Van Peteghem wijst banken op wrevel over spaarrente
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Van Peteghem wijst banken op wrevel over spaarrente
Op zowat alles moet je in één of andere vorm belasting betalen.Timoootjex schreef: ↑17 augustus 2023, 16:15 Hoe vermijd ik dat ik roerende voorheffing moet betalen op men spaarrekening.
Kan ik een deel op een ander product zetten? Zoja is een termijnrekening dan interessant?
Je vraag om RV op je spaarrekening te vermijden, is dus eigenlijk zinloos.
Je kan beter het netto rendement van verschillende mogelijkheden bekijken.
Bv.:
Op de intrest van termijnrekeningen betaal je 30% RV.
Op de intrest van gereglementeerde spaarrekeningen betaal je "slechts" 15% RV én heb je een vrijstelling voor de eerste schijf van 980 EUR intrest per persoon per jaar.
Geen overbodige vraag. Waarom zou je onroerende voorheffing willen vermijden? Hangt natuurlijk af, van de bank waar je klant bent. Er zijn spaarbanken die aan de top staan voor het gedeelte sparen en eveneens op gebied van termijnrekeningen. Ik ga geen reclame of aanbevelingen doen, maar toch zou je eens je licht moeten opsteken bij de "spaarsimulator". Neem dan ook eens een kijkje bij de "termijnrekeningen". De voorheffing die je betaalt op je termijnrekening, is netto en verder onbelast. Als je het een beetje handig aanpakt, betaal je weinig tot geen voorheffing, bij dezelfde bank; bovendien geen gedoe met je belastingaangifte. Indien je jouw spaargeld echter over meerdere banken spreidt, mag je niet vergeten de bekomen intresten aan te geven (intresten boven de vrijstelling). Opgepast: dit is mijn ervaring. Volgens sommigen weet de fiscus perfect wat er en hoeveel er op de rekeningen van iedere burger staat. Dus fraude loont niet; kuch.Timoootjex schreef: ↑17 augustus 2023, 16:15 Hoe vermijd ik dat ik roerende voorheffing moet betalen op men spaarrekening.
Kan ik een deel op een ander product zetten? Zoja is een termijnrekening dan interessant?
Opgelet, ik ben geen "expert"; die zullen wel een beter antwoord kunnen formuleren.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het CAP van de NBB weet op 2 tijdstippen per jaar het saldo van je Belgische "rekeningen". Zie eerder.
Niet "de fiscus"! Die kan enkel de gegevens van het CAP opvragen indien daar een reden voor is.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Op de intrest van een termijnrekening betaal je *altijd* 30% RV.
Vandaar zie je in dat overzicht zowel bruto als netto intrest staan.
Inderdaad geen gedoe met belastingaangifte doordat de RV aan de bron wordt afgehouden (tenzij buitenlands).
Enne? Wat is nu je punt? Gaat de CAP/NBB mijn rekeningen doorgeven aan de fiscus? NEEN. Het is de fiscus die gegevens opvraagt, en niet het CAP of de NBB die mij "doorseint" naar deze, als er vermoeden van fraude of iets dergelijks is. Of ben ik daar mis mee?EarthNvstr1 schreef: ↑18 augustus 2023, 00:10Het CAP van de NBB weet op 2 tijdstippen per jaar het saldo van je Belgische "rekeningen". Zie eerder.
Niet "de fiscus"! Die kan enkel de gegevens van het CAP opvragen indien daar een reden voor is.
Zeg ik toch: de uitgekeerde intrest is "NETTO". Op je termijnrekening zal je moeilijk bruto intrest krijgen als "normale" burger. Goed zo? Of is er nog "duiding" noodzakelijk? You're welcome.EarthNvstr1 schreef: ↑18 augustus 2023, 00:14Op de intrest van een termijnrekening betaal je *altijd* 30% RV.
Vandaar zie je in dat overzicht zowel bruto als netto intrest staan.
Inderdaad geen gedoe met belastingaangifte doordat de RV aan de bron wordt afgehouden (tenzij buitenlands).
Dit slaat als een tang op een varken.
Bij diegene met de hoogste rente (Izola) zit je al in het buitenland en moet je zelf de aangifte en betaling van de RV doen.
Uit "de spaargids":
"Hoe wordt de termijnrekening belast?
De rente op de termijnrekening wordt belast aan een tarief van 30%. Deze belasting heet de 'roerende voorheffing'. Deze belasting wordt automatisch ingehouden op de termijnrekening. U moet er zelf niets voor doen".
-
- Hero Member
- Contacteer:
@sammy en @earth
De reden dat ik de RV wil ontwijken is dus puur vanwege het gedoe met de aangifte en wil ik eerder RV die direct van de bron wordt gehouden.
Dat is in feite de enige reden. Want fiscaal is het geen nadeel.en thanks voor de obligaties zal die eens bekijken.
De reden dat ik de RV wil ontwijken is dus puur vanwege het gedoe met de aangifte en wil ik eerder RV die direct van de bron wordt gehouden.
Dat is in feite de enige reden. Want fiscaal is het geen nadeel.en thanks voor de obligaties zal die eens bekijken.
Izola is dan weer de uitzondering. Tot en met 3 jaar zijn zij niet diegenen met de hoogste rente. DB en ook SANTANDER behoren daar ook toe.
@Timoootjex: ik denk dat de staatsbon van volgende week iets voor jou is.
Sammy2 schreef: ↑18 augustus 2023, 09:16Uit "de spaargids":
"Hoe wordt de termijnrekening belast?
De rente op de termijnrekening wordt belast aan een tarief van 30%. Deze belasting heet de 'roerende voorheffing'. Deze belasting wordt automatisch ingehouden op de termijnrekening. U moet er zelf niets voor doen".
Je spreekt jezelf nogal tegen.
Dit is wat je hierboven schreef.
Nee de "voorheffing" is niet netto. De intrest is netto, de voorheffing is een belasting.Sammy2 schreef: ↑17 augustus 2023, 23:58 Neem dan ook eens een kijkje bij de "termijnrekeningen". De voorheffing die je betaalt op je termijnrekening, is netto en verder onbelast. Als je het een beetje handig aanpakt, betaal je weinig tot geen voorheffing, bij dezelfde bank; bovendien geen gedoe met je belastingaangifte.
Je betaald exact 30% voorheffing, er is geen nood/mogelijkheid om "Als je het een beetje handig aanpakt, betaal je weinig tot geen voorheffing"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik was daarnet eens uit nieuwsgierigheid aan het kijken hoeveel BNP Paribas geeft op spaarrekeningen in Frankrijk.
Ik dacht dat het wel meer zou zijn dan aan de kleine Belgen.
Maar nee... in Frankrijk krijgen ze amper 0,1% momenteel...
Het hoofdkantoor zijn nog grotere dieven
Maar in Frankrijk heb je wel natuurlijk verschillende soorten, zoals Livret A enzo, dus misschien moeilijker te vergelijken
Dus misschien valt het allemaal nog wel mee...
Het hoofdkantoor zijn nog grotere dieven

Maar in Frankrijk heb je wel natuurlijk verschillende soorten, zoals Livret A enzo, dus misschien moeilijker te vergelijken
Ben je zeker? Ik vind 3% netto terug op hun site voor de Livret A van BNP Paribas ...Aerolla schreef: ↑18 augustus 2023, 09:57 Ik was daarnet eens uit nieuwsgierigheid aan het kijken hoeveel BNP Paribas geeft op spaarrekeningen in Frankrijk.
Het hoofdkantoor zijn nog grotere dieven![]()
Livret A telde ik niet mee, omdat dat beperkt is tot 22k€ ofzoiets, en dat is een interestvoet die bepaald wordt door de staat. (en ligt ook vast tot 2025 bij wet)
Volgens mij is dat zelfs de bank niet die die interest betaald
Maar de Compte d'epargne is 0,1% (en 0,01% volgens hun pdf, maar ik denk dat dat een typfout is...)
Maar ik weet wel niet wat de Livret d'épargne populaire is, dat is 6,1% netto ofzo (maar dat zal ook wel een niche-ding zijn)
https://mabanque.bnpparibas/content/dam ... s-part.pdf
Volgens mij is dat zelfs de bank niet die die interest betaald
Maar de Compte d'epargne is 0,1% (en 0,01% volgens hun pdf, maar ik denk dat dat een typfout is...)
Maar ik weet wel niet wat de Livret d'épargne populaire is, dat is 6,1% netto ofzo (maar dat zal ook wel een niche-ding zijn)
https://mabanque.bnpparibas/content/dam ... s-part.pdf