Vergelijking jaarlijks kostenpercentage pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Vergelijking jaarlijks kostenpercentage pensioensparen
Het valt me op dat er vaak verwezen wordt naar de instapkosten bij de Belgische pensioenspaarfondsen.
ING star fund 3% instapkosten
KBC pricos 2% instapkosten
BNP Paribas B Pension fund balaced 3% instapkosten bij BNP Paribas en 0% bij Rabobank
Argenta pensioenspaarfonds 0% instapkosten
Het verschil dat dergelijke instapkosten maken op het finale rendement is echter relatief klein. Begrijp me niet verkeerd, ik verkies zelf ook 0% instapkosten maar we staren ons er ten onrechte blind op.
Veel belangrijker zijn natuurlijk de jaarlijkse beheers- en andere kosten:
ING star fund jaarlijkse beheerskosten 1,26%
KBC pricos jaarlijkse beheerskosten 1,27%
BNP Paribas B Pension fund balanced 1,29%
Argenta pensioenspaarfonds 1,20% beheerskosten en 1,34% lopende kosten
Dit is ronduit schandalig. Met een gemiddelde jaarlijkse kost van 1.3% romen de banken na 40 jaar vlot 40% van het ingelegde kapitaal voor zichzelf af. Wie maakt hier wie rijk? Samengestelde intrest - wat zei Einstein er ook weer over?
En waarom lijken alle Belgische banken die schandalig hoge beheerskosten rond 1,30% aan te rekenen? Om een korfje met 50% aandelen en 50% obligaties te beheren. Iets wat we als kleine particulier dankzij indexfondsen ook zelf kunnen doen voor een jaarlijkse kost van minder dan 0,5% voor wie wat rondshopt.
Kan je in België nu echt nergens aan pensioensparen doen met lagere jaarlijkse kosten? Bvb via indexfondsen met een jaarlijkse kost van minder dan 0.5% Of ligt het aan de wetgeving die pensioensparen voorbehoudt aan die paar grootbanken die toevallig allen dezelfde kostenratios hanteren?
BNP Paribas B Pension fund balaced 3% instapkosten bij BNP Paribas en 0% bij Rabobank
Het verschil dat dergelijke instapkosten maken op het finale rendement is echter relatief klein. Begrijp me niet verkeerd, ik verkies zelf ook 0% instapkosten maar we staren ons er ten onrechte blind op.
Dit is ronduit schandalig. Met een gemiddelde jaarlijkse kost van 1.3% romen de banken na 40 jaar vlot 40% van het ingelegde kapitaal voor zichzelf af. Wie maakt hier wie rijk? Samengestelde intrest - wat zei Einstein er ook weer over?
En waarom lijken alle Belgische banken die schandalig hoge beheerskosten rond 1,30% aan te rekenen? Om een korfje met 50% aandelen en 50% obligaties te beheren. Iets wat we als kleine particulier dankzij indexfondsen ook zelf kunnen doen voor een jaarlijkse kost van minder dan 0,5% voor wie wat rondshopt.
Kan je in België nu echt nergens aan pensioensparen doen met lagere jaarlijkse kosten? Bvb via indexfondsen met een jaarlijkse kost van minder dan 0.5% Of ligt het aan de wetgeving die pensioensparen voorbehoudt aan die paar grootbanken die toevallig allen dezelfde kostenratios hanteren?
Re: Vergelijking jaarlijks kostenpercentage pensioensparen
Als je zelf belegt voor je pensioen moet je beurstaksen, roerende voorheffing en wie weet binnenkort ook meerwaardebelasting betalen.
Beleg je voor je pensioen via een pensioenspaarfonds, dan krijg je een belastingsvoordeel.
Zo gaat dat in België, it is known.
Beleg je voor je pensioen via een pensioenspaarfonds, dan krijg je een belastingsvoordeel.
Zo gaat dat in België, it is known.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Boahtourist schreef:Het verschil dat dergelijke instapkosten maken op het finale rendement is echter relatief klein. Begrijp me niet verkeerd, ik verkies zelf ook 0% instapkosten maar we staren ons er ten onrechte blind op.

Stel dat je jaarlijks 1000 euro in pensioensparen kan beleggen (rond getal voor het gemak) en 7% rendement p/j haalt.
Dan heb je na 40 jaar :
- aan 0% instapkost : 185.600 euro
- aan 3% instapkost : 180.000 euro
Als ik dan toch de moeite doe om in mijn pensioen te investeren, dan doe ik dat graag optimaal

Met wat je zegt over beheerskosten ben ik het natuurlijk volledig eens. Mijn beste vermoeden is inderdaad ook dat onze lieve overheid enkele geselecteerde partijen graag hun vet graantje laat meepikken... In andere landen (/continenten) zien ze al een tijdje verder dan enkel mutual funds...
Hetzelfde scenario als hierboven, met 0% instapkost, levert over 40 jaar op :
- aan een beheerskost van 1,25% (netto 7%) : 185.600 euro
- aan een beheerskost van 0,50% (netto 7,75% dus) : 224.000 euro
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Je percentages zijn toch niet helemaal juist, je vergeet te vermelden dat in de lopende kosten de beheerskosten vervat zitten. Zo hebben KBC, BNP, Rabo, ING, ... ook lopende kostentourist schreef:Het valt me op dat er vaak verwezen wordt naar de instapkosten bij de Belgische pensioenspaarfondsen.