Van Peteghem wijst banken op wrevel over spaarrente
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
anonymous9433
Re: Van Peteghem wijst banken op wrevel over spaarrente
Wie of hoe het uitbetaald wordt, speelt geen rol ... het gaat om de opbrengst die een spaarrekening genereert.Aerolla schreef: ↑18 augustus 2023, 10:07 Livret A telde ik niet mee, omdat dat beperkt is tot 22k€ ofzoiets, en dat is een interestvoet die bepaald wordt door de staat. (en ligt ook vast tot 2025 bij wet)
Volgens mij is dat zelfs de bank niet die die interest betaald
Maar de Compte d'epargne is 0,1% (en 0,01% volgens hun pdf, maar ik denk dat dat een typfout is...)
Maar ik weet wel niet wat de Livret d'épargne populaire is, dat is 6,1% netto ofzo (maar dat zal ook wel een niche-ding zijn)
https://mabanque.bnpparibas/content/dam ... s-part.pdf
Het Livret A is voor iedereen beschikbaar: 3% netto, beperkt tot 22.950 euro per persoon (of 45.900 euro per koppel).
Het Livret d'Epargne (6% netto) is voor lagere inkomens en dus niet voor iedereen beschikbaar, beperkt tot 7.700 euro per persoon (of 15.400 euro per koppel);
Je hebt ook nog een Livret Jeune (3% netto): is voor jongeren (tot 25 jaar) en beperkt tot 1.600 euro per persoon (of 3.200 euro per koppel).
En ook nog een Livret Développement Durable et Solidaire (3% netto) is voor iedereen maar bedoeld om te investeren in de
sociale economie en duurzaamheid, beperkt tot 12.000 euro per persoon (of 24.000 euro per koppel).
Wie in Frankrijk spaart, doet het dus als volgt:
- eerst op een Livret d'Epargne (indien in aanmerking komende): aan 6%, beperkt tot 7.700 euro per persoon (of 15.400 euro per koppel);
- vervolgens op een Livret A (voor iedereen beschikbaar) en/of Livret Jeune en/of Livret DDS: aan 3%, beperkt tot 22.950 euro per persoon (of 45.900 euro per koppel) en/of 1.600 euro (of 3.200 per koppel) en/of 12.000 euro per persoon (of 24.000 per koppel).
- de rest op een Compte d-Epargne: aan 0,1% ...
Je moet dus al veel moeite doen om je geld NIET te laten renderen op een Compte d'Epargne. Zelfs als je niet jong bent en niet in aanmerking komt voor een Livret d-Epargne voor lage inkomens, kan je nog steeds 34.950 euro per persoon (of 69.900 euro per koppel) sparen aan 3% netto ...
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dan moet je zeggen dat je "aangifte of recuperatie van RV via de belastingaangifte" wil vermijden.Timoootjex schreef: ↑18 augustus 2023, 09:21 De reden dat ik de RV wil ontwijken is dus puur vanwege het gedoe met de aangifte en wil ik eerder RV die direct van de bron wordt gehouden.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Iets eerder was het volgens jou BULLSHIT:Sammy2 schreef: ↑18 augustus 2023, 00:26Enne? Wat is nu je punt? Gaat de CAP/NBB mijn rekeningen doorgeven aan de fiscus? NEEN. Het is de fiscus die gegevens opvraagt, en niet het CAP of de NBB die mij "doorseint" naar deze, als er vermoeden van fraude of iets dergelijks is. Of ben ik daar mis mee?EarthNvstr1 schreef: ↑18 augustus 2023, 00:10 Het CAP van de NBB weet op 2 tijdstippen per jaar het saldo van je Belgische "rekeningen". Zie eerder.
Niet "de fiscus"! Die kan enkel de gegevens van het CAP opvragen indien daar een reden voor is.
Wellicht omdat jij ergens zelf "de fiscus" erbij fantaseerde terwijl dat er helemaal niet stond.Sammy2 schreef: ↑17 augustus 2023, 21:00BULLSHIT; tenzij jij bewijzen levert.EarthNvstr1 schreef: ↑17 augustus 2023, 20:44 Het CAP van de NBB beschikt over de saldi op 30/6 en 31/12, semestriëel dus.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 18 augustus 2023, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
De uitgekeerde intrest is bruto en van termijnrekeningen betaal je daarop 30% RV.Sammy2 schreef: ↑18 augustus 2023, 00:31Zeg ik toch: de uitgekeerde intrest is "NETTO". Op je termijnrekening zal je moeilijk bruto intrest krijgen als "normale" burger. Goed zo? Of is er nog "duiding" noodzakelijk? You're welcome.EarthNvstr1 schreef: ↑18 augustus 2023, 00:14
Op de intrest van een termijnrekening betaal je *altijd* 30% RV.
Vandaar zie je in dat overzicht zowel bruto als netto intrest staan.
Inderdaad geen gedoe met belastingaangifte doordat de RV aan de bron wordt afgehouden (tenzij buitenlands).
De 30% RV wordt afgehouden aan de bron en 70% netto ontvang je op je rekening.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 18 augustus 2023, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vroeg me dat af, om zeker te zijn.
(misschien domme vraag, maar dan is er ook een dom antwoord)
Als je 3 banken hebt (Belgische spaarrekeningen gereglementeerd), moet je dan nog iets doen in de aangifte?
(die banken weten toch niet van elkaar hoeveel vrijstelling er al is gebruikt, dus kunnen ze toch niet aan de bron afhouden?)
Of werkt het zoals met dividenden als je een buitenlandse rekening hebt, dat je moet terugvorderen via de aangifte?
(misschien domme vraag, maar dan is er ook een dom antwoord)
Als je 3 banken hebt (Belgische spaarrekeningen gereglementeerd), moet je dan nog iets doen in de aangifte?
(die banken weten toch niet van elkaar hoeveel vrijstelling er al is gebruikt, dus kunnen ze toch niet aan de bron afhouden?)
Of werkt het zoals met dividenden als je een buitenlandse rekening hebt, dat je moet terugvorderen via de aangifte?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
De verschuldigde RV op intresten van gereglementeerde spaarrekeningen die niet reeds ingehouden werd door de banken, moet je zelf aangeven in de belastingaangifte.
(dat gaat over gereglementeerde spaarrekeningen)EarthNvstr1 schreef: ↑13 maart 2023, 19:00 Belasting (inkomstenjaar 2022):
* 15% RV op verworven intresten ipv de normale 30% RV
* vrijstelling van RV op de eerste schijf van 980 EUR per persoon
* de bank houdt 15% RV af "aan de bron" op de intresten boven de vrijstelling
* totaal verworven intrest per persoon boven de vrijstelling waarop de banken geen RV hebben afgehouden aan te geven via personenbelasting (code 1151/2151)
Het zou inderdaad veel eenvoudiger zijn dat je gewoon de RV op het vrijgestelde bedrag terugvordert, maar zo is het dus niet.
Daar komt waarschijnlijk verandering in, ook al zal het niet zijn zoals hier voorgesteld:
https://businessam.be/sleutelt-regering ... arboekjes/
Met de stijgende rentevoeten zal die 6000 euro vrijstelling ook niet realistisch zijn.
Feit is dat er druk is vanuit de EU om iets te doen aan het systeem van vrijstelling.
Ik vind dat je zelf moet kunnen kiezen waarin je de vrijstelling wil hebben, spaarrekening, dividenden, of een combinatie van beiden.
https://businessam.be/sleutelt-regering ... arboekjes/
Met de stijgende rentevoeten zal die 6000 euro vrijstelling ook niet realistisch zijn.
Feit is dat er druk is vanuit de EU om iets te doen aan het systeem van vrijstelling.
Ik vind dat je zelf moet kunnen kiezen waarin je de vrijstelling wil hebben, spaarrekening, dividenden, of een combinatie van beiden.