Vanaf welk bedrag mag je jezelf rijk noemen?
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Vanaf welk bedrag mag je jezelf rijk noemen?
Kiezen voor een gezin met drie kinderen is om te beginnen al een heel slechte beginsituatie om ooit economisch vermogend te worden. Kies je er bewust voor om singel te blijven, eventueel met niet gebonden partner (s) is het al veel eenvoudiger.Morrissey schreef: ↑23 april 2021, 15:09 Ik zou zeggen als je, met een gezin met pakweg drie kinderen, kan leven van de rente op je vermogen, maw zonder ervoor te moeten werken, dan ben je rijk. Laat ons zeggen dat je daar €100k per jaar voor nodig hebt (dat is zowat 3x de gemiddelde jaarlijkse gezinsuitgave van een Belgisch gezin), en je 2% netto rendement haalt uit je vermogen, dan kom je uit bij €5 miljoen (belegbaar vermogen).
Dan kom je met een gespaard kapitaal, exclusief eigen woning, van 600.000 € al een heel eind.
Dan kan je zonder voortdurend voor derden te werken ruimer leven dan het grootste deel van de bevolking verdient door zich 5 op 7 voor een ander of 6 op 7 voor zichzelf uit te sloven.
Als we weer uitgaan van een netto rendement van 2%, wat me realistisch lijkt (rekening houdend met kosten, belastingen, inflatie etc) dan kom je op €12000/j (gemiddeld, het zal eens in de min zijn en het zal eens meezitten), of €1000/m. Lijkt me wat weinig, nee? Maar akkoord, met zo'n som 'op overschot' (en een afbetaald huis, in jouw voorbeeld) heb je het als alleenstaande best voor mekaar (al hangt ook veel af van je leeftijd natuurlijk, en je job). Om dat nu 'rijk' te noemen, dat is iets anders, maar dat is zoals hier al werd geschreven heel subjectief.David_DeWa schreef: ↑23 april 2021, 17:35Kiezen voor een gezin met drie kinderen is om te beginnen al een heel slechte beginsituatie om ooit economisch vermogend te worden. Kies je er bewust voor om singel te blijven, eventueel met niet gebonden partner (s) is het al veel eenvoudiger.Morrissey schreef: ↑23 april 2021, 15:09 Ik zou zeggen als je, met een gezin met pakweg drie kinderen, kan leven van de rente op je vermogen, maw zonder ervoor te moeten werken, dan ben je rijk. Laat ons zeggen dat je daar €100k per jaar voor nodig hebt (dat is zowat 3x de gemiddelde jaarlijkse gezinsuitgave van een Belgisch gezin), en je 2% netto rendement haalt uit je vermogen, dan kom je uit bij €5 miljoen (belegbaar vermogen).
Dan kom je met een gespaard kapitaal, exclusief eigen woning, van 600.000 € al een heel eind.
Dan kan je zonder voortdurend voor derden te werken ruimer leven dan het grootste deel van de bevolking verdient door zich 5 op 7 voor een ander of 6 op 7 voor zichzelf uit te sloven.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Laat ons zeggen dat dat nu zo'n 500.000 EUR afgerond is

Edit: ook interessant in dat doc is dat België qua ongelijkheid bij de betere van de Europese landen zit.
Wel onhandig dat dit altijd op gezinsbasis is... hoe zetten we dat best om naar persoon ? Delen door 1,5 of zo ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 23 april 2021, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Als je wenst te rentenieren kan je beter niet uitgaan van een geschat rendement van een ander maar van de werkelijke toestand.Morrissey schreef: ↑23 april 2021, 17:51 Als we weer uitgaan van een netto rendement van 2%, wat me realistisch lijkt (rekening houdend met kosten, belastingen, inflatie etc) dan kom je op €12000/j (gemiddeld, het zal eens in de min zijn en het zal eens meezitten), of €1000/m. Lijkt me wat weinig, nee? Maar akkoord, met zo'n som 'op overschot' (en een afbetaald huis, in jouw voorbeeld) heb je het als alleenstaande best voor mekaar (al hangt ook veel af van je leeftijd natuurlijk, en je job). Om dat nu 'rijk' te noemen, dat is iets anders, maar dat is zoals hier al werd geschreven heel subjectief.
Als je na jaren beleggen en sparen maar aan een rendement van 2% komt heb je je onderweg toch een paar keer grondig mispakt.
Ik heb momenteel een afbetaalde woning die volledig up to date is met maar weinig kosten in het vooruitzicht.
Vaste kosten heb ik nauwelijks. Momenteel heb ik individueel een jaarinkomen tussen de 28.000 € en 36.000 €.
Uitgaven schommelen maandelijks rond de 700 € per maand met extremen tussen de 350€ en 2000 €. Daar moet ik momenteel dan nog maar de helft zelf van dragen.
Zelfs als ik mijn huidige partner beu zou zijn en de wacht zou aanzeggen kan ik op dezelfde voet verder leven.
Gezien ik mijn tijd 24/7 naar eigen goeddunken kan besteden, nauwelijks nog vaste kosten heb, niet aan mijn kapitaal moet komen en niet gebonden ben aan het inkomen van een partner noch moet denken aan een nalatenschap voor erfgenamen durf ik dus wel zeggen dat ik me redelijk rijk voel.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mooie uiteenzetting.David_DeWa schreef: ↑23 april 2021, 18:26 Ik heb momenteel een afbetaalde woning die volledig up to date is met maar weinig kosten in het vooruitzicht.
Vaste kosten heb ik nauwelijks. Momenteel heb ik individueel een jaarinkomen tussen de 28.000 € en 36.000 €.
Uitgaven schommelen maandelijks rond de 700 € per maand met extremen tussen de 350€ en 2000 €. Daar moet ik momenteel dan nog maar de helft zelf van dragen.
Zelfs als ik mijn huidige partner beu zou zijn en de wacht zou aanzeggen kan ik op dezelfde voet verder leven.
Gezien ik mijn tijd 24/7 naar eigen goeddunken kan besteden, nauwelijks nog vaste kosten heb, niet aan mijn kapitaal moet komen en niet gebonden ben aan het inkomen van een partner noch moet denken aan een nalatenschap voor erfgenamen durf ik dus wel zeggen dat ik me redelijk rijk voel.
De vraag die nog rest, is waaruit je jaarinkomen bestaat en of dat bruto of netto is.

-
- Verbannen Gebruiker
Daar het basiskapitaal binnen is zijn de beleggingen teruggeschroefd naar conservatief.
Werkwijze werd al grofweg weergegeven in een ander topic.
Het is nl. niet meer de bedoeling het kapitaal te blijven vermeerderen. Maar gewoon op peil te houden.
Gezien covid lukt dat het laatste jaar niet. Uitgaven zijn zodanig basic geworden dat het toch nog lichtjes blijft vermeerderen.
Bij conservatieve beleggingen zijn hiervoor weergegeven inkomsten uiteraard na alle automatische voor afhoudingen.
Alle andere onkosten (ziekteverzekering, OV, provinciebelastingen,.... vallen gewoon onder de maandelijkse uitgavenstaat.
Werkwijze werd al grofweg weergegeven in een ander topic.
Het is nl. niet meer de bedoeling het kapitaal te blijven vermeerderen. Maar gewoon op peil te houden.
Gezien covid lukt dat het laatste jaar niet. Uitgaven zijn zodanig basic geworden dat het toch nog lichtjes blijft vermeerderen.
Bij conservatieve beleggingen zijn hiervoor weergegeven inkomsten uiteraard na alle automatische voor afhoudingen.
Alle andere onkosten (ziekteverzekering, OV, provinciebelastingen,.... vallen gewoon onder de maandelijkse uitgavenstaat.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik vermoed pensioen + inkomen uit beleggingen dan.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik heb gelukkig de pensioengerechtigde leeftijd nog niet bereikt.
Ik heb me voorheen waarschijnlijk wat ongelukkig uitgedrukt.
Met ziekteverzekering bedoelde ik de persoonlijke bijdrage om verzekerd te zijn indien men géén sociale bijdragen betaalt.
Als je leeft van je rente betaal je nl. geen sociale bijdragen. Alleen RV.
Ik heb me voorheen waarschijnlijk wat ongelukkig uitgedrukt.
Met ziekteverzekering bedoelde ik de persoonlijke bijdrage om verzekerd te zijn indien men géén sociale bijdragen betaalt.
Als je leeft van je rente betaal je nl. geen sociale bijdragen. Alleen RV.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok. "Inactief" met inkomen volledig uit beleggingen dan ?
(ziekteverzekering was mij niet per se opgevallen trouwens)
(ziekteverzekering was mij niet per se opgevallen trouwens)
-
- Verbannen Gebruiker
Ik ben momenteel inderdaad officieel inactief en mijn inkomen komt volledig uit mijn geconsolideerde beleggingen.
Met officieel inactief bedoel ik gewoon dat ik momenteel geen inkomen heb uit bezoldigde arbeid.
Ik hou met wel bezig met vrijwilligerswerk maar heb daarbij afstand gedaan van de minimale vergoedingen.
Echt letterlijk inactief ben ik dus niet.
Ik zag het nut er niet meer van in om bezoldigde arbeid te blijven verrichten. Het grootste deel van mijn inkomen ging
toch naar een spaarberg die alleen maar groter werd. Leningen heb ik niet. Wel een eigen woning en tuin zonder grote onderhoudskosten.
Dat betekent wel niet dat al de leefkosten gedragen worden door mijn persoonlijke inkomsten. Dat gaf ik al aan.
Momenteel heb ik een inwonende vriendin met een eigen inkomen.
Onze persoonlijke uitgaven betalen we zelf.
Al onze gemeenschappelijke huishoudkosten worden gewoon door twee gedeeld.
Van de maandelijkse kosten die ik hiervoor al aangaf draag ik momenteel alleen de helft.
Maar als mijn huidige relatie ten einde zou komen kan ik nog altijd alle kosten zelf dragen.
Alleen mijn huidig spaarquota zou dan afnemen.
Tot op heden heb ik nog altijd geen spijt van mijn beslissing. Het verlies aan inkomen mis ik eigenlijk niet. Ik moet er ook niet echt iets voor laten. Dat je iedere dag weet dat je je eigen agenda volledig kan bepalen en als je zelf wenst de beslommeringen van de wereld om je heen kan laten voor wat ze zijn is voor mij een onbetaalbare luxe.
Met officieel inactief bedoel ik gewoon dat ik momenteel geen inkomen heb uit bezoldigde arbeid.
Ik hou met wel bezig met vrijwilligerswerk maar heb daarbij afstand gedaan van de minimale vergoedingen.
Echt letterlijk inactief ben ik dus niet.
Ik zag het nut er niet meer van in om bezoldigde arbeid te blijven verrichten. Het grootste deel van mijn inkomen ging
toch naar een spaarberg die alleen maar groter werd. Leningen heb ik niet. Wel een eigen woning en tuin zonder grote onderhoudskosten.
Dat betekent wel niet dat al de leefkosten gedragen worden door mijn persoonlijke inkomsten. Dat gaf ik al aan.
Momenteel heb ik een inwonende vriendin met een eigen inkomen.
Onze persoonlijke uitgaven betalen we zelf.
Al onze gemeenschappelijke huishoudkosten worden gewoon door twee gedeeld.
Van de maandelijkse kosten die ik hiervoor al aangaf draag ik momenteel alleen de helft.
Maar als mijn huidige relatie ten einde zou komen kan ik nog altijd alle kosten zelf dragen.
Alleen mijn huidig spaarquota zou dan afnemen.
Tot op heden heb ik nog altijd geen spijt van mijn beslissing. Het verlies aan inkomen mis ik eigenlijk niet. Ik moet er ook niet echt iets voor laten. Dat je iedere dag weet dat je je eigen agenda volledig kan bepalen en als je zelf wenst de beslommeringen van de wereld om je heen kan laten voor wat ze zijn is voor mij een onbetaalbare luxe.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nice!
En dan kan ik begrijpen dat je je "rijk" voelt. Terecht.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik wou vanuit een praktijkgeval alleen maar aantonen dat er geen eenduidig juist antwoord te geven is op de topicvraag.
Ten eerste is de term rijk een volledig subjectief gegeven.
Ten tweede betekent een bepaalde geldsom bezitten, omschreven als bedrag in de titel, niet voor iedereen hetzelfde.
De een kan met eenzelfde bedrag voldoen aan zijn wensen en behoeften, een ander met minder en weer een ander komt nooit toe.
Een persoon kan zich dus rijk voelen en daar kan een wisselend bedrag voor volstaan.
Terwijl voor een ander dit iets totaal anders kan betekenen.
Dat je me het met me eens bent wil alleen maar zeggen dat je wat betreft dit onderwerp en mijn mening daarover ongeveer hetzelfde vooropstelt.
Alle regels en links waar naar verwezen wordt zijn alleen maar formules die weergeven wat de steller zijn verwachtingen over dit onderwerp zijn.
Ten eerste is de term rijk een volledig subjectief gegeven.
Ten tweede betekent een bepaalde geldsom bezitten, omschreven als bedrag in de titel, niet voor iedereen hetzelfde.
De een kan met eenzelfde bedrag voldoen aan zijn wensen en behoeften, een ander met minder en weer een ander komt nooit toe.
Een persoon kan zich dus rijk voelen en daar kan een wisselend bedrag voor volstaan.
Terwijl voor een ander dit iets totaal anders kan betekenen.
Dat je me het met me eens bent wil alleen maar zeggen dat je wat betreft dit onderwerp en mijn mening daarover ongeveer hetzelfde vooropstelt.
Alle regels en links waar naar verwezen wordt zijn alleen maar formules die weergeven wat de steller zijn verwachtingen over dit onderwerp zijn.
Vraagje: als je geen inkomen hebt uit arbeid hoe doe je het dan om in orde te blijven met de sociale zekerheid? (er vanuitgaande dat je niet getrouwd bent?)
-
- Verbannen Gebruiker
Ik ben inderdaad niet getrouwd.
Goden en wetgevers moeten mijn persoonlijke en tijdelijke relaties niet bezegelen.
Zoals ik al elders aangaf een goed uitgangspunt om versneld financieel onafhankelijk te zijn.
In orde blijven met de SZ is geen punt.
De meest voor de hand liggende oplossing werd ook al meermaals uitgelegd op dit forum.
Goden en wetgevers moeten mijn persoonlijke en tijdelijke relaties niet bezegelen.
Zoals ik al elders aangaf een goed uitgangspunt om versneld financieel onafhankelijk te zijn.
In orde blijven met de SZ is geen punt.
De meest voor de hand liggende oplossing werd ook al meermaals uitgelegd op dit forum.