Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Mogelijk zijn ook de ouders ingecalculeerd. Als de kids in de nesten zitten zijn de ouders sneller geneigd dan geld toe te stoppen dan wanneer het goed gaat. 
- OpelZafira
- Full Member

- Contacteer:
Voor een hyp. lening mag je mijns inzien enkel rekening houden met hetgeen netto op je loonbriefje staat en dus zeker (als je niet ontslagen wordt) op je rekening gestort wordt. Maaltijdchecques heeft niet iedereen en worden toegekend per gewerkte dag. Een firmawagen is leuk maar heeft zeker niet iedereen, laat staan dat dat geld in het zakje brengt. Het is enkel een besparing, iets wat je niet moet uitgeven, zolang je deze wagen hebt.
1700 euro (zelfs zonder autokosten) voor een koppel met twee opgroeiende kinderen (ook afhankelijk van de leeftijd) lijkt me erg krap. Er komt inderdaad kindergeld bij, dus hebben ze ongeveer 1930 euro per maand te besteden. Alles bijeen genomen zou ik niet graag in hun schoenen staan. Mogelijk is dat dan nog een lening op 30 jaar.
1700 euro (zelfs zonder autokosten) voor een koppel met twee opgroeiende kinderen (ook afhankelijk van de leeftijd) lijkt me erg krap. Er komt inderdaad kindergeld bij, dus hebben ze ongeveer 1930 euro per maand te besteden. Alles bijeen genomen zou ik niet graag in hun schoenen staan. Mogelijk is dat dan nog een lening op 30 jaar.
-
anonymous6
Ach, destijds betaalden mijn ouders ook méér af aan hypotheek dan m’n moeder op ’n maand verdiende. Dat was toen normaal.
Alleen had ieder gezin toen maar één wagen, geen GSMs – laat staan smartphones van 700 €, geen video, DVD, (spel)computer, etc.
En wij gingen minder op reis dan tegenwoordig.
Ze zijn er anders niet slechter uit gekomen, die ouders van mij. 2 eigendommen, helft van mijn en m’n zus haar huis betaald, en aan ’t overwegen om nog ’n eigendom te kopen.
En nochtans, dat waren gewone onderwijzers (enfin, directie op het einde, maar in het onderwijs doet dat niet echt veel qua loon).
Maar natuurlijk, ze hebben nooit met de centen gesmeten.
Alleen had ieder gezin toen maar één wagen, geen GSMs – laat staan smartphones van 700 €, geen video, DVD, (spel)computer, etc.
Ze zijn er anders niet slechter uit gekomen, die ouders van mij. 2 eigendommen, helft van mijn en m’n zus haar huis betaald, en aan ’t overwegen om nog ’n eigendom te kopen.
En nochtans, dat waren gewone onderwijzers (enfin, directie op het einde, maar in het onderwijs doet dat niet echt veel qua loon).
-
pattataolivia
- Sr. Member

Voor alle duidelijkheid: het koppel waarover ik het had zit nu in zware problemen. De bank heeft een lening toegestaan, in de tijd dat eigen inbreng nog niet van groot belang was, en de gezinsinkomsten vaak gewoon genegeerd werden. De druk op het koppel wordt met de dag groter, kinderen worden ouder,...en ook duurder. Die mensen leven met een zwaard boven het hoofd: niets mag fout lopen. Onverwachte uitgaven (vekeersboete, ongeval,...), zorgen voor constante druk. Bovendien, koppel heeft een paar 100€ per maand tekort. Gevolg: schulden stapelen zich op, en ook de intresten op die schulden. Misschien collectieve schuldenregeling over een jaartje?
'United in diversity' - E.U.
Niet met geld smijten is natuurlijk heel goede raad, maar laten we wel wezen: het waren andere tijden. Immo was goedkoper en de leenlast erodeerde veel sneller door hoge inflatie. En dingen zoals reizen, electro, telecom zijn nu een pak betaalbaarder dan vroeger. Niet dat ik vind dat je een smartphone moet hebben (heb er zelf geen), maar een simpele gsm koop je voor 40 euro, reizen kan je vaak spotgoedkoop doen, een tv kost 3 winkelkarren in de colruyt (vroeger meer als een maandloon), we bellen vaak gratis in de daluren,...djtw schreef:Ach, destijds betaalden mijn ouders ook méér af aan hypotheek dan m’n moeder op ’n maand verdiende. Dat was toen normaal.
Deze zaken waren vroeger echt luxeproducten, nu echter kan (praktisch) iedereen ze zich veroorloven zonder zich pijn te doen. Of ze nuttig zijn en je beter je geld aan iets anders besteedt...
Vele 'jonge' forum leden vergeten drie belangrijke verschillen tussen vandaag en 30 jaar geleden.
1 - 30 jaar geleden was de aankoopprijs van een huis, in verhouding, veel goedkoper dan vandaag, ik kocht 30 jaar geleden een huis, mijn huurder betaalde het in 20 jaar terug, vandaag heb je minmaal 40 jaar huurgeld nodig om je centen weer te hebben.
2 - Er was een enorme inflatie, uit mijn oude loonstrookjes merk ik dat mijn wedde op een bepaald ogenblik op 10 jaar verdubbelde.
3 - Spaargeld bracht toen veel op, ik heb kasbons gehad die 14.75 % netto gaven per jaar, na amper 6 jaar was je spaargeld in waarde verdubbeld.
Zien jullie de verschillen ?
1 - 30 jaar geleden was de aankoopprijs van een huis, in verhouding, veel goedkoper dan vandaag, ik kocht 30 jaar geleden een huis, mijn huurder betaalde het in 20 jaar terug, vandaag heb je minmaal 40 jaar huurgeld nodig om je centen weer te hebben.
2 - Er was een enorme inflatie, uit mijn oude loonstrookjes merk ik dat mijn wedde op een bepaald ogenblik op 10 jaar verdubbelde.
3 - Spaargeld bracht toen veel op, ik heb kasbons gehad die 14.75 % netto gaven per jaar, na amper 6 jaar was je spaargeld in waarde verdubbeld.
Zien jullie de verschillen ?
en hoeveel was je leenpercentage?
Kleine correctie Patrick1,
Spaarbons, Kasbons, temijnrekeningen zijn in Belgie nooit hoger geweest dan 13,75 %. Staatsleningen brachten toen 14,25 % op.
En dan bedoel ik wel Bruto!
Spaarbons, Kasbons, temijnrekeningen zijn in Belgie nooit hoger geweest dan 13,75 %. Staatsleningen brachten toen 14,25 % op.
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
vlo schreef:Kleine correctie Patrick1,
In NL 14.75 % in die tijd, in Luxemburg ook, en iedereen leed aan geheugenverlies in die tijd, als je begrijpt wat ik bedoel.
Juist ja, Patrick!
Maar als ex-bankier moest mijn geheugen steeds op scherp staan en meewerken aan belastingontduiking was al helemaal uit den boze
Maar als ex-bankier moest mijn geheugen steeds op scherp staan en meewerken aan belastingontduiking was al helemaal uit den boze
Hier nog iets over vastgoed die eraan denkt daar in te beleggen!
Mijn pensioenspaarplan brengt meer op dan vastgoed
Leesvoer, maar of het waar is?
Dat laat ik aan jullie over.
http://netto.tijd.be/dossier/10vragenaa ... .art?ckc=1
greetz
jempi25
Mijn pensioenspaarplan brengt meer op dan vastgoed
Leesvoer, maar of het waar is?
Dat laat ik aan jullie over.
http://netto.tijd.be/dossier/10vragenaa ... .art?ckc=1
greetz
jempi25
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Volgens mij zou jij heel geschikt zijn om oppasser bij de leeuwen in de zoo te zijn. Telkens als het hier rustig is gooi jij zo'n stukje vlees hier in de draad opdat de leeuwen het weer oneens zouden zijn en vechten voor elke centimeter grond. 
Goed gezien Spruitekop!
Ik wil het levendig houden en graag aan de 100.000 bezichtigingen komen, als starter van dit topic, krijg een fles champagne van de moderator dan!
Groetjes
Jempi25
Ik wil het levendig houden en graag aan de 100.000 bezichtigingen komen, als starter van dit topic, krijg een fles champagne van de moderator dan!
Groetjes
Jempi25
Wat men er ook moge over denken, indien men gaat voor veiligheid en kapitaalbescherming op heel lange termijn is beleggen in grond (alle soorten) m.i. niet te kloppen.
Criteria die ik daarvoor zou aanhouden zijn:
1. Koop bij voorkeur niet te ver van je deur
2. Koop liefst geen overstromingsgevoelig perceel
3. Koop niet in een impuls of in een openbare verkoop met vele gegadigden
4. Bestudeer de prijzen van gelijkaardige percelen in de directe omgeving; betaal dus niet veel te veel
5. Na aankoop, nooit je perceel verhuren/verpachten
6. Gebruik (beheer) indien mogelijk je grond ten eigen bate, zet er gewassen op, of bomen, of wat dan ook, hou er evt dieren op... (mogelijkheden legio). Als je dat allemaal zelf niet kan doen, zijn er loonwerkers die dat wel voor jou opknappen
7. Laat nooit je perceel beheren, gebruiken, inpalmen door natuurbeheerders of andere groene jongens/meisjes. Zij hebben niet het beste met jou voor!
Ik beschouw grond dus als een investering op zeer lange termijn, niet zozeer voor jezelf maar voor je nakomelingen, die het dan ook zouden moeten doorgeven aan de volgende generaties.
Criteria die ik daarvoor zou aanhouden zijn:
1. Koop bij voorkeur niet te ver van je deur
2. Koop liefst geen overstromingsgevoelig perceel
3. Koop niet in een impuls of in een openbare verkoop met vele gegadigden
4. Bestudeer de prijzen van gelijkaardige percelen in de directe omgeving; betaal dus niet veel te veel
5. Na aankoop, nooit je perceel verhuren/verpachten
6. Gebruik (beheer) indien mogelijk je grond ten eigen bate, zet er gewassen op, of bomen, of wat dan ook, hou er evt dieren op... (mogelijkheden legio). Als je dat allemaal zelf niet kan doen, zijn er loonwerkers die dat wel voor jou opknappen
7. Laat nooit je perceel beheren, gebruiken, inpalmen door natuurbeheerders of andere groene jongens/meisjes. Zij hebben niet het beste met jou voor!
Ik beschouw grond dus als een investering op zeer lange termijn, niet zozeer voor jezelf maar voor je nakomelingen, die het dan ook zouden moeten doorgeven aan de volgende generaties.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Verpachten daar kan ik inkomen, maar wat is er mis op verhuren op jaarbasis Vlo?vlo schreef:5. Na aankoop, nooit je perceel verhuren/verpachten.