verhoogde woonbonus
TIP
-
Svennovitch
- Jr. Member

- Contacteer:
verhoogde woonbonus
Hallo,
ik heb een vraagje ivm de woonbonus.
In 2008 kochten we de woning waarin we nu wonen, met een hypothecaire lening voor 25 jaar.
In 2010 kochten we een 2de eigendom, waardoor we de verhoging van 760 EUR verloren.
Dit jaar hebben we echter die 2de eigendom terug verkocht.
Kunnen we dan volgend jaar opnieuw de verhoging aangeven? En dit nog tot en met 2017?
Bedankt,
Sven
ik heb een vraagje ivm de woonbonus.
In 2008 kochten we de woning waarin we nu wonen, met een hypothecaire lening voor 25 jaar.
In 2010 kochten we een 2de eigendom, waardoor we de verhoging van 760 EUR verloren.
Dit jaar hebben we echter die 2de eigendom terug verkocht.
Kunnen we dan volgend jaar opnieuw de verhoging aangeven? En dit nog tot en met 2017?
Bedankt,
Sven
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Contacteer:
Re: verhoogde woonbonus
Ik weet het niet zeker. In de FAQ oude en nieuwe leningen is er ook niets over dit speciaal geval terug te vinden, enkel over de algemene regel (2e woning=verlies verhoging).
De wet geeft ook geen duidelijk antwoord:
Anderszijds zou je kunnen argumenteren dat het om een jaarlijks te toetsen voorwaarde gaat, dus als je door die jaarlijkse toetsing je bijkomende aftrek verliest, je ze ook door jaarlijkse toetsing weer terug kan krijgen. En er waren in het verleden al ministers die soepel omgingen met de voorwaarden voor de woonbonus.
Misschien eens voorleggen aan FOD Financien? 't Is toch een eenvoudige vraag
De wet geeft ook geen duidelijk antwoord:
De verhoging wordt niet toegepast vanaf. De administratie zou m.i. kunnen argumenteren dat dit betekent dat voor de rest van de mogelijke 10-jarige looptijd van de verhoging niet meer van toepassing is. Mocht er "De ... vermelde verhogingen worden niet toegepast in het belastbaar tijdperk waarvan de belastingplichtige op 31 december van dat belastbaar tijdperk eigenaar ... van een tweede woning was" gestaan hebben was het een andere zaak.Artikel 116, WIB 92 (aj. 2014)
Het in artikel 115, § 1, 6°, bedoelde bedrag wordt verhoogd met 750 EUR (basisbedrag 500
EUR) gedurende de eerste tien belastbare tijdperken vanaf het belastbaar tijdperk waarin het
leningcontract wordt afgesloten.
Het in het eerste lid vermelde bedrag wordt verhoogd met 80 EUR (basisbedrag 50 EUR)
wanneer de belastingplichtige drie of meer dan drie kinderen ten laste heeft op 1 januari van
het jaar na dat waarin het leningcontract is afgesloten.
Voor de toepassing van het tweede lid worden als gehandicapt aangemerkte kinderen ten laste
voor twee gerekend.
De in het eerste en het tweede lid vermelde verhogingen worden niet toegepast vanaf het
eerste belastbaar tijdperk waarin de belastingplichtige eigenaar, bezitter, erfpachter,
opstalhouder of vruchtgebruiker wordt van een tweede woning. De toestand wordt beoordeeld
op 31 december van dat belastbaar tijdperk.
Anderszijds zou je kunnen argumenteren dat het om een jaarlijks te toetsen voorwaarde gaat, dus als je door die jaarlijkse toetsing je bijkomende aftrek verliest, je ze ook door jaarlijkse toetsing weer terug kan krijgen. En er waren in het verleden al ministers die soepel omgingen met de voorwaarden voor de woonbonus.
Misschien eens voorleggen aan FOD Financien? 't Is toch een eenvoudige vraag
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Svennovitch
- Jr. Member

- Contacteer:
ok, bedankt voor je inzichten!
Ik heb vraag gesteld aan FOD Financiën.
Als ik antwoord krijg, laat ik je dat weten.
Sven
Ik heb vraag gesteld aan FOD Financiën.
Als ik antwoord krijg, laat ik je dat weten.
Sven
En hoe is de regel:
2006 Aankoop woning:
2015 Aankoop nieuwe woning en eerste woning is misschien nog niet verkocht op 31/12/15?
Ik neem aan voor Inkomsten 2015 geen verhoogde bonus. voor eerste of 2de woning.
Stel eerste woning verkocht in 2016.
Krijg je dan voor de 2de woning terug de verhoogde bonus vanaf inkomsten 2016?
2006 Aankoop woning:
2015 Aankoop nieuwe woning en eerste woning is misschien nog niet verkocht op 31/12/15?
Ik neem aan voor Inkomsten 2015 geen verhoogde bonus. voor eerste of 2de woning.
Stel eerste woning verkocht in 2016.
Krijg je dan voor de 2de woning terug de verhoogde bonus vanaf inkomsten 2016?
-
Svennovitch
- Jr. Member

- Contacteer:
Ik heb volgend antwoord gekregen:

Goed nieuws dusOp grond van de elementen die u mij meldt, kan ik u het volgende antwoorden.
De beoordeling van het criterium "enige woning" gebeurt elk jaar op 31 december.
Dus als u bv op 31 december 2015 terug slechts één woning hebt (uw oorspronkelijke woning van 2008 ) dan hebt u voor uw uitgaven in het kader van de woonbonus voor deze woning terug recht op het basisbedrag + de verhoging