De crash van 2025
TIP
Re: De crash van 2025
Inderdaad, portefeuille terug van 15% rendement naar 24,5% rendement gestegen.voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 23:30 Conclusie: hangmatbeleggers als ikzelf hebben niets gemerkt, niets gevreesd en geen stress gehad; wat een zalig gevoel ...![]()
Blijkbaar zijn er steeds meer hangmatbeleggers die tijdens correcties blijven zitten en niet in paniek plots alles gaan verkopen.
We hebben natuurlijk wel nog geen echte grote correctie gehad.
Meer dan 20% zakken is al meer dan een correctie hekarine schreef: ↑Vandaag 00:42Inderdaad, portefeuille terug van 15% rendement naar 24,5% rendement gestegen.voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 23:30 Conclusie: hangmatbeleggers als ikzelf hebben niets gemerkt, niets gevreesd en geen stress gehad; wat een zalig gevoel ...![]()
Blijkbaar zijn er steeds meer hangmatbeleggers die tijdens correcties blijven zitten en niet in paniek plots alles gaan verkopen.
We hebben natuurlijk wel nog geen echte grote correctie gehad.

Tip aan beginnende beleggers: Als je voorbije periode minder goed hebt kunnen slapen of in paniek verkocht, is het nu een mooi moment om te zien of je niet te veel risico neemt voor jouw profiel en je niet beter wat hoger % in veilige activa steekt of je beperkt tot bijvoorbeeld maar 1 keer per jaar te kijken en in ruime etf's te investeren. Nu kun je herbalanceren zonder verlies zodat je bij een volgende crash geruster kunt blijven. 20% is nou niet zo'n erg scenario en de daling is maar super kortstondig geweest. Een echte berenmarkt van bijvoorbeeld twee jaren doet psychologisch veel meer pijn.
Ik denk dat veel bedrijven R&D loskoppelen van productie. R&D gebeurt in de innnovatieclusters en die hebben we in Europa zeer zeker. De Productie gebeurt daar waar het goedkoopst is. Ik heb liever een R&D in Leuven, Gent, Eindhoven dan een mega-foundry laat ons zeggen indertijd Mietec in Oudenaarde. Die foundry is intussen failliet (BelGaN) terwijl IMEC, ASML ea boomen. Zie ook Bekaert: R&D in BE, productie wereldwijd. Productie terughalen naar BE/behouden in BE is heel tricky. De mensdagprijs in BE ligt te hoog. Maar het kan bvb Pfizer Manufacturing Belgium, UCB Belgium Biomanufacturing Operations Center. China ea zullen nog wel een tijd een rol spelen in de Productie maar dat is op zich niet verontrustend. Wat wel verontrustend is is oa dat China de VS heeft ingehaald ovv R&D. De dag dat onze R&D er niet meer toe doet zal het een heel pijnlijk ontwaken zijn. Gelukkig is het nog niet zo ver.patrick4 schreef: ↑Gisteren 16:04 Even sterk... dat slaat nergens op. Wat kunnen we enkel met IMEC en ASML aanvangen als we geen grootschalige foundries kunnen bouwen? We hebben mekaar nodig, en wij meer hen dan zij ons. China is de fabriek van de wereld, zonder China slingeren we onszelf terug naar het stenentijdperk.
Laatst gewijzigd door chesini op 13 mei 2025, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hanteer het principe van Morgan Housel: je portefeuille is precies goed als het aanvoelt dat je te weinig risico neemt. Een risico-armere portefuille heeft als nadeel dat hij in goede tijden onderpresteert. Dat moet je kunnen accepteren.simonvb schreef: ↑Vandaag 12:28 Tip aan beginnende beleggers: Als je voorbije periode minder goed hebt kunnen slapen of in paniek verkocht, is het nu een mooi moment om te zien of je niet te veel risico neemt voor jouw profiel en je niet beter wat hoger % in veilige activa steekt of je beperkt tot bijvoorbeeld maar 1 keer per jaar te kijken en in ruime etf's te investeren. Nu kun je herbalanceren zonder verlies zodat je bij een volgende crash geruster kunt blijven. 20% is nou niet zo'n erg scenario en de daling is maar super kortstondig geweest. Een echte berenmarkt van bijvoorbeeld twee jaren doet psychologisch veel meer pijn.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Heb niks verkocht maar spijtig genoeg niet veel bijgekocht. Om cash te hebben moet je wel iets willen verkopen natuurlijk. Want een beetje cash opzij voor opportuniteiten heb ik niet, kan me nooit inhouden.