verkoop huis
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
verkoop huis
Begin oktober hebben we een huis verkocht. Nu vroeg ik me af hoe lang het duurt voor dat geld op de rekening komt. Is het normaal dat dit nog steeds niet is overgemaakt door de notaris?
Re: verkoop huis
Gezien je spreekt over verkoop vorige maand en je spreekt over geld, dan neem ik aan dat je het hebt over het te betalen voorschot door de verkoper?
Ik zou niet weten waarover je het anders hebt.
Antwoord: het voorschot wordt altijd gestort op rekening van de notaris of die van de makelaar die het op zijn beurt zal doorstorten naar de notaris. Nooit naar de verkoper. En wordt in bewaring genomen tot notariële akte. Er kan namelijk vanalles gebeuren tussen compromis en akte, waardoor de verkoop niet kan door gaan. De verkoper kan bijvoorbeeld schulden hebben, waardoor er een dwongen verkoop moet gebeuren. De verkoper heeft bijvoorbeeld zijn huis beloofd aan iemand anders die eerste recht heeft, de koper heeft bijvoorbeeld een beding laten opnemen in de compromis dat hij eerst een lening moet krijgen, ...
In dergelijke gevallen zou er bv discussie kunnen ontstaan, bij een geldige nietigheid ter begunstiging van de koper, zou de verkoper kunnen weigeren het geld terug te storten. Daarom doet de notaris of de makelaar dit in zijn plaats.
Mocht je het toch hebben over de volledige aankoopprijs, dan zal je nog een paar maandjes geduld moeten hebben. Tussen compromis en akte zit maximaal 4 maanden. Je moet de mensen wat tijd geven om een lening te zoeken.
Ik zou niet weten waarover je het anders hebt.
Antwoord: het voorschot wordt altijd gestort op rekening van de notaris of die van de makelaar die het op zijn beurt zal doorstorten naar de notaris. Nooit naar de verkoper. En wordt in bewaring genomen tot notariële akte. Er kan namelijk vanalles gebeuren tussen compromis en akte, waardoor de verkoop niet kan door gaan. De verkoper kan bijvoorbeeld schulden hebben, waardoor er een dwongen verkoop moet gebeuren. De verkoper heeft bijvoorbeeld zijn huis beloofd aan iemand anders die eerste recht heeft, de koper heeft bijvoorbeeld een beding laten opnemen in de compromis dat hij eerst een lening moet krijgen, ...
In dergelijke gevallen zou er bv discussie kunnen ontstaan, bij een geldige nietigheid ter begunstiging van de koper, zou de verkoper kunnen weigeren het geld terug te storten. Daarom doet de notaris of de makelaar dit in zijn plaats.
Mocht je het toch hebben over de volledige aankoopprijs, dan zal je nog een paar maandjes geduld moeten hebben. Tussen compromis en akte zit maximaal 4 maanden. Je moet de mensen wat tijd geven om een lening te zoeken.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Uit zijn vraagstelling lijkt het me dat de akte al verleden is, verkoop dus definitief afgerond, en dat hij zijn geld nog niet gekregen heeft...
Tja, het zou ook kunnen. Vervelend als het niet altijd duidelijk wordt geformuleerd.
Mocht het daarover gaan dan zouden ze het geld toch al moeten gehad hebben.
Mocht het daarover gaan dan zouden ze het geld toch al moeten gehad hebben.
Idd de verkoop is rond. De koper heeft alles betaald aan de notaris, ik dacht dat dit duidelijk was.