Portokosten
-
Tux
Portokosten
Toen ik gisteren inlogde bij Ethias viel mij op dat mijn zichtrekening in
het rood stond, namelijk -0.53€. Ik kon niet direct plaatsen van waar dit
bedrag kwam, tot ik de uitreksels via PDF bekeek waar ik zag dat het om
portokosten ging :
Portkosten : 0,53- EUR
Ter info, op 04/01 heb ik de rente van mijn Ethias Spaarrekening
overgeschreven naar mijn Ethias zichtrekening en dan van de Ethias
zichtrekening naar een andere bank. Ik heb via de post hier een uitreksel
van ontvangen ergens begin september. Weze dus duidelijk dat ik die
zichtrekening zeer zelden gebruik.
Daarom heb ik geen interesse in papieren uitreksels die via de post worden
opgestuurd. Vraag: Kan het versturen van papieren uitreksels ergens
uitgeschakeld worden om deze extra kosten te vermijden?
het rood stond, namelijk -0.53€. Ik kon niet direct plaatsen van waar dit
bedrag kwam, tot ik de uitreksels via PDF bekeek waar ik zag dat het om
portokosten ging :
Portkosten : 0,53- EUR
Ter info, op 04/01 heb ik de rente van mijn Ethias Spaarrekening
overgeschreven naar mijn Ethias zichtrekening en dan van de Ethias
zichtrekening naar een andere bank. Ik heb via de post hier een uitreksel
van ontvangen ergens begin september. Weze dus duidelijk dat ik die
zichtrekening zeer zelden gebruik.
Daarom heb ik geen interesse in papieren uitreksels die via de post worden
opgestuurd. Vraag: Kan het versturen van papieren uitreksels ergens
uitgeschakeld worden om deze extra kosten te vermijden?
-
Optima Bank
- Woordvoerder

- Contacteer:
Re: Portokosten
Beste, portkosten kunnen vermeden worden door de uittreksels zelf via webbanking af te printen. Let op : vergeet niet op einde van deze operatie de afprint te bevestigen. U moet dit minstens een keer per jaar doen. Op die manier is uw zichtrekening bij Ethias Bank volledig gratis, tenzij u ook over een bankkaart beschikt.
Met vriendelijke groeten,
Ethias Bank
Ethias Bank
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Tux
OK, duidelijk. Bedankt voor het antwoordethias schreef:Beste, portkosten kunnen vermeden worden door de uittreksels zelf via webbanking af te printen. Let op : vergeet niet op einde van deze operatie de afprint te bevestigen. U moet dit minstens een keer per jaar doen. Op die manier is uw zichtrekening bij Ethias Bank volledig gratis, tenzij u ook over een bankkaart beschikt.
Argenta heeft hier iets op bedacht : ze sturen berichten en meedelingen, maar die zitten tussen je afschriften. Dus, al doe je geen enkele verrichting, en je laat je geld gewoon staan, dan heb je toch afschriften, alleen door die berichten. Als je dus gedurende maanden niet inlogt ( wat niet zo onlogisch is als je enkel spaargeld parkeert) dan houden ze kosten af omdat ze je afschriften moesten opsturen, en die afschriften zijn niks anders dan kopieen van die berichten.
Slim van hen, maar dom tegelijk
Slim van hen, maar dom tegelijk
-
Optima Bank
- Woordvoerder

- Contacteer:
Bij Ethias Bank rekenen wij de rëele portkosten aan. Wij maken geen winst op verzending van uittreksels. Klanten kunnen hun uittreksels zelf afprinten of ook vragen om ze via post te krijgen op een rythme dat ze zelf bepalen (maandelijks, trimestrieel,..). Bij deze laatste optie betalen ze wel de portkosten. Indien klant gedurende een jaar geen uittreksels ontvangen of afgeprint heeft, sturen wij ze dan wel via post (met portkosten) omdat de wet ons verplicht ervoor te zorgen dat de klant minstens een keer per jaar op de hoogte is van de situatie van zijn rekening(en). Maar klant die zijn uittreksels zelf afprint kan genieten van een volledig gratis zichtrekening.
Ethias Bank
Ethias Bank
-
Tux
"de wet" wordt door verschillende banken dan toch anders ingevuld. Bij Keytrade heb ik nog nooit een PDF met uitreksels gedownload, en zijn ze ook niet per post bezorgd. Daar kan het dus wel.ethias schreef: omdat de wet ons verplicht ervoor te zorgen dat de klant minstens een keer per jaar op de hoogte is van de situatie van zijn rekening(en).
Is het in principe niet voldoende als de klant zijn rekeningen regelmatig online raadpleegd?
Zoals een vorige poster schreef dat hij plots een debetstand had wegens portokosten, vraag ik mij af waarom die portokosten niet van de spaarrekening afgehaald worden, ipv een zichtrekening die op 0 staat?
Als je dat dan niet vlug genoeg gezien hebt, komen er natuurlijk nog debetrentes bij. En uiteindelijk is dàt de énige bedoeling van die 'constructies'
Ik vermoed dat ze redeneren : ze zullen toch niet reclameren voor 60cent, of wat meer...
Maar zulke praktijken ondermijnen in sterke mate het vertrouwen in die bank.
Als je dat dan niet vlug genoeg gezien hebt, komen er natuurlijk nog debetrentes bij. En uiteindelijk is dàt de énige bedoeling van die 'constructies'
Ik vermoed dat ze redeneren : ze zullen toch niet reclameren voor 60cent, of wat meer...
Maar zulke praktijken ondermijnen in sterke mate het vertrouwen in die bank.
-
Optima Bank
- Woordvoerder

- Contacteer:
Beste, zo "creatief" zijn we nog niet. Artikel 39 van onze algemene voorwaarden voorziet dat wij geen debetinteresten aanrekenen indien deze lager zijn dan 1 €.
Wat de wet betreft waarvan hierboven sprake vind men het volgende terug : de informatie... ter beschikking wordt gesteld op de overeengekomen wijze die de betaler de mogelijkheid biedt informatie ongewijzigd op te slaan en te reproduceren, teneinde hem toe te laten zijn uitgaven op een redelijke manier bij te houden. (art 19 - wet van 12/10/2009).
Al onze klanten gebruiken niet systematisch de webbanking. Daarom sturen wij de uittreksels via de post voor degene die hun uittreksels niet 'uploaden'. Het standpunt van Keytrade is waarschijnlijk anders, daar zij enkel klanten via web recruteren. Hun algemene voorwaarden zal dit ook zo voorzien waarschijnlijk.
Ethias Bank
Wat de wet betreft waarvan hierboven sprake vind men het volgende terug : de informatie... ter beschikking wordt gesteld op de overeengekomen wijze die de betaler de mogelijkheid biedt informatie ongewijzigd op te slaan en te reproduceren, teneinde hem toe te laten zijn uitgaven op een redelijke manier bij te houden. (art 19 - wet van 12/10/2009).
Al onze klanten gebruiken niet systematisch de webbanking. Daarom sturen wij de uittreksels via de post voor degene die hun uittreksels niet 'uploaden'. Het standpunt van Keytrade is waarschijnlijk anders, daar zij enkel klanten via web recruteren. Hun algemene voorwaarden zal dit ook zo voorzien waarschijnlijk.
Ethias Bank
-
Tux
Niet overdrijven. Mijn totaal ervaring met Ethias is positief.Jemdiev schreef:Maar zulke praktijken ondermijnen in sterke mate het vertrouwen in die bank.
-
Optima Bank
- Woordvoerder

- Contacteer:
Hartelijk bedankt.
Ethias Bank
Ethias Bank