Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
U bedoelt dat het langer duurt vooraleer huizen/appartementen verkocht geraken?Goldbug schreef:ik denk dat een groeiritme van 3.5% ad's op 1 maand op immoweb een teken aan de wand is...
Kan je de bron hiervan delen? Tnx
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... ober.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Davy V schreef:http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... ober.dhtml
Ja, wat die mensen dan tussen hun boterham eten, behalve witte producten, en andere goedkope brol is mij een raadsel ! Men spreekt in de volksmond niet voor niets van de choco- en confituur verkavelingen.
Sprak onlangs met een apotheker in zo een nieuwbouw verkaveling, het aantal anti depressiva gebruikers is er hoog !
Zou dit komen omdat ze zo "tevreden" zijn over hun nieuwe woning ? Of eerder van de stress om hun rekeningen betaald te krijgen ?
Elke bubbel eindigt met een parabolische versnelling van de trend ... en er zijn er altijd die op de top kopen.Davy V schreef:http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... ober.dhtml
*** citaat verwijderd ***
Volledig mee eens. Wacht nog even, en de huizenmarkt stagneert, en daarna stort het kaartenhuisje in elkaar !
Onmogelijk denk je, kijk naar Spanje, Portugal, Griekenland enz. Denk je nu echt dat wij op een eiland leven !
Maar ja, wat baten kaars en bril, als de uil niet zien een wil !
Maar, heb je cash, kijk nog even de kat uit de boom, binnenkort is het supersolden op de huizenmarkt !
Heb ik gelijk ? De 'nabije' toekomst zal het uitwijzen
ps. Mijn vrouw droomt al jaren van een appartement(je) aan zee, ik wacht op de supersolden, en dan...
Volledig mee eens. Wacht nog even, en de huizenmarkt stagneert, en daarna stort het kaartenhuisje in elkaar !
Onmogelijk denk je, kijk naar Spanje, Portugal, Griekenland enz. Denk je nu echt dat wij op een eiland leven !
Maar ja, wat baten kaars en bril, als de uil niet zien een wil !
Maar, heb je cash, kijk nog even de kat uit de boom, binnenkort is het supersolden op de huizenmarkt !
Heb ik gelijk ? De 'nabije' toekomst zal het uitwijzen
ps. Mijn vrouw droomt al jaren van een appartement(je) aan zee, ik wacht op de supersolden, en dan...
*** citaat ingekort door de moderator. Kort citaat = goed citaat !patrick1 schreef:
De vergelijking met Spanje, Portugal en Griekenland gaat niet op !
Deze landen hadden/ hebben een groot aantal 2de verblijfstoeristen die door de crisis hun eigendommen massaal hebben verkocht ( vaak gedwongen door wanbetaling en dit dan tegen soldenprijzen ) of aankopen hebben uitgesteld waardoor vele nieuwbouwprojecten ook failliet zijn gegaan met weeral soldenprijzen als gevolg.
In Spanje kan men deze toeristenregio's mooi onderscheiden van de gewone Spaanse residentiële zones waar de prijzen wel stagneren maar zeker niet in elkaar storten.
De vergelijking met bovenstaande landen gaat dan ook enkel op voor onze kuststrook waar na 2008 eenzelfde scenario zich voordeed ( dit voornamelijk door het wegtrekken van de Duitsers ) maar dit op een veel kleinere schaal en met vooral prijsstagnatie en langere periodes eer een vastgoed verkocht werd.
Daar deze trend op een heel kleine schaal was en van zeer korte duur, kon men deze zomer al vaststellen dat de prijzen tov 2008 zeer hard gestegen waren en weer vlotjes van de hand gingen.
Waarom de vergelijking ook al niet opgaat met België/ Vlaanderen is omdat ons land overvol zit ( en dan vergeten we de stad asielzoekers nog even die er elk jaar bijkomt ) en de vrije ruimtes superschaar zijn waardoor onze bouwgronden altijd duurder zullen blijven tov landen waar er nog genoeg ruimte vrij is.
Want als men tegenwoordig eens op immo-sites gaat kijken naar de prijzen van bouwgronden alleen liggen deze vaak bijna zo hoog als een de prijzen van ietswat oudere bestaande woningen.
Een prijsdruk op de bouwgronden denk ik wel dat er langzaam aan zal aankomen en zal dit weer als gevolg hebben dat velen hun bouwgronden niet op de markt zullen brengen waardoor er ook weer geen echte dalingen zullen komen maar eerder een prijsstagnatie.
Zolang er trouwens geen politiek signaal komt dat leningen van 30-40 jaar niet echt gezond zijn, zal er niet snel een ommekeer in onze koopwoede van vastgoed komen. Vastgoed blijft hierdoor betaalbaar, alleen de termijn is verdubbeld tov vroeger.
Er staat meer dan 200 miljard € op de Belg zijn spaarboekjes.De jonge koppels zullen misschien grotendeels afhaken voor hun eigen dure stulpje maar de al wat oudere Belg met geld zal deze huizen opkopen en verhuren aan anderen.
Zeker nu de spaarboekjes verlies lijden tov de inflatie,beleggingen extra zullen belast worden,RV waarschijnlijk opgetrokken naar 25%,enz,enz.
Eigenlijk zou er eens een studie moeten gemaakt worden over hoeveel vastgoed verkocht word aan mensen waarvan de lening eigen woning gedaan is en die terug lenen(opvraging kapitaal) voor 2de woning om te verhuren.Men zou ogen trekken vrees ik.
In een vastgoedcrash in Belgie geloof ik niet.Er zit nog teveel geld onder de mensen en de huurprijzen wegen ook zwaar op het gezinsbudget.Weliswaar zit het geld op de verkeerde plaatsen.
Zeker nu de spaarboekjes verlies lijden tov de inflatie,beleggingen extra zullen belast worden,RV waarschijnlijk opgetrokken naar 25%,enz,enz.
Eigenlijk zou er eens een studie moeten gemaakt worden over hoeveel vastgoed verkocht word aan mensen waarvan de lening eigen woning gedaan is en die terug lenen(opvraging kapitaal) voor 2de woning om te verhuren.Men zou ogen trekken vrees ik.
In een vastgoedcrash in Belgie geloof ik niet.Er zit nog teveel geld onder de mensen en de huurprijzen wegen ook zwaar op het gezinsbudget.Weliswaar zit het geld op de verkeerde plaatsen.
Mannekes slaap verder! Er zijn er die hier toch de mensen willen doen geloven dat het nog verder gaat met de woekerprijzen! Makelaars?
Kijk hier en dit is niet Spanje, heb het reeds enkele keren hier in dit Topic aangehaald, maar daar krijgen we geen antwoord op?
http://www.eifel.de/go/immobilien-detail/930.html 189.000 €
http://www.eifel.de/go/immobilien-detail/742.html 139.000 €
http://www.eifel.de/go/immobilien-detail/1028.html 99.000 €
http://www.eifel.de/go/immobilien-detail/708.html 175.000 €
Deze betaal je hier vast en zeker meer en kijk maar eens verder
Duitsland, machtig land, duur land en toch goedkope woningen voor 100.000, 150.000 € prachtig.
Groetjes
jempi25
Kijk hier en dit is niet Spanje, heb het reeds enkele keren hier in dit Topic aangehaald, maar daar krijgen we geen antwoord op?
http://www.eifel.de/go/immobilien-detail/930.html 189.000 €
http://www.eifel.de/go/immobilien-detail/742.html 139.000 €
http://www.eifel.de/go/immobilien-detail/1028.html 99.000 €
http://www.eifel.de/go/immobilien-detail/708.html 175.000 €
Deze betaal je hier vast en zeker meer en kijk maar eens verder
Duitsland, machtig land, duur land en toch goedkope woningen voor 100.000, 150.000 € prachtig.
Groetjes
jempi25
*** Overbodig citaat verwijderd door de moderator. Gebruik aub geen quote als je reageert op het voorgaande bericht ***
Dit is al heel lang geweten, de Nederlanders kopen allang massaal vastgoed in de Duitse grensstreek met Nederland/ België.
In deze streek is er ook nog grond beschikbaar. Zoals ik met bovenstaande post al aanhaalde. De dag van vandaag kost een modale gezinswoning niets in verhouding met de grondprijs. Kan me dit laatste dus aan een goede prijs kopen, dan blijft alles goed betaalbaar.
Tevens moeten we in het Duitse voorbeeld rekening houden met een pak minder lasten/ taksen en kosten waardoor er net als in hun supermarkten, goedkopere prijzen mogelijk zin tov hun dure buurland België.
Dit is al heel lang geweten, de Nederlanders kopen allang massaal vastgoed in de Duitse grensstreek met Nederland/ België.
In deze streek is er ook nog grond beschikbaar. Zoals ik met bovenstaande post al aanhaalde. De dag van vandaag kost een modale gezinswoning niets in verhouding met de grondprijs. Kan me dit laatste dus aan een goede prijs kopen, dan blijft alles goed betaalbaar.
Tevens moeten we in het Duitse voorbeeld rekening houden met een pak minder lasten/ taksen en kosten waardoor er net als in hun supermarkten, goedkopere prijzen mogelijk zin tov hun dure buurland België.
"De al wat oudere Belg met geld zal deze huizen opkopen en verhuren aan anderen"
Eerst zijn ze veel geld kwijt op de beurs en nu raad je ze nog aan om vastgoed te kopen wanneer de bubbel zal uiteenspatten?
En hoe lang ga je dit dan volhouden tot je 90jaar bent? En de meserie van de huurders moet je er ook bijnemen.
Geniet eens van je oude dag, geniet van je geld waar je je hele leven voor gewerkt hebt.
Ga op reis, koop een mooie auto,mobielhome,eens uiteten? Waarom nog meer willen en wat met je geld doen als je 80jaar oud ben?
Je kan het dan spenderen aan rusthuisrekeningen of een mooie kist voor in de grond.
Davy v ik heb compassie met je.(oud en versleten en veel geld)
Eerst zijn ze veel geld kwijt op de beurs en nu raad je ze nog aan om vastgoed te kopen wanneer de bubbel zal uiteenspatten?
En hoe lang ga je dit dan volhouden tot je 90jaar bent? En de meserie van de huurders moet je er ook bijnemen.
Geniet eens van je oude dag, geniet van je geld waar je je hele leven voor gewerkt hebt.
Ga op reis, koop een mooie auto,mobielhome,eens uiteten? Waarom nog meer willen en wat met je geld doen als je 80jaar oud ben?
Je kan het dan spenderen aan rusthuisrekeningen of een mooie kist voor in de grond.
Davy v ik heb compassie met je.(oud en versleten en veel geld)
Laatst gewijzigd door epic op 5 november 2011, 12:44, 2 keer totaal gewijzigd.
@epic.
Ik stel alleen maar vast in mijn omgeving( oudere familie,kennissen en collega's) dat deze de laatste jaren meer en meer vastgoed kopen.Koppels achteraan de 40 begin 50 jaar.Meestal tweeverdieners waarvan eigen woning afbetaald is en kinderen (bijna) de deur uit zijn.Sommigen al geerft.Meestal doodgewone arbeiders,bedienden die tot hun 18 naar school zijn geweest.Zeker geen grootverdieners maar nuchtere mensen die met eigen handen iets opgebouwd hebben.
Wat zij met hun kapitaal doen zijn mijn zaken niet.Ik stel alleen maar vast.
Op het bedrijf waar ik werk zijn er pakweg 2 generaties.De al wat (met alle respect) ouderen en interimarbeiders.Jonge veulens vooraan de 20.Ik zit daar middenin.
Wat voor een hemelsbreed verschil je daarin opmerkt is gigantisch.De meeste jongeren hebben totaal geen toekomstverwachting voor hunzelf uitgestippeld.Ze modderen maar wat aan.Gsm,i-pod/pad,internet,gamen,facebook,feestje bouwen.Leven van weekend tot weekend.Dat is hun leven.Sparen?Nooit van gehoord.
Jongeren die al zeer vlug alleen gaan wonen omdat ze denken dat ze thuis in hun vrijheid beperkt worden.Ik kan ze al op 2 handen niet meer tellen.
Het ziekteverzuim onder de jongeren is dubbel zo groot als bij de ouderen.We doen nochtans hetzelfde werk.
Ik stel alleen maar vast.
Ik vind ook dat vastgoed duur tot zeer duur is in Belgie.Ik heb dan nog het geluk dat we in één van de "goedkoopste" regio's van de Kempen wonen.
Maar in het leven moet je nu éénmaal meer en meer prioriteiten stellen.Een chique wagen,reisjes,weekendjes,citytripjes,de laatste nieuwe snufjes,elk weekend op de lappen gaan.Het zal allemaal een paar jaar moeten wachten.
Ik heb ook totaal geen behoefte om een 2de,3de woning te kopen.Eerder minder te gaan werken als het kan.Laat dat duidelijk zijn.
Ik stel alleen maar vast in mijn omgeving( oudere familie,kennissen en collega's) dat deze de laatste jaren meer en meer vastgoed kopen.Koppels achteraan de 40 begin 50 jaar.Meestal tweeverdieners waarvan eigen woning afbetaald is en kinderen (bijna) de deur uit zijn.Sommigen al geerft.Meestal doodgewone arbeiders,bedienden die tot hun 18 naar school zijn geweest.Zeker geen grootverdieners maar nuchtere mensen die met eigen handen iets opgebouwd hebben.
Wat zij met hun kapitaal doen zijn mijn zaken niet.Ik stel alleen maar vast.
Op het bedrijf waar ik werk zijn er pakweg 2 generaties.De al wat (met alle respect) ouderen en interimarbeiders.Jonge veulens vooraan de 20.Ik zit daar middenin.
Wat voor een hemelsbreed verschil je daarin opmerkt is gigantisch.De meeste jongeren hebben totaal geen toekomstverwachting voor hunzelf uitgestippeld.Ze modderen maar wat aan.Gsm,i-pod/pad,internet,gamen,facebook,feestje bouwen.Leven van weekend tot weekend.Dat is hun leven.Sparen?Nooit van gehoord.
Jongeren die al zeer vlug alleen gaan wonen omdat ze denken dat ze thuis in hun vrijheid beperkt worden.Ik kan ze al op 2 handen niet meer tellen.
Het ziekteverzuim onder de jongeren is dubbel zo groot als bij de ouderen.We doen nochtans hetzelfde werk.
Ik stel alleen maar vast.
Ik vind ook dat vastgoed duur tot zeer duur is in Belgie.Ik heb dan nog het geluk dat we in één van de "goedkoopste" regio's van de Kempen wonen.
Maar in het leven moet je nu éénmaal meer en meer prioriteiten stellen.Een chique wagen,reisjes,weekendjes,citytripjes,de laatste nieuwe snufjes,elk weekend op de lappen gaan.Het zal allemaal een paar jaar moeten wachten.
Ik heb ook totaal geen behoefte om een 2de,3de woning te kopen.Eerder minder te gaan werken als het kan.Laat dat duidelijk zijn.
En in welke vastgoed moet men dan investeren? Oude rijwoningen met veel werk aan waar ze 200000euro voor vragen.
Oudere Belgen willen hun oude huizen kwijt laat staan dat ze er nog bij zullen kopen.
Oudere Belgen willen hun oude huizen kwijt laat staan dat ze er nog bij zullen kopen.
Diegene die ik ken investeren in alles.De ene heeft een appartement(en),de andere een rijwoning,lostaande woning,bouwgrond.Noem maar op.epic schreef:En in welke vastgoed moet men dan investeren? Oude rijwoningen met veel werk aan waar ze 200000euro voor vragen.
Eentje heeft een rijwoning omgebouwd tot 4 studentenkoten.
Hoe ze het doen weet ik niet maar ze hebben het.Het fijne weet ik er allemaal niet van omdat ik andere prioriteiten stel in het leven.
Laat ik ook duidelijk zijn dat het een zeer kleine minderheid is die dit doen.Er zijn bij ons zelfs bijna gepensioneerden die klagen dat ze niet meer zullen rondkomen éénmaal op "rust".
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Vastgoed bezitten is allemaal goed en wel, maar 't spijtige is dat het toch moeilijk is om "deftige" huurders te vinden omdat men meer en meer direct de stap zet naar een koopwoning waardoor de verhuurders moeten vissen in een vijver met huurders die nooit eigenaar kunnen en zullen worden, wat dan weer als gevolg heeft dat die mensen (en we moeten een kat een kat noemen) die minder geld hebben vaak sociaal zwakker zijn en minder zorg dragen voor andermans (=de verhuurder) eigendom.
Koppel dat aan 't feit dat huurders sterker staan qua rechten dan de verhuurder en dat men (reken maar) binnenkort de effectieve huurinkomsten zal belasten en das de reden waarom wij het hier bij één woning houden.
Zijn wel aan het uitkijken naar een lapje bouwgrond bij (evt voor de kinderen) omdat je daar minder kosten aan hebt dan een huis dat je verhuurt, je bent echt eigenaar en geen pseudo-eigenaar (huurders hebben teveel rechten), je moet je grond niet isoleren en verkopen is nooit een probleem want grond veroudert niet en er zullen steeds mensen zijn die zelf willen bouwen.
Koppel dat aan 't feit dat huurders sterker staan qua rechten dan de verhuurder en dat men (reken maar) binnenkort de effectieve huurinkomsten zal belasten en das de reden waarom wij het hier bij één woning houden.
Zijn wel aan het uitkijken naar een lapje bouwgrond bij (evt voor de kinderen) omdat je daar minder kosten aan hebt dan een huis dat je verhuurt, je bent echt eigenaar en geen pseudo-eigenaar (huurders hebben teveel rechten), je moet je grond niet isoleren en verkopen is nooit een probleem want grond veroudert niet en er zullen steeds mensen zijn die zelf willen bouwen.