je kan dus vergelijken. Ons verbruik in de daluren is het dubbel van dat tijdens de piekuren. Mega komt dan als interessantste uit de bus.
Ik doe elk jaar mee met de groepsaankoop, contracten van langer dan 1 jaar sluit ik nergens af.
Bij de groepsaankoop staan de prijzen van alle maatschappijen die meedoen. Je kan dus vergelijken. Ons verbruik in de daluren is het dubbel van dat tijdens de piekuren. Mega komt dan als interessantste uit de bus.
Ik doe elk jaar mee met de groepsaankoop, contracten van langer dan 1 jaar sluit ik nergens af.
Ik zou zeggen : vergelijk het eindresultaat altijd met de promoties van de leveranciers op de website van de VREG. Daar heb ik me in het verleden profijt mee gedaan tov groepsaankopen.
Eerste jaar is vaak goedkoop. Het tweede jaar komt er vaak een pak bij.
Ik zit zo al aan mijn vijfde of zesde leverancier denk ik.
Ik zit nu bij Energy People en die maakten bijna zoveel beloften als politiekers, dat ze de energie zelf zouden verkopen aan inkoopprijs. Maar ze zijn in mijn geval al niet meer de goedkooptste. Volgend jaar nog eens kijken. Als het verschil te groot wordt gaan die er ook weer uit.
Ik droom nog van een cooperatieve met wind- of waterkrachtenergie. Daar zou ik met plezier lid van worden. Ecopower komt dichtbij voor mij, ... als ze het nog even goed blijven doen.
Verder alle respect voor ieders´keuzes en beslissingen, uiteraard.
Eerste jaar is vaak goedkoop. Het tweede jaar komt er vaak een pak bij.
Ik zit zo al aan mijn vijfde of zesde leverancier denk ik.
Ik zit nu bij Energy People en die maakten bijna zoveel beloften als politiekers, dat ze de energie zelf zouden verkopen aan inkoopprijs. Maar ze zijn in mijn geval al niet meer de goedkooptste. Volgend jaar nog eens kijken. Als het verschil te groot wordt gaan die er ook weer uit.
Ik droom nog van een cooperatieve met wind- of waterkrachtenergie. Daar zou ik met plezier lid van worden. Ecopower komt dichtbij voor mij, ... als ze het nog even goed blijven doen.
Verder alle respect voor ieders´keuzes en beslissingen, uiteraard.
Men zegt dat wel, " veranderen van leverancier loont " maar persoonlijk denk ik dat de sop de kool niet waard is.
En weet niet of de VREG zijn gepubliceerde prijzen wel realistisch en met de werkelijke prijzen van die leverancier juist zijn. Heb daar zo mijn bedenkingen wel over.
De prijs van electriciteit opzich is niet duur, het zijn alle andere wettelijke taksen en bijdragen die vast liggen voor iedere leverancier die het geheel duur maken.
En weet niet of de VREG zijn gepubliceerde prijzen wel realistisch en met de werkelijke prijzen van die leverancier juist zijn. Heb daar zo mijn bedenkingen wel over.
De prijs van electriciteit opzich is niet duur, het zijn alle andere wettelijke taksen en bijdragen die vast liggen voor iedere leverancier die het geheel duur maken.
Kan men eigenlijk ergens een grafiek terugvinden van de prijs elektriciteit / gas van de afgelopen jaren? Kwestie een idee te hebben wanneer er dalen en pieken zijn? Eventueel zonder belasting en dergelijke. Puur de energieprijs.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Ik kan met niet meteen zo'n website voor België voor de geest halen. Elia publiceert de momentane stroomprijzen, maar ik denk niet dat je daar een mooi grafiekje van maand tot maand vindt.
Voor Duitsland bestaat er wel zo'n site: https://www.energy-charts.de/price_avg.htm (gemiddelde spot-prijzen, dus echt de groothandelsprijs van stroom zonder belastingen of netvergoedingen). Duitsland is natuurlijk België niet, maar er is ongetwijfeld wel een zekere correlatie.
Afgaande daarop lijkt mei (en ook wel april/juni) een goed moment te zijn. Fijn, ik heb toevallig een vaste prijs t.e.m 1 mei.
Laatst gewijzigd door dw op 11 oktober 2018, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Die zijn met massa te vinden op internet. Even googlen " evolutie energie prijzen "
Veel plezier ermee.
https://www.vreg.be/nl/prijsevoluties
https://blog.energie-vergelijker.be/201 ... e-prijzen/
Laatst gewijzigd door ludo op 11 oktober 2018, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.