Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Re: Vastgoed
hetzelfde zou je kunnen zeggen van maaltijdcheques. Maar met dat verschil dat de meesten deze wel hebben en er dus geen tegenkanting is 
Je krijgt bv 7 euro, waarvan je maar 1,09 euro zelf betaalt. En wat je werkgever betaalt is vrijgesteld van sociale lasten. Dus voor hem ook interessanter. Van "ontduiking" gesproken. Iemand problemen mee?
Je krijgt bv 7 euro, waarvan je maar 1,09 euro zelf betaalt. En wat je werkgever betaalt is vrijgesteld van sociale lasten. Dus voor hem ook interessanter. Van "ontduiking" gesproken. Iemand problemen mee?
-
pattataolivia
- Sr. Member

De hervorming van de fiscale aftrek wordt een moeilijke klus voor de overheid. Probleem is namelijk, de overheid heeft jarenlang, op alle mogelijke wijzen, verwerving van een enige woning gestimuleerd. Hypotheekaftrek, klein beschrijf, abattement, vrijstelling van successierechten op de gezinswoning. Het kon niet op. Eigenlijk is het dan ook gemakkelijk te voorspellen wat. In 2014 gaat gebeuren. Afschaffing is politieke zelfmoord, gezien het jarenlange aanmoedigingspolitiek. Vermoedelijk komen er weer typische 'overgangsmaatregelen', die de situatie alleen maar complexer maken. Weer een heel resem aan premietjes waar de ene wel en de andere helemaal niets aan heeft. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het klein beschrijf, een zogenaamde gunstmaatregel voor de minder begoede burger. Ik ken anders wel tientallen van die woningen die de kopers kochten voor een prikje en nu voor monsterbedragen verkopen. De logica is ver zoek.
'United in diversity' - E.U.
Ik lees hier over de aftrek van 2de woning die hier opgehemeld wordt, men zou er zelfs een gans huis mee kunnen betalen!
Zover ik weet schrijft betaald men gewoon de OV, daarbovenop personenbelasting gebasserd op het KI ("niet of particulier verhuurd"). De personenbelasting kan men neutraliseren door betaalde intresten (onroerend), deze hoeven zelfs niet betaald te zijn voor de 2 de woning.
Hoe men met deze "aftrek" wat dan ook kan betalen is mij een mysterie, bovendien valt er erg weinig af te schaffen. Ik vraag mij zelfs af of deze aftrek wel geregionaliseerd zal worden.
Zover ik weet schrijft betaald men gewoon de OV, daarbovenop personenbelasting gebasserd op het KI ("niet of particulier verhuurd"). De personenbelasting kan men neutraliseren door betaalde intresten (onroerend), deze hoeven zelfs niet betaald te zijn voor de 2 de woning.
Hoe men met deze "aftrek" wat dan ook kan betalen is mij een mysterie, bovendien valt er erg weinig af te schaffen. Ik vraag mij zelfs af of deze aftrek wel geregionaliseerd zal worden.
Bij ons werden er ook sociale woningen geintegreerd in onze villa wijk, de nieuwste gedachtengang blijkbaar.
Nu ik heb geen probleem met hen. Maar ik heb wel een probleem met mijn Kadastraal inkomen. Jaarlijks meer dan 1000 Euro netto te betalen. Voor hen inderdaad een sociale woning, met de nodige kortingen.
Bij mij werd indertijd (nu trouwens ook nog) het kadastraal inkomen berekend op de oppervlakte van het perceel, de grootte van de woning, de verhuurwaarde, en het confort .
Nu ik heb geen centrale verwarming, de sociale woningen wel.
Voor mij klopt het kadastraal inkomen van geen kanten.
Nu ik heb geen probleem met hen. Maar ik heb wel een probleem met mijn Kadastraal inkomen. Jaarlijks meer dan 1000 Euro netto te betalen. Voor hen inderdaad een sociale woning, met de nodige kortingen.
Bij mij werd indertijd (nu trouwens ook nog) het kadastraal inkomen berekend op de oppervlakte van het perceel, de grootte van de woning, de verhuurwaarde, en het confort .
Nu ik heb geen centrale verwarming, de sociale woningen wel.
Voor mij klopt het kadastraal inkomen van geen kanten.
-
anonymous6
Da's inderdaad krak hetzelfde. "Pak iedereen z'n maaltijdcheques af". Resultaat: je verliest 5,91 EUR netto per dag, 20 dagen per maand, dus iets van een 120 EUR netto. En je krijgt niks in de plaats. Dus een gemiddeld gezin 240 EUR per maand armer. 't Kot zou te klein zijn.Frisse Freddy schreef:hetzelfde zou je kunnen zeggen van maaltijdcheques. Maar met dat verschil dat de meesten deze wel hebben en er dus geen tegenkanting is
Maar dat zou allemaal gerechtvaardigd zijn onder het mom van "sommigen hebben géén maaltijdcheques, en sommigen maar een cheque van 4 EUR" etc.
Beetje serieus blijven.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Wat is er mis met een starterswoning? Je spaart er jaren huur mee uit en kan verbouwen op eigen tempo, weinig of geen verlies door beschrijfkosten mocht je het later willen verkopen. En verder heb je het voordeel dat je in bepaalde gevallen het kan afbreken (indien bvb. zeer slechte staat) en toch aan een BTW-tarief van 6% een nieuwe woning op die plaats neer te poten en tevens te genieten van premies bij verbouwingen.Frisse Freddy schreef:Starterswoning, het woord is gevallen. De onderlaag van de vastgoedmarkt, de benaming "starterswoning" werd uitgevonden door de vastgoedlobby om de benaming krot te kunnen vervangen door het vriendelijkere "starterswoning".
Wat denkt de vastgoedsector? 200 000 euro betalen (= 20 jaar elke maand 1000 euro aflossen) voor een woning die vaak bijna onbewoonbaar is en waar nog héél veel kosten aan zijn. Na renovatie is deze starterswoning nog steeds een starterswoning en krijg je je investering zeker niet terug.
Als je de prijzen van een krot bekijkt is het meestal maar iets meer dan de prijs van de bouwgrond, de extra voordelen (verbouwingspremies, lagere BTW-tarief) drijven natuurlijk de prijzen hier omhoog.
Laatst gewijzigd door Spruitekop op 16 januari 2013, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
anonymous6
Stukje uit de krant van vandaag over bedrijfswagens.
Dus aan alle afgunstigen, zie even wat DiRupo al "verwezenlijkt" heeft voor jullie.
Ongeveer 2.000 EUR méér per jaar.
Er zijn groepen die voor minder de boel plat leggen.
Ikzelf kan moeilijk vergelijken, want juist met de overgang veranderde ik van auto.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 130114_015" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus aan alle afgunstigen, zie even wat DiRupo al "verwezenlijkt" heeft voor jullie.
Ikzelf kan moeilijk vergelijken, want juist met de overgang veranderde ik van auto.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 130114_015" onclick="window.open(this.href);return false;
Niemand kan ontkennen dat bepaalde voordelen louter fiscaal toegekend werden. Maar eens moet het stoppen.
Dezelfde die roepen dan het veel te moeilijk wordt, waren altijd de oorzaak van het ontstaan.
Dezelfde die roepen dan het veel te moeilijk wordt, waren altijd de oorzaak van het ontstaan.
Terug in de tijd, de fiscale aftrek was 40 % van mijn lening, ik had een mooi inkomen, de huuropbrengst + de fiscale winst zorgden er voor dat mijn buitenverblijf voor 87 % betaald was, ik verhuurde goed. De meerwaardestijging kent iedereen. Ik leende voor evenveel % als kasbons in Nederland opbrachten. Zo waren er duizenden zoals ik. Dat was de gouden tijd.ronnie schreef:Ik lees hier over de aftrek van 2de woning die hier opgehemeld wordt, men zou er zelfs een gans huis mee kunnen betalen!
stijging met 893 euro tot 2887. Dus 900€ meer ipv 2000€ meer.djtw schreef:Stukje uit de krant van vandaag over bedrijfswagens.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Het is precies zo kalm op het vlak van vastgoed dat dit plots 'n draadje geworden is over bedrijfswagens.

Lees gewoon dit over de woonbonus: ga naar google en typ: ja_3_housingpremium_NL.pdf
Staat ongeveer alles in, gevolgen van de afschaffing dervan, en wat er in de plaats zou moeten komen in 2014...
Fiscale aftrek, werkloosheid, rente, vraag-aanbod, alles beïnvloedt de prijs ...
Ik krijg ongeveer een 17000 notariële aktes in mijn handen per jaar. En ja der zijn soms heeeeeeel grote prijsverschillen.
Mensen die voor 100.000€ iets mooi kunnen kopen van de familie. En ook ja mensen die 4 jaar geleden hebben gekocht en die nu weer verkopen voor 100.000€ meer. (ge kent het wel nieuwe vloer derin, goedkope keuken derbij, en de rest wa opkuisen)
Wat wel opvalt is dat nieuwbouw niet meer zo goed verkoopt... maja prijs schommelt rond 320.000 - 375.000 all in voor kleine gewone HOB of GB. Een nieuwe verkaveling die na 1.5 jaar nog maar voor de helft verkocht is ... en vroeger was dat direct uitverkocht hé.
Dan lees je dat in Duitsland de vastgoedprijzen in 10 jaar niet veranderd zijn
(logica
)
Mensen hebben daar meer geld over om in de economie te investeren ipv in hun bakstenen te steken. Tja ...
Vastgoed kan dalen maar kan ook gelijk blijven de volgende 10 jaar...
Alles wijst erop dat het naar beneden zou moeten gaan en het is niet omdat de prijs daalt dat het gemakkelijker wordt voor starters om iets te kopen.
Nog wat info over immo 2013:
http://vlaanderen.mediargus.be/Frames/A ... eview=True
Staat ongeveer alles in, gevolgen van de afschaffing dervan, en wat er in de plaats zou moeten komen in 2014...
Fiscale aftrek, werkloosheid, rente, vraag-aanbod, alles beïnvloedt de prijs ...
Ik krijg ongeveer een 17000 notariële aktes in mijn handen per jaar. En ja der zijn soms heeeeeeel grote prijsverschillen.
Mensen die voor 100.000€ iets mooi kunnen kopen van de familie. En ook ja mensen die 4 jaar geleden hebben gekocht en die nu weer verkopen voor 100.000€ meer. (ge kent het wel nieuwe vloer derin, goedkope keuken derbij, en de rest wa opkuisen)
Wat wel opvalt is dat nieuwbouw niet meer zo goed verkoopt... maja prijs schommelt rond 320.000 - 375.000 all in voor kleine gewone HOB of GB. Een nieuwe verkaveling die na 1.5 jaar nog maar voor de helft verkocht is ... en vroeger was dat direct uitverkocht hé.
Dan lees je dat in Duitsland de vastgoedprijzen in 10 jaar niet veranderd zijn
Mensen hebben daar meer geld over om in de economie te investeren ipv in hun bakstenen te steken. Tja ...
Vastgoed kan dalen maar kan ook gelijk blijven de volgende 10 jaar...
Alles wijst erop dat het naar beneden zou moeten gaan en het is niet omdat de prijs daalt dat het gemakkelijker wordt voor starters om iets te kopen.
Nog wat info over immo 2013:
http://vlaanderen.mediargus.be/Frames/A ... eview=True
Laatst gewijzigd door moehaha op 16 januari 2013, 23:16, 2 keer totaal gewijzigd.
-
pattataolivia
- Sr. Member

De Belgische baksteen is geen fabeltje. Vanavond hadden we een Hollandse collega op bezoek. Hij vertelde mij dat de obsessie van de Belgen met vastgoed, ongezonde proporties heeft aangenomen. In België ben je een buitenbeentje als huurder. Terwijl in heel wat landen huren eerder de regel is. Zeer vreemd allemaal. Is er hier dan echt een soort baksteenvirus ofzo
.
'United in diversity' - E.U.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Wat is er ongezond om een beetje zekerheid (een eigen woonst waar je zelf kan over beslissen) in te bouwen in z'n leven? 
Spruitekop schreef:Het is precies zo kalm op het vlak van vastgoed dat dit plots 'n draadje geworden is over bedrijfswagens.![]()
Met zo een weer 'vriezen die van de bouw uit' he : 2 weken extra legale vakantie - het is hun van harte gegund hoor.