Verschil enterprise value en book value
TIP
Verschil enterprise value en book value
Beste,
ik kijk frequent naar de financiële gegevens op MarketScreener.com.
In het tabel kan ik onder meer enterprise value en book value aflezen.
Van book value wist ik dat alle activa hierin opgenomen worden minus de schulden.
Waarin zit het verschil dan met de enterprise value?
ik kijk frequent naar de financiële gegevens op MarketScreener.com.
In het tabel kan ik onder meer enterprise value en book value aflezen.
Van book value wist ik dat alle activa hierin opgenomen worden minus de schulden.
Waarin zit het verschil dan met de enterprise value?
Re: Verschil enterprise value en book value
De korte formule : EV = Market Capitalization + Debt - Cash (& equivalents)
Meer verfijnd: EV = MCap + (Debt - Cash) + (Minority Interest + Preferred Shares)
Meer verfijnd: EV = MCap + (Debt - Cash) + (Minority Interest + Preferred Shares)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Verschil enterprise value en book value
Book Value is niets anders dan de som van alle activa, waar dan de schulden van af worden getrokken.
Dit is puur gebaseerd op de waarde van deze activa.
Je dient deze best wel nog te herwaarderen. Een gebouw waar al 15 jaar voor afgeschreven is, heeft een hogere reële waarde, dan de boekwaarde.
Aan de hand van de "boekwaarde" kan je dan aflezen hoe veel je kapitaal (totaal aantal aandelen) waard zou moeten zijn.
De Enterprise Value gaat meer uit van reële waarde.
De formule is inderdaad beschreven door Belca2.
Ofwel hanteer je de "huidige" Enterprise Value, wat niets anders is dan de de waarde van de aandelen, + cash, - schulden.
Ofwel hanteer je de "toekomstige" Enterprise Value, dit doe je vaak wanneer je zelf een waardering wenst te maken.
Je hanteert een waarderingstechniek (EBITDA multiple, Discounted Cash Flow, Price Earnings....) en komt zo dat een Enterprise Value. Je trekt hier de schulden van af, en komt tot een Equity Value, nl. de som van alle aandelen.
Als jij significant hoger uit komt, dan zijn de aandelen ondergewaardeerd.
Tussen boekwaarde en Enterprise Value is er weinig samenhang.
Het helpt je wel om 2 zaken te vergelijken.
Maar veel bedrijven zijn vandaag asset-light. Dit betekent niet dat zij niets waard zijn.
Dit is puur gebaseerd op de waarde van deze activa.
Je dient deze best wel nog te herwaarderen. Een gebouw waar al 15 jaar voor afgeschreven is, heeft een hogere reële waarde, dan de boekwaarde.
Aan de hand van de "boekwaarde" kan je dan aflezen hoe veel je kapitaal (totaal aantal aandelen) waard zou moeten zijn.
De Enterprise Value gaat meer uit van reële waarde.
De formule is inderdaad beschreven door Belca2.
Ofwel hanteer je de "huidige" Enterprise Value, wat niets anders is dan de de waarde van de aandelen, + cash, - schulden.
Ofwel hanteer je de "toekomstige" Enterprise Value, dit doe je vaak wanneer je zelf een waardering wenst te maken.
Je hanteert een waarderingstechniek (EBITDA multiple, Discounted Cash Flow, Price Earnings....) en komt zo dat een Enterprise Value. Je trekt hier de schulden van af, en komt tot een Equity Value, nl. de som van alle aandelen.
Als jij significant hoger uit komt, dan zijn de aandelen ondergewaardeerd.
Tussen boekwaarde en Enterprise Value is er weinig samenhang.
Het helpt je wel om 2 zaken te vergelijken.
Maar veel bedrijven zijn vandaag asset-light. Dit betekent niet dat zij niets waard zijn.