Van sparen word je armer artikels
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
RagnarrsTriumph
- Newbie

Re: Van sparen word je armer artikels
Zoals flattwinpower al zei, als er 2000€ per maand op je spaarrekening bijkomt noem ik dat zeker niet verliezen.
-
anonymous
Nee dat denk ik ook.
Als je nu puur financiëel en simpel kijkt:
Heel je leven kunnen 2000 euro sparen per maand wilt zeggen dat de inflatie 0 procent is in jou geval met hetzelfde loon wel rekening houdende met indexaanpassingen.
Als je nu puur financiëel en simpel kijkt:
Heel je leven kunnen 2000 euro sparen per maand wilt zeggen dat de inflatie 0 procent is in jou geval met hetzelfde loon wel rekening houdende met indexaanpassingen.
-
RagnarrsTriumph
- Newbie

Kan je dat laatste eens uitleggen want daar kan ik niet bij. Drie keer gelezen en kan er nog niet aan uit.
Je spaarquota heeft toch geen enkele invloed op de inflatie?
En je hebt het waarschijnlijk over flattwinpower zijn spaarrekening. Ik ben al lang blij als ik rond kom.
Je spaarquota heeft toch geen enkele invloed op de inflatie?
En je hebt het waarschijnlijk over flattwinpower zijn spaarrekening. Ik ben al lang blij als ik rond kom.
-
RagnarrsTriumph
- Newbie

Leuke vooruitzichten.
Maar hoe regelt je werkgever dat dan? Als ik elk jaar drie maanden zou thuisblijven moet ik de vierde maand niet meer komen. Wie doet dan dat werk in die drie maanden dat je er niet bent? Ze kunnen toch niet elke keer een interim inhuren voor de tijd dat je er niet bent. Tegen de tijd dat die is ingewerkt moet hij weer terug vertrekken.
Stel dat je vandaag 2000 euro op je spaarrekening zet. Je kan daar, om maar iets te noemen, een doorsnee elektrische fiets mee kopen, of een kleine renovatie aan je woonkamer uitvoeren. Binnen tien jaar, gerekend aan 1.5 % netto inflatie (2 % inflatie - 0.5 % interest), kost die fiets of renovatie al 2300 euro.
Of, anders gezegd: je hebt eigenlijk geen 2000 euro gespaard, maar 'slechts' 1750 euro. Stel nu dat je niet voor een renovatie binnen tien jaar, maar voor je pensioen binnen 30 jaar spaart. De 2000 euro die je vandaag spaart is dan netto amper 1250 euro waard. Moeder, waarom sparen wij?
Pas op, ik ben de laatste om te zeggen dat je al je geld moet beleggen - meer dan 40 % van mijn geld staat nog altijd op een doodgewoon spaarboekje. Wat ik wel zou doen: (a) minstens genoeg van je vermogen beleggen om over je hele portefeuille gezien minstens de inflatie bij te houden en (b) investeringen in je woning, opleiding of wat dan ook niet nodeloos uitstellen - goedkoper dan vandaag zullen ze immers nooit meer zijn. En hetzelfde geldt imo voor 'speciallekes', zoals een designmeubel of wereldreis.
Of, anders gezegd: je hebt eigenlijk geen 2000 euro gespaard, maar 'slechts' 1750 euro. Stel nu dat je niet voor een renovatie binnen tien jaar, maar voor je pensioen binnen 30 jaar spaart. De 2000 euro die je vandaag spaart is dan netto amper 1250 euro waard. Moeder, waarom sparen wij?
Pas op, ik ben de laatste om te zeggen dat je al je geld moet beleggen - meer dan 40 % van mijn geld staat nog altijd op een doodgewoon spaarboekje. Wat ik wel zou doen: (a) minstens genoeg van je vermogen beleggen om over je hele portefeuille gezien minstens de inflatie bij te houden en (b) investeringen in je woning, opleiding of wat dan ook niet nodeloos uitstellen - goedkoper dan vandaag zullen ze immers nooit meer zijn. En hetzelfde geldt imo voor 'speciallekes', zoals een designmeubel of wereldreis.
Dat is nu wel een heel slecht voorbeeld.dw schreef: ↑30 augustus 2018, 10:24 Stel dat je vandaag 2000 euro op je spaarrekening zet. Je kan daar, om maar iets te noemen, een doorsnee elektrische fiets mee kopen, of een kleine renovatie aan je woonkamer uitvoeren. Binnen tien jaar, gerekend aan 1.5 % netto inflatie (2 % inflatie - 0.5 % interest), kost die fiets of renovatie al 2300 euro.
Die elektrische fiets zal over 10 jaar waarschijnlijk nog 1.000 € kosten.
Die renovatie zal waarschijnlijk wel duurder zijn, alleen al door de stijging van de loonkosten. Maar je kan moeilijk nu al
een onnodige renovatie gaan doen omdat ze over 10 jaar duurder gaat zijn. Die doe je gewoon op het ogenblik dat ze nodig is EN je er genoeg voor gespaard hebt. Of je moest van de strekking zijn die voor alles liever leent.
Maar puur theoretisch klopt je redenering wel en begrijp ik wat je wil zeggen.
Alleen wordt geld meestal uitgegeven in een echte wereld en niet in een virtuele voorstelling.
Ieder heeft een eigen uitgangspunt gezien een andere situatie.
Al het geld dat er bij mij op het einde van de maand overblijft gaat naar een spaarboekje. Komt er eens een opportuniteit langs zoals vastgoed of goed renderende obligaties op korte tot middellange termijn gaat het daarin. Al de rest wordt opgeleefd. Voornamelijk nog aan reizen zolang het nog betaalbaar is en nog mag voor de middenklasse.
Gezien ik ruim rondkom van mijn inkomen heeft het, op dit ogenblik in de huidige situatie, voor mij geen zin lange termijn beleggingen te doen met de hoop op later weer iets meer. Ik kan geen twee vissen eten en ook niet op hetzelfde ogenblik naar twee verschillende bestemmingen op reis gaan. Ben je in een andere situatie kan inderdaad het tegenovergestelde het beste scenario zijn.
-
anonymous
Ik ben statutair ambtenaar. Eén van de weinigeRagnarrsTriumph schreef: ↑30 augustus 2018, 10:21 Leuke vooruitzichten.![]()
Maar hoe regelt je werkgever dat dan? Als ik elk jaar drie maanden zou thuisblijven moet ik de vierde maand niet meer komen. Wie doet dan dat werk in die drie maanden dat je er niet bent? Ze kunnen toch niet elke keer een interim inhuren voor de tijd dat je er niet bent. Tegen de tijd dat die is ingewerkt moet hij weer terug vertrekken.
Er zijn trouwens meer en meer collega's die dat tegenwoordig doen hier. Vroeger kwam dan nooit voor maar de laatste vijf jaar is er eentje vertrokken naar Schotland om een B en B te openen, eentje naar Panama voor hetzelfde. Eentje is een foodtruck begonnen, nog een ander is gaan helpen in de zaak van zijn vrouw, eentje in het restaurant van zijn ouders en volgende maand vertrekt er nog een ander naar Mallorca. Ik zal dus de volgende zijn
-
RagnarrsTriumph
- Newbie

Ah zo. Dat verklaart het dus.
We zijn maar een bedrijfje met een tiental personeelsleden. Als er hier een paar niet komen opdagen valt het plafond al in.
Op vakantie moet ik meestal zelfs mijn laptop meenemen om in verbinding te blijven als er weer eens een lijk uit de kast valt.
We zijn maar een bedrijfje met een tiental personeelsleden. Als er hier een paar niet komen opdagen valt het plafond al in.
Op vakantie moet ik meestal zelfs mijn laptop meenemen om in verbinding te blijven als er weer eens een lijk uit de kast valt.
Nou ik ben ook statutair ambtenaar.
Ik ken wel meer voordelen. Meer voor- dan nadelen eigenlijk. Of was dat "weinig" uitdagend bedoeld?
Bij die drie maand per jaar had ik zelfs nog niet eens stilgestaan. Krijg je dan helemaal niets van uitkering gedurende die drie maand?
-
anonymous
Ik denk dat je iets van een 100 euro krijgt maar zeker ben ik het niet. Ik zal het weten te zeggen wanneer ik er voor de eerste keer gebruik van maak. Er zijn voordelen maar ook nadelen dat zal je ook wel weten. Die knipoog stond er daarom naast. Ondertussen hebben ze al heel wat voordelen afgenomen en er zullen er nog volgen wees daar maar zeker van.
Niet elke ambtenaar heeft ook hetzelfde statuut hé.
Niet elke ambtenaar heeft ook hetzelfde statuut hé.
In dat geval kan ik beter helemaal stoppen met 'werken' in plaats van negen maanden te gaan werken. Je krijgt dan ook maar 9/12 van je verlofdagen en het netto financieel plaatje op jaarbasis zou er ongeveer hetzelfde uitzien. 
Als ik het eens vlug nareken en het wat creatief aanpak moet het zelfs mogelijk zijn door thuis te blijven meer netto over te houden dan 9 maand per jaar te gaan werken. En als je niet meer werken gaat kunnen ze je ook geen voordelen meer afnemen.
Als ik het eens vlug nareken en het wat creatief aanpak moet het zelfs mogelijk zijn door thuis te blijven meer netto over te houden dan 9 maand per jaar te gaan werken. En als je niet meer werken gaat kunnen ze je ook geen voordelen meer afnemen.
Eens vlug nagerekend (met de nadruk op vlug pak men dus niet op details)
Tussen voltijds werken en 9- maand werken is er 10.000€ netto verschil in het voordeel van voltijds.
Tussen creatief thuisblijven en 9 maand werken is er bijna 2000 voordeel in thuisblijven tov 9 maand op en af karren.
Tussen passief thuisblijven en 9 maand werken is er maar 4000 voordeel om te gaan werken.
Tussen voltijds werken en 9- maand werken is er 10.000€ netto verschil in het voordeel van voltijds.
Tussen creatief thuisblijven en 9 maand werken is er bijna 2000 voordeel in thuisblijven tov 9 maand op en af karren.
Tussen passief thuisblijven en 9 maand werken is er maar 4000 voordeel om te gaan werken.
-
RagnarrsTriumph
- Newbie

Zeg jongens kunnen jullie thuis gaan spelen want ik word er even niet goed van. 
Niemand houd je tegen om te switchen van privé naar ambtenaar .