Vanaf welk bedrag mag je jezelf rijk noemen?
Re: Vanaf welk bedrag mag je jezelf rijk noemen?
Iemand die al heel zijn leven in de schuld sanering zit, deze op bepaald moment volledig heeft betaald, en 10 euro op zijn rekening heeft staan, zal zich rijk voelen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
alléé na', ander vb.. Ne landloper, géén woonst, geen werk, geen vrienden, leeft van bedelen , vindt 50 euro of iets meer ,,, die zal zich ineens rijk voelen. Nu goe??
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee

Maar wat maakt het uit ...
Edit: die landloper gaat vermoedelijk gewoon die 50 euro opsmossen zonder daarbij iets te voelen (hij gaat zich daardoor niet plots "rijk" voelen)
Edit: strikethrough en "vermoedelijk" toegevoegd en tussen haakjes aangepast voor leesbaarheid
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 21 april 2021, 00:02, 2 keer totaal gewijzigd.
heb je ervaring dan als ex landloper, dat je da zo zeker weet??????EarthNvstr1 schreef: ↑20 april 2021, 21:17Nee![]()
Maar wat maakt het uit ...
Edit: die landloper gaat gewoon die 50 euro opsmossen zonder daarbij iets te voelen (of toch niet dat hij daardoor plots "rijk" is)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ervaring ermee ja, maar heb mijn post toch maar wat genuanceerd.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 21 april 2021, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Velen zijn gelukkig met wat ze hebben.
Bij anderen moet het altijd, maar meer, meer zijn.
Gisteren toevallig niet gekeken naar program met Axel erfenis van 400.000 € de ogen begonnen te blinken als diamant.
Iets later was het plots bruto, het netto voor 3 personen was ongeveer 50.000 €.
Het netto gekend was de gelaats-uitdrukking al heel anders.
Wees tevreden met wat je hebt zeker.
Zouden die nu niet echt geweten hebben dat uit zevende knoopsgat er bijna niks overblijft.
Waar wel een probleem mee zijn de regeltjes voor die met centjes om legaal belastingen te vermijden.
Bij anderen moet het altijd, maar meer, meer zijn.
Gisteren toevallig niet gekeken naar program met Axel erfenis van 400.000 € de ogen begonnen te blinken als diamant.
Iets later was het plots bruto, het netto voor 3 personen was ongeveer 50.000 €.
Het netto gekend was de gelaats-uitdrukking al heel anders.
Wees tevreden met wat je hebt zeker.
Zouden die nu niet echt geweten hebben dat uit zevende knoopsgat er bijna niks overblijft.
Waar wel een probleem mee zijn de regeltjes voor die met centjes om legaal belastingen te vermijden.
Estate Guru believer.
Naar mijn "gevoel" ben je "rijk" indien je al over één eigendom beschikt; afbetaald natuurlijk. Een onroerend goed bv een huisje, appartementje... Indien je dan nog over een eigen vervoermiddel beschikt, ben je al bij de "beteren"... Als je bovendien nog één of meerdere malen, jaarlijks, op vakantie kan gaan... tja... ben je voor velen rijk. Naar mijn gevoel weliswaar.

Welk wetboek heb jij dat een onderscheid maakt tussen wetten voor mensen met centjes en wetten voor mensen zonder centjes ?
Jaloezie is iets vies. Wel hypocriet genoeg om hierboven aan te klagen dat "anderen" meer willen.
-
- Verbannen Gebruiker
Er bestaat geen wetenschappelijke definitie voor rijkdom.
Jezelf rijk voelen is een subjectief gegeven.
Iedereen mag zichzelf dus rijk noemen. Als hij voor zichzelf dat gevoel heeft is dat het enige dat telt. Het bedrag doet er dus niet toe en is voor ieder individu een veranderlijk gegeven.
Jezelf rijk voelen is een subjectief gegeven.
Iedereen mag zichzelf dus rijk noemen. Als hij voor zichzelf dat gevoel heeft is dat het enige dat telt. Het bedrag doet er dus niet toe en is voor ieder individu een veranderlijk gegeven.
Kleine correctie, deze erfgename kreeg een kleine € 17.000, haar zus hetzelfde bedrag en haar oom het dubbele, kwam op bijna € 74.000 totaal. Maar de verandering qua blik bij het eerst uitgesproken bruto-bedrag en het uiteindelijke netto-bedrag was inderdaad geld waard. Geen € 300.000, maar toch

Ik zou zeggen als je, met een gezin met pakweg drie kinderen, kan leven van de rente op je vermogen, maw zonder ervoor te moeten werken, dan ben je rijk. Laat ons zeggen dat je daar €100k per jaar voor nodig hebt (dat is zowat 3x de gemiddelde jaarlijkse gezinsuitgave van een Belgisch gezin), en je 2% netto rendement haalt uit je vermogen, dan kom je uit bij €5 miljoen (belegbaar vermogen).
Pakweg bij KBC en Fortis kan je vanaf €5 miljoen terecht bij hun Wealth Office. Met dat soort vermogen (dat staat dan nog los van de eigen woning en ander onroerend bezit) kan ik me voorstellen dat je mensen betaalt om het (mee) te beheren. Mede omdat je, vermoed ik in de meeste gevallen, zoveel mogelijk aan de volgende generatie wil meegeven zonder dat Vadertje Staat teveel afpakt.
Met dat soort vermogen (ooit eens gelezen dat 8 op 10, dacht ik, miljonairs tussen 1 en 2 miljoen vermogen hebben), hoor je makkelijk tot de 1% wat je per definitie rijk maakt.
Pakweg bij KBC en Fortis kan je vanaf €5 miljoen terecht bij hun Wealth Office. Met dat soort vermogen (dat staat dan nog los van de eigen woning en ander onroerend bezit) kan ik me voorstellen dat je mensen betaalt om het (mee) te beheren. Mede omdat je, vermoed ik in de meeste gevallen, zoveel mogelijk aan de volgende generatie wil meegeven zonder dat Vadertje Staat teveel afpakt.
Met dat soort vermogen (ooit eens gelezen dat 8 op 10, dacht ik, miljonairs tussen 1 en 2 miljoen vermogen hebben), hoor je makkelijk tot de 1% wat je per definitie rijk maakt.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 55582.htmlOngeveer 1 procent van de gezinnen of 50.000 huishoudens hebben een nettovermogen van minstens 3 miljoen euro. Dat blijkt uit de jongste studie van de Nationale Bank, die betrekking heeft op het jaar 2017. Zowat 5 procent van de gezinnen of 250.000 huishoudens hebben een nettovermogen van minstens 1 miljoen. Het nettovermogen omvat de waarde van al het spaargeld, financiële beleggingen en vastgoed en daarvan worden de schulden afgetrokken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Op basis van dit document (situatie 2017),
en de definitie van "rijk" volgens TS, nl. bezit >75% landgenoten (niet zo exclusieve club dus)
is het antwoord ongeveer 450.000€ (grafiek p5)
Slaat op nettovermogen van gezin
i.e. waarde alle bezittingen (immo, financieel, auto's, bedrijf, ...) minus schulden (hypotheek, ...)
Wel handig die grafiek, zie je direct waar je staat t.o.v. landgenoten.