De crash van 2025
TIP
Re: De crash van 2025
Ik denk dat veel bedrijven R&D loskoppelen van productie. R&D gebeurt in de innnovatieclusters en die hebben we in Europa zeer zeker. De Productie gebeurt daar waar het goedkoopst is. Ik heb liever een R&D in Leuven, Gent, Eindhoven dan een mega-foundry laat ons zeggen indertijd Mietec in Oudenaarde. Die foundry is intussen failliet (BelGaN) terwijl IMEC, ASML ea boomen. Zie ook Bekaert: R&D in BE, productie wereldwijd. Productie terughalen naar BE/behouden in BE is heel tricky. De mensdagprijs in BE ligt te hoog. Maar het kan bvb Pfizer Manufacturing Belgium, UCB Belgium Biomanufacturing Operations Center. China ea zullen nog wel een tijd een rol spelen in de Productie maar dat is op zich niet verontrustend. Wat wel verontrustend is is oa dat China de VS heeft ingehaald ovv R&D. De dag dat onze R&D er niet meer toe doet zal het een heel pijnlijk ontwaken zijn. Gelukkig is het nog niet zo ver.patrick4 schreef: ↑12 mei 2025, 16:04 Even sterk... dat slaat nergens op. Wat kunnen we enkel met IMEC en ASML aanvangen als we geen grootschalige foundries kunnen bouwen? We hebben mekaar nodig, en wij meer hen dan zij ons. China is de fabriek van de wereld, zonder China slingeren we onszelf terug naar het stenentijdperk.
Laatst gewijzigd door chesini op 13 mei 2025, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hanteer het principe van Morgan Housel: je portefeuille is precies goed als het aanvoelt dat je te weinig risico neemt. Een risico-armere portefuille heeft als nadeel dat hij in goede tijden onderpresteert. Dat moet je kunnen accepteren.simonvb schreef: ↑13 mei 2025, 12:28 Tip aan beginnende beleggers: Als je voorbije periode minder goed hebt kunnen slapen of in paniek verkocht, is het nu een mooi moment om te zien of je niet te veel risico neemt voor jouw profiel en je niet beter wat hoger % in veilige activa steekt of je beperkt tot bijvoorbeeld maar 1 keer per jaar te kijken en in ruime etf's te investeren. Nu kun je herbalanceren zonder verlies zodat je bij een volgende crash geruster kunt blijven. 20% is nou niet zo'n erg scenario en de daling is maar super kortstondig geweest. Een echte berenmarkt van bijvoorbeeld twee jaren doet psychologisch veel meer pijn.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Heb niks verkocht maar spijtig genoeg niet veel bijgekocht. Om cash te hebben moet je wel iets willen verkopen natuurlijk. Want een beetje cash opzij voor opportuniteiten heb ik niet, kan me nooit inhouden.
Trump lijkt mij meer en meer op een ordinaire tapijtenverkoper. Die gaat van deur tot deur om uw woning vol nutteloze tapijten te leggen. Van zodra hij ziet dat er geen geld te verdienen valt is hij weg, hij laat u gewoon vallen. Als er iets te verdienen valt, wel, pas dan op. Want hij gaat u twee of drie keer zoveel verkopen dan u nodig hebt. En het enige wat telt is zijn bankrekening op het einde van de dag. In het Frans: un marchand de tapis. Personne qui marchande beaucoup.
Sta nog op ongeveer -2%, bij licht positieve stand liquideer ik 30% van mijn port die het in 23 en 24 extreem goed deed. Daarna ga ik rustig afwachten want met de gek lijken we nog niet klaar te zijn.
Ik zal dan minder dan de helft belegd zijn.
Ik zal dan minder dan de helft belegd zijn.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Precies, ik ben ook vakantie aan het houden.
Er zit momenteel veel onzekerheid in de markt. Een VIX-index van 19 geeft dat ook voor een stuk aan. Trump draagt er niet toe bij de onzekerheid te verlagen. Het is elke dag een ander scenario. Vandaag heeft hij Tim Coock van Apple aangevallen omdat die de productie van iPhones naar Indië heeft verplaatst. Wat gaan de gevolgen weer zijn ? Extra taksen op de import uit Indië ? Hetzelfde verhaal met zijn vredesinitiatieven. Hij lanceert er elke dag wel een. In plaats van een per een en grondig af te werken. GAZA is een puinhoop. Oekraine pakt hij vast maar nu in de cruciale fase is hij aan het marchanderen met de oliesjeiks en daagt hij net als Putin niet meer op. Ondertussen onderhandelt hij ook nog met Iran. Welke normale mens kan dit allemaal bolwerken ? Toch niemand. Het resultaat is telkens opnieuw half werk, niets dat af is, allemaal werven in uitvoering. Een CEO die een fabriek opstart maar niet afwerkt vliegt de laan uit. Het resultaat is en blijft veel onzekerheid. En dat hebben de markten niet graag.
Laatst gewijzigd door chesini op 16 mei 2025, 02:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Trump heeft wel gelijk dat hij Tim Coock van Apple niet vertrouwd. Zie https://www.youtube.com/watch?v=BQ5t7zgoQRM. Zulk een fabriek kan je immers overal neerzetten. De mensdagprijs doet er nog amper aan toe. De adder in het gras is natuurlijk het aantal jobs dat zulk een fabriek nog oplevert: zo goed als geen. In de film heb ik er maar 6 gezien. De overige zitten wellicht in de controlekamers. Dus gewone arbeiders komen er niet meer aan te pas. Wel ingenieurs om zo een fabriek op te zetten. En heeft Trump voldoende ingenieurs is de vraag.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
De ridicule gek die zei dat hij al 200 deals afgesloten heeft, zegt nu plots dat hij niet alle mensen kan zien die hem willen ontmoeten.KleineSpaarder schreef: ↑9 mei 2025, 07:14Beginnen te komen?
De ridicule gek zei 2 weken geleden dat hij al 200 deals heeft afgesloten![]()
En dat hij 50% tarieven nastreeft![]()
KleineSpaarder schreef: ↑26 april 2025, 09:11
Trump says he’s made “200 deals” on trade, that 50% tariffs would be a “total victory”
Trump said in the interview that he’s made “200 deals” with companies and countries after pausing new tariffs on countries. But the White House hasn’t announced any of them, and Trump declined to detail any specific deals.
Additionally, Trump said if the US still had tariffs of 50% on foreign countries a year from now, he’d still consider that a “total victory” because “the country would be making a fortune.”
Nadat hij al eerder zijn staart heeft moeten intrekken ivm zijn tarieven met de UK en China, zal hij nu ook zijn staart intrekken voor een deel van 150 andere landen.
Zijn tarieven zouden duizenden miljarden aan inkomsten genereren en miljoenen jobs naar de US brengen

Trump says US will set tariff rates for some of its trading partners
Richard Partington
Donald Trump has said the US will send letters to some of its trading partners to unilaterally impose new tariff rates, suggesting that Washington lacks the capacity to reach individual trade deals.
Highlighting the challenge for the White House to negotiate deals with hundreds of countries at once, Trump said it was “not possible to meet the number of people that want to see us”.
"We have, at the same time, 150 countries that want to make a deal, but you’re not able to see that many countries."
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Voor de 5e maand op rij zakt het consumentenvertrouwen in de US. Allemaal dankzij het economisch genie in het witte huis.
Het feit dat Trump constant moet terugkrabbelen met zijn tarieven, maakt het allemaal nog erger (het bewijst dat Trump geen enkel plan heeft, geen strategie). Het is vooral de onzekerheid die de consumenten ongerust maakt. Wat zal Trump nu weer uitvinden ...
Dus zeer laag consumentenvertrouwen. Zeer hoge verwachtingen van de inflatie in de US
.
Slecht voor de US. Goed voor de rest van de wereld
Consumer sentiment falls for 5th straight month in May as inflation worries grow
By
Greg Robb
Follow
Last Updated: May 16, 2025 at 10:44 a.m. ET
Consumer sentiment is at its lowest level since June 2022.
The numbers: The University of Michigan’s popular gauge of U.S. consumer sentiment edged down to 50.8 in a preliminary May reading from 52.2 in the prior month. This is the index’s fifth straight monthly drop. Expectations for inflation spiked.
Economists polled by the Wall Street Journal had expected sentiment would rise to 53.5.
Key details: According to the report, a measure of consumer views on current conditions fell to 57.6 in May from 59.8 in the prior month, while a barometer of consumer expectations fell to 46.5 from 47.3.
Expectations have been the big driver of the fall in confidence since last fall.
Current assessments of personal finances sank 10% in the month on worries about weakening incomes.
Year-ahead inflation expectations surged to 7.3% from 6.5% last month. Worries about higher prices have spiked from 2.6% in November.
Long-run inflation expectations rose to 4.6% in May from 4.4% in the prior month. That’s up from 3.2% in November.
Uncertainty over U.S. trade policy continues to dominate the outlook, Tariffs were spontaneously mentioned by nearly 75% of recipients, according to the university survey.
Big picture: Consumer spending has slowed in recent months but not to the level that would match the souring of sentiment. How consumers act in the next couple of months will be telling, said Sam Bullard, chief economist at Wells Fargo.
Het feit dat Trump constant moet terugkrabbelen met zijn tarieven, maakt het allemaal nog erger (het bewijst dat Trump geen enkel plan heeft, geen strategie). Het is vooral de onzekerheid die de consumenten ongerust maakt. Wat zal Trump nu weer uitvinden ...
Dus zeer laag consumentenvertrouwen. Zeer hoge verwachtingen van de inflatie in de US

Slecht voor de US. Goed voor de rest van de wereld

Consumer sentiment falls for 5th straight month in May as inflation worries grow
By
Greg Robb
Follow
Last Updated: May 16, 2025 at 10:44 a.m. ET
Consumer sentiment is at its lowest level since June 2022.
The numbers: The University of Michigan’s popular gauge of U.S. consumer sentiment edged down to 50.8 in a preliminary May reading from 52.2 in the prior month. This is the index’s fifth straight monthly drop. Expectations for inflation spiked.
Economists polled by the Wall Street Journal had expected sentiment would rise to 53.5.
Key details: According to the report, a measure of consumer views on current conditions fell to 57.6 in May from 59.8 in the prior month, while a barometer of consumer expectations fell to 46.5 from 47.3.
Expectations have been the big driver of the fall in confidence since last fall.
Current assessments of personal finances sank 10% in the month on worries about weakening incomes.
Year-ahead inflation expectations surged to 7.3% from 6.5% last month. Worries about higher prices have spiked from 2.6% in November.
Long-run inflation expectations rose to 4.6% in May from 4.4% in the prior month. That’s up from 3.2% in November.
Uncertainty over U.S. trade policy continues to dominate the outlook, Tariffs were spontaneously mentioned by nearly 75% of recipients, according to the university survey.
Big picture: Consumer spending has slowed in recent months but not to the level that would match the souring of sentiment. How consumers act in the next couple of months will be telling, said Sam Bullard, chief economist at Wells Fargo.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
Ik heb de dips meegepakt en ben nu al af en toe wat aan het afbouwen. Ieder zijn methode.
Uiteraard. Die van jou lijkt voor nu de beste maar voor hetzelfde geld gingen we nog 20% dieper.
Ik ben wel wat gewoon maar 1 gek die de boel frauduleus manipuleert zonder gene is ongezien.
Ik ben wel wat gewoon maar 1 gek die de boel frauduleus manipuleert zonder gene is ongezien.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Een paar slimme mensen op X met decennia ervaring zagen een mogelijke bodem. Die zetten alle indicatoren op een rij en zitten zo vaak juist dat ik ze niet meer negeer. Natuurlijk zit er veel meer onbetrouwbaar volk op fintwit dan dit soort witte raven.
Belangrijke indicatoren voor Trump zijn:
- rente op US-bonds mag niet naar 5% gaan
- dollar mag niet lager dan 0,85EUR
- er is er nog een in de maak dat is het begrotingstekort van Amerika want ze zijn hun AAA-rating nu overal kwijt
Als hij daarmee dwz met de hier bovenstaande in het rode komt is het paniek in Washington.
Hij denkt nog altijd boven de markten te staan. Dat is typisch voor zo een dwaalgeest. Maar het tegendeel is waar.
NVDR - nota van de redactie. Voor het derde punt ttz het begrotingstekort heeft men mij hier al verweten een dramaqueen te zijn. Maar we zullen zien. We will see.
Laatst gewijzigd door chesini op 18 mei 2025, 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Toen de chinezen massaal Amerikaans schuldpapier dumpten raakte de oranje clown in paniek. China is nu zelfs niet meer de grootste bezitter van Amerikaanse schulden, dat is nu Japan. En het verenigd koninkrijk kocht voor miljarden bij.