Veel te lage schatting woning
TIP
Veel te lage schatting woning
Hallo,
Wij hebben een huis gekocht. De eigenaars hebben in 2016 hun huis door een officiële schatter/landeter laten schatten.
De bank aanvaarde dit schattingsverslag niet want het moest een verslag zijn van het expertise bureau waar zij mee samenwerkte. Ondertussen is dit gebeurt en hebben wij dit verslag gekregen.
Hun verslag van de bank is 70 000 euro lager geschat als het eerste verslag. er zit 2 jaar tussen, maar ik denk niet dat een huis 70 000 euro daalt in waarde op 2j.
De bankdirecteur heeft mij zelf gecontacteerd om te zeggen dat hij dit raar vindt en heeft een herziening gevraagd.
2de verlag binnen. nog steeds 50 000 euro lager dan het eerste verslag.
Terwijl in de omschrijving van het huis alles positief is.
Ik heb dan maar de naam van die expertise eens opgzocht. Deze krijgt heel slechte commentaar van mensen.
Nu is mijn vraag of wij hier iets aan kunnen doen, want hoe lager de schatting, hoe nadeliger voor onze rentevoet.
Groetjes.
Wij hebben een huis gekocht. De eigenaars hebben in 2016 hun huis door een officiële schatter/landeter laten schatten.
De bank aanvaarde dit schattingsverslag niet want het moest een verslag zijn van het expertise bureau waar zij mee samenwerkte. Ondertussen is dit gebeurt en hebben wij dit verslag gekregen.
Hun verslag van de bank is 70 000 euro lager geschat als het eerste verslag. er zit 2 jaar tussen, maar ik denk niet dat een huis 70 000 euro daalt in waarde op 2j.
De bankdirecteur heeft mij zelf gecontacteerd om te zeggen dat hij dit raar vindt en heeft een herziening gevraagd.
2de verlag binnen. nog steeds 50 000 euro lager dan het eerste verslag.
Terwijl in de omschrijving van het huis alles positief is.
Ik heb dan maar de naam van die expertise eens opgzocht. Deze krijgt heel slechte commentaar van mensen.
Nu is mijn vraag of wij hier iets aan kunnen doen, want hoe lager de schatting, hoe nadeliger voor onze rentevoet.
Groetjes.
Re: Veel te lage schatting woning
Er gebeuren expertise's die de opdracht gever vrolijk maken ( overschatting )
Er gebeuren expertise's die de opdracht gever treurig maken ( echte marktwaarde )
En ja de banken beginnen nu terug wat strenger te worden.
Nu wat die rentevoet betreft , andere bank contacteren ?
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kan altijd een andere bank proberen? Bij Belfius was een schatting van de woning niet verplicht/noodzakelijk en wij hebben ongeveer 95% van de aankoopprijs ontleend. In ons geval heeft trouwens bijna geen enkele bank om een schattingsverslag verzocht.
welke waarde neemt de bank eigenlijk?
de waarde bij gedwongen (dringende) verkoop
de marktwaarde
iets ertussen?
Voor een specialer huis kan dat al snel 50.000 euro maken.
Ook als het om een landelijke woning gaat, die volgens de pers niemand nog wil
de waarde bij gedwongen (dringende) verkoop
de marktwaarde
iets ertussen?
Voor een specialer huis kan dat al snel 50.000 euro maken.
Ook als het om een landelijke woning gaat, die volgens de pers niemand nog wil
Zal iets zijn in de trend van bvb 200.000 € Geschat.
En dan kan men slechts 80 % lenen.
Blijkbaar komen de good old days bij kredieten terug.
Estate Guru believer.
Bij de banken waar we zijn geweest hebben ons 3 ervan een schattingsverslag gevraagd.
Deze bank geeft ons de beste voorwaarden en daar mogen we zelf nog 100% lenen.
Die schatting van de vorige eigenaar zou ik niet te fel vertrouwen.
Als ik mijn kot moeten laten schatten door een officiële schatter en ik wil een zo hoog mogelijke prijs, dan ga ik en hem vragen om het zo hoog mogelijk te schatten en uiteraard alle positieve punten aanhalen.
Als ik een huis zo laag mogelijk wil laten schatten (omdat ik het van mijn hex moet afkopen bv) dan ga ik zeggen dat hij niet overdrijft en het zo veel mogelijk afbreken.
En ja in principe mogen ze hun niet laten beïnvloeden, maar... wie betaalt bepaalt...
Als ik mijn kot moeten laten schatten door een officiële schatter en ik wil een zo hoog mogelijke prijs, dan ga ik en hem vragen om het zo hoog mogelijk te schatten en uiteraard alle positieve punten aanhalen.
Als ik een huis zo laag mogelijk wil laten schatten (omdat ik het van mijn hex moet afkopen bv) dan ga ik zeggen dat hij niet overdrijft en het zo veel mogelijk afbreken.
En ja in principe mogen ze hun niet laten beïnvloeden, maar... wie betaalt bepaalt...