Vanaf welk moment winst nemen
TIP
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Vanaf welk moment winst nemen
Dat is precies hoe het werkt. Maar je vergelijking met werknemers is misleidend.
Na meer dan 70 jaar onderzoek op gebied van portfolio management, is intussen bewezen dat je met herbalanceren uitstekende resultaten behaalt.
Na meer dan 70 jaar onderzoek op gebied van portfolio management, is intussen bewezen dat je met herbalanceren uitstekende resultaten behaalt.
"Rebalancing, or selling a portfolio's best performers to buy the worst performers periodically, is one of the best ways to protect against market movements altering a portfolio's risk profile."
"In summary, it's tough to predict where the market is headed, but we can control our portfolio's risk exposure through prudent rebalancing, and history suggests that will lead to better results for investors."
https://www.morningstar.com/articles/96 ... -rebalance
Dat is hindsight, achteraf enkele voorbeelden uitkiezen die over de jaren steeds gestegen zijn is gemakkelijk. Balanceren is ook niet alles verkopen en het later weer terug kopen. Balanceren is een deel verkopen omdat dat ene aandeel door koersstijging een te groot deel van de portefeuille uitmaakt, het is een vorm van risico spreiden, 50% van je belegd vermogen in Amazon, Fortis of L&H te riskant.karine schreef: ↑26 augustus 2021, 02:15 Moet je sommige aandelen herbalanceren ?
Ik bedoel neem een Microsoft, JNJ, Amazon, enz.
Wie zou het meest verdiend hebben, de jongens die deze aandelen kochten en er niet meer naar omkeken of de man die kocht en verkocht en een deel van zijn winst nam om zoveel tijd later weer terug aan te kopen ?
Voldoende spreiding lijkt mij juist een van de belangrijkste regels van een goede huisvader belegger, herbalanceren is dan onvermijdelijk wanneer één aandeel een te groot deel van de portefeuille uitmaakt. Is ook niet zo moeilijk, je kiest gewoon een maximum percentage dat één positie mag zijn, komt het erboven verkoop je een deel.
Wat je hier omschrijft heeft niks met balanceren te maken, dat is puur markt timing. Ook fondsen beleggers kunnen balanceren volgens hun vooropgesteld percentage, de verhouding tussen aandelenfondsen en vastrentend is bv een reden om te herbalanceren. Balanceren heeft met andere woorden nikst te maken met hoeveel winst een fonds of aandeel gemaakt heeft, wel met hoe groot de positie geworden is tov de rest.
waarschijnlijk wel.
Neem een Boeing, Greenyard, GE, en vele andere
Wie zou het meest verdiend hebben, de jongens die deze aandelen 5 jaar geleden kochten en er niet meer naar omkeken of de man die kocht en verkocht.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je hebt een stuk gelijk. Ik verkoop ook geen aandelen die goed gestegen zijn, maar (naar mijn mening) nog altijd goedkoop noteren. Mijn Tessenderlo en Picanol hou ik bijvoorbeeld nog steeds goed vast. Maar goed, ik ben de laatste om te beweren dat al mijn transacties feilloos zijn.karine schreef: ↑26 augustus 2021, 02:15 Moet je sommige aandelen herbalanceren ?
Ik bedoel neem een Microsoft, JNJ, Amazon, enz.
Wie zou het meest verdiend hebben, de jongens die deze aandelen kochten en er niet meer naar omkeken of de man die kocht en verkocht en een deel van zijn winst nam om zoveel tijd later weer terug aan te kopen ?
vortex schreef: ↑26 augustus 2021, 08:32 Dat is hindsight, achteraf enkele voorbeelden uitkiezen die over de jaren steeds gestegen zijn is gemakkelijk. Balanceren is ook niet alles verkopen en het later weer terug kopen. Balanceren is een deel verkopen omdat dat ene aandeel door koersstijging een te groot deel van de portefeuille uitmaakt, het is een vorm van risico spreiden, 50% van je belegd vermogen in Amazon, Fortis of L&H te riskant.
vortex schreef: ↑26 augustus 2021, 08:32 Voldoende spreiding lijkt mij juist een van de belangrijkste regels van een goede huisvader belegger, herbalanceren is dan onvermijdelijk wanneer één aandeel een te groot deel van de portefeuille uitmaakt. Is ook niet zo moeilijk, je kiest gewoon een maximum percentage dat één positie mag zijn, komt het erboven verkoop je een deel.
Voilà, ik kan het niet beter uitleggen!
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ik kan een ander voorbeeld geven:jugo schreef: ↑21 augustus 2021, 09:22Voor individuele aandelen klopt dit niet. Soms moet je de keuze maken een aandeel met verlies te verkopen om een groter verlies te vermijden en dat is een veel moeilijkere beslissing dan een aankoop.EarthNvstr1 schreef: ↑20 augustus 2021, 23:19
Daar ben ik het niet mee eens.
Verkopen is volgens mij even moeilijk of gemakkelijk (of hoe je er ook over denkt, of misschien eerder voelt) als aankopen.
Soms moet je de keuze maken een overgewaardeerd aandeel te kopen om winst te maken. Dat vind ik een veel moeilijker beslissing dan een verkoop.
Ik zal het anders zeggen: voor *mij* is verkopen even moeilijk of gemakkelijk als aankopen over het algemeen
Vandaar dat je best een strategie hebt waarbij je zowel voor aankopen als voor verkopen zoveel mogelijk je emoties buitenspel kan zetten. vanaf-welk-moment-winst-nemen-t30391.html#p520697
Iedereen begint met 0 op zijn beursrekening hé!
In het begin is je rekening maar een paar duizend of zo.
De enig manier om het hoger te krijgen is door aan en bij te kopen.
Dus als je rekening naar bvb 100.000 moet gaan, moet je dus aankopen doen!
Zeker als je wil spreiden in tijd en over posities.
Maar stopt het dan aan die 100k?
Nee natuurlijk niet, je zal hopelijk winst maken, je zal nog bijkopen en verkopen.
Dividenden ontvangen, die herbeleggen, kapitaalverhogingen, etc …
Conclusie, je bent een belegger en beleggen is een werkwoord!
Snappie
Nee natuurlijk niet, je zal hopelijk winst maken, je zal nog bijkopen en verkopen.
Snappie
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Uh ja, maar ik snap niet wat dit allemaal te maken heeft met dat verkopen moeilijker zou zijn dan aankopen.Jhn schreef: ↑27 augustus 2021, 11:02 Iedereen begint met 0 op zijn beursrekening hé!
Snappie![]()
Soit... ik kan best begrijpen dat iemand dat zo aanvoelt hoor