Vaste of variabel / TWIJFEL
TIP
Collega's,
Mijn vriendin (22) en ik (24) hebben afgelopen week de compromis getekend. Nu moeten we beslissen waar we onze lening zullen aangaan.
Het gaat over een nieuwbouw via projectontwikkeling.
Wij zitten beide bij KBC. Zicht, spaar en gezamelijke rekening staan hier.
Ikzelf heb al een lening (appartement) lopen bij KBC, maar bedrag wordt gerecupereerd via huurinkomsten.
Te lenen bedrag voor onze nieuwbouw, 325.000 euro op 25 jaar.
KBC
1.
Vaste rentevoet aan 1.95%. D.w.z. 1366 euro/maand.
Schuldsaldo 53 euro voor mezelf, 48 euro voor mijn vriendin om de 3 maand.
Brandverzekering komt jaarlijks op 650 euro.
Bij Fortis hebben ze ons 2 simulaties gegeven. Een vaste rentevoet is bij hun helemaal niet gunstig, dus was geen optie.
Fortis
2.
Variabel +4% / -4%
1ste herziening na 4 jaar.
Daarna herziening om de 5 jaar.
Rentevoet aan 1,33% op dit moment.
Totale terugbetaling 381.747 euro (1272,50 euro per maand met huidige rentevoet).
Worst case 1440 euro / maand - > 421.949,40 euro
3.
Variabel +2% / -5%.
1ste herziening na 15 jaar
Rentevoet aan 1,82% op dit moment.
Totale terugbetaling 403.830 euro (1346 euro per maand met huidige rentevoet).
Worst case 1467 euro / maand - > 418.428 euro
Schuldsaldo bij fortis is 50 voor mezelf, 45 euro voor mijn vriendin om de 3 maand.
Brandverzekering komt jaarlijks op 471 euro.
Ik lees hier op het forum allemaal totaalbedragen van SSV. Wij krijgen enkel onze 3maandelijkse premie, die telke malen naar beneden gaat. Hoe kan ik ons totaal SSV uitrekenen?
Wij zouden meer neigen naar een vaste rentevoet.
Misschien is er nog iets af te pitsen aan de brandverzekering bij KBC. SSV hebben we al 10% korting gekregen, meer was er niet aan te doen volgens de adviseur.
Welk type rentevoet zouden jullie aanraden?
Volgens mij zijn de rentevoeten zo laag, dat ze alleen maar zullen stijgen?
Ook een afspraak bij AXA gemaakt, die beloofde zeker onder de 1.95% vast te kunnen, alsook betere tarieven te kunnen geven voor SSV en BV. Maandag afspraak. Benieuwd!
Alvast bedankt voor jullie deskundig advies.
Groeten
Mijn vriendin (22) en ik (24) hebben afgelopen week de compromis getekend. Nu moeten we beslissen waar we onze lening zullen aangaan.
Het gaat over een nieuwbouw via projectontwikkeling.
Wij zitten beide bij KBC. Zicht, spaar en gezamelijke rekening staan hier.
Ikzelf heb al een lening (appartement) lopen bij KBC, maar bedrag wordt gerecupereerd via huurinkomsten.
Te lenen bedrag voor onze nieuwbouw, 325.000 euro op 25 jaar.
KBC
1.
Vaste rentevoet aan 1.95%. D.w.z. 1366 euro/maand.
Schuldsaldo 53 euro voor mezelf, 48 euro voor mijn vriendin om de 3 maand.
Brandverzekering komt jaarlijks op 650 euro.
Bij Fortis hebben ze ons 2 simulaties gegeven. Een vaste rentevoet is bij hun helemaal niet gunstig, dus was geen optie.
Fortis
2.
Variabel +4% / -4%
1ste herziening na 4 jaar.
Rentevoet aan 1,33% op dit moment.
Totale terugbetaling 381.747 euro (1272,50 euro per maand met huidige rentevoet).
Worst case 1440 euro / maand - > 421.949,40 euro
3.
Variabel +2% / -5%.
1ste herziening na 15 jaar
Rentevoet aan 1,82% op dit moment.
Totale terugbetaling 403.830 euro (1346 euro per maand met huidige rentevoet).
Worst case 1467 euro / maand - > 418.428 euro
Schuldsaldo bij fortis is 50 voor mezelf, 45 euro voor mijn vriendin om de 3 maand.
Brandverzekering komt jaarlijks op 471 euro.
Ik lees hier op het forum allemaal totaalbedragen van SSV. Wij krijgen enkel onze 3maandelijkse premie, die telke malen naar beneden gaat. Hoe kan ik ons totaal SSV uitrekenen?
Wij zouden meer neigen naar een vaste rentevoet.
Misschien is er nog iets af te pitsen aan de brandverzekering bij KBC. SSV hebben we al 10% korting gekregen, meer was er niet aan te doen volgens de adviseur.
Welk type rentevoet zouden jullie aanraden?
Volgens mij zijn de rentevoeten zo laag, dat ze alleen maar zullen stijgen?
Ook een afspraak bij AXA gemaakt, die beloofde zeker onder de 1.95% vast te kunnen, alsook betere tarieven te kunnen geven voor SSV en BV. Maandag afspraak. Benieuwd!
Alvast bedankt voor jullie deskundig advies.
Groeten
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Vaste of variabel / TWIJFEL
Wat bedoel je met +4%/-4%? Een variabele rentevoet kan enkel verdubbelen ...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Variabel is NOOIT interessant, tenzij het maar voor 10 jaar zou zijn.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zeer zeker foutief
Wat is voor jou een aanvaardbare risicofactor om variabel te kiezen. Hoeveel 1000 € ben je bereid om te offeren worst case bovenop het scenario van de vaste op 25 jaar.
Sta je open voor opsplitsing van het krediet om de totaallast te zakken tov alles variabel? Stuk variabel stuk vast?
Kan je bij AXA eens het tarief vast 25 jaar en variabel jaarlijks vragen aub, dit samen met ssv.
Wat betreft brand,kan je met axa alle kanten op.
Vind ik erg kort door de bocht. In heel veel gevallen is het net goedkoper om een deel van je lening variabel te zetten. Je zou mensen net moeten helpen met out of the box te denken in plaats van dit conservatief advies dat een variabele rentevoet nooit interessant is. Alles hangt af van de situatie en nooit of altijd bestaan niet in het geval van kredietverlening
.
@topicstarter: Ik zou zeker iets doen aan de prijs van je brandverzekering. 650 euro is VEEL teveel voor een woning van 325K. Je SSV moet ook nog naar beneden kunnen maar zit op een acceptabeler niveau.

@topicstarter: Ik zou zeker iets doen aan de prijs van je brandverzekering. 650 euro is VEEL teveel voor een woning van 325K. Je SSV moet ook nog naar beneden kunnen maar zit op een acceptabeler niveau.
-
- Hero Member
- Contacteer:
In dit geval: ja. Maar je lijkt met”nooit” te veralgemenen, vandaar mijn opmerking.
Voorts: prijs van brandverzekering is idd wel aan de hoge kant ... heb zelf ook een woning in deze prijsklasse en betaal 220€. SSV lijkt redelijk, wordt ook steeds minder natuurlijk.
enkel bij jaarlijks variabele is er die wettelijke beperking. Bij anderen kan dit dus effectief.Jiraisking schreef: ↑4 januari 2019, 18:36 Wat bedoel je met +4%/-4%? Een variabele rentevoet kan enkel verdubbelen ...
akkoord met deel 1 van antwoord!NS2SN schreef: ↑5 januari 2019, 00:00 Vind ik erg kort door de bocht. In heel veel gevallen is het net goedkoper om een deel van je lening variabel te zetten. Je zou mensen net moeten helpen met out of the box te denken in plaats van dit conservatief advies dat een variabele rentevoet nooit interessant is. Alles hangt af van de situatie en nooit of altijd bestaan niet in het geval van kredietverlening.
Niet met deel 2, onbepaalbaar, teveel variabelen bepalen die premie.
Er wordt nergens gesproken over de prijs vd woning, enkel leenbedrag. 220 eur lijkt mij abnormaal laag en zelfs quasi niet mogelijk? Ik betaal zelf meer dan die 650, maar is inclusief ectra dekkingen (zwembad, diefstal...)Jiraisking schreef: ↑5 januari 2019, 08:08
Voorts: prijs van brandverzekering is idd wel aan de hoge kant ... heb zelf ook een woning in deze prijsklasse en betaal 220€. SSV lijkt redelijk, wordt ook steeds minder natuurlijk.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Akkoord geen woningprijs. Kleine nuance, bij mij gaat het om een dakappartement van die prijs, geen woning, en een deel is dus gedekt via de polis van de gemeenschap.zao schreef: ↑5 januari 2019, 11:00Er wordt nergens gesproken over de prijs vd woning, enkel leenbedrag. 220 eur lijkt mij abnormaal laag en zelfs quasi niet mogelijk? Ik betaal zelf meer dan die 650, maar is inclusief ectra dekkingen (zwembad, diefstal...)Jiraisking schreef: ↑5 januari 2019, 08:08
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja dan is er uiteraard geen enkel voordeel aan de variabelezao schreef: ↑5 januari 2019, 10:57enkel bij jaarlijks variabele is er die wettelijke beperking. Bij anderen kan dit dus effectief.Jiraisking schreef: ↑4 januari 2019, 18:36 Wat bedoel je met +4%/-4%? Een variabele rentevoet kan enkel verdubbelen ...

Aha. Dat "deel" zal dus het overgrote deel zijn, en enkel voor verfraaiingen en eigen optiekeuzes + inboedel hebt u een eigen dekking.Jiraisking schreef: ↑5 januari 2019, 11:21Akkoord geen woningprijs. Kleine nuance, bij mij gaat het om een dakappartement van die prijs, geen woning, en een deel is dus gedekt via de polis van de gemeenschap.