Veranderen van arbeidscontract 38uur naar 40 uren week
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Veranderen van arbeidscontract 38uur naar 40 uren week
Ik weet dat ze bij velen dit doen.
Bij ons hebben ze dit ook gedaan alleen is dat eerder voor het RVA voordeel te krijgen.
Bij ons hebben ze dit ook gedaan alleen is dat eerder voor het RVA voordeel te krijgen.

Inderdaad, 12 extra, vrij te kiezen dagen zijn die 24 minuten die je gemiddeld per dag langer werkt echt wel waard. Een 40 uren stelsel met arbeidsduurvermindering is meer regel dan uitzondering denk ik. Soms is dat met vrije dagen, soms met vroeger stoppen op vrijdag en soms met minder dan 8 uur per dag werken. Vrij te kiezen dagen zijn veruit het beste IMO.
Zeggen ze nu. Tot het zo ver is.
Zelf meegemaakt dat bij wisseling van directie de normaal geworden 8 uren dag (op de voorziene 7:36) werd teruggedraaid naar exact 7:36 uur met verplichte niet aangerekende verlengde middagpauze (van 30 min. naar 60 minuten).
Er was wat gemor en gezeur.
Van een revolutie heb ik weinig gemerkt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
De middagpauze verlengen? jeetje dan mogen ze men ontslag verwachten 

Wegens essentieel loop je het risico dat dit geweigerd gaat worden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Da zegk nie maar we zijn gewend aan glijdende werktijden (ik zit in vast uurrooster) en nja da zou ik nie appriciceren dat ze opeens van glijdende weer naar iets vast gaan.
1 werkdag is 7u36 ik heb 20 dagen verlof die ik vrij mag nemen de overuren die nu gemaakt worden mag ik kiezen ofwel omzetten in verlof of wel aan 150 % uitbetalen ik koos meestal voor het verlof
Dus zal ik in dat nieuwe systeem van 40 uren 3 euro maaltijdcheques krijgen waar er nog 1 euro van af gaat en een hospitalisatieverzekering ( dus een kleine verbetering dan ) en maakt dat een verschil uit voor het verlofgeld of bij de 13 maand en nog later als je op pensioen gaat is daar een verschil in of is dat hetzelfde ?
Dus zal ik in dat nieuwe systeem van 40 uren 3 euro maaltijdcheques krijgen waar er nog 1 euro van af gaat en een hospitalisatieverzekering ( dus een kleine verbetering dan ) en maakt dat een verschil uit voor het verlofgeld of bij de 13 maand en nog later als je op pensioen gaat is daar een verschil in of is dat hetzelfde ?
Geen effect op verlofgeld en dertiende maand, dat is op basis van bruto loon.
In het nieuwe systeem heb je 12 extra dagen, in de plaats kun je eventueel wat overuren aan 150% laten uitbetalen ipv te verletten, brengt het je toch wat extra inkomsten op.
In het nieuwe systeem heb je 12 extra dagen, in de plaats kun je eventueel wat overuren aan 150% laten uitbetalen ipv te verletten, brengt het je toch wat extra inkomsten op.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou volop kiezen voor de 40u. Je moet toch 12 keer minder gaan pendelen naar het werk.
Mochten die extra minuten op een dag geen impact hebben op uw verplaatsingen (bvb. trein/bus missen) of privé problemen geven (ivm de kinderen) zou ik het zeker doen.
Als ik mijn 36u kon doen op 4 dagen zou ik ook niet twijfelen.
Mochten die extra minuten op een dag geen impact hebben op uw verplaatsingen (bvb. trein/bus missen) of privé problemen geven (ivm de kinderen) zou ik het zeker doen.
Als ik mijn 36u kon doen op 4 dagen zou ik ook niet twijfelen.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Het is 12 dagen verlof, 1 per maand.Timoootjex schreef: ↑15 juli 2020, 23:30De vraag die ik me stel is het 1 dag verlof of 12 dagen verlof per jaar extra want dan is het voordeel van de uurvermeerdering eigenlijk totaal niet van tel. 12 dagen van 8 uur is ook ongeveer het verschil in werktijd![]()
En dit is overal de standaard.
1u per week = 6 dagen per jaar.
Dus 2u per week is 12 dagen per jaar.
Gemeenzaam worden dit ´ADV-dagen´ genoemd, ´ArbeidsDuurVerkorting´.
In de chemie zitten ze bijvoorbeeld soms op een CAO van 35u, terwijl ze 40u presteren. Dit geeft hen 30 Adv-dagen per jaar, dus 50 verlofdagen in totaal.
Pfizer zat 20 jaar geleden toen ik er werkte ook al op 20 ADVs. 12 (dus 32 verlofdagen in totaal) is redelijk ´common´. Vaak nog in combinatie met op vrijdag een uurtje vroeger stoppen.
Ik snap niet dat zo weinig mensen hier vertrouwd zijn met het systeem van ADV-dagen.
Dat heb ik, letterlijk, al bij elke werkgever gehad, behalve bij 1. Die gaf enkel de 20 dagen wettelijk verlof.
Plezante job, maar ´ammenooitvanmijnleven´ ga ik nog terug naar zo´n systeem. 20 dagen verlof op jaarbasis, dat is gruwelijk weinig. Groot deel van m´n carrière heb ik aan 38 dagen of meer gewerkt. Nu wel ´maar´ 32, maar wel vlakbij huis, dat spaart ruim ´n uur forenzen per dag, dus da´s ook winst.
Dat heb ik, letterlijk, al bij elke werkgever gehad, behalve bij 1. Die gaf enkel de 20 dagen wettelijk verlof.
Plezante job, maar ´ammenooitvanmijnleven´ ga ik nog terug naar zo´n systeem. 20 dagen verlof op jaarbasis, dat is gruwelijk weinig. Groot deel van m´n carrière heb ik aan 38 dagen of meer gewerkt. Nu wel ´maar´ 32, maar wel vlakbij huis, dat spaart ruim ´n uur forenzen per dag, dus da´s ook winst.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Fakkel jij geeft wel een enorm vooroordeel van me?
Ik werk zelf in collectieve ADV
Ik werk zelf in collectieve ADV

Hoe bedoel je? Ik heb gezegd ´ zo weinig mensen´, niet ´niemand´.
Dat klinkt als een uitstekend voorstel. Je krijgt je uren terug in de vorm van verlofdagen én je krijgt er ook nog maaltijdcheques en een hospitalisatieverzekering bij. Doen !
Ik zie echter een klein probleempje. Dit concept kwam oorspronkelijk van de arbeidstijdsverkorting van de 40-urenweek. De bedrijven die gewoon 5x8 bleven doen, hadden toen de stelregel "OK, als we dan de werkweek officieel moeten bekorten, dan blijven we nog steeds 5x8 werken, maar dan keren we extra verlofdagen uit aan 12 dagen per 2 uur verkorting". Exact de deal die jij nu krijgt.
Maar... ik meen me te herinneren, dat dat is toegestaan voor bedrijven die altijd 5x8 hebben gewerkt en daardoor netjes op 5x8 kunnen blijven steken.
Het is bedrijven die een weekschema van minder dan 5x8 hadden niet toegelaten om alsnog naar 5x8 te gaan en dan extra verlofdagen uit te keren.
Dit is slechts een eenrichtingsweg.
Mijn Belgische collega's hadden oorspronkelijk ook 5x8 + 12 dagen RTT. Maar je weet hoe dat gaat in een kaderfunctie: het is sowieso vaak al meer dan 40 uur. No problem, het salaris was goed.
Toen besloot de patron ineens: hoppa... het is nu officieel 7 uur 36 minuten.
En toen waren ze dus ineens 12 verlofdagen kwijt !
Dus die zijn goed gesjareld.
Nu, geen van de Belgen is op het idee gekomen: OK, dan ben ik ook exact elke dag om 16h36 verschwunden. Brave jongens.
Ik zie echter een klein probleempje. Dit concept kwam oorspronkelijk van de arbeidstijdsverkorting van de 40-urenweek. De bedrijven die gewoon 5x8 bleven doen, hadden toen de stelregel "OK, als we dan de werkweek officieel moeten bekorten, dan blijven we nog steeds 5x8 werken, maar dan keren we extra verlofdagen uit aan 12 dagen per 2 uur verkorting". Exact de deal die jij nu krijgt.
Maar... ik meen me te herinneren, dat dat is toegestaan voor bedrijven die altijd 5x8 hebben gewerkt en daardoor netjes op 5x8 kunnen blijven steken.
Het is bedrijven die een weekschema van minder dan 5x8 hadden niet toegelaten om alsnog naar 5x8 te gaan en dan extra verlofdagen uit te keren.
Dit is slechts een eenrichtingsweg.
Mijn Belgische collega's hadden oorspronkelijk ook 5x8 + 12 dagen RTT. Maar je weet hoe dat gaat in een kaderfunctie: het is sowieso vaak al meer dan 40 uur. No problem, het salaris was goed.
Toen besloot de patron ineens: hoppa... het is nu officieel 7 uur 36 minuten.
En toen waren ze dus ineens 12 verlofdagen kwijt !
Dus die zijn goed gesjareld.
Nu, geen van de Belgen is op het idee gekomen: OK, dan ben ik ook exact elke dag om 16h36 verschwunden. Brave jongens.
Pendelen? Ik moest opzoeken wat dat ook alweer was