Vastgoed, hoe begin je eraan?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Vastgoed, hoe begin je eraan?
Investeren in vastgoed? een goed idee?
Ik wil eventueel een appartement of een huis kopen als investering.
Bedoeling is dit te financieren met een lening + klein deel eigen inbreng.
Maar hoe weet je waar je uiteindelijk zal uitkomen?
Welke zijn de kosten waar je rekening mee moet houden bij aankoop?
Welke zijn de beheerskosten?
Hoe stel je budgetten op?
Hoe zit het met de lening? Kan je deze fiscaal inbrengen?
Wat indien je als eigenaar binnen enkele jaren zelf het pand wilt betrekken?
Zoveel vragen en nergens antwoorden...
Ik wil eventueel een appartement of een huis kopen als investering.
Bedoeling is dit te financieren met een lening + klein deel eigen inbreng.
Maar hoe weet je waar je uiteindelijk zal uitkomen?
Welke zijn de kosten waar je rekening mee moet houden bij aankoop?
Welke zijn de beheerskosten?
Hoe stel je budgetten op?
Hoe zit het met de lening? Kan je deze fiscaal inbrengen?
Wat indien je als eigenaar binnen enkele jaren zelf het pand wilt betrekken?
Zoveel vragen en nergens antwoorden...
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Vastgoed, hoe begin je eraan?
De beste investering in vastgoed is volgens mij door grond te kopen en dan er zelf op te (laten) bouwen. Als je nu een appartement of woning koopt betaal je sowieso nog steeds te veel. Echte koopjes zijn er momenteel nog steeds niet en ik betwijfel of die er ook echt gaan komen. Als je nu bouwgrond kan kopen voor een redelijke prijs moet je het zeker doen, als je er dan ook dadelijk wil op gaan bouwen natuurlijk. Maar wie wil nu zijn bouwgrond verkopen als hij de cash niet nodig heeft ?
Als je te veel moet lenen lijkt het mij niet interessant (max fiscaal voordeel is bij een lening voor eigen woonst).
Als je te veel moet lenen lijkt het mij niet interessant (max fiscaal voordeel is bij een lening voor eigen woonst).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik zou zeker nog wachten tot volgend jaar. Als de crisis blijft voortduren in 2009 dan zou de huizenmarkt wel eens kunnen instorten en kan je misschien koopjes doen. Ik blijf het vreemd vinden dat er mensen zijn die rotsvast geloven dat er geen crisis in de immobiliën zal komen. Had je een jaar geleden gezegd dat Fortis ei zo na over kop zou gaan dan had men je gek verklaard.
In deze tijden is alles mogelijk dus het beste wat je kan doen is wachten. Als iedereen blijft wachten dan komt er trouwens toch een forse prijsdaling.
In deze tijden is alles mogelijk dus het beste wat je kan doen is wachten. Als iedereen blijft wachten dan komt er trouwens toch een forse prijsdaling.
Dit is een [glow=red,2,300]GOUDEN[/glow] tip.Wook schreef: Ik zou zeker nog wachten tot volgend jaar. Als de crisis blijft voortduren in 2009 dan zou de huizenmarkt wel eens kunnen instorten en kan je misschien koopjes doen. Ik blijf het vreemd vinden dat er mensen zijn die rotsvast geloven dat er geen crisis in de immobiliën zal komen. Had je een jaar geleden gezegd dat Fortis ei zo na over kop zou gaan dan had men je gek verklaard.
Geld ook voor aankoop auto/moto....
Al deze markten zullen nog zware klappen krijgen....
Als je NU wat geld hebt blijf tot medio 2009 "de kat uit de boom kijken"
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Een papieren aandeel kan je niet vergelijken met grondstoffen zoals bv goud of onroerend goed. Er zal misschien wel een prijsdaling komen maar NOOIT zo extreem zoals bij aandelen. De huizen zijn wel overgewaardeerd in belgie. Er is hier dus ook wel een immo bubble en er zal wel een crisis komen maar nooit zo erg als in de US. In nederland is bv de immo nog meer overgewaardeerd dan hier net zoals in de US.Wook schreef: Ik zou zeker nog wachten tot volgend jaar. Als de crisis blijft voortduren in 2009 dan zou de huizenmarkt wel eens kunnen instorten en kan je misschien koopjes doen. Ik blijf het vreemd vinden dat er mensen zijn die rotsvast geloven dat er geen crisis in de immobiliën zal komen. Had je een jaar geleden gezegd dat Fortis ei zo na over kop zou gaan dan had men je gek verklaard.
Je moet altijd in een realistische waarde rekenen om zo'n gebouw te verwezenlijken. Het verschil in kostprijs voor het bouwen van een woning en de materialen gaat (helaas) nooit extreem verschillen in crisisperiode.
Ik weet één ding, ik gok liever op onroerend goed dan wel aandelen of zelfs momenteel cash op de bank hebben staan, de financiële crisis is verre van voorbij.
Heelwat materialen zijn nochtans fors goedkoper geworden de afgelopen maanden door de gedaalde vraag.Messerschmitt schreef:Een papieren aandeel kan je niet vergelijken met grondstoffen zoals bv goud of onroerend goed. Er zal misschien wel een prijsdaling komen maar NOOIT zo extreem zoals bij aandelen. De huizen zijn wel overgewaardeerd in belgie. Er is hier dus ook wel een immo bubble en er zal wel een crisis komen maar nooit zo erg als in de US. In nederland is bv de immo nog meer overgewaardeerd dan hier net zoals in de US.Wook schreef: Ik zou zeker nog wachten tot volgend jaar. Als de crisis blijft voortduren in 2009 dan zou de huizenmarkt wel eens kunnen instorten en kan je misschien koopjes doen. Ik blijf het vreemd vinden dat er mensen zijn die rotsvast geloven dat er geen crisis in de immobiliën zal komen. Had je een jaar geleden gezegd dat Fortis ei zo na over kop zou gaan dan had men je gek verklaard.
Je moet altijd in een realistische waarde rekenen om zo'n gebouw te verwezenlijken. Het verschil in kostprijs voor het bouwen van een woning en de materialen gaat (helaas) nooit extreem verschillen in crisisperiode.
Ik weet één ding, ik gok liever op onroerend goed dan wel aandelen of zelfs momenteel cash op de bank hebben staan, de financiële crisis is verre van voorbij.
Ik zie niet in hoe met name de prijzen op de appartementenmarkt in de nabije toekomst weer zullen beginnen stijgen. Momenteel slabakt de verkoop en als je rond je kijkt wat er nog in aanbouw is... Dus als je een appartement als een investering ziet zal je het toch een heel aantal jaren moeten bijhouden (en verhuren of erin gaan wonen).
Bouwgrond lijkt me de veiligste optie, die is nog steeds vrij schaars en de 'sociale' verkavelingen zijn vrij beperkt in aantal (bovendien is de oppervlakte daar wel erg beperkt tegenwoordig, ik bouw liever niet op 4 are bijvoorbeeld...)