Verborgen kosten bij beleggingen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Verborgen kosten bij beleggingen
Guyz
als zelfstandige heb ik een VAPZ (Delta Lloyd) en IPT (KBC).
De makelaar van KBC vertelde me ooit dat hij 6% inhoudt als kosten op elke storting, de makelaar van DL wist me te vertellen dat dit 4% is. Bij het nalezen van de contracten heb ik dit nergens kunnen terugvinden, zelfs niet in de kleine lettertjes.
Nu vraag ik me af: is dit normaal, of ben ik de enigste die dit pure oplichterij vindt? Is dit wettelijk?
Trouwens: hetzelfde geldt volgens mij bij LT spaarproducten
groeten
als zelfstandige heb ik een VAPZ (Delta Lloyd) en IPT (KBC).
De makelaar van KBC vertelde me ooit dat hij 6% inhoudt als kosten op elke storting, de makelaar van DL wist me te vertellen dat dit 4% is. Bij het nalezen van de contracten heb ik dit nergens kunnen terugvinden, zelfs niet in de kleine lettertjes.
Nu vraag ik me af: is dit normaal, of ben ik de enigste die dit pure oplichterij vindt? Is dit wettelijk?
Trouwens: hetzelfde geldt volgens mij bij LT spaarproducten
groeten
Re: Verborgen kosten bij beleggingen
Niemand ervaring mee? Of nog niemand bij stil gestaan? Of nog niemand die na enkele jaren zijn rendement berekend en tot de constatatie komt dat je na 6 jaar je inleg nog niet terug hebt ondanks gewaarborgd rendement..
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Verborgen kosten bij beleggingen
Eén van de items die je ZEKER moet bespreken met je bank(ier) of makelaar bij ELK contract zijn de kosten. Je kunt het juiste rendement van een belegging trouwens steeds maar meten na aftrek van die kosten. Dus: voor je tekent, vraag je naar de kosten en je laat dat op papier zetten (en geen kattebelletje maar officieel). Dan kan er geen sprake zijn van verborgen kosten...
Je hebt wel gelijk dat het voor bestaande contracten zeer moeilijk kan zijn om de kosten zwart op wit te krijgen. Mijn vriendin heeft een pensioensparen met Delta Lloyd en ondanks herhaaldelijk aandringen kregen we van de maatschappij geen antwoord op onze vraag. Er werd steeds ontwijkend geantwoord tot nu toe (en we zijn nu al 6 maanden verder met over- en weerschrijven, mailen, bellen). Misschien een vraag aan het forum: welke instantie moet je contacteren om de maatschappij die zo te kort schiet aan zijn informatieverplichting op de vingers te tikken
Je hebt wel gelijk dat het voor bestaande contracten zeer moeilijk kan zijn om de kosten zwart op wit te krijgen. Mijn vriendin heeft een pensioensparen met Delta Lloyd en ondanks herhaaldelijk aandringen kregen we van de maatschappij geen antwoord op onze vraag. Er werd steeds ontwijkend geantwoord tot nu toe (en we zijn nu al 6 maanden verder met over- en weerschrijven, mailen, bellen). Misschien een vraag aan het forum: welke instantie moet je contacteren om de maatschappij die zo te kort schiet aan zijn informatieverplichting op de vingers te tikken

Re: Verborgen kosten bij beleggingen
Die hoge instapkosten zijn inderdaad een beetje een standaard praktijk voor alle vormen van langetermijnsparen, pensioenspaarverzekeringen, e.d.
Het argument dat de verzekeraars hanteren, is dat ze een eenmalige hoge instapkost aanrekenen, maar tijdens de looptijd van het contract geen beheerskosten meer aanrekenen.
Sommige verzekeraars eten uit twee ruiven en rekenen toch nog beheerskosten aan (zie overzicht "pensioen->kosten" hierboven op het forum). Bij die verzekeraars wordt je dubbel gepluimd.
Als je de beschrijving van die kosten niet terugvindt in je contract of in de financiele infofiche van het product, dan klopt er wel iets niet.
Het argument dat de verzekeraars hanteren, is dat ze een eenmalige hoge instapkost aanrekenen, maar tijdens de looptijd van het contract geen beheerskosten meer aanrekenen.
Sommige verzekeraars eten uit twee ruiven en rekenen toch nog beheerskosten aan (zie overzicht "pensioen->kosten" hierboven op het forum). Bij die verzekeraars wordt je dubbel gepluimd.
Als je de beschrijving van die kosten niet terugvindt in je contract of in de financiele infofiche van het product, dan klopt er wel iets niet.