Vermijden 10% anticipatieve heffing op je 60e
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Vermijden 10% anticipatieve heffing op je 60e
1) Indien je je pensioenspaarverzekering nooit inbrengt op je belastingsformulier, dan wordt er op je 60e geen 10% ingehouden?
2) Indien je een pensioenspaarverzekering aangaat met 0% gegarandeerd (dus enkel winstdeelname), dan wordt er op je 60e geen 10% ingehouden?
2) Indien je een pensioenspaarverzekering aangaat met 0% gegarandeerd (dus enkel winstdeelname), dan wordt er op je 60e geen 10% ingehouden?
Re: Vermijden 10% anticipatieve heffing op je 60e
1) Ik veronderstel van wel. De maatschappij zal waarschijnlijk toch 10% inhouden omdat zij niet kunnen weten dat je het nooit fiscaal hebt ingebracht. Als je het toch niet wilt aangeven waarom dan een pensioenspaarverzekering afsluiten ? Kan je dan niet beter een gewone tak21 openen.
2) Er wordt inderdaad enkel 10% ingehouden op het gewaarborgd minimumrendement. De winstdeelname ontsnapt aan de eindbelasting.
2) Er wordt inderdaad enkel 10% ingehouden op het gewaarborgd minimumrendement. De winstdeelname ontsnapt aan de eindbelasting.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
1) Waarom een pensioenspaarverzekering aangaan, als ge ze niet fiscaal inbrengt, dat is om problemen zoeken.
Er zijn genoeg tak 21 producten in verschillende formules.
2) Een pensioenspaarverzekering aan 0% gegarandeerd, is bij mij niet gekend. Ik denk zelfs niet, dat er één bestaat. Voldoet waarschijnlijk ook niet aan de voorwaarden om fiscaal aftrekbaar te zijn.
De voorheffing wordt wel berekend op het gevormd kapitaal verhoogd met de gewaarborgde interest. Inderdaad zonder de winstdeelmame, maar van de winstdeelname wordt er wel onmiddelijk een goeie 8% van afgetrokken.
Dus U betaalt wel degelijk voorheffing, op het gestort kapitaal, zelfs als een gegarandeerde rentevoet van 0% mogelijk zou zijn, en zelfs altijd werd toegepast. Zoek ook niet naar mogelijkheden om de belastingswet op pensioensparen te omzeilen, want die zijn er niet.
Er zijn genoeg tak 21 producten in verschillende formules.
2) Een pensioenspaarverzekering aan 0% gegarandeerd, is bij mij niet gekend. Ik denk zelfs niet, dat er één bestaat. Voldoet waarschijnlijk ook niet aan de voorwaarden om fiscaal aftrekbaar te zijn.
De voorheffing wordt wel berekend op het gevormd kapitaal verhoogd met de gewaarborgde interest. Inderdaad zonder de winstdeelmame, maar van de winstdeelname wordt er wel onmiddelijk een goeie 8% van afgetrokken.
Dus U betaalt wel degelijk voorheffing, op het gestort kapitaal, zelfs als een gegarandeerde rentevoet van 0% mogelijk zou zijn, en zelfs altijd werd toegepast. Zoek ook niet naar mogelijkheden om de belastingswet op pensioensparen te omzeilen, want die zijn er niet.
1: Volgens mij wordt de belasting sowieso ingehouden omdat het een fiscaal product is, men gaat er van uit dat je het inbrengt, al zou het natuurlijk kunnen dat er zo'n product bestaat dat je ook niet-fiscaal kan aangaan. Bijvoorbeeld bij Integrale heb je de 786 (gewone tak 21), aan dezelfde voorwaarden als 786 Fiscaal, hoewel deze laatste onder stelsel fiscaal lange termijn sparen valt.fdgroote schreef:1) Indien je je pensioenspaarverzekering nooit inbrengt op je belastingsformulier, dan wordt er op je 60e geen 10% ingehouden?
2: In theorie zou je enkel 10% belast worden op het ingebrachte kapitaal, veronderstellende dat er een dergelijk product op de markt zou zijn met 0% gegarandeerde rente. Deze vindt je echter niet onder het fiscale stelsel, enkel als gewone tak 21.
The means defeat the purpose in this case.

Je hebt uiteraard gelijk dat de eindbelasting op het ingelegde kapitaal + gewaarborgde intrest is. Dat was niet geheel duidelijk in mijn vorig bericht. Anders zou het wel heel interessant worden.2) Een pensioenspaarverzekering aan 0% gegarandeerd, is bij mij niet gekend. Ik denk zelfs niet, dat er één bestaat. Voldoet waarschijnlijk ook niet aan de voorwaarden om fiscaal aftrekbaar te zijn.
Maar er bestaan wel degelijk pensioenspaarverzekeringen met een heel kleine gewaarborgde intrest. Meer en meer maatschappijen brengen zo'n verzekering op de markt.
vb: Generali self life dynamico 0,5 % gewaarborgd + winstdeelname.