Vanaf 1 april: 2% + 0,50% voor de meeste spaarrekeningen
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Vanaf 1 april: 2% + 0,50% voor de meeste spaarrekeningen
De meeste banken die voor de nieuwe spaarregeling reeds hun rentes bekendgemaakt hebben, wordt de formule van 2% + 0,50% het meest gebruikt. Maar waar zitten de verschillen voor dit jaar?
Rabobank liet al weten in de "vraag het aan ..." rubriek dat zij de aangroeipremie doortrekken tot eind dit jaar. Zijn er nog banken die dit doen?
Rabobank liet al weten in de "vraag het aan ..." rubriek dat zij de aangroeipremie doortrekken tot eind dit jaar. Zijn er nog banken die dit doen?
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Re: Vanaf 1 april: 2% + 0,50% voor de meeste spaarrekeningen
Wil dit zeggen dat je, wanneer je bij Rabobank nog geld stort voor 01/04/09, je vanaf die datum tot 31/12/09, de getrouwheidspremie van 0,5% krijgt op dat geld? Indien dit zo is, dan lijkt me dit interessanter dan de regeling die door Argenta wordt toegepast op de e-spaar... en wil ik nog wel wat geld versluizen voor 01/04/09 van Argenta naar Rabo...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Misschien ter verduidelijking:
Ik heb in de loop van januari 2009 mijn geld van Rabo naar Argenta (e-spaar) overgeschreven... Gezien de overgangsregeling bij Argenta, krijg je op dit geld dat op 01/04/09 nog een aangroeipremie aan het verwerven is, de getrouwheidspremie van 01/04/09 tot, ik dacht 08/08/09 (men laat de periode van aangroei nl. starten begin februari, ik dacht op 08/02/09). Bij Argenta krijg je dus maar tot begin augustus 2009 de getrouwheidspremie (ter vervanging van de aangroei), en vanaf dan begint de eerste getrouwheidsperiode te lopen MAAR deze getrouwheid krijg je uiteraard pas uitbetaald eind 2010... Vandaar dat - in mijn veronderstelling van hierboven - mijn geld bij Rabo dit jaar meer zal opbrengen, gezien ik de getrouwheids (ter vervanging van de aangroeipremie) blijf opstrijken tot 31/12/09 en deze ook daadwerkelijk eind 2009 zal opstrijken...
Klopt mijn redenering??
Ik heb in de loop van januari 2009 mijn geld van Rabo naar Argenta (e-spaar) overgeschreven... Gezien de overgangsregeling bij Argenta, krijg je op dit geld dat op 01/04/09 nog een aangroeipremie aan het verwerven is, de getrouwheidspremie van 01/04/09 tot, ik dacht 08/08/09 (men laat de periode van aangroei nl. starten begin februari, ik dacht op 08/02/09). Bij Argenta krijg je dus maar tot begin augustus 2009 de getrouwheidspremie (ter vervanging van de aangroei), en vanaf dan begint de eerste getrouwheidsperiode te lopen MAAR deze getrouwheid krijg je uiteraard pas uitbetaald eind 2010... Vandaar dat - in mijn veronderstelling van hierboven - mijn geld bij Rabo dit jaar meer zal opbrengen, gezien ik de getrouwheids (ter vervanging van de aangroeipremie) blijf opstrijken tot 31/12/09 en deze ook daadwerkelijk eind 2009 zal opstrijken...
Klopt mijn redenering??
Lees even vanaf hier in een topic dat in de "vraag het aan rabobank.be" rubriek staat.
https://www.spaargids.be/sparen/index.p ... l#msg42720
https://www.spaargids.be/sparen/index.p ... l#msg42720
Vaganzza,
Ik had dit juist gevonden en gelezen, echter nadat ik mijn 2 reacties plaatste. Uit het door u aangehaalde topic blijkt inderdaad dat mijn stelling correct is en dat je, zeker indien je nog geld stort bij Rabo voor 01/04, je er beter af bent dan bij de e-spaar van Argenta (in de veronderstelling dat beiden vanaf 01/04/09 dezelfde rentes zouden geven, bv. 2% + 0,5%). De overgangsregeling voor de e-spaar bij Argenta, zoals die enkele weken geleden aangekondigd werd via hun nieuwsbrief op hun website, is zeker nadeliger dan deze bij Rabo...
Bedankt alleszins voor de reactie...
Ik had dit juist gevonden en gelezen, echter nadat ik mijn 2 reacties plaatste. Uit het door u aangehaalde topic blijkt inderdaad dat mijn stelling correct is en dat je, zeker indien je nog geld stort bij Rabo voor 01/04, je er beter af bent dan bij de e-spaar van Argenta (in de veronderstelling dat beiden vanaf 01/04/09 dezelfde rentes zouden geven, bv. 2% + 0,5%). De overgangsregeling voor de e-spaar bij Argenta, zoals die enkele weken geleden aangekondigd werd via hun nieuwsbrief op hun website, is zeker nadeliger dan deze bij Rabo...
Bedankt alleszins voor de reactie...
Ik denk dat ik ook ga verschuiven. Het is en blijft een gok want welke rentes (vooral dalingen...) volgen nog verder dit jaar? Het enige waar je zeker van bent is de 0,5%...
Zoals ik gisteren al in een ander topic meldde, was ik dinsdag in mijn Argenta-kantoor, alwaar ik de recente rentedaling op de e-spaar (en andere rekeningen) vernam. De kantoorhoudster zei me toe dat tegen 01/04/09 de rente op de e-spaar opnieuw zou dalen, dit hoogstwaarschijk naar 2% + 0,5%... Ik vermoed dat dit ook zal gebeuren gezien de aanpassing naar 2,5% + 0,5% van eergisteren; men zal er gewoon 0,5 % van de basisrente afdoen, zodat men net als Rabo, en vele andere (internet)banken, 2% + 0,5% zal geven op 01/04/09... Hoe dan ook, Rabobank blijft - gezien zijn betere overgangsregeling mbt de nieuwe getrouwheidspremie (zeker voor de lopende aangroeipremie)- voor de rest van dit jaar voordeliger...
Ik ga maandag wat geld van Argenta naar Rabobank overzetten... Bovendien heb je zoals ik las bij 'Vraag het aan Rabobank' vermoedelijk nog tot 01/04/09 nog 3% basisrente tegen 2,5% bij Argenta...
Ik ga maandag wat geld van Argenta naar Rabobank overzetten... Bovendien heb je zoals ik las bij 'Vraag het aan Rabobank' vermoedelijk nog tot 01/04/09 nog 3% basisrente tegen 2,5% bij Argenta...
Voor een paar euro's ga ik me niet moe maken.
Nu moet ik nog gaan hopen dat Fortis me gaat verrassen met bvb. 2,25% + 0,75% ofzo...
Nu moet ik nog gaan hopen dat Fortis me gaat verrassen met bvb. 2,25% + 0,75% ofzo...
-
benjamin998
- Newbie

- Contacteer:
Ethias geeft op de spaarrekening 1.75% basis en 1.5% getrouwheidspremie.
dit kan toch niet, 50% van 1.75% is bij mijn weten toch 0.875%, de max toegelaten getrouwheidspremie.
dit kan toch niet, 50% van 1.75% is bij mijn weten toch 0.875%, de max toegelaten getrouwheidspremie.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Dat is volledig correct volgens de "doorzichtige spaarrichtlijn" van Min. reynders.benjamin998 schreef: Ethias geeft op de spaarrekening 1.75% basis en 1.5% getrouwheidspremie.
nl: De getrouwheidspremie is de enige premie die behouden blijft en moet min. 25% van de aangeboden basisrente bedragen en mag max. 50% van de maximale basisrente bedragen. Daarbij mag er worden afgerond naar het lager gelegen tiental.
De geboden basisrente van Ethias is 1.75% (min 25%= 0,4375, dus afgerond naar beneden: 0.4% min. getrouwheidspremie)
De maximaal toegelaten basisrente is op dit moment 3,00% (dus 50% van 3,00% is 1.50% max.)
Maw mag Ethias z'n getrouwheidspremie voor 'n basisrente van 1,75% liggen tussen de 0.4% (min.) en 1,50% (max.)
Dus: geen probleem, Ethias blijf voor z'n basisrente onder de 3,00% en geeft de maximaal toegelaten getrouwheidspremie (hetzij 1,50%)
Laatst gewijzigd door Spruitekop op 20 maart 2009, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Volgens mij niet juist. Ethias moet rekening houden het de door hun aangeboden basisrente, en niet wat ze zouden kunnen geven.Spruitekop schreef:Dat is volledig correct volgens de "doorzichtige spaarrichtlijn" van Min. reynders.benjamin998 schreef: Ethias geeft op de spaarrekening 1.75% basis en 1.5% getrouwheidspremie.
nl: De getrouwheidspremie is de enige premie die behouden blijft en moet min. 25% van de aangeboden basisrente bedragen en mag max. 50% van de maximale basisrente bedragen. Daarbij mag er worden afgerond naar het lager gelegen tiental.
De geboden basisrente van Ethias is 1.75% (min 25%= 0,4375, dus afgerond naar beneden: 0.4% min. getrouwheidspremie)
De maximaal toegelaten basisrente is op dit moment 3,00% (dus 50% van 3,00% is 1.50% max.)
Maw mag Ethias z'n getrouwheidspremie voor 'n basisrente van 1,75% liggen tussen de 0.4% (min.) en 1,50% (max.)
Dus: geen probleem, Ethias blijf voor z'n basisrente onder de 3,00% en geeft de maximaal toegelaten getrouwheidspremie (hetzij 1,50%)
Volgens de wetgever heeft Spruitekop volledig gelijk. Het nieuwe KB laat zonder problemen een basisrente van 0.01% toe met een getrouwheidspremie van 1.5%. De Ethiasrente van 1.75% + 1.5% valt dus ook volledig binnen te bepalingen van het nieuwe KB.frank schreef:Volgens mij niet juist. Ethias moet rekening houden het de door hun aangeboden basisrente, en niet wat ze zouden kunnen geven.Spruitekop schreef:
Dat is volledig correct volgens de "doorzichtige spaarrichtlijn" van Min. reynders.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Je hoop is werkelijkheid gewordenStijn1234 schreef: Nu moet ik nog gaan hopen dat Fortis me gaat verrassen met bvb. 2,25% + 0,75% ofzo...![]()
Geloof mij, ik heb gans dat KB uitgespit tot op het bot. Het zijn de subtiele woorden die de zogezegde transparantie weer danig in de war sturen. De rente die Ethias wilt bieden vanaf 1/4/09, valt volledig binnen de nieuwe spaarregeling.frank schreef:Volgens mij niet juist. Ethias moet rekening houden het de door hun aangeboden basisrente, en niet wat ze zouden kunnen geven.Spruitekop schreef:
Dat is volledig correct volgens de "doorzichtige spaarrichtlijn" van Min. reynders.