Veranderen van bank
TIP
- Christophe999s
- Newbie
- Contacteer:
Veranderen van bank
Dag allen,
Omdat ik niet meer tevreden van m'n bank (BNP) ben, en omdat de kosten hoog beginnen oplopen, had ik graag overgestapt naar een andere bank, maar bij BNP heb ik nog een hypothecair krediet en mandaat lopen.
Ik heb het getekende aanbod en het bijhorende modelkohierer nog eens bijgenomen, maar kan hier niet direct een voorwaarde in terugvinden mbt loondomiciliering en/of dat ik verplicht ben een rekening te houden bij BNP.
Ik heb de vraag gesteld aan mijn kantoor of dit inderdaad een voorwaarde is die in mijn contract staat, en waar deze voorwaarde staat.
Dit is het antwoord dat ik heb ontvangen:
"
Dit wordt door alle banken gevraagd. Is een van de basiszekerheden.
Je hebt destijds een loonsoverdracht getekend waarin je de Bank de toelating geeft om indien je niet betaald loonbeslag te leggen bij je werkgever.
Hierdoor is loonsdomiciliëring noodzakelijk om te weten wie je werkgever is.
Er is een domiciliëring voor de aflossing van het krediet via de rekening vandaar dat de Bank dit vraagt zodoende dat er steeds voldoende provisie is.
Bij ontbrekende provisie wordt eens het loon gestort automatisch de onbetaalde vvd geboekt.
Indien er geen loondomiciëring is gebeurt dit niet met alle gevolgen vandien: verwijlintresten en mogelijke meldingen NBB.
"
Ik hou al mijn documenten goed bij, maar ik kan nergens een document terugvinden voor loonoverdracht.
Ik vind het allemaal nogal 'dunnetjes'....
Kan iemand hier soms wat meer licht op werpen?
Omdat ik niet meer tevreden van m'n bank (BNP) ben, en omdat de kosten hoog beginnen oplopen, had ik graag overgestapt naar een andere bank, maar bij BNP heb ik nog een hypothecair krediet en mandaat lopen.
Ik heb het getekende aanbod en het bijhorende modelkohierer nog eens bijgenomen, maar kan hier niet direct een voorwaarde in terugvinden mbt loondomiciliering en/of dat ik verplicht ben een rekening te houden bij BNP.
Ik heb de vraag gesteld aan mijn kantoor of dit inderdaad een voorwaarde is die in mijn contract staat, en waar deze voorwaarde staat.
Dit is het antwoord dat ik heb ontvangen:
"
Dit wordt door alle banken gevraagd. Is een van de basiszekerheden.
Je hebt destijds een loonsoverdracht getekend waarin je de Bank de toelating geeft om indien je niet betaald loonbeslag te leggen bij je werkgever.
Hierdoor is loonsdomiciliëring noodzakelijk om te weten wie je werkgever is.
Er is een domiciliëring voor de aflossing van het krediet via de rekening vandaar dat de Bank dit vraagt zodoende dat er steeds voldoende provisie is.
Bij ontbrekende provisie wordt eens het loon gestort automatisch de onbetaalde vvd geboekt.
Indien er geen loondomiciëring is gebeurt dit niet met alle gevolgen vandien: verwijlintresten en mogelijke meldingen NBB.
"
Ik hou al mijn documenten goed bij, maar ik kan nergens een document terugvinden voor loonoverdracht.
Ik vind het allemaal nogal 'dunnetjes'....
Kan iemand hier soms wat meer licht op werpen?
Re: Veranderen van bank
Ik denk dat de bank hoopt dat je genoeg twijfelt en dan toch maar blijft, dat is een tactiek die vaak werkt . In mijn ervaring zijn kredietovereenkomsten door banken meestal erg gedetailleerd opgesteld, vooral als het gaat over voorwaarden die je als ontlener moet respecteren. Als jij niets kan terugvinden mbt het moeten aanhouden van een rekening, zou ik aan de bank concreet vragen op welke overeenkomst ze zich baseren om dit af te dwingen. Een akkoord voor loonbeslag is inderdaad gebruikelijk, maar dat is een document dat enkel toepassing heeft in geval van betalingsachterstand. En dat de bank uw rekening nodig zou hebben om uw werkgever te kennen lijkt me een vergezocht argument. Basispunt is dat je ontevreden bent en weg wil, zolang jij je lening netjes betaald hebben ze weinig redenen om dat te verhinderen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een te overwegen piste is;
Hellobank is een merk van BNP Paribas Fortis. Je kunt u rekening van BNP Paribas Fortis omzetten naar een HelloBank-rekening. Daarmee is die zichtrekening gratis geworden.
Van hun FAQ;
"Wat verandert er voor mijn BNP Paribas Fortis zichtrekening als ik ze omzet in een gratis Hello of Hello4You zichtrekening?
Je houdt je huidig rekeningnummer. Het overzicht van je verrichtingen en de afschriften van je rekening zijn beschikbaar via de Hello bank! app of via de Hello bank! website. Je betaalt geen jaarlijkse bijdrage meer voor je zichtrekening, want de Hello bank! zichtrekening is helemaal gratis."
Dan kunt u of verder klant blijven in praktijk maar dan gratis. Of eventueel op die rekening verder uw loon blijven ontvangen en dan via een doorlopende opdracht het saldo laten doorstorten naar ergens anders. Zo verander je van bank zonder van bank te veranderen aangezien HelloBank eigenlijk een verschijningsvorm van BNP Paribas Fortis is.
https://www.hellobank.be/nl/help/
Hellobank is een merk van BNP Paribas Fortis. Je kunt u rekening van BNP Paribas Fortis omzetten naar een HelloBank-rekening. Daarmee is die zichtrekening gratis geworden.
Van hun FAQ;
"Wat verandert er voor mijn BNP Paribas Fortis zichtrekening als ik ze omzet in een gratis Hello of Hello4You zichtrekening?
Je houdt je huidig rekeningnummer. Het overzicht van je verrichtingen en de afschriften van je rekening zijn beschikbaar via de Hello bank! app of via de Hello bank! website. Je betaalt geen jaarlijkse bijdrage meer voor je zichtrekening, want de Hello bank! zichtrekening is helemaal gratis."
Dan kunt u of verder klant blijven in praktijk maar dan gratis. Of eventueel op die rekening verder uw loon blijven ontvangen en dan via een doorlopende opdracht het saldo laten doorstorten naar ergens anders. Zo verander je van bank zonder van bank te veranderen aangezien HelloBank eigenlijk een verschijningsvorm van BNP Paribas Fortis is.
https://www.hellobank.be/nl/help/
Ik denk niet dat je verplicht bent om je loon te laten domicilieren bij de bank waar je de lening hebt.
Toch even kijken naar het contract. De meeste woonkredieten houden in de contracten een overeenkomst in om het loon bij de ontlenende bank te domiciliëren. Indien je dat niet nakomt kan dit als gevolg hebben dat een toegestane korting kan ingetrokken worden.
Toch even kijken naar het contract. De meeste woonkredieten houden in de contracten een overeenkomst in om het loon bij de ontlenende bank te domiciliëren. Indien je dat niet nakomt kan dit als gevolg hebben dat een toegestane korting kan ingetrokken worden.
Laatst gewijzigd door ludo op 13 november 2019, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij ons is bij de bank waar onze mening zit nog nooit een loon gestort, het is dus niet zo dat dit door alle banken gevraagd wordt.
Het vragen (eisen) formeel en het ook controleren en afdwingen is niet het zelfde. Dat gezegd zijnde; mijn loon komt ook niet waar mijn lening zit. Argenta. Al kwam het wel daar in het begin en is er nooit een probleem geweest in het dossier.
- Christophe999s
- Newbie
- Contacteer:
Alvast bedankt voor de adviezen.
Ik heb nagevraagd om me het ondertekende document te bezorgen waar deze voorwaarde is opgenomen. Mijn kantoor kon me niet antwoorden hierop en ging navraag doen bij de hoofdzetel van BNPNipo schreef: ↑13 november 2019, 17:43 Ik denk dat de bank hoopt dat je genoeg twijfelt en dan toch maar blijft, dat is een tactiek die vaak werkt . In mijn ervaring zijn kredietovereenkomsten door banken meestal erg gedetailleerd opgesteld, vooral als het gaat over voorwaarden die je als ontlener moet respecteren. Als jij niets kan terugvinden mbt het moeten aanhouden van een rekening, zou ik aan de bank concreet vragen op welke overeenkomst ze zich baseren om dit af te dwingen. Een akkoord voor loonbeslag is inderdaad gebruikelijk, maar dat is een document dat enkel toepassing heeft in geval van betalingsachterstand. En dat de bank uw rekening nodig zou hebben om uw werkgever te kennen lijkt me een vergezocht argument. Basispunt is dat je ontevreden bent en weg wil, zolang jij je lening netjes betaald hebben ze weinig redenen om dat te verhinderen.
Dit is een van de redenen dat ik het gevraagd heb; ik ben liever zeker dat indien ls ik verander van bank ik niet ineens voor onverwachte kosten kom te staan.ludo schreef: ↑13 november 2019, 21:11 Ik denk niet dat je verplicht bent om je loon te laten domicilieren bij de bank waar je de lening hebt.
- Christophe999s
- Newbie
- Contacteer:
Na dik 2 weken een herinnering gestuurd naar BNP om te vragen hoe het hiermee stond aangezien het radiostilte bleef en dan antwoord gekregen dat deze voorwaarde niet is opgenomen in mijn contact maar dat dit zeer eigenaardig is enz... enz...
Het was dus inderdaad meer de bedoeling om te proberen me daar te houden door geen (duidelijk) antwoord te geven op mijn vraag, wat voor mijn nog een extra motivatie is om weg te gaan bij BNP.
Het was dus inderdaad meer de bedoeling om te proberen me daar te houden door geen (duidelijk) antwoord te geven op mijn vraag, wat voor mijn nog een extra motivatie is om weg te gaan bij BNP.