Vastgoedfondsen zoals Wereldhave
TIP
Vastgoedfondsen zoals Wereldhave
Bij KBC kochten mijn ouders ooit WERELDHAVE SIC DIV (NL0000289213), wat een vastgoedfonds is dat de bank blijkbaar ooit heeft aangeraden. Gekocht aan 57,94 euro staat nu nog maar 51,62 euro, zie: http://grafieken.tijd.be/12218" onclick="window.open(this.href);return false;.
In april stond het nog 65 euro maar sindsdien is de koers neerwaarts dus wou vragen of iemand enig idee heeft waarom dit zo is en of het best is van dit te verkopen of niet. Heb niet veel voeling met vastgoed fondsen vandaar mijn vraag.
In april stond het nog 65 euro maar sindsdien is de koers neerwaarts dus wou vragen of iemand enig idee heeft waarom dit zo is en of het best is van dit te verkopen of niet. Heb niet veel voeling met vastgoed fondsen vandaar mijn vraag.
Re: Vastgoedfondsen zoals Wereldhave
Is een aandeel,geen fonds.
Het aandeel zelf volg ik niet maar aan de grafiek te zien zijn er wel veel betere vastgoed aandelen. kijk gewoon al naar wereldhaven Belgium http://grafieken.tijd.be/60115831" onclick="window.open(this.href);return false;
Het aandeel dat de bank aanraadde lijkt op het eerste zicht één van de minder presterende in de vastgoedsector.
Het aandeel zelf volg ik niet maar aan de grafiek te zien zijn er wel veel betere vastgoed aandelen. kijk gewoon al naar wereldhaven Belgium http://grafieken.tijd.be/60115831" onclick="window.open(this.href);return false;
Het aandeel dat de bank aanraadde lijkt op het eerste zicht één van de minder presterende in de vastgoedsector.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Kijk niet alleen naar de koers maar ook naar het dividend, vastgoedaandelen (en dus ook vastgoedfondsen?) keren doorgaans een hoog dividend uit. Dus alleen naar de koers kijken geeft een onvolledig beeld.
Akkoord over het dividend maar ik blijf wel bij mijn stelling. De koers van de meeste vastgoedbevaks staan gelijk of hoger dan de koers voor 2008. Bij wereldhave is dit niet het geval en blijft maar ter plaatste trappelen sinds 2009. Dus lijkt mij dit één van de minder vastgoedbevaks in vergelijking met de rest.
De koers uit het verleden is inderdaad verre van de enige factor om een aandeel te beoordelen, eigenlijk doet die informatie er zelfs heel weinig toe. Het aandeel kan er in 2009 heel anders uitgezien hebben als vandaag, waardoor de waardering ook anders zal zijn.Denfi schreef:Akkoord over het dividend maar ik blijf wel bij mijn stelling. De koers van de meeste vastgoedbevaks staan gelijk of hoger dan de koers voor 2008. Bij wereldhave is dit niet het geval en blijft maar ter plaatste trappelen sinds 2009. Dus lijkt mij dit één van de minder vastgoedbevaks in vergelijking met de rest.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Volgens mij is WEHB een van de betere GVVs in Belgie. Zie post in GVV draad op 22 november 11:04Denfi schreef:...kijk gewoon al naar wereldhave Belgium ....
Maar vanwaar dan de neerwaartse koers sinds april van moederbedrijf WERELDHAVE NL0000289213, zie: http://grafieken.tijd.be/12218" onclick="window.open(this.href);return false; en vooral, hoe zie je dit verder evolueren. Heb zoals gezegd geen ervaring met vastgoedfondsen dus best houden of verkopen?Belca2 schreef:Volgens mij is WEHB een van de betere GVVs in Belgie. Zie post in GVV draad op 22 november 11:04Denfi schreef:...kijk gewoon al naar wereldhave Belgium ....
Ik volg de Nederlandse bevaks niet van nabij. Er is een kapitaalverhoging geweest van €525M aan een koers van €49.
De zin daarvoor zei ik dat er betere zijn dan het (Nederlandse) wereldhave en dan verwees ik naar wereldhaven Belgium.Belca2 schreef:Volgens mij is WEHB een van de betere GVVs in Belgie. Zie post in GVV draad op 22 november 11:04Denfi schreef:...kijk gewoon al naar wereldhave Belgium ....
Ik denk dat sommige mij verkeerd begrepen. Ik weet dat je niet teveel rekening moet houden met een koers uit het verleden. Ik had nu gewoon de koersen van de vastgoedbevaks met elkaar vergeleken. En dan is het gewoon een feit dat de ouders van Omega6 met dit aandeel op verlies staat terwijl het met de meeste andere vastgoedbevaks winst zou hebben. Dus KBC heeft, als je het bekijkt op vandaag, geen goed advies gegeven. Wat de toekomst zal geven is afwachten.
-Sinds 2009 hebben ze 24.77* € aan dividend uitbetaald. (ik heb de eerste hit in google als basis gebruikt analist.be)Denfi schreef: Ik denk dat sommige mij verkeerd begrepen. Ik weet dat je niet teveel rekening moet houden met een koers uit het verleden. Ik had nu gewoon de koersen van de vastgoedbevaks met elkaar vergeleken. En dan is het gewoon een feit dat de ouders van Omega6 met dit aandeel op verlies staat terwijl het met de meeste andere vastgoedbevaks winst zou hebben. Dus KBC heeft, als je het bekijkt op vandaag, geen goed advies gegeven. Wat de toekomst zal geven is afwachten.
-Er is een splitsing geweest met andere woorden men heeft nu voor ieder stuk dat men gekocht heeft voor 2/12/2014 1.15 stukken gekregen. Dus als ik goed reken is de huidige waarde t.o.v. de aankoopwaarde 51,62 *1.15 = 59,63 (omwille van de 'ooit' ga ik er vanuit dat het voor 2/12/2014 is aangekocht).
*aangepast voor 2015 owv splitsing en afronding van 24,765.
Hoe kom je dan op verlies uit?
Stel dat ze dit aandeel in 2009 voor ex coupon hebben aangekocht (ik neem deze assumptie om dat de topic starter schreef 'ooit')dan kom ik aan een winst van 26,46* € per aandeel (59,63 - 57,94 + 24,77) of een return van 45,66% sinds 2009. (onder voorbehoud van rekenfouten)
Als je een return hebt van 45,66% sinds 2009, is dat dan goed advies geweest?
Dat lijkt me moeilijk om te beantwoorden als je niet de context kent (hoe past dit binnen het portfolio, welk risico wilden de ouders van de topic starter nemen,...).
Ik vind jouw uitspraak: "Dus KBC heeft, als je het bekijkt op vandaag, geen goed advies gegeven." dan ook kort door de bocht.
Dan de vraag van de topic starter: moet je dit verkopen of niet?
Zelf volg ik het niet maar ik vind de belegger wel een goede eerste bron voor vastgoed.
Zij geven het een lage risico rating en raden aan het te houden+.
Er wordt geen melding gemaakt van lijken die nog uit de kast moeten vallen.
Historisch gezien is dit een vastgoed aandeel met een eerder hoge pay-out ratio en bevestigt het over 2015 maar zoals al zo vaak gezegd dat geeft geen garanties voor de toekomst. Morgen kan de hele beurs crashen en dan is het misschien een pak minder waard.
Misschien moet je de context ook mee in rekening nemen:
-Past het in de portfolio?
-Indien je het verkoopt wat zou je in de plaats (laten) kopen? Verwacht je daar meer return van en waarom?
@pleh: bedankt om dit te willen uitklaren. volledig akkoord met je vragen als besluit. daar moet iedere belegger mee beginnen.
Als het effectief waar is van de 45,66% return trek ik mijn uitspraak in. Dan moet ik toegeven dat ik fout zat.pleh schreef: Als je een return hebt van 45,66% sinds 2009, is dat dan goed advies geweest?
Dat lijkt me moeilijk om te beantwoorden als je niet de context kent (hoe past dit binnen het portfolio, welk risico wilden de ouders van de topic starter nemen,...).
Ik vind jouw uitspraak: "Dus KBC heeft, als je het bekijkt op vandaag, geen goed advies gegeven." dan ook kort door de bocht.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Itis is verkocht onder boekwaarde maar vind het goede zaak dat ze uit Finland zijn vertrokken. Minder huur inkomsten maar nog geen idee welke impact dit gaat hebben op het directe resultaat.
Verder ook nog meer huurinkomsten,
het is voor de verandering eens een goede dag
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
De kern van het probleem bij Wereldhave is dat ze een portefeuille tweederangs winkelvastgoed bezitten, net de sector waar de hardste klappen gevallen zijn.
De hamvraag is of de bodem nu bereikt is. Zo ja, dan pak je een mooi dividendrendement mee. Zo nee, dan kun je beter verkopen.
De hamvraag is of de bodem nu bereikt is. Zo ja, dan pak je een mooi dividendrendement mee. Zo nee, dan kun je beter verkopen.
-
anonymous9
Belangrijker is de daling van de LTV ratio met 6%, waardoor Wereldhave hun overgewaardeerd vastgoed kan beginnen afboeken tegen het jaareinde, zodat de LTV ratio (ondanks de lagere vastgoedwaarde) ongewijzigd zal blijven. Ik voorzie dus dat die 6% lagere LTV ratio 'opgesoupeerd' zal worden door waardeverminderingen op het vastgoed.Henkie1984 schreef: ↑18 oktober 2018, 10:48 Itis is verkocht onder boekwaarde maar vind het goede zaak dat ze uit Finland zijn vertrokken. Minder huur inkomsten maar nog geen idee welke impact dit gaat hebben op het directe resultaat.